-6- wellicht wilt U ook nog ingaan op die zaken die al genoemd zijn. Dan geef ik U daar graag het woord voor. De Commissaris: Mijnheer de loco-burgemeester, dames en heren van de raad, geachte toehoorders. In de eerste plaats wil ik U dank zeggen voor Uw gastvrijheid om hier vanavond te midden van U te zijn in deze mooie gemeente Halsteren, gelegen in het uiterste westen van de provincie, op de rand' van de hoge zandgronden en kleigronden van West-Brabant. Ik begrijp heel goed dat U zich met zijn allen ernstig gebogen heeft over datgene wat U graag zou willen zien in de profielschets van de nieuwe burgemeester van Halsteren. In ieder geval is het goed om te horen dat sommigen van U nogmaals onderstreept hebben dat de heer Hendriksen als burgemeester van Halsteren uitstekend heeft gefunktioneerd. U bent natuurlijk benieuwd. Laat ik dan maar meteen met de deur in huis vallen en U meedelen hoeveel sollicitanten er voor Halsteren zijn sinds de vakature is opengesteld op 14 maart 1988. Dat getal is 24. Sommigen zullen dat veel vinden, anderen weinig. In Dussen, waar ik zojuist geweest ben, waren dat er 70. Dit aantal kan nogal eens fluktueren. Indien U dan verder iets meer wil weten over de procedure, dan wil ik daar graag het volgende over zeggen. De inlichtingen omtrent sollicitanten moeten door ons worden ingewonnen en dat is op dit moment gaande. U begrijpt dat dat natuurlijk een hele administratieve procedure met zich meebrengt. Vervolgens zullen wij dan de notulen van deze vergadering van vandaag toezenden aan de sollicitanten en tegelijkertijd zullen wij dan ook wat meer informatie verstrekken over de gemeente. Vervolgens zullen de sollicitanten die doorgeleid worden naar de vertrouwenscommissie, -dat zijn er natuurlijk geen 24, dat zijn er wat minder-, nog wat meer informatie krijgen over de gemeente. Die informatie zal ook mede verzorgd worden door de gemeente Halsteren zelf, via ons. Als ik dan kijk naar de tijd, dan hoop ik er in te slagen de sollicitanten zoveel mogelijk te ontvangen in de komende twee maanden. Vervolgens zal er dan een selektie gemaakt worden die doorgeleid zal worden naar de vertrouwenscommissie. Als ik dat eens afzet in de tijd, dan zou het kunnen zijn dat de vertrouwenscommissie aan het werk zou kunnen in de tweede week van de maand juni. Als we dan verder kijken dan zou het mogelijk zijn dat de vertrouwenscommissie eind juni verslag uitbrengt over de bevindingen en standpunten. Daarna zal het aan mij zijn om zo snel mogelijk de Minister van Binnenlandse Zaken een aanbeveling te doen. Indien U vraagt wat nu allemaal zoal meespeelt in de aanbeveling van de Commissaris van de Koningin dan kan ik U in ieder geval een aantal punten noemen. Bovenaan het lijstje staat uiteraard de profielschets die U zelf heeft opgesteld en heeft aangevuld vanuit de verschillende frakties. Verder uiteraard de opvattingen van de vertrouwenscommissie en de opvattingen van de Commissaris zelf. Er spelen elementen in en een weging van faktoren zoals doorstroming van zittende burgemeesters, vrouwelijke sollicitanten, afspiegeling van politieke verhoudingen. Al bij al is het een heel zorgvuldig weegproces, waarin dan uiteindelijk de Minister van Binnenlandse Zaken de doorslaggevende stem zal hebben. Belangrijk voor U dames en heren is dat indien wordt afgeweken van de opvattingen van de vertrouwenscommissie, de vertrouwenscommissie in ieder geval schriftelijk van de Minister van Binnenlandse Zaken zal vernemen waarom hij is afgeweken van een eventuele aanbeveling tussen aanhalingstekens van de vertrouwenscommissie. U hebt mij een profielschets gegeven, unaniem zoals de nestor dat ook uitdrukkelijk heeft gezegd en aangevuld met Uw eigen me ningen en opvattingen. Ik heb daar nog een enkele vraag over. Tevens hoop ik dat U naar aanleiding van datgene wat ik gezegd heb zelf ook nog vragen hebt of wilt stellen, omdat U gebruik kunt maken van de gelegenheid dat ik nu hier ben. Al datgene wat