•/I •/-, -
-7-
verhogen tot 4,25 zoals wij dat ook in ons schetsje hebben
voorgesteld. Dan krijg je in ieder geval een gaaf gebouw. Vaak is het
bij Welstand zo dat die eisen dat de schuinte van de garage of van
welk bijgebouw ook in overeenstemming is met de dakhelling van de
woning. Er zijn tot op heden toe nog geen klachten over gekomen. Dat
klopt, zulke voorschriften hebben we in Halsteren nog nooit gekend.
Die komen nu voor het eerst in de voorschriften voor bij het plan
Lepelstraat. Ik denk dat dat in de toekomst heel moeilijk wordt voor
een goede beoordeling door Bouwtoezicht West-Brabant, die op bepaalde
gebouwen toch vaak dakpannen eisen. Dan is voor ieder technisch iemand
bekend dat daarvoor de dakhelling minimaal 30° moet zijn. Ik zou nog
veel technischer kunnen worden, maar ik denk dat dat te moeilijk wordt
voor deze raad, althans voor een gedeelte daarvan. Dan moet ik gaan
praten over de balklaag die in zo'n gebouw moet worden aangebracht. Je
kunt natuurlijk de goot wel zo verlagen dat je wel een dakhelling
krijgt van een fatsoenlijke schuinte, maar dan kun je er weer niet met
een auto inrijden want dan rijd je tegen de balken aan. Iedere mens
kan zich vergissen en dat neem ik ook de stedebouwkundige niet
kwalijk, maar ik vind het wel jammer dat hij volhardt in zijn
nokhoogte van 3.50 meter. Ik wil daarover ook stemming vragen.
Gelijktijdig wil ik in die derde stemming uitdrukkelijk vragen omtrent
de vrijstellingsbevoegdheid voor bedrijfsgebouwen voor een goothoogte
tot 3.50 meter. Ik denk dat als bedrijven een ruimte maken met een
plat dak, ik weet dat uit ervaring, dan zijn ruimten van 3.50 meter
absoluut te gering. Ik wil gewoon een konkreet voorbeeld noemen. Ik
denk aan een slagerijdie een bepaalde konstruktie van stalen balken
heeft waar dieren aan geslacht worden. Die moeten een bepaalde hoogte
hebben. Daar kun je met 3,50 meter niet mee uit de voeten. Dan noemt
de stedebouwkundige artikel 24 van het bestemmingsplan als zou dat een
algemene vrijstellingsbevoegdheid zijn. Dat vind ik wel zo waanzinnig
dat die man dat durft te noemen. Artikel 24 vind je in elk
bestemmingsplan terug. Dat is enkel en alleen voor om verschuivingen
in een bestemmingsplan, situeringen, straten mogelijk te maken en dan
wordt er nog een maximaal aantal meters genoemd van vijf meter, meen
ik uit mijn hoofd. Dat artikel heeft totaal niets van doen met
gebouwen of anderzijds. Dat slaat enkel en alleen op verschuivingen,
situeringen, bouwkavels binnen het bestemmingsplan. Daarmee krijgt dan
het kollege de gelegenheid om daarmee tot 10% te schuiven. Overigens
kan ik het ook zo ontzenuwen. Er zijn wel voorschriften in een
bestemmingsplan waar wel een vrijstellingsbevoegdheid aanwezig is. Dan
zou met dat artikel 24, met 10%, dat dubbel op gaan. Dat kan nooit de
bedoeling zijn. Dan is het een vrijstelling op een vrijstelling. Dat
wil ik zo ontzenuwen. Dan wordt als argument ook genoemd, dat neemt U
ook over, artikel 18a. Ik heb dat bij de hoorzitting ook heel
nadrukkelijk gesteld, als je een nieuw bestemmingsplan gaat kreëren en
je gaat nu al zeggen, we lossen dat in de toekomst eventueel op met
artikel 18a, dat is nooit de bedoeling geweest van de wetgever met dat
artikel 18a. Dat was bedoeld voor oudere bestemmingsplannen die
eigenlijk niet meer up tot date waren aan de hedendaagse tijd en om
dan via die artikel 18a procedure daar iets aan te kunnen doen. Je
gaat toch niet, nu we vanavond bezig zijn met een bestemmingsplan vast
te stellen, toch al niet bij voorbaat zeggen, dat kan eventueel later
met artikel 18a opgelost worden. Dan ben je wel heel oneigenlijk
bezig.
