-6- aspekt van één offerte speelt, gelet op de aanvraag van het schoolbestuur hier praktisch geen rol, omdat de geraamde kosten gering afwijken van de norm van het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen en uit informatie van het schoolbestuur is gebleken dat de desbetref fende aannemer het werk binnen de gestelde norm kan opleveren", bij ons vragen op. Onze vraag is nu, het schoolbestuur wist dat ze f 180.000,— mocht besteden. Die heeft een aannemer gevraagd, kunt U binnen dat bedrag blijven. De aannemer heeft gezegd ja. Kous af. Konkurrentie of iets dergelijks, daar is helemaal geen sprake meer van. Dit roept bij ons vraagtekens op. Is dit de toekomst? Moeten wij hier in het vervolg altijd rekening mee gaan houden of hoe gaat het nu? Wij vinden dit op zich geen goede zaak. Het lid Wiersema-DupréWordt er in de kommissie Londo expliciet gesteld dat het dichtkitten van naden klein onderhoud is. Stel je voor dat scholen nu geen geld voor klein onderhoud hebben, wordt klein onderhoud dan later voor ons geen groot onderhoud? De voorzitter: Meneer Mens U heeft uit de stukken kunnen zien dat in het kader van integratie en een verbouwing het Ministerie een bepaalde bouwkundige inspekteur naar de school stuurt. Daar is ook de onderwijskundig inspekteur bij. De gemeente en het schoolbestuur zijn daarbij betrokken en op dat moment wordt er van het Ministerie gesteld dat is het bedrag dat wij beschikbaar stellen. Dat wil zeggen dat de gemeente Halsteren op basis van dat bedrag een vergoeding krijgt van de investeringskosten. De gemeente Halsteren krijgt straks een optrekking van jaartallen waarin klassen gesticht zijn, zo gebeurt dat namelijk en dan krijgt de gemeente Halsteren op basis van f 180.000, een vergoeding. U heeft kunnen zien dat er door de architect een begroting gemaakt is van datgene wat plaats moet vinden. Die lag dacht ik ook bij de stukken. Die kwam uit op een bedrag van f 3.000, hoger, f 183.000, We hebben met het schoolbestuur overleg gehad waaruit blijkt dat de aannemer die regelmatig daar ook bij de school betrokken is bij het onderhoud en die ook nu een aantal zaken die U zo direkt bij het voorstel tot het groot onderhoud van die school krijgt betrokken is en dan is het nogmaals gebruik dat die aannemer als men daar prijs overeenstemming over krijgt dat die beide werken tegelijkertijd ook uitvoert. Die aannemer heeft in elk geval een intentie verklaring getekend bij het schoolbestuur dat hij binnen het bedrag van f 180.000, het bedrag wat de gemeente krijgt, het werk kan klaren. Onder super-visie van de architect die zegt dat het werk normaal gesproken iets duurder uit zal moeten komen. Dat is voor ons aanleiding geweest om te zeggen dat is prima, maak het, zodat de gemeente daar verder op dit moment niet meer geld voor beschikbaar stelt. U vraagt is dat een procedure die we in het vervolg meer gaan krijgen? Ik denk dat we er inderdaad rekening mee zullen moeten houden dat er veel meer weerstand van de schoolbesturen zal komen om meerdere offertes in te dienen als het gemeentebestuur zich strak houdt aan de bedragen die in het Londo-rapport genoemd staan. Dat zijn normen die landelijk gelden, dat zijn normen die in principe de vergoedingsregeling tussen het rijk en de gemeente regelen, die bedragen die daar in genoemd staan, als nu de gemeente zegt ik ga me bedienen van die normen van het Londo—rapportdan denk ik dat het vrij normaal is dat een schoolbestuur daaruit toch de konklusie trekt en zegt dat als jullie toch niet meer dan de normen beschikbaar stellen wat heeft het dan voor mij voor zin om met twee of drie offertes te komen. Als die boven de normen liggen dan zeggen jullie als gemeentebestuur