U zegt gaat over mijn hoofd heen naar de -7- sollicitanten. Het wordt allemaal opgenomen in de notulen welke de kandidaten ontvangen,zodat zij uitdrukkelijk weten wat Uw opvatting is. Open instelling, sociaal voelend hebt U genoemd, goede kontakten met alle bevolkingsgroepen. Ik sta nog even stil bij de portfeuilles die de vorige burgemeester heeft gehad. Ik begrijp goed dat in het nieuwe samengestelde kollege straks met de burgemeester opnieuw over de portefeuilleverdeling moet worden gesproken. Is het hier traditioneel de bedoeling dat de burgemeester de portefeuilles beheert die zijn voorganger heeft gehad of is dat een zaak die iedere keer weer opnieuw kan wijzigen, ook in de huidige samenstelling van het kollege? Ik stel de vragen nu en U moet maar kijken wie ze zal beantwoorden. Ik heb Uw opmerkingen genoteerd over samenwerkingsverbanden en ik zou graag nog iets meer willen weten omtrent de rol die de burgemeester moet spelen in die samenwerkingsverbanden. Naar mijn herinnering is Uw gewestelijke regeling in die zin veranderd of gewijzigd dat de burgemeester niet meer qualitate qua daarin zitting heeft, maar aldus gekozen moet worden. Is het de bedoeling dat de burgemeester straks afgevaardigd zal worden naar het gewest? Vervolgens zou ik graag nog iets meer willen weten over Uw opvattingen ten aanzien van de opmerking dat de burgemeester van christelijke huize moet zijn. De fraktie Leefbaarheid Halsteren Lepelstraat heeft zelfs katholieke huize genoemd als ik het goed heb. Ik zal het nog even herhalen. Ik heb zojuist genoteerd dat er een opvatting was dat de burgemeester van christelijke huize moest zijn. Ik meen dat dat aan mijn rechterzijde is gezegd. Ik dacht gehoord te hebben van de heer Roosenboom van de fraktie Leefbaarheid uit dat de burgemeester ook van katholieke huize moet zijn. Ik zou daar graag enige toelichting op willen hebben, op welke wijze U dat heeft geformuleerd. Of U vindt dat dat een doorslaggevende rol moet vervullen, of dat U vindt dat dat een kanttekening is die in de zijlijn gemaakt wordt. Het benoemen van een vrouw, zal uiteraard steeds weer bij ons een belangrijke rol spelen, aangezien er een achterstand is in het benoemen van vrouwen in dit ambt. Als ik kijk naar het lijstje van sollicitanten, dan zie ik dat daar twee vrouwen bij zijn.Dat aantal is niet zo erg groot. Dan moeten we maar eens zien hoe dat verder gaat lopen. Mijnheer de voorzitter, dat is ongeveer wat ik in eerste instantie zou willen zeggen. Graag misschien even ingaan op datgene wat ik gezegd heb en dan kunnen we straks in tweede instantie verder gaan. De voorzitter: Ik stel voor dat we de frakties weer gewoon desgewenst aan het woord laten en dat ik daarna over de portefeuilleverdeling en het kollege zelf iets zal zeggen als daar door de raad verder niets over opgemerkt wordt. Het woord is aan de heer Roosenboom namens de groepering Leefbaarheid Halsteren Lepelstraat. Het lid Roosenboom: Ik spreek wel namens de fraktie, maar dit is niet voorbereid. U heeft gezegd, er zijn 24 sollicitanten. Het is nieuwsgierigheid natuurlijk, maar als je niets vraagt dan kom je ook niets te weten. U heeft verteld dat er onder de 24 twee vrouwen zijn, die vraag is al bevredigend beantwoord. Ik weet niet of U verder uit kunt wijden over die 24 sollicitanten. Welke politieke kleur deze mensen vertegenwoordigen en of er ook sollicitanten zijn die van geen enkele politieke partij lid zijn? U heeft een specifieke vraag gesteld over de portefeuilleverdeling. De praktijk is in Halsteren dat dat helemaal afhankelijk is van de wethouders die zitting hebben in het kollege. Ik kan me goed voorstellen dat dat in 1990 verandert. Dan komen er misschien hele bekwame wethouders met heel andere kwaliteiten en dan is een specifieke portefeuille van die burgemeester misschien weer niet gewenst. Wij spreken daar ook geen voorkeur over uit. U heeft een vraag gesteld

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 102