-8- hoogste. Ik vraag me in alle eerlijkheid af, waarvoor die tweede aannemer. Het lid Mouws: Meneer Roosenboom, daar lagen andere motiveringen aan ten grondslag. Dat moet U zich ook kunnen herinneren. Als U zich alles ook zo goed herinnert, dan moet U zich dit ook kunnen herinneren. Het lid Roosenboom: Ik ga er vanuit dat als er twee aannemers worden gevraagd, dat er dan twee goede worden gevraagd, die allebei geschikt zijn om dat werk te maken. Aan de hoogste wordt dan dat werk gegund en wij hebben daar bezwaar tegen gemaakt. We hebben daar toen tegengestemd. We hadden toen alleen steun van de V.V.D. en de rest van de raad vond dat dat niet hoefde. Met die ervaring heb ik er vrede mee dat aan één aannemer prijs wordt gevraagd. Dan krijg je die diskussie niet meer. Aan meerdere aannemers vragen heeft zo gewoon geen zin. Het lid GraafmansEven bij interruptie. Sommige raadsleden zouden wat beter geïnformeerd moeten zijn. Er zijn prijsopgaven gevraagd aan diverse aannemers en aan de hand daarvan is deze prijs er uit gerold en gunt het schoolbestuur het nu aan een aannemer. De voorzitter: Ik zal proberen het zo uit te leggen dat alle misverstanden dan uit de wereld zijn. Het is zo dat bij het onderhavige voorstel, voorstel 10, er geen inschrijving bij ligt. Het is zo dat ten aanzien van het andere aspekt, voorstel 11, dat daar prijsopgaven bij liggen. Ten aanzien van de integratie en de verbouw die daarbij hoort daar ligt geen prijsopgave bij. Bij punt 11 liggen wel twee offertes, maar bij punt 10 liggen geen offertes. Ik denk dat daar ook een wezenlijk verschil zit. Dat is het antwoord ook naar de heer Mens toe. Meneer Mens we hebben hier te maken met een normering. Een normering enerzijds van de rijksoverheid die een architect, een bouwkundig inspecteur meestuurt en zeggen dit mag er aan besteed worden. Deze voorzieningen moeten er aan getroffen worden en op basis van de normen die daarvoor staan mag daarvoor f 180.000,besteed worden. Dan is er een normstelling. Bij groot onderhoud is er geen normstelling. Dan praat je over groot onderhoud waarbij je niet kunt overzien wat op basis van normen de kosten zijn. Ik denk dat het dan zaak is om in elk geval voordat je het krediet beschikbaar stelt als gemeente dat je meerdere offertes hebt omdat er geen norm is waaraan je dat kunt toetsen om de goedkoopste en de beste of de beste en niet de goedkoopste, dat zou dus kunnen, uit te kiezen. Je hebt dan geen norm waaraan je dat kunt toetsen. Nu is er dus een norm, enerzijds door de inspektie anderzijds door de architect die ook met een begroting is gekomen. Het gemeentebestuur zegt nu wij betalen maximaal die norm de vergoeding die ook de rijksoverheid aan de gemeente geeft en binnen dat moet je het klaren. Het schoolbestuur is verder opdrachtgever. U zegt we willen elke schijn vermijden, ik denk dat het schoolbestuur ook elke schijn zal willen vermijden. Ik denk dat een schoolbestuur het ook niet in zich kan hebben om te zeggen we geven het aan Jantje of Pietje want dat is een goede vriend van ons. Dat wil natuurlijk geen enkel schoolbestuur, ook evenzo als de gemeente dat zou willen. Natuurlijk is het schoolbestuur er bij gebaat om meerdere offertes binnen te krijgen als schoolbestuur. Het is alleen het punt dat als je als gemeente zegt wij gaan niet meer betalen dan de goedkoopste inschrijving, dan vind ik, dan moet je als gemeente meerdere offertes vragen. Als je zegt als gemeente wij gaan niet verder dan de norm die het rijk ons geeft, dan denk ik dat je niet als gemeente van twee walletjes moet willen eten en zeggen dan willen we ook nog eens twee offertes. Het is één van de twee. Bij groot onderhoud moeten er twee -9- offertes zijn omdat er geen norm is. Hier is een normstelling vanuit de rijksoverheid. Dan denk ik dat we als gemeente daar genoegen mee moeten nemen. Wij hebben wel gevraagd of het werk inderdaad geklaard kan worden binnen het krediet en daar is ons ja op gezegd. Mevrouw Wiersema, U zegt een amateur. Het is zo dat wij op verzoek van een kommissie en ook op verzoek van deze raad volop doende zijn met een onderhoudsplan. Dat houdt in dat alle scholen voortaan, en wij zijn daar toch bijna mee rond, elk jaar geinspekteerd zullen worden door een architectenbureau waardoor het onderhoud aan de orde komt en onderhoud voor meerdere jaren gepland gaat worden. Ik denk dat het risico dat we lopen, amateurs die dat gaan doen, dat dat zeker niet voor zal komen. Wij hebben op dit moment ook geen aanwijzingen dat dat wel zo is. Overigens kan een goede amateur ook best heel goed werk leveren. Ik bewonder ook schoolbesturen die zelf het een en ander doen aan een school die bij hun in beheer is, mits dat verantwoord is. Er komt een onderhoudsplan, althans alle schoolbesturen op één na waren op de vergadering aanwezig, het andere schoolbestuur is gevraagd of men ook instemde, ik heb daar nog geen uitslag van. Ik heb goede hoop dat dat op korte termijn rond komt. Ik heb net al gezegd bij groot onderhoud twee inschrijvingen omdat je geen normen hebt. Ten aanzien van de opmerking van de heer Roosenboom. We hebben toen ook de diskussie met elkaar gevoerd waarom het kollege de hoogste voorstelde en de meerderheid van de raad ging daar toen ook mee accoord. Ik heb ook gezegd dat wij kortelings daarvoor een hele goede ervaring met die betrokkene hadden waarom wij van mening waren dat die man het het beste uit kon voeren. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 11. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN MEDEWERKING EN HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET TEN BEHOEVE VAN HET ONDERHOUD VAN DE BASISSCHOOL DE SPRINGPLANK. 20E WIJZIGING BEGROTING 1988) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 12. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET VOOR HET AAN BRENGEN VAN SLIJTLAGEN OP ASFALTWEGEN IN 1988. (23E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1988 EN 7E WIJZIGING BEGROTING 1988 DIENST GEMEENTEWERKEN) Het lid van Eekelen: Het gaat niet zo zeer om dit bedrag, maar we krijgen zo een stuk of vier bedragen achter elkaar die te maken hebben met kredieten voor onderhoud van wegen. Onze vraag is, als dit krediet goedgekeurd wordt in Den Bosch, dan is het volgens mij toch vanzelfsprekend dat de kommissie Bedrijven er nog in gekend wordt, wie of wat het doet en welke prijsstelling er gemaakt wordt. Wethouder Sinke: Ik denk, meneer van Eekelen, dat U dat vanzelfsprekend aan mag nemen. In het asfaltgebeuren zal een kleiner aantal aannemers dan bij het herstraatgebeuren worden uitgenodigd voor prijsopgave en de werkelijke prijzen komen ter kennis van de kommissie Bedrijven. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 109