^brrBd 91 iïimv 31 roi r o f jiijrlsi f.Hj I oxonRn JBb .JölOO ,3 lijfsi1 •Jrrsv t-td citoW ib - tow -,d;l j i o sw: rtft'. v i t' •uq ^00^»/ no1 i bw .lid >a •i isrf U±' «II 3 u .:»V ït) JfiOBD slb )loo tBSW O inXDI91 Vt .r*>r- JDlO J fIBD %l 't rf. )bn- 1 r r.H Is -19- gemeentelijk woningbedrijf zouden hebben met veel woningen, dan zit je wat gemakkelijker als gemeente. We zijn nu afhankelijk. Wij hopen daar als gemeente uit te komen. Dat is de reden. Niet dat het tot e onmogelijkheden behoort dat we uiteindelijk tot die 24, 36 komen. Het is afhankelijk ook van de ervaring die we opdoen. De heer Somers merkt terecht op dat ik niet heb gereageerd op zijn opmerking om eens bij W.V.C. aan de deur te kloppen voor een medewerker voor de begeleiding. Terecht zegt hij voor één gemeente als Halsteren kan dat natuurlijk niet, maar kan dat niet bijvoorbeeld op dezelfde wijze als bij de Stichting Woonwagenwerk. Een man of vrouw die werkt voor meerdere gemeenten. Ik wil die suggestie wel meenemen. Het is wel zo, dat we er in feite voor betaald worden om het eens zo oneerbiedig te zeggen. Op pagina 2 onder punt 5 staat hier iets over namelijk dat we per bezette plaats f 650,per maand krijgen voor door de gemeente gemaakte kosten voor huisvesting, verzekering, sociaal culturele aktiviteiten vervanging duurzame gebruiksgoederen enzovoorts. Daar zit dat waarschijnlijk in. Ik denk dat het ministerie ook zal zeggen dat dit daar in zit. Dan zou je die gelden bij elkaar moeten doen als gemeenten en dan zien of je zo iemand in kunt huren. Op zich is het een zinvolle suggestie, want het zal niet gemakkelijk zijn voor de plaatselijke mensen van Maatschappelijk werk en Opbouwwerk om dit goed op te vangen. Ofschoon onderschat die mensen niet, dat valt misschien ook wel mee. Het is in elk geval terecht dat U daar op wijst. We zullen het in onze aandacht meenemen. De heer van de Watering wijst op de begrijpelijke terughoudendheid van de Woningstichting. Het gaat inderdaad om woningwetwoningen. Dat is ook het argument van de Woningstichting, ga nu niet alleen bij woningwetwoningen kijken, maar klop ook aan bij de andere verhuurders. Bij de andere verhuurders hebben we niet per definitie neen gekregen, er zijn al vervolggesprekken geweest. Over de definitieve uitslag kan ik nu niets zeggen, maar het was in eerste instantie niet meteen neen. Vervolggesprekken met sociale zaken hebben inmiddels plaatsgevonden. Inderdaad, de asielzoekers die de officiële status van vluchteling krijgen, is in procenten bijzonder laag. Ik denk dat U uit de stukken, de laatste brief van het V.N.G., dat was het laatste stuk wat er bijgevoegd was dit ook kunt lezen. Hier werden aantallen in genoemd, hoeveel er in een maand binnen waren gekomen en hoeveel er daarvan uiteindelijk de status van vluchteling hebben gekregen. Dat is bijzonder laag. Dan ga ik er vanuit dat degene die niet de status van vluchteling krijgen dan in feite worden teruggestuurd. Alleen nu wijst de heer van de Watering op het feit dat er velen, dat blijkt dan misschien uit de praktijk, niet terug gaan. Ik kan hem daar nu geen antwoord op geven. Het is een punt van aandacht. Ik denk overigens, of die mensen de kriminaliteit in gaan, dat mogen we ook niet direkt veronderstellen. Dat hoeft natuurlijk niet. Het lid van de Watering; Het is maar een vraag, want ze moeten wei ergens van leven. De voorzitter: Aan de andere kant is het wel zo, we kunnen ons hier niet zo vanaf maken dat bedoel ik er niet mee. Een gemeenschap als Halsteren leent zich daar echter niet voor. Als men onderduikt dan is dat meestal in grotere gemeenschappen. Zo gaat dat meestal. Nogmaals dan zijn wij nog niet van het probleem af, ook al zal dat niet in Halsteren U gebeuren. Het blijft dan toch een nationaal probleem. Dit f 'TS?' •V i' 19 l iii J J JO ft '1 OW JW Tut.' j.<;V Uil 1 i i 30r L J fT' i 1 1 I ÏO JOV 9J.O iuoW .lanrl ah fT 91> C| x 38.. x OTSV r 'ifTITSa^T S^c- ob *X. BW -S i Tls *W Li J iV 1 3 BW o 193? [rfi3 f TOO 'iWÜ JO J

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 78