-8-
hoogste. Ik vraag me in alle eerlijkheid af, waarvoor die tweede
aannemer.
Het lid Mouws: Meneer Roosenboom, daar lagen andere motiveringen aan
ten grondslag. Dat moet U zich ook kunnen herinneren. Als U zich alles
ook zo goed herinnert, dan moet U zich dit ook kunnen herinneren.
Het lid Roosenboom: Ik ga er vanuit dat als er twee aannemers worden
gevraagd, dat er dan twee goede worden gevraagd, die allebei geschikt
zijn om dat werk te maken. Aan de hoogste wordt dan dat werk gegund en
wij hebben daar bezwaar tegen gemaakt. We hebben daar toen
tegengestemd. We hadden toen alleen steun van de V.V.D. en de rest van
de raad vond dat dat niet hoefde. Met die ervaring heb ik er vrede mee
dat aan één aannemer prijs wordt gevraagd. Dan krijg je die diskussie
niet meer. Aan meerdere aannemers vragen heeft zo gewoon geen zin.
Het lid GraafmansEven bij interruptie. Sommige raadsleden zouden
wat beter geïnformeerd moeten zijn. Er zijn prijsopgaven gevraagd aan
diverse aannemers en aan de hand daarvan is deze prijs er uit gerold
en gunt het schoolbestuur het nu aan een aannemer.
De voorzitter: Ik zal proberen het zo uit te leggen dat alle
misverstanden dan uit de wereld zijn. Het is zo dat bij het
onderhavige voorstel, voorstel 10, er geen inschrijving bij ligt. Het
is zo dat ten aanzien van het andere aspekt, voorstel 11, dat daar
prijsopgaven bij liggen. Ten aanzien van de integratie en de verbouw
die daarbij hoort daar ligt geen prijsopgave bij.
Bij punt 11 liggen wel twee offertes, maar bij punt 10 liggen geen
offertes. Ik denk dat daar ook een wezenlijk verschil zit.
Dat is het antwoord ook naar de heer Mens toe. Meneer Mens we hebben
hier te maken met een normering. Een normering enerzijds van de
rijksoverheid die een architect, een bouwkundig inspecteur meestuurt
en zeggen dit mag er aan besteed worden. Deze voorzieningen moeten er
aan getroffen worden en op basis van de normen die daarvoor staan mag
daarvoor f 180.000,besteed worden. Dan is er een normstelling. Bij
groot onderhoud is er geen normstelling. Dan praat je over groot
onderhoud waarbij je niet kunt overzien wat op basis van normen de
kosten zijn. Ik denk dat het dan zaak is om in elk geval voordat je
het krediet beschikbaar stelt als gemeente dat je meerdere offertes
hebt omdat er geen norm is waaraan je dat kunt toetsen om de
goedkoopste en de beste of de beste en niet de goedkoopste, dat zou
dus kunnen, uit te kiezen. Je hebt dan geen norm waaraan je dat kunt
toetsen. Nu is er dus een norm, enerzijds door de inspektie anderzijds
door de architect die ook met een begroting is gekomen. Het
gemeentebestuur zegt nu wij betalen maximaal die norm de vergoeding
die ook de rijksoverheid aan de gemeente geeft en binnen dat moet je
het klaren. Het schoolbestuur is verder opdrachtgever. U zegt we
willen elke schijn vermijden, ik denk dat het schoolbestuur ook elke
schijn zal willen vermijden. Ik denk dat een schoolbestuur het ook
niet in zich kan hebben om te zeggen we geven het aan Jantje of Pietje
want dat is een goede vriend van ons. Dat wil natuurlijk geen enkel
schoolbestuur, ook evenzo als de gemeente dat zou willen. Natuurlijk
is het schoolbestuur er bij gebaat om meerdere offertes binnen te
krijgen als schoolbestuur. Het is alleen het punt dat als je als
gemeente zegt wij gaan niet meer betalen dan de goedkoopste
inschrijving, dan vind ik, dan moet je als gemeente meerdere offertes
vragen. Als je zegt als gemeente wij gaan niet verder dan de norm die
het rijk ons geeft, dan denk ik dat je niet als gemeente van twee
walletjes moet willen eten en zeggen dan willen we ook nog eens twee
offertes. Het is één van de twee. Bij groot onderhoud moeten er twee
-9-
offertes zijn omdat er geen norm is. Hier is een normstelling vanuit
de rijksoverheid. Dan denk ik dat we als gemeente daar genoegen mee
moeten nemen. Wij hebben wel gevraagd of het werk inderdaad geklaard
kan worden binnen het krediet en daar is ons ja op gezegd.
Mevrouw Wiersema, U zegt een amateur. Het is zo dat wij op verzoek van
een kommissie en ook op verzoek van deze raad volop doende zijn met
een onderhoudsplan. Dat houdt in dat alle scholen voortaan, en wij
zijn daar toch bijna mee rond, elk jaar geinspekteerd zullen worden
door een architectenbureau waardoor het onderhoud aan de orde komt en
onderhoud voor meerdere jaren gepland gaat worden. Ik denk dat het
risico dat we lopen, amateurs die dat gaan doen, dat dat zeker niet
voor zal komen. Wij hebben op dit moment ook geen aanwijzingen dat dat
wel zo is. Overigens kan een goede amateur ook best heel goed werk
leveren. Ik bewonder ook schoolbesturen die zelf het een en ander doen
aan een school die bij hun in beheer is, mits dat verantwoord is. Er
komt een onderhoudsplan, althans alle schoolbesturen op één na waren
op de vergadering aanwezig, het andere schoolbestuur is gevraagd of
men ook instemde, ik heb daar nog geen uitslag van. Ik heb goede hoop
dat dat op korte termijn rond komt. Ik heb net al gezegd bij groot
onderhoud twee inschrijvingen omdat je geen normen hebt. Ten aanzien
van de opmerking van de heer Roosenboom. We hebben toen ook de
diskussie met elkaar gevoerd waarom het kollege de hoogste voorstelde
en de meerderheid van de raad ging daar toen ook mee accoord. Ik heb
ook gezegd dat wij kortelings daarvoor een hele goede ervaring met die
betrokkene hadden waarom wij van mening waren dat die man het het
beste uit kon voeren.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
11. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN MEDEWERKING EN HET BESCHIKBAAR STELLEN
VAN EEN KREDIET TEN BEHOEVE VAN HET ONDERHOUD VAN DE BASISSCHOOL DE
SPRINGPLANK.
20E WIJZIGING BEGROTING 1988)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
12. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET VOOR HET AAN
BRENGEN VAN SLIJTLAGEN OP ASFALTWEGEN IN 1988.
(23E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1988 EN 7E WIJZIGING BEGROTING 1988
DIENST GEMEENTEWERKEN)
Het lid van Eekelen: Het gaat niet zo zeer om dit bedrag, maar we
krijgen zo een stuk of vier bedragen achter elkaar die te maken hebben
met kredieten voor onderhoud van wegen. Onze vraag is, als dit krediet
goedgekeurd wordt in Den Bosch, dan is het volgens mij toch
vanzelfsprekend dat de kommissie Bedrijven er nog in gekend wordt, wie
of wat het doet en welke prijsstelling er gemaakt wordt.
Wethouder Sinke: Ik denk, meneer van Eekelen, dat U dat
vanzelfsprekend aan mag nemen. In het asfaltgebeuren zal een kleiner
aantal aannemers dan bij het herstraatgebeuren worden uitgenodigd voor
prijsopgave en de werkelijke prijzen komen ter kennis van de kommissie
Bedrijven.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.