V Graafmans net al even aanhaalde en wat ik in de kommissie daar als voorschot gegeven heb, er is een methodiek Halsteren ontwikkeld toen de financiële afwikkeling van het Woonwagenschap aan de orde kwam en met name geënt op de toekomstige overdracht van de sloopterreinen en dan vooral de ondergrond van de sloopterreinen. Daar is een variant op gekomen die inmiddels door dacht ik alle deelnemers in het Woonwagen schap aanvaard is als zijnde de beste methodiek. Daar is een differen tiatie in. De grond die in principe tegen de prijs waarvoor hij destijds is ingebracht, onder de normaal geldende afschrijving, een gerenomeerd bedrag voor wat overige zaken en daarnaast een omslag. Je kunt natuurlijk zeggen dat als je bij liquidatie komt, dat er toch een deel van datgene wat je nu in deze exploitatierekening aan treft, anders op dat moment tegen zou komen in de omslag die op dat gebied toch ook nog plaats zal vinden. Meneer Mouws heeft gezegd: nu pas de afrekening van 1985. Het is zon der meer laat. Dat ben ik met hem eens. De reden daarvan is dat men wat meer zekerheid wilde hebben over die rijkssubsidies. Hij heeft aangegeven, normen voor het rijk zijn er in principe voor afgegeven. Het is alleen wel zo dat het zeker niet ongebruikelijk was en is, getuige ook ons eigen Woonwagencentrum in Halsteren, dat er in dat kader wel eens wat meer gedaan werd en het is zeker niet zo dat wij daar onwetend van zijn met zijn allen. Wij hebben altijd een begroting gekregen van het Woonwagenschap waaruit toch wel bleek dat er meer voorzieningen getroffen werden dan waarvan de rijksnormen uitgingen. Altijd heeft wel de hoop geleefd dat het rijk daar een evenredig part in zou nemen en die zaken zijn nu achteraf wat tegengevallen. Meneer Graafmans heeft ook het problematiek sloopterrein aangegeven. Ik denk dat ik daar al voldoende over gezegd heb. Het is zo dat het model Halsteren, in principe in elk geval, bij de liquidatie meegeno men zal worden voor wat betreft de sloopterreinen. De voorzitter: Misschien dat ik er iets aan toe mag voegen omdat ik deel uitmaak van het algemeen bestuur van het Woonwagenschap en van het moment af dat er over liquidatie gesproken werd ook lid van het dagelijks bestuur van het Woonwagenschap. Dat is echter pas sinds het laatste jaar. Daarom dat ik er behoefte aan heb om hier iets aan toe te voegen. Met name wat de heer Mouws naar voren brengt als hij zegt rijksbeleid werkt altijd vooruit en dan moet je niet achteraf met deze afrekeningen komen. Op nieuw beleid moet je tijdig inspelen. Als dat waar was dan had het Woonwagenschap veel eerder geweten waar ze aan toe was. Het punt is dat het Woonwagenschap jaren en jaren gesmeekt heeft bij W.V.C. om een afrekening. Er zijn veel woonwagencentra die nog onder het regime van W.V.C. tot stand zijn gekomen. Nu betreft het het ministerie van Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting, destijds W.V.C.Het heeft jaren en jaren geduurd tot er überhaupt tot afreke