-29- financiële aspekten zijn genoemd, gevoelsmatige aspekten. Ik kan er over mee spreken. Ik heb er 25 jaar tegenover gewoond bij onze eerwaarde zusters Franciscanessen wanneer ze weer eens een keertje bang waren een nachtje doorgebracht, een kopje thee op bed, ik ken het van binnen en buiten. Momenteel zijn we er ook aktief als Stichting Sociaal Kultureel Werk. Dat speelt ook wel degelijk een rol. Verder wat de heer Mouws noemt, het dorpsgezicht. Ook die aspekten zijn van belang. Het is een beetje betreurenswaardig dat in het verleden ons mooie kerkplein verloren is gegaan. Dat vond ik een typisch dorpsgezicht. De oude pastorie, wat daar rondom stond. We zitten nu met het klooster, we hebben ook nog de Celse hoeve. Als die in het zicht kwam te staan dan zou de entree van Lepelstraat helemaal magnifiek worden. Er zijn nogal wat zaken die van belang zijn. Er is veel aan dit voorstel vooraf gegaan. Nogmaals respect voor de subtiele wijze waarop dit verhaal is gemaakt. De Groepering Leefbaarheid stemt in met Uw voorstel op pagina 2, dat de toekomstige beheersvorming van de sociaal culturele akkommodaties in Lepelstraat een particuliere kan zijn. Dat betekent mogelijkheid 5. Mogelijkheid 5 wil ons inziens niet zeggen dat je dan de Lepelaar onmiddellijk moet afbreken. Dat is weer een andere kwestie. Je zou er ook een andere bestemming voor kunnen zoeken. Dan kost het wel wat, maar dan brengt het straks zijn geld weer wel op. De gevel, zoals de heer Mouws zegt, kan blijven staan en je kunt er ook iets achter bouwen, dat is technisch mogelijk. Ik vraag expres in tweede instantie het woord, omdat het bij ons in de groep toch behoorlijk zorgvuldig doorgesproken is. We hebben alle voors en tegens op een rijtje gezet. Ik hoor een aantal zaken noemen die ik niet terecht vind. Ik ken binnen onze gemeente Halsteren talloze stichtingen die wij het vertrouwen hebben gegeven en die buitengewoon goed funktioneren. Ik denk dat dat vertrouwen ook in deze gegeven kan worden. Dan de onzorgvuldigheid waar gesproken wordt over dat P.O.N.-rapport, dat vind ik eigenlijk niet zo fair. De man die het gemaakt heeft die is er niet, maar zou je die onzorgvuldigheid ook niet terug moeten zoeken bij degene die gegevens verstrekt hebben. Dat zou ook zo kunnen zijn. Ik gooi het zo maar even in het midden, maar het is niet fair. Nogmaals om de wethouder een genoegen te doen, wij opteren voor mogelijkheid 5 en wij hebben het vertrouwen dat dan de in te stellen projektgroep op een net zo voorzichtige wijze haar werk zal verrichten zoals het kollege dat tot op heden heeft verricht. Het lid Frietman-HoppenerWij betreuren het feit dat een artikel 61 kommissie blijkbaar niet bespreekbaar is bij de stichting gemeenschapshuis. Ik zit te denken aan statutenwijziging. Maar als voorwaarden en omdat we de zaak niet willen blokkeren, stellen we dat de nieuw te kiezen beheersvorm in ieder geval mede bestaat uit een wethouder aangewezen door de raad. Hierover willen we graag een harde toezegging van U horen. Wanneer die projektgroep die het onderzoekt aan de orde komt, dan zouden we graag willen dat er iemand van gemeentewege, bij voorkeur een wethouder inzet. De voorzitter: Mogelijkheid 5 moet dan onderzocht kunnen worden, met de acceptatie dat de beheersinstantie een stichting is. Dat moet volgens U wel worden onderzocht door een projektgroep, mits de wethouder daar deel vanuit maakt. Het lid van Eekelen: U vraagt om duidelijkheid en voorkeur. De voorkeur van de Werknemerspartij denk ik dat niet zo heel moeilijk is. Dat is mogelijkheid 3. Mogelijkheid 2 volgt daarna. Mogelijkheid 4 is een utopie die niet te betalen is en mogelijkheid 5 wijzen we af, omdat we niet voor een stichting zijn. Mogelijkheid 1, alles laten

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 88