A -7- medewerking van hogere overheden is tussen aanhalingstekens niet altijd te optimaal geweest bij het zoeken naar lokaties voor een bedrijventerrein. Ik hoop dat we nu zo ver zijn dat we door kunnen gaan, maar het kost wel bijzonder veel kruim voordat we zover zijn. Dat had overigens ook te maken met het overschot aan industrieterreinen hier in Westelijk Noord-Brabant. Dat heeft voor ons problemen opgeleverd, waardoor men toch wat afwijzend stond, maar dat is nu omgeslagen in de erkenning dat een gemeenschap als Halsteren met 12.500 inwoners recht heeft op een lokaal bedrijventerrein, want daar praten wij over. We praten niet over een regionaal industrieterrein, we praten over een lokaal bedrijventerrein. Het kost echter veel moeite. Het had veel vlugger klaar kunnen zijn als we meer medewerking hadden gehad. Dan hadden er nu geen bedrijven op de wachtlijst gestaan, want dat is in feite het geval. Er staan bedrijven op de wachtlijst en dat is een slechte zaak. Ik kom nog even op die 18- tot en met 22-jarigen terug, want dat is natuurlijk geen Halsters probleem sec. Dat is voor soortgelijke gemeenten als Halsteren voor elke soortgelijke gemeente een probleem tussen aanhalingstekens. Het heeft op de eerste plaats te maken met studeren en werkgelegenheid, maar ook voor een groot deel dat het de laatste jaren "in" is dat jongeren vanaf hun achttiende levensjaar zelfstandig gaan wonen. Vroeger was dat niet zo, dan bleef men bij de ouders thuis. Dat is veranderd. Recht op wonen voor achttienjarigen is ontstaan. En jongeren die zelfstandig gaan wonen hebben vaak de voorkeur om in een stedelijke omgeving te wonen. Dat heeft tot gevolg dat veel jongeren weggetrokken zijn. Dat is niet alleen een Halsterens probleem, dat is een probleem voor alle soortgelijke gemeenten als Halsteren. Wij hebben het echter nu gesignaleerd, de aandacht er op gevestigd. Wij zijn ook van plan, dat staat ook in de stukken, om daar aandacht aan te schenken. Er staat niet in welke aandacht, maar in elk geval moet je beginnen met eens te gaan praten, -en dat is in het verleden ook wel gebeurd-, met de Woningstichting. Ik denk dat dit rapport een extra aanleiding is om hier met de Woningstichting weer over te gaan spreken. U kunt zich herinneren dat een jaar of drie, vier geleden een aantal HAT-woningen zijn gebouwd voor jongeren. Dat heeft de gemeente nogal moeite gekost om die gebouwd te krijgen. Dat had ook als achtergrond juist huisvesting voor jeugdigen. Ik zeg niet dat er veel van deze woningen gebouwd moeten worden, want de wens is tegenwoordig ook om een woning met twee slaapkamers te hebben en niet met één. Maar daar kan dan rekening mee worden gehouden. Dat zijn ook HAT-woningenmet twee slaapkamers. Datzelfde geldt voor bejaarden. Hier wordt uitdrukkelijk op gewezen. Kijk naar de soort woningen en ga hierover in overleg, -de heer Mouws wijst daar ook op en de heer van Eekelen ook, iedereen die hier het woord heeft gevoerd-, met de Woningstichting. We hebben daar wel reeds een aantal keren overleg over gehad. Dat is ook de reden dat de woningwetwoningen die thans gebouwd worden alleen met twee slaapka mers zijn, hoofdzakelijk met twee slaapkamers zijn. De woningen die op de Nieuwmarkt gebouwd zijn zijn woningen met twee slaapkamers. U ziet dan ook dat veel jonge gezinnen, of nog geen gezinnen, maar een huis houden van twee personen of bejaarden daar zijn gaan wonen. In hoever re die optimaal geschikt zijn dat is dan zo'n punt, daar wijst de heer Roosenboom op. En daar wijst de heer van de Watering ook op en anderen ook. Heb het daar toch nog eens over met de Woningstichting. Maak dat nog eens onderwerp van gesprek. Dat is Uw verzoek. Dan noem ik de bejaardenbond erbij betrekken. Dat lijkt me helemaal niet zo'n slechte zaak om dat te doen. Dat zijn de mensen die er in de praktijk mee te

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 7