-6-
wellicht wilt U ook nog ingaan op die zaken die al genoemd zijn. Dan geef
ik U daar graag het woord voor.
De Commissaris: Mijnheer de loco-burgemeester, dames en heren van de
raad, geachte toehoorders. In de eerste plaats wil ik U dank zeggen voor
Uw gastvrijheid om hier vanavond te midden van U te zijn in deze mooie
gemeente Halsteren, gelegen in het uiterste westen van de provincie, op de
rand' van de hoge zandgronden en kleigronden van West-Brabant. Ik begrijp
heel goed dat U zich met zijn allen ernstig gebogen heeft over datgene wat
U graag zou willen zien in de profielschets van de nieuwe burgemeester van
Halsteren. In ieder geval is het goed om te horen dat sommigen van U
nogmaals onderstreept hebben dat de heer Hendriksen als burgemeester van
Halsteren uitstekend heeft gefunktioneerd. U bent natuurlijk benieuwd.
Laat ik dan maar meteen met de deur in huis vallen en U meedelen hoeveel
sollicitanten er voor Halsteren zijn sinds de vakature is opengesteld op
14 maart 1988. Dat getal is 24. Sommigen zullen dat veel vinden, anderen
weinig. In Dussen, waar ik zojuist geweest ben, waren dat er 70. Dit
aantal kan nogal eens fluktueren. Indien U dan verder iets meer wil weten
over de procedure, dan wil ik daar graag het volgende over zeggen. De
inlichtingen omtrent sollicitanten moeten door ons worden ingewonnen en
dat is op dit moment gaande. U begrijpt dat dat natuurlijk een hele
administratieve procedure met zich meebrengt. Vervolgens zullen wij dan de
notulen van deze vergadering van vandaag toezenden aan de sollicitanten
en tegelijkertijd zullen wij dan ook wat meer informatie verstrekken over
de gemeente. Vervolgens zullen de sollicitanten die doorgeleid worden naar
de vertrouwenscommissie, -dat zijn er natuurlijk geen 24, dat zijn er wat
minder-, nog wat meer informatie krijgen over de gemeente. Die informatie
zal ook mede verzorgd worden door de gemeente Halsteren zelf, via ons. Als
ik dan kijk naar de tijd, dan hoop ik er in te slagen de sollicitanten
zoveel mogelijk te ontvangen in de komende twee maanden. Vervolgens zal er
dan een selektie gemaakt worden die doorgeleid zal worden naar de
vertrouwenscommissie. Als ik dat eens afzet in de tijd, dan zou het kunnen
zijn dat de vertrouwenscommissie aan het werk zou kunnen in de tweede week
van de maand juni. Als we dan verder kijken dan zou het mogelijk zijn dat
de vertrouwenscommissie eind juni verslag uitbrengt over de bevindingen en
standpunten. Daarna zal het aan mij zijn om zo snel mogelijk de Minister
van Binnenlandse Zaken een aanbeveling te doen. Indien U vraagt wat nu
allemaal zoal meespeelt in de aanbeveling van de Commissaris van de
Koningin dan kan ik U in ieder geval een aantal punten noemen. Bovenaan
het lijstje staat uiteraard de profielschets die U zelf heeft opgesteld en
heeft aangevuld vanuit de verschillende frakties. Verder uiteraard de
opvattingen van de vertrouwenscommissie en de opvattingen van de
Commissaris zelf. Er spelen elementen in en een weging van faktoren zoals
doorstroming van zittende burgemeesters, vrouwelijke sollicitanten,
afspiegeling van politieke verhoudingen. Al bij al is het een heel
zorgvuldig weegproces, waarin dan uiteindelijk de Minister van
Binnenlandse Zaken de doorslaggevende stem zal hebben. Belangrijk voor U
dames en heren is dat indien wordt afgeweken van de opvattingen van de
vertrouwenscommissie, de vertrouwenscommissie in ieder geval schriftelijk
van de Minister van Binnenlandse Zaken zal vernemen waarom hij is
afgeweken van een eventuele aanbeveling tussen aanhalingstekens van de
vertrouwenscommissie. U hebt mij een profielschets gegeven, unaniem zoals
de nestor dat ook uitdrukkelijk heeft gezegd en aangevuld met Uw eigen me
ningen en opvattingen. Ik heb daar nog een enkele vraag over. Tevens hoop
ik dat U naar aanleiding van datgene wat ik gezegd heb zelf ook nog vragen
hebt of wilt stellen, omdat U gebruik kunt maken van de gelegenheid dat ik
nu hier ben. Al datgene wat U zegt gaat over mijn hoofd heen naar de
-7-
sollicitanten. Het wordt allemaal opgenomen in de notulen welke de
kandidaten ontvangen,zodat zij uitdrukkelijk weten wat Uw opvatting is.