wij betalen toch maar de norm. Dat aspekt daar -7- zijn we met een schoolbestuur in overleg over die daar duidelijk problemen mee heeft. Ik denk dat je of met een school af moet spreken dat er altijd meerdere offertes moeten zijn en de laagste wordt betaald. Of je moet zeggen we konformeren ons aan de Londo-normen. Als we ons konformeren aan de Londo-normen dan denk ik dat je de vrijheid verder moet laten in principe bij het schoolbestuur. Dat is mijn mening daarover en ook de mening van het kollege op dit moment. We hebben daar wel over gesproken, maar ik denk toch dat dat een zaak is die rechtvaardig is. Ik denk dat als je al gemeente zegt als het bedrag hoger is van de offerte dan ga ik op de Londo-norm zitten maar als je een offerte hebt die lager is dan willen we graag met het lagere bedrag in zee gaan. Dan denk ik toch dat dat overkomt als zijn de van twee walletjes eten. Dat zouden we als gemeentelijke overheid niet moeten doen. Mevrouw Wiersema, U zegt de kommissie Londo, maakt die uit of kitten tot klein onderhoud behoort, als ik het goed begrepen heb, is zo de vraag gesteld. Het is zo dat in de diverse rapportages die de kommissie Londo heeft uitgebracht vrij nauwkeurig omschreven is wat tot welke vergoedingsregeling behoort en de bedragen daarbij zelfs exact genoemd. Als je met een bepaalde inventaris van een school, daarin staat exact aangegeven de aantallen en de bedragen die daar mee gemoeid zijn. Ik heb net ook al aan de heer Mens gezegd als je die strikt hanteert, dan denk ik dat je als gemeente in principe je konformeert aan de normen die voor het hele land gelden, ik denk dat dat een goed uitgangspunt is. Wij hebben steeds tegen de scholen gezegd, tenzij er een bijzondere omstandigheid is, dat je daarvan af kunt wijken en dan is het inderdaad zo dat dit aspekt hoort tot het klein onderhoud wat normaal bij het schoolbestuur hoort. Er is ook geen verschil van opvatting over met het schoolbestuur. We hebben het ook door gesproken, ten aanzien van dit aspekt dan, en het is zeker niet zo dat ze het niet uit zullen voeren en ons voor hogere kosten zullen laten komen. Het lid Mens: Wij twijfelen niet aan de integriteit van het schoolbestuur, helemaal niet. Wij weten niet welke aannemer dat zal uitvoeren. Wij willen alleen maar de schijn vermijden dat er sprake is van een voorkeur of een willekeur. Wij weten allemaal hoe het gaat. Wij zeggen niet dat het zo is, maar het kan zijn dat iemand een bepaalde kennis heeft die toevallig in het schoolbestuur zit en die toevallig dit werk kan uitvoeren. Dan is het al gauw in de volksmond, wij krijgen geen kans want die of die zit in het schoolbestuur. Wij willen alleen maar de schijn vermijden dat het zo kan gaan. Het lid Wiersema-Dupré: Ik bedoelde zojuist dat het werk zoals het dichtmaken van daknaden op een school door een amateur wordt gedaan zonder technische kennis. Kan dat dan niet de oorzaak zijn dat we later een heel dak moeten vernieuwen met alle konsekwenties van dien. Dan ben ik er toch voor om het karwei goed op te laten knappen en dan als groot onderhoud. Het lid Roosenboom: Het is leuk dat je je tijdens zo n vergadering nog iets kunt herinneren. Ik begrijp niet waarom mensen zich zo druk maken over een aannemer. Het is nog niet zo heel lang geleden, dat ik daarover een diskussie heb gevoerd in de raad. Toen ging het ook over een aanbesteding en waren er wel twee inschrijvingen. Toen werd de hoogste inschrijver het werk gegund en de laagste liet men in de kou staan. Ik heb daar stemming over gevraagd en de sprekers die zich nu druk maken over deze vorm van aanbesteding gunden toch het werk aan de

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 108