i
39orrj (tb
3oH
uaxvibn
ijlob
Tlriae rrr
jw ;:do
>bn
3m<
ia
n Mr 3
I un 3
-36-
oktober alsnog toe te zenden. Al pratende kan ik me herinneren dat dit
door Wouw en Steenbergen geregeld is met Nieuw-VossemeerDaar is voor
99% zeker in voorzien. Ik zal het voor alle zekerheid ook nog even
nagaan. Dit is natuurlijk terecht, anders zou Nieuw—Vossemeer wat
geïsoleerd blijven liggen en zodoende niet aan die 20.000 inwoners
kunnen komen in een samenwerkingsverband.
De heer Roosenboom. Ik moet zeggen dat wij er eerst als gemeente wat
sceptisch tegen aan keken. Een premie op minder slachtsoffersAlleen
ik moet echter toegeven de heer van Eekelen wijst daar ook op, dat dit
een goede aanleiding is om verkeerszaken extra onder de aandacht te
brengen. We hebben nu een raadsvoorstel waar sec over
verkeersveiligheid gesproken wordt. We hebben geprobeerd een korte
inventarisatie te maken, dat is op zich al positief. Al met al, hoe
meer de tijd verstrijkt, hoe meer ik er achter ga staan en het toch
een goede zaak vind, dat wij op deze manier worden geaktiveerd om hier
extra aandacht aan te schenken. Wij deden dat natuurlijk al wel, dat
blijkt ook wel uit het raadsvoorstel. Wij hebben een aantal punten
aangegeven dat verkeersveiligheid zeker niet een ondergeschoven kindje
is, zeker niet. Het is echter toch een goede zaak dat door dit punt
voor dit onderwerp extra aandacht tot stand komt. We stonden eerst dus
wat sceptisch, maar het begint steeds positiever te worden,
uiteindelijk resulterende in dit voorstel. Er zijn meer knelpunten
zegt de heer Roosenboom, maar hij noemt ook niet alles. Wij
pretenderen ook niet alles te noemen, daar heeft hij gelijk in. Dat
kon ook niet. We moesten dat zo snel doen. We pretenderen ook niet
volledig te zijn. We hebben in elk geval aangegeven die voorzieningen
die we al van plan waren te realiseren. Die horen er ook bij. Ik denk
dat dat toch goed is. Je moet iets compleets presenteren naar het
ministerie toe. We hebben ook, met name de Steenbergseweg en de
Halsterseweg genoemd, als zijnde twee wegen waar verhoudingsgewijs
veel ongelukken gebeuren. Ik verwijs naar punt 2, ad c - onderzoek
naar maatregelen ter bevordering van de verkeersveiligheid op de
Steenbergse en Halsterseweg. Dit is met name uit de kommissie
Ruimtelijke Ordening gekomen. De heer Graafmans heeft hier toen naar
gevraagd om dat er aan toe te voegen, want het zat er in eerste
instantie niet bijVoorts kunnen in het algemeen meer knelpunten aan
de orde komen. Ik ken er ook nog wel een paar meer, maar het heeft nu
geen zin om tegen elkaar op te bieden waar de knelpunten zitten. Onder
punt a: Educatie overleg oudervereniging schoolbestuur, rijkspolitie
en andere doelgroepen. Ook daar komen natuurlijk knelpunten uit,
waarvan je kunt zeggen die doen we er bij en daar moet extra aandacht
aan geschonken worden. Met name die instanties, denk ik, zijn
belangrijk om er bij te betrekken. Verder noemt hij het punt dat
rechtspersonen en natuurlijke personen ook in aanmerking kunnen komen
voor een bepaald bedrag. Een prijs als het ware. Dit betreft een
éénmalige bijdrage en dat is natuurlijk niet structureel. Het is
daarom niet zo naar voren gebracht. Ik zeg niet dat ze daarvoor in
aanmerking komen. Wie zijn wij om dat op dit moment te beoordelen. We
hebben een stichting Veilig Verkeer met heel veel leden. De deelname
van de Halsterse bevolking aan de stichting veilig verkeer is
bijzonder hoog. Ik denk dat U lang moet zoeken naar een gemeente waar
een stichting Veilig Verkeer is die zoveel leden heeft. Dat zal
misschien best een positief punt kunnen zijn voor het ministerie via
een bepaalde aktie op een bepaald punt zou men het kunnen proberen.
Dat kan. Ik moet hier echter niet suggereren dat men een goede kans
maakt dan ga ik te ver. Dit als antwoord aan de heer Roosenboom. Hij
'T 3'
nr9 Mn.'
wtro i
]}ft
J au 9j i;
9.1
Bff
i7Uji
Ttf
9JI> 'i