r -35- brochure niet aan de raad voor te lezen, want daar hebben ze zelf ook kennis van kunnen nemen, maar als je aan die 5% kunt voldoen en je kunt zelfs meer dan 25%, dan ontvang je een premie. Ik vind toch wel een vette premie die het ministerie de gemeente dan ter hand stelt. Het tweede en derde jaar wordt het nog wat moeilijker, want dan moet je respektievelijk 10 en 15% minder ongevallen hebben. Het loont de moeite om daar iets aan te doen. Wat ik ook in het stuk mis is dat in de brochure heel nadrukkelijk wordt genoemd dat zelfs individuele personen in aanmerking kunnen komen, maar dan uit een andere pot. Straten, wijken, alhoewel U die toch wel in het stuk een beetje verdekt vernoemd. Wil je dit plan voor 100% laten slagen, dan zal er binnen de gemeente Halsteren en Lepelstraat toch een aktie op touw moeten komen waar de hele gemeenschap dan achter gaat staan. Als het resultaten oplevert, dan werpt het ook voor de gemeente financiële en toch wel prettige vruchten af. Ik heb begrepen dat alle gemeenten mee doen, al is het alleen maar om die startsubsidie die voor de gemeente Halsteren toch ruim f 12.000,is en dat is toch leuk meegenomen. Het is een goede zaak. Ik denk dat men het aantal knelpunten nog met een hoop uit kan breiden, maar dan met kleinere zaken, om het gewenste resultaat te bereiken. We zullen er echt aan moeten trekken om dit resultaat te bereiken, want anders ben je een beetje verkeerd bezig. Niet alleen mee doen en het geld opstrijken en dan maar kijken hoever we komen. Het lid van Eekelen: Wij vinden het ook een goed plan. Niet alleen omdat er geld aan verbonden is. Ieder ongeval op zich kan soms veel menselijk leed meebrengen. In geld is dat niet uit te drukken. Wij vinden het een goed plan en wel om de volgende redenen. Er wordt een keer extra aandacht aan het verkeer geschonken, ongeacht een premie of geen premie. Op bladzijde 2 noemt U een aantal maatregelen en voorzieningen. Ik weet dat men zo'n kleine 2 jaar bezig is om de juiste maatregel te vinden in de Kerkstraat in Lepelstraat bij café la Corona. Ik zou er die alvast maar bij zetten, dan komt dat ook in het plan voor en komt er misschien een keer een eind in zicht. De voorzitter: Het is zo dat het kollege hier snel op moest inspringen, omdat we ons hier voor 1 oktober voor moesten melden. Er was al een samenwerkingsverband ontstaan een aantal maanden terug reeds,tussen de gemeenten Wouw, Steenbergen en Huijbergen. Die gemeentebesturen troffen elkaar toen een fietspad in gebruik werd gesteld. Met een vertegenwoordiger uit Den Haag die bij deze happening aanwezig was, heeft men toen over deze regeling gesproken en is men er snel op ingesprongen. Zo gaat dat. Toen de definitieve regeling op ons af kwam kwamen wij voor de opgave te staan een kombinatie van gemeenten te zoeken om aan 20.000 inwoners te komen. Toen hebben wij kontakt opgenomen met Wouw en met Steenbergen met de vraag of wij ons bij hen konden aansluiten. Men heeft daar volmondig ja tegen gezegd. Dat was geen punt. Daarna heeft Huijbergen min of meer in principe besloten om zich bij de gemeenten in de zuid-westhoek aan te sluiten. Dat lag ook wat meer voor de hand om dat te doen. De heer Mouws heeft de gemeente Nieuw-Vossemeer genoemd. Terecht dat hij die gemeente noemt, dat heeft onze aandacht. Daar is ook al met Nieuw-Vossemeer over gesproken. Of het dit jaar lukt, dat weet ik niet zeker. Ook Steenbergen heeft dat ingebracht toen wij kontakt met hen en met Wouw opnamen. Ik heb de indruk dat het initiatief van hen uitgaat om met Nieuw-Vossemeer kontakt op te nemen. Ik zal het nog afchecken. Ik weet het nu Inmiddels zeker, Nieuw-Vossemeer heeft zich ook aangemeld. Zij heeft dezelfde toestemming gekregen als wij om het raadsvoorstel na 1 O "J U X u

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 95