Het lid MouwsWij willen iedereen die aan de totstandkoming van de
herziening van dit bestemmingsplan heeft meegewerkt alle lof
J*~> 1 i U3 nil
J 3&b Hold
nsldol: ijsjraux 33
alXloss) 3D cv 7
10' f b7T5* W 7RT1
i^.r
11 nrf
W
- n
l&ölü „'7 JUl
1 i X 7
Aoo 1$
j -j ;v a: J'i )d
I i
3
>v :<oo 03b liw
»S Eub IS?
1<.fM
Q ./i9 3
•j.
39m 3UU3
ija 1- I !d« ;,,.qo
1903 iqbL fis if
,i ^->q 3D3
b t/ii 9' 3sb nfl
90rf 3o b± 3ff
o3 i d t>lb
3BB:a ,-r«om -1 V
1. ,r<-.o
ffbad 3sri 33
i iËbV r
a i. 3ns" «».i ai
1 1 rv l
V f - I i -,V
tdaaïds." -3
3lS3 J80I&M
Frroow alb insv
TGsn «inami^r
IÏRV alsilBK nsi
ioov biaji. :9lad rsbrow ins
a.i t".b bFa' j [IJ ual.i JObiliJ Laar?
ana" i'<u - a
lad iriorsiiu "»bxow ,nj;. Id
ri i'B f(I raiqad
r1, f t u rjb »f
A .qnliolR»? ob nsv ,isj obv
:.ali x. s ir.w 33." j.'oarBBWSix-
.i r 'v il.i crf .i-ow:;'. j i J-jvs»r; 3
i
L93913BJX ab qo iali axb nfi" euoqlrsvO
I ux.'a,. *»i»j'33 l.) j j.u tuban fo>I
libsd 9jj ioi g. »?903 9b j(oo rn-i bu9lbagnl
SJ9 M t 'ilb-' B ia a .'.i- in n*»9 ioa
?B7i n-ia allxrasl a -1 f3±..
9S Ln 3..B( (t:i i rrt 1 asa.S 3. bw
-i.il: 'I
i.bioi al >f 3cum «nahari:, Isgt. t
rav, 'i "ahoBff ~oo rlo; a- 'i i
1 Las La ï.i nn
frlocm n jn^daga i_iib^>d rooi na r bad
t ad a! hhL '/ft .xiBlq g. tjmaiBsd «ad i9«
a a a bi I i m 'a'. - i
T9V009gai 3®ri 3911 3 >w
d 8lBO\ bïU9d
XOT 1.3 1.V 3.
X 39 Jij J
ad rfsrf jifn
I f; J
- doo
ï-q i I"
i *>i c31I
Isbnrd 10*1 r I aiflq S9 irrLL" 'vts
r. f j "i U i j if
>0 I 1 ro no ir ?3D 3399;'
Ifc>fn >7.
aorL-t i
9ibialx rtcvir.'s .•••rfi/od oo 6' a.J-J9.J ad nL
3 j'o 31 t .jo. I r <on "b 'a i s gt ai f .3
a iu r -a I f nev 'jn.: i ia .i a riirLfn no» »b ow ir 1
0 39' 3 'S 'it w »va;- '.I-na iv j ii looi
(I )JJ U S nl ft J V »3 J. I 39>l9S ,f.l; X.i l.,S 1f.Iv
IB 3 no-. XOi I .1 'V»)l erl-d» 9B098Ë3. .1 - I S199d~<)OV{^l
'I i 3
rajaij -. f isi i tot of orl .,b 3da* 3b luur.iuK »b mbv. ixILb
1 a,o i su u noo11 M' q.i
>3 i' lli ar.'i jrtv oi'i' 3ib 3oa/ La.a" b't ab obb jjov
jr/xomia
F ma
ilTC i