-6-
aspekt van één offerte speelt, gelet op de aanvraag van het
schoolbestuur hier praktisch geen rol, omdat de geraamde kosten gering
afwijken van de norm van het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen
en uit informatie van het schoolbestuur is gebleken dat de desbetref
fende aannemer het werk binnen de gestelde norm kan opleveren", bij
ons vragen op. Onze vraag is nu, het schoolbestuur wist dat ze
f 180.000,— mocht besteden. Die heeft een aannemer gevraagd, kunt U
binnen dat bedrag blijven. De aannemer heeft gezegd ja. Kous af.
Konkurrentie of iets dergelijks, daar is helemaal geen sprake meer
van. Dit roept bij ons vraagtekens op. Is dit de toekomst? Moeten wij
hier in het vervolg altijd rekening mee gaan houden of hoe gaat het
nu? Wij vinden dit op zich geen goede zaak.
Het lid Wiersema-DupréWordt er in de kommissie Londo expliciet
gesteld dat het dichtkitten van naden klein onderhoud is. Stel je voor
dat scholen nu geen geld voor klein onderhoud hebben, wordt klein
onderhoud dan later voor ons geen groot onderhoud?
De voorzitter: Meneer Mens U heeft uit de stukken kunnen zien dat in
het kader van integratie en een verbouwing het Ministerie een bepaalde
bouwkundige inspekteur naar de school stuurt. Daar is ook de
onderwijskundig inspekteur bij. De gemeente en het schoolbestuur zijn
daarbij betrokken en op dat moment wordt er van het Ministerie gesteld
dat is het bedrag dat wij beschikbaar stellen. Dat wil zeggen dat de
gemeente Halsteren op basis van dat bedrag een vergoeding krijgt van
de investeringskosten. De gemeente Halsteren krijgt straks een
optrekking van jaartallen waarin klassen gesticht zijn, zo gebeurt dat
namelijk en dan krijgt de gemeente Halsteren op basis van f 180.000,
een vergoeding. U heeft kunnen zien dat er door de architect een
begroting gemaakt is van datgene wat plaats moet vinden. Die lag dacht
ik ook bij de stukken. Die kwam uit op een bedrag van f 3.000,
hoger, f 183.000, We hebben met het schoolbestuur overleg gehad
waaruit blijkt dat de aannemer die regelmatig daar ook bij de school
betrokken is bij het onderhoud en die ook nu een aantal zaken die U zo
direkt bij het voorstel tot het groot onderhoud van die school krijgt
betrokken is en dan is het nogmaals gebruik dat die aannemer als men
daar prijs overeenstemming over krijgt dat die beide werken
tegelijkertijd ook uitvoert. Die aannemer heeft in elk geval een
intentie verklaring getekend bij het schoolbestuur dat hij binnen het
bedrag van f 180.000, het bedrag wat de gemeente krijgt, het werk
kan klaren. Onder super-visie van de architect die zegt dat het werk
normaal gesproken iets duurder uit zal moeten komen. Dat is voor ons
aanleiding geweest om te zeggen dat is prima, maak het, zodat de
gemeente daar verder op dit moment niet meer geld voor beschikbaar
stelt. U vraagt is dat een procedure die we in het vervolg meer gaan
krijgen? Ik denk dat we er inderdaad rekening mee zullen moeten houden
dat er veel meer weerstand van de schoolbesturen zal komen om meerdere
offertes in te dienen als het gemeentebestuur zich strak houdt aan de
bedragen die in het Londo-rapport genoemd staan. Dat zijn normen die
landelijk gelden, dat zijn normen die in principe de
vergoedingsregeling tussen het rijk en de gemeente regelen, die
bedragen die daar in genoemd staan, als nu de gemeente zegt ik ga me
bedienen van die normen van het Londo—rapportdan denk ik dat het
vrij normaal is dat een schoolbestuur daaruit toch de konklusie trekt
en zegt dat als jullie toch niet meer dan de normen beschikbaar
stellen wat heeft het dan voor mij voor zin om met twee of drie
offertes te komen. Als die boven de normen liggen dan zeggen jullie
als gemeentebestuur wij betalen toch maar de norm. Dat aspekt daar
-7-
zijn we met een schoolbestuur in overleg over die daar duidelijk
problemen mee heeft. Ik denk dat je of met een school af moet spreken
dat er altijd meerdere offertes moeten zijn en de laagste wordt
betaald. Of je moet zeggen we konformeren ons aan de Londo-normen. Als
we ons konformeren aan de Londo-normen dan denk ik dat je de vrijheid
verder moet laten in principe bij het schoolbestuur. Dat is mijn
mening daarover en ook de mening van het kollege op dit moment. We
hebben daar wel over gesproken, maar ik denk toch dat dat een zaak is
die rechtvaardig is. Ik denk dat als je al gemeente zegt als het
bedrag hoger is van de offerte dan ga ik op de Londo-norm zitten maar
als je een offerte hebt die lager is dan willen we graag met het
lagere bedrag in zee gaan. Dan denk ik toch dat dat overkomt als zijn
de van twee walletjes eten. Dat zouden we als gemeentelijke overheid
niet moeten doen.