Open instelling, sociaal voelend hebt U genoemd, goede kontakten met alle
bevolkingsgroepen. Ik sta nog even stil bij de portfeuilles die de vorige
burgemeester heeft gehad. Ik begrijp goed dat in het nieuwe samengestelde
kollege straks met de burgemeester opnieuw over de portefeuilleverdeling
moet worden gesproken. Is het hier traditioneel de bedoeling dat de
burgemeester de portefeuilles beheert die zijn voorganger heeft gehad of
is dat een zaak die iedere keer weer opnieuw kan wijzigen, ook in de
huidige samenstelling van het kollege? Ik stel de vragen nu en U moet maar
kijken wie ze zal beantwoorden. Ik heb Uw opmerkingen genoteerd over
samenwerkingsverbanden en ik zou graag nog iets meer willen weten omtrent
de rol die de burgemeester moet spelen in die samenwerkingsverbanden. Naar
mijn herinnering is Uw gewestelijke regeling in die zin veranderd of
gewijzigd dat de burgemeester niet meer qualitate qua daarin zitting
heeft, maar aldus gekozen moet worden. Is het de bedoeling dat de
burgemeester straks afgevaardigd zal worden naar het gewest? Vervolgens
zou ik graag nog iets meer willen weten over Uw opvattingen ten aanzien
van de opmerking dat de burgemeester van christelijke huize moet zijn. De
fraktie Leefbaarheid Halsteren Lepelstraat heeft zelfs katholieke huize
genoemd als ik het goed heb. Ik zal het nog even herhalen. Ik heb zojuist
genoteerd dat er een opvatting was dat de burgemeester van christelijke
huize moest zijn. Ik meen dat dat aan mijn rechterzijde is gezegd. Ik
dacht gehoord te hebben van de heer Roosenboom van de fraktie Leefbaarheid
uit dat de burgemeester ook van katholieke huize moet zijn. Ik zou daar
graag enige toelichting op willen hebben, op welke wijze U dat heeft
geformuleerd. Of U vindt dat dat een doorslaggevende rol moet vervullen,
of dat U vindt dat dat een kanttekening is die in de zijlijn gemaakt
wordt. Het benoemen van een vrouw, zal uiteraard steeds weer bij ons een
belangrijke rol spelen, aangezien er een achterstand is in het benoemen
van vrouwen in dit ambt. Als ik kijk naar het lijstje van sollicitanten,
dan zie ik dat daar twee vrouwen bij zijn.Dat aantal is niet zo erg groot.
Dan moeten we maar eens zien hoe dat verder gaat lopen. Mijnheer de
voorzitter, dat is ongeveer wat ik in eerste instantie zou willen zeggen.
Graag misschien even ingaan op datgene wat ik gezegd heb en dan kunnen we
straks in tweede instantie verder gaan.
De voorzitter: Ik stel voor dat we de frakties weer gewoon desgewenst
aan het woord laten en dat ik daarna over de portefeuilleverdeling en het
kollege zelf iets zal zeggen als daar door de raad verder niets over
opgemerkt wordt.
Het woord is aan de heer Roosenboom namens de groepering Leefbaarheid
Halsteren Lepelstraat.
Het lid Roosenboom: Ik spreek wel namens de fraktie, maar dit is niet
voorbereid. U heeft gezegd, er zijn 24 sollicitanten. Het is
nieuwsgierigheid natuurlijk, maar als je niets vraagt dan kom je ook niets
te weten. U heeft verteld dat er onder de 24 twee vrouwen zijn, die vraag
is al bevredigend beantwoord. Ik weet niet of U verder uit kunt wijden
over die 24 sollicitanten. Welke politieke kleur deze mensen
vertegenwoordigen en of er ook sollicitanten zijn die van geen enkele
politieke partij lid zijn? U heeft een specifieke vraag gesteld over de
portefeuilleverdeling. De praktijk is in Halsteren dat dat helemaal
afhankelijk is van de wethouders die zitting hebben in het kollege. Ik kan
me goed voorstellen dat dat in 1990 verandert. Dan komen er misschien
hele bekwame wethouders met heel andere kwaliteiten en dan is een
specifieke portefeuille van die burgemeester misschien weer niet gewenst.
Wij spreken daar ook geen voorkeur over uit. U heeft een vraag gesteld