or ow n
in
scfn
si:
M
10 j ïu oM ïv >b i bv £a&ii j ime
uc if J j *r i 4 i >8 19 bwi *11 >w *79. ai 9
iv at 'Ju I.i hi j'#1! :i >71 j-siQG',
odriT f ,gai~to iu.'
d -»•> iianoov
(T
0 6w intra
i TvïïH To j_ r
- v. M'h: T8
j pv"
-12-
draagvlak vormt. Gezien de krantenpublikaties van de laatste tijd
haken er toch nogal een aantal gemeenten af. Waarom haken die dan wel
af. Hebben die die centen niet nodig of kunnen die het werk wel
runnen. Dan kom ik duidelijk weer terug op Halsteren. Wij zijn zo
aardig om de rijksbijdrage ook aan te vragen voor die anderen. U noemt
er tien meen ik. Wordt dan de druk op Halsteren en met name op het
bureau Welzijn niet te groot. Als U ons daar opheldering over wilt
verschaffen.
Het lid van Eekelen: Wij als Werknemerspartij zullen het voorstel
niet afwijzen, maar wij hebben wel onze vraagtekens. Wij denken dat
het nogal behoorlijk dubbel op gaat. Als je kijkt bij het Opbouwwerk,
dat Marion de Vries daar nogal een behoorlijk poosje mee bezig is. Als
je dan ziet dat het Maatschappelijk werk er bij betrokken is en
daarnaast ook nog de WelzijnsambtenaarDan heb je al drie instanties
die voor acht gezinnen werken en dan moeten we nog een overkoepelend
orgaan hebben omdat we de know how in Halsteren niet in huis hebben en
dat zouden we dan toch moeten subsidiëren. Ik vind het allemaal nogal
wat. Ik denk dat wij dat ook wel aan zouden kunnen. Misschien zijn die
uren die Marion de Vries daar aan besteedt bij het Opbouwwerk wel over
te hevelen naar Lepelstraat.
Wethouder van der Weegen: U zei, 1 januari 1988 wordt het Woonwagen
schap in principe opgeheven. Dat is zo maar we praten hier in principe
over de stichting woonwagenwerk, een andere rechtspersoon, die als
subsidiënt kende het Woonwagenschap. Daar ontstaat in principe ook het
probleem. Er is geen brievenbus meer naar het rijk toe voor de
aanvraag, de coördinatie en de subsidie te ontvangen en door te
sluizen. Vandaar dat er voorgesteld wordt om daar met een aantal
gemeenten na overleg met het ministerie in te voorzien. De liquidatie
van het Woonwagenschap gaat in principe gewoon per 1 januari door. Het
voorstel is nu aan de orde om de stichting woonwagenwerk West-Brabant
te laten voortbestaan en de subsidiëring daarvoor ter hand te nemen
via de gemeente Halsteren en dan voor een aantal gemeenten tesamen,
die dan een zodanig draagvlak hebben dat die samenwerkende gemeenten
danook in aanmerking komen voor een subsidie van het ministerie van
W.V.C.. De grotere gemeenten die krijgen rechtstreeks een subsidie
toegekend va W.V.C. om in dit kader te voorzien. Die hebben daar in
principe ook een eigen instelling voor binnen hun eigen gemeenten. U
vroeg zijn er voldoende gemeenten. Het is zo dat er voldoende
gemeenten zijn om in aanmerking te kunnen komen voor een subsidie. U
heeft in de kranten ook een aantal malen kunnen lezen dat er wat
gemeenten zijn die niet deelnemen, maar die zitten buiten het aantal
wat in elk geval voldoende geacht wordt om het subsidie te kunnen
kontinueren voor drie jaar. Er zijn minimaal 10 gemeenten die hier in
deel zullen nemen. U zegt, Halsteren neemt het voortouw, legt dat niet
een hoop druk bij de afdeling Welzijn. Natuurlijk zullen daar enige
werkzaamheden uit voortspruiten. Het is wel zo dat in principe het
woonwagenwerk op zijn eigen benen voortdraait en zo veel mogelijk
probeert samen te werken met andere welzijnsinstellingen binnen de
deelnemende gemeenten, binnen die 10 gemeenten, om een zodanige
overdracht te kreëren van die werkzaamheden dat over drie jaar, ook
bij de gemeenten die nu deel nemen, ook in elk geval in principe niet
meer de behoefte is aan dat werk waar nu die stichting Woonwagenwerk
specifiek in voorziet. De bedoeling is met name die periode van drie
jaar aan te wenden, om wat geleidelijker, wat gelijkmatiger dat werk
door te laten stromen naar de bestaande instellingen.
90 fly
oO -J M r.
0did^al&H
:6v
cSWJL
j if q 9 1 'J
toiv rr
X r D t T i J do ,1 *J9Üil
»rt9383 IT 1
bol sb-v. 'M4 ra IsrraToo rf xoo -
ra iGnsieooH ;j"i-9"Jr>W
J: I IdfltÜldtB r-*1 OV 090 J
t I T'td..d<; «-f-r
'I 5
•'19 m r >u ij 1 j j j rf sno i rfu'.j
4 i 19 j t i. I
ib .)-■ 8.1 "»f> nl Ti i.üis
f )j >M j r)rf Tfi
j l'/ Jfji.
II J 1
"to> i'1-.
r i
t A i J-J ifT
"lL-id I <1. "f ■d3g.'-liö3 !J.-' !v
V If 1 9W
tioM .isiitsi
j*
jnoi
19911 r> J
dbsti
i b flJ 1' V
6
or
UiJ
- Vlfl 1
i i r'i^Bwn "li. r Isri jfjfcw
"1 v b n 9 J
f
ia u8
iq