ning gekomen kon worden. Er zijn brandbrieven gestuurd, er zijn vele verzoeken gericht aan het ministerie. Het Woonwagenschap kon zodoende maar niet tot afrekening komen. Dan kun je twee dingen doen, of centra niet aanleggen en wachten tot eerst de definitieve afrekening komt vóór je begint, zodat je exact weet waar je aan toe bent of het aanleggen van nieuwe centra hierdoor niet laten ophouden. Het bestuur van het Woonwagenschap heeft altijd de verantwoordelijkheid op zich genomen om toch aan te leggen, ondanks dat er geen zekerheid was hoe het precies financieel er bij stond. Anders had het veel te lang ge duurd. Daarom ergerde ik mij ook vaak aan de mooie woorden die vanuit Den Haag gesproken werden over het woonwagenbeleidAls het ging om de financiële consequenties dan was men niet thuis. Dat is niet alleen in I. I L T -< >9.3 .no ioov 3xi.'> -loo i aJ .i< ->f. >l! t bf l .t9 t qBdoS j xtbv rrJ' aJ 9»; 3aii 'H? I H"' i. asoo.- 'na±i> -j r; b ct j oov tr- jr.-.ui 1 Xu M(f 9 rjrj j.'J— J V J'J 1 to I lo nsov-i- juo'i isni ,-,w nav i -.-/ q jj;if s j.<*v abnaj;' n aJjj j .•••-•ob 'i j r r -i i i±.-r -f aos 3fib n g ;j 3ur trst '*f 'i >~x nss d 9. 3u t o-j ror* I'V j £i; 9 mod •13. j -)b i o BW it* -r 3/tt -• --'b v i j JBb (I r j >ri si, llhn v 3 n3l8 nfi bósi ob auo tsvo Sis L buofi 1 'i 9j Hi rt/f -» J* i oL> r' r* .>1 i Of." I o' r r, i i. t.'id -.0 I :i j - 3ew J30 i do.- I fi -• -v *bw l i i jXs"tï9'!-|."> ..v -b t;v* j biii i. f ib t i'jc no ■j p -,H J.9.br»;i-. t.wai ti j r t r.itr:-! i .5 LJ'ir- i.-do ten» j «sjsB'k, i'•>-! i«n( 10 .«••fit raid i i »r.ia ,.i ii: sblit. all .mi i. r "r "f.Tj'.'d -'.j'.i.. i u 'O t iJ ,;o I 9 9.' ..''I j ob i '->■■' bBf'.T 'IS9ÏJ otO B iSV tf 'J - 1 W f 1 >lli t ne 1 d t .i.ll fuu 7 or n«»-: r,«v b *>b b'tss 'aa •iw 1 1 bisdft.jijiadnasd :>gj law >1 si 1 i t l f t o r.W .04 bi i«* -vr ir a ooow x.-oit jf.b i b Ji t r i gai -j eef b -tovo j h! - .OOO.dOJ 5 i j '.«jfarnr bo g ot jov j" >q r od j< irui aloo o fib I j J jJU 1 r, lb 3 i I o j, o r, tj b ;iti i t bPI ft.; .ib sv taJ ad "J 9g" -in mi i m sW rr«> IJOS J i 1'IXI oownooV I'l ,6,1 b^:i nijaft.r- Jo- 1 ;T i r: i *tXOaif ii;i v JJrf.'irf r I jg J Jtu - b.- 1 ■■■■'■-< 1 r.w t 6 r d 1 j z) v g r T1 >i I b 1i b f i BË t.i >jh jr.i - i i> i i -. aib t-. i •-.[ i j J .j i!:v ?fl J- -"»v "-r i'- i'sb - i")bj J ••>b ji-.' -.'W "j o Jit -I. i J j 1>i - ji'r.i Mod .uu rtn - ux 3su i nf»!»e.r." Jti óiojfd oari •»eb 09h<:v iaU i.v 'b »X8o 'j r" r .j.i" i bt'9 X X jb! i -j ir 11 Tij is j--., t)i to O ,'i .1 i rb it j 1' i jJo ad i9loig ?3.TtIdoi -f b i St fi i j H i o...b i ..i.i sib iosj "xo- of i'i - 3, j. rravo ?.af -qooi.; 1*191') tw MTOW J n. .1 ftr at. o orf 'J' :i '>±rt nsa j.f naiBw nv t'o oioi§ i I .1 I 'li I i I r./rj d -Ji I jo.i .b'rtjfo-; - .,J bri Jad I 1 -t i i 1 .f".-' h- ■qru, v oi> tlvrh Or '6 )iii-.:i.' i'/ Hf I )OV no ..m tq sb I o 1 rreoBTban' tvo ij.-j.ii s v

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 46