^brrBd 91
iïimv 31
roi r o f jiijrlsi f.Hj I
oxonRn
JBb
.JölOO
,3 lijfsi1
•Jrrsv
t-td
citoW ib -
tow
-,d;l
j i o sw:
rtft'. v
i t'
•uq ^00^»/
no1 i bw
.lid >a
•i isrf
U±'
«II
3 u .:»V
ït) JfiOBD
slb )loo
tBSW
O inXDI91
Vt
.r*>r-
JDlO
J
fIBD %l
't rf.
)bn-
1 r r.H
Is
-19-
gemeentelijk woningbedrijf zouden hebben met veel woningen, dan zit je
wat gemakkelijker als gemeente. We zijn nu afhankelijk. Wij hopen daar
als gemeente uit te komen. Dat is de reden. Niet dat het tot e
onmogelijkheden behoort dat we uiteindelijk tot die 24, 36 komen. Het
is afhankelijk ook van de ervaring die we opdoen. De heer Somers merkt
terecht op dat ik niet heb gereageerd op zijn opmerking om eens bij
W.V.C. aan de deur te kloppen voor een medewerker voor de begeleiding.
Terecht zegt hij voor één gemeente als Halsteren kan dat natuurlijk
niet, maar kan dat niet bijvoorbeeld op dezelfde wijze als bij de
Stichting Woonwagenwerk. Een man of vrouw die werkt voor meerdere
gemeenten. Ik wil die suggestie wel meenemen. Het is wel zo, dat we er
in feite voor betaald worden om het eens zo oneerbiedig te zeggen. Op
pagina 2 onder punt 5 staat hier iets over namelijk dat we per bezette
plaats f 650,per maand krijgen voor door de gemeente gemaakte
kosten voor huisvesting, verzekering, sociaal culturele aktiviteiten
vervanging duurzame gebruiksgoederen enzovoorts. Daar zit dat
waarschijnlijk in. Ik denk dat het ministerie ook zal zeggen dat dit
daar in zit. Dan zou je die gelden bij elkaar moeten doen als
gemeenten en dan zien of je zo iemand in kunt huren. Op zich is het
een zinvolle suggestie, want het zal niet gemakkelijk zijn voor de
plaatselijke mensen van Maatschappelijk werk en Opbouwwerk om dit goed
op te vangen. Ofschoon onderschat die mensen niet, dat valt misschien
ook wel mee. Het is in elk geval terecht dat U daar op wijst. We
zullen het in onze aandacht meenemen.
De heer van de Watering wijst op de begrijpelijke terughoudendheid van
de Woningstichting. Het gaat inderdaad om woningwetwoningen. Dat is
ook het argument van de Woningstichting, ga nu niet alleen bij
woningwetwoningen kijken, maar klop ook aan bij de andere verhuurders.
Bij de andere verhuurders hebben we niet per definitie neen gekregen,
er zijn al vervolggesprekken geweest. Over de definitieve uitslag kan
ik nu niets zeggen, maar het was in eerste instantie niet meteen neen.
Vervolggesprekken met sociale zaken hebben inmiddels plaatsgevonden.
Inderdaad, de asielzoekers die de officiële status van vluchteling
krijgen, is in procenten bijzonder laag. Ik denk dat U uit de stukken,
de laatste brief van het V.N.G., dat was het laatste stuk wat er
bijgevoegd was dit ook kunt lezen. Hier werden aantallen in genoemd,
hoeveel er in een maand binnen waren gekomen en hoeveel er daarvan
uiteindelijk de status van vluchteling hebben gekregen. Dat is
bijzonder laag. Dan ga ik er vanuit dat degene die niet de status van
vluchteling krijgen dan in feite worden teruggestuurd. Alleen nu wijst
de heer van de Watering op het feit dat er velen, dat blijkt dan
misschien uit de praktijk, niet terug gaan. Ik kan hem daar nu geen
antwoord op geven. Het is een punt van aandacht. Ik denk overigens, of
die mensen de kriminaliteit in gaan, dat mogen we ook niet direkt
veronderstellen. Dat hoeft natuurlijk niet.
Het lid van de Watering; Het is maar een vraag, want ze moeten wei
ergens van leven.
De voorzitter: Aan de andere kant is het wel zo, we kunnen ons hier
niet zo vanaf maken dat bedoel ik er niet mee. Een gemeenschap als
Halsteren leent zich daar echter niet voor. Als men onderduikt dan is
dat meestal in grotere gemeenschappen. Zo gaat dat meestal. Nogmaals
dan zijn wij nog niet van het probleem af, ook al zal dat niet in
Halsteren U gebeuren. Het blijft dan toch een nationaal probleem. Dit
f 'TS?'
•V i'
19 l iii J
J JO ft
'1 OW
JW Tut.'
j.<;V Uil 1
i i 30r
L J
fT' i 1 1
I
ÏO
JOV 9J.O
iuoW
.lanrl ah
fT 91> C| x
38.. x OTSV
r 'ifTITSa^T
S^c-
ob *X.
BW
-S
i Tls *W
Li J
iV 1 3 BW o
193?
[rfi3 f
TOO 'iWÜ JO J