Mevrouw Wiersema, U zegt de kommissie Londo, maakt die uit of kitten
tot klein onderhoud behoort, als ik het goed begrepen heb, is zo de
vraag gesteld. Het is zo dat in de diverse rapportages die de
kommissie Londo heeft uitgebracht vrij nauwkeurig omschreven is wat
tot welke vergoedingsregeling behoort en de bedragen daarbij zelfs
exact genoemd. Als je met een bepaalde inventaris van een school,
daarin staat exact aangegeven de aantallen en de bedragen die daar mee
gemoeid zijn. Ik heb net ook al aan de heer Mens gezegd als je die
strikt hanteert, dan denk ik dat je als gemeente in principe je
konformeert aan de normen die voor het hele land gelden, ik denk dat
dat een goed uitgangspunt is. Wij hebben steeds tegen de scholen
gezegd, tenzij er een bijzondere omstandigheid is, dat je daarvan af
kunt wijken en dan is het inderdaad zo dat dit aspekt hoort tot het
klein onderhoud wat normaal bij het schoolbestuur hoort. Er is ook
geen verschil van opvatting over met het schoolbestuur. We hebben het
ook door gesproken, ten aanzien van dit aspekt dan, en het is zeker
niet zo dat ze het niet uit zullen voeren en ons voor hogere kosten
zullen laten komen.
Het lid Mens: Wij twijfelen niet aan de integriteit van het
schoolbestuur, helemaal niet. Wij weten niet welke aannemer dat zal
uitvoeren. Wij willen alleen maar de schijn vermijden dat er sprake is
van een voorkeur of een willekeur. Wij weten allemaal hoe het gaat.
Wij zeggen niet dat het zo is, maar het kan zijn dat iemand een
bepaalde kennis heeft die toevallig in het schoolbestuur zit en die
toevallig dit werk kan uitvoeren. Dan is het al gauw in de volksmond,
wij krijgen geen kans want die of die zit in het schoolbestuur. Wij
willen alleen maar de schijn vermijden dat het zo kan gaan.
Het lid Wiersema-Dupré: Ik bedoelde zojuist dat het werk zoals het
dichtmaken van daknaden op een school door een amateur wordt gedaan
zonder technische kennis. Kan dat dan niet de oorzaak zijn dat we
later een heel dak moeten vernieuwen met alle konsekwenties van dien.
Dan ben ik er toch voor om het karwei goed op te laten knappen en dan
als groot onderhoud.
Het lid Roosenboom: Het is leuk dat je je tijdens zo n vergadering
nog iets kunt herinneren. Ik begrijp niet waarom mensen zich zo druk
maken over een aannemer. Het is nog niet zo heel lang geleden, dat ik
daarover een diskussie heb gevoerd in de raad. Toen ging het ook over
een aanbesteding en waren er wel twee inschrijvingen. Toen werd de
hoogste inschrijver het werk gegund en de laagste liet men in de kou
staan. Ik heb daar stemming over gevraagd en de sprekers die zich nu
druk maken over deze vorm van aanbesteding gunden toch het werk aan de