10-
13 VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET VOOR HET HER
STRATEN VAN WEGEN IN 1988.
722Ë WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1988 EN 6E WIJZIGING BEGROTING
GEMEENTEWERKEN 1988)
Het lid van de Watering: Accoord met het voorstel. Ik wou even een
opmerking lanceren richting dienst Gemeentewerken om eerst na te gaan
of een of ander nutsbedrijf in de nabije ^toekomst m die straat
werkzaamheden moet verrichten, en dan liefst vóór de herstrating.
Wethouder Sinke: Ik begrijp Uw bedoeling uitstekend. Het zou prettig
zijn als na herstrating men er eens een paar jaar afblijft.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
14. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET VOOR HET AAN-
BRENGEN VAN EEN TOPLAAG OP DE STAPELAKKER.
(25E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1988 EN 8E WIJZIGING BEGROTING 1988
DIENST GEMEENTEWERKEN)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
15. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET VOOR DE RECON-
STRUCTIE VAN DE WATERLOZING GEBIED HALSTERSEWEG.
(21E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1988. 5E WIJZIGING BEGROTING 1988
DTENST GEMEENTEWERKEN, 6E WIJZIGING BEGROTING 1988 GRONDBEDRIJF).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
1b VOORSTEL TOT HET VERSTREKKEN VAN KAPITAAL AAN HET GRONDBEDRIJF TEN
BEHOEVE VAN HET BOUWRIJPMAKEN VAN HET BESTEMMINGSPLAN "DE SCHANS"
(24E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1988 EN 5E WIJZIGING BEGROTING 1988
GRONDBEDRIJF)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
17. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE EXPLOITATIE-BEGROTING VAN HET
BESTEMMINGSPLAN "DE SCHANS", FASE A EN B EN TOT DELEGATIEVAN
GRONDVERKOOP AAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS.
Het lid Roosenboom: Een paar kanttekeningen. Als je op de cijfers
uit de stukken, die ter inzage lagen voor de raadsleden, wat
deelsommetjes los laat, dan kom je ongeveer uit op een grondprijs voor
de sociale woningbouw, van gemiddeld f 100,per m exclusief B.T.
Het is natuurlijk de vraag, wat stop je daar onder aan ondergron s
dat veel of minder veel? Voor mij gaat het om de uiteindelijke prijs
die er uit rolt voor de vrije sector en premiebouw van f 135, Het
is toch een behoorlijke stijging ten opzichte van de prijs die de
laatste jaren werd gehanteerd en dan laat ik daar Raemdonck even
buiten. Op de f 120,— die we de laatste jaren hebben gevraagd, zijn
behoorlijke winsten gemaakt. We hebben er zelfs andere
bestemmingsplannen mee kunnen financieren waar tekorten waren.
Opvallend is een post van naar ik dacht iets van f 600.000, - voor et
risico fonds grote werken 10%. Ik zie dat niet zo zitten die
f 600.000, Je kunt als vakmensen iets berekenen. We hebben net in
de voorgaande punten een diskussie gehad als het gaat om groot
onderhoud of verbouwingen. Dan moet een aannemer gewoon alles
uitrekenen tot de kleinste details toe. Hij geeft een prijs op en daar
moet hij het voor maken. Die deskundigheid moeten wij ook in huis
-11-
hebben, dat men zo'n bestemmingsplan vrij nauwkeurig kan begroten.
Veronderstel dat het risico van die zes ton helemaal niet nodig is en
zelfs ongunstig is berekend, dat de prijs zelfs lager had moeten zijn.
Niemand zal het in zijn hoofd halen om het geld terug te geven aan de
mensen die grond gekocht hebben. U begrijpt wel, mijn teneur is,
Halsteren is altijd een aantrekkelijke gemeente geweest, een
woongemeente. Je zou die aantrekkelijkheid moeten blijven behouden. Je
gaat de grondprijzen toch op schroeven en als dat nu strikt
noodzakelijk zou zijn. Ik denk dat men in de Schans een
bestemmingsplan aan het kreëeren is waar de bouwgrond gewoon gunstig
is. Ik kan me niet zo een twee drie voorstellen dat zich daar
situaties zullen voordoen waarvan je zegt, dat hebben we nooit
geweten. Dat kom je wel tegen bij de Poelekes en in Lepelstraat kom je
voor verassingen te staan, dat was te voorzien. Ik vind een prijs van
f 135,toch aan de hoge kant. U zult misschien dadelijk met
argumenten komen dat het bij de buurgemeenten nog duurder is. Er zijn
echter ook gemeenten waar het nog goedkoper is. Zo werkt dat
natuurlijk niet. Ik denk dat wij een prijs moeten vragen die alleszins
redelijk is en waar de gemeente het goed voor kan maken. Ik zie niet
in dat de toekomstige bouwers in Halsteren een verkapte belasting
moeten betalen om andere voorzieningen daarmee te financieren. Ik
eindig met U toch in herinnering te roepen, dat tonnen, misschien wel
miljoenen winst gemaakt zijn op het bestemmingsplan Rode Schouw. We
zijn daar begonnen met een prijs van f 47, Die is in de loop der
jaren opgelopen tot f 120, Het is toch voor dat bedrag te doen. Een
konkrete vraag, waarom zo'n hoog bedrag voor risico s, terwijl at
niet nader wordt omschreven. Met die m2 kun je natuurlijk schuiven ten
gunste van de premie vrije sector en de sociale woningbouw en dan
krijg je toch een ander beeld. Overigens moet ik er wel bij vertellen
dat de tekeningen die ter inzage liggen achterhaald zijn, zoals ik me
weet te herinneren uit de laatste kommissie Ruimtelijke Ordening. Je
krijgt dus een heel andere verkaveling.
Het lid Wiersema-Dupre: Er is al eens meer in deze raad over
gesproken, maar het betekent niet dat we het nu niet eens zouden
kunnen veranderen. Welk principe ligt er aan ten grondslag, waarom
rond U nu al die grondprijzen af op een veelvoud van f 100,- Op
andere voorstellen zoals bijvoorbeeld herstrating van wegen werkt U
toch ook met tientallen, f 63,- en f 73, Ik neem aan dat onze
afdeling gemeentewerken toch wel rekenen kan.
De voorzitter: Meneer Roosenboom U weet dat plan de Schans een nieuw
plan is. ïïT die zin zou je vergelijkingen kunnen maken met andere
gemeenten, ik wil geen vergelijkingen treffen met andere gemeenten
want ik heb die ook niet paraat. Het is natuurlijk een nieuw plan. Dat
moeten we ons duidelijk goed bedenken. Waar we komende jaren mee
vooruit willen en waarmee we in de komende jaren niet zonder meer met
een prijsverhoging bij de raad willen komen. Als het goed gaat dan
moet voor een aantal jaren dit de prijs zijn waarvoor we in de Schans
kunnen bouwen. Het is zo dat een exploitatie-opzet van een
bestemmingsplan natuurlijk een relatie heeft met een planopzet. Die
opzet lag in elk geval bij de stukken. U merkt terecht op dat die
verkaveling inmiddels al weer gewijzigd is. Je kunt natuurlijk die
wijzigingen die dan nodig zijn niet bij blijven houden in
exploitatie-opzetten. Je moet een keer een streep zetten en zeggen dit
gaat naar de provincie toe ter bepaling van met name de prijs die wij
straks voor de sociale woningbouw krijgen. U heeft inderdaad goed