V
Graafmans net al even aanhaalde en wat ik in de kommissie daar als
voorschot gegeven heb, er is een methodiek Halsteren ontwikkeld toen
de financiële afwikkeling van het Woonwagenschap aan de orde kwam en
met name geënt op de toekomstige overdracht van de sloopterreinen en
dan vooral de ondergrond van de sloopterreinen. Daar is een variant op
gekomen die inmiddels door dacht ik alle deelnemers in het Woonwagen
schap aanvaard is als zijnde de beste methodiek. Daar is een differen
tiatie in. De grond die in principe tegen de prijs waarvoor hij
destijds is ingebracht, onder de normaal geldende afschrijving, een
gerenomeerd bedrag voor wat overige zaken en daarnaast een omslag. Je
kunt natuurlijk zeggen dat als je bij liquidatie komt, dat er toch een
deel van datgene wat je nu in deze exploitatierekening aan treft,
anders op dat moment tegen zou komen in de omslag die op dat gebied
toch ook nog plaats zal vinden.
Meneer Mouws heeft gezegd: nu pas de afrekening van 1985. Het is zon
der meer laat. Dat ben ik met hem eens. De reden daarvan is dat men
wat meer zekerheid wilde hebben over die rijkssubsidies. Hij heeft
aangegeven, normen voor het rijk zijn er in principe voor afgegeven.
Het is alleen wel zo dat het zeker niet ongebruikelijk was en is,
getuige ook ons eigen Woonwagencentrum in Halsteren, dat er in dat
kader wel eens wat meer gedaan werd en het is zeker niet zo dat wij
daar onwetend van zijn met zijn allen. Wij hebben altijd een begroting
gekregen van het Woonwagenschap waaruit toch wel bleek dat er meer
voorzieningen getroffen werden dan waarvan de rijksnormen uitgingen.
Altijd heeft wel de hoop geleefd dat het rijk daar een evenredig part
in zou nemen en die zaken zijn nu achteraf wat tegengevallen.
Meneer Graafmans heeft ook het problematiek sloopterrein aangegeven.
Ik denk dat ik daar al voldoende over gezegd heb. Het is zo dat het
model Halsteren, in principe in elk geval, bij de liquidatie meegeno
men zal worden voor wat betreft de sloopterreinen.
De voorzitter: Misschien dat ik er iets aan toe mag voegen omdat ik
deel uitmaak van het algemeen bestuur van het Woonwagenschap en van
het moment af dat er over liquidatie gesproken werd ook lid van het
dagelijks bestuur van het Woonwagenschap. Dat is echter pas sinds het
laatste jaar. Daarom dat ik er behoefte aan heb om hier iets aan toe
te voegen. Met name wat de heer Mouws naar voren brengt als hij zegt
rijksbeleid werkt altijd vooruit en dan moet je niet achteraf met deze
afrekeningen komen. Op nieuw beleid moet je tijdig inspelen. Als dat
waar was dan had het Woonwagenschap veel eerder geweten waar ze aan
toe was. Het punt is dat het Woonwagenschap jaren en jaren gesmeekt
heeft bij W.V.C. om een afrekening. Er zijn veel woonwagencentra die
nog onder het regime van W.V.C. tot stand zijn gekomen. Nu betreft het
het ministerie van Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting, destijds
W.V.C.Het heeft jaren en jaren geduurd tot er überhaupt tot afreke
ning gekomen kon worden. Er zijn brandbrieven gestuurd, er zijn vele
verzoeken gericht aan het ministerie. Het Woonwagenschap kon zodoende
maar niet tot afrekening komen. Dan kun je twee dingen doen, of centra
niet aanleggen en wachten tot eerst de definitieve afrekening komt
vóór je begint, zodat je exact weet waar je aan toe bent of het
aanleggen van nieuwe centra hierdoor niet laten ophouden. Het bestuur
van het Woonwagenschap heeft altijd de verantwoordelijkheid op zich
genomen om toch aan te leggen, ondanks dat er geen zekerheid was hoe
het precies financieel er bij stond. Anders had het veel te lang ge
duurd. Daarom ergerde ik mij ook vaak aan de mooie woorden die vanuit
Den Haag gesproken werden over het woonwagenbeleidAls het ging om de
financiële consequenties dan was men niet thuis. Dat is niet alleen in
I. I L T -< >9.3
.no ioov 3xi.'>
-loo i aJ .i< ->f. >l! t bf l .t9
t qBdoS j xtbv rrJ' aJ 9»; 3aii 'H? I H"' i. asoo.- 'na±i>
-j r; b ct j oov tr- jr.-.ui 1
Xu M(f 9 rjrj j.'J— J V J'J 1
to I lo nsov-i- juo'i isni ,-,w nav i -.-/ q jj;if s j.<*v abnaj;'
n aJjj j .•••-•ob 'i j r r -i i i±.-r -f aos 3fib n g ;j 3ur
trst '*f 'i >~x nss d 9. 3u t o-j ror*
I'V j £i;
9 mod
•13.
j -)b i o
BW it*
-r 3/tt -• --'b v i j JBb
(I r j >ri si, llhn v
3 n3l8 nfi bósi ob auo tsvo Sis
L
buofi
1 'i 9j Hi rt/f -» J* i oL>
r' r* .>1 i Of." I
o' r r, i
i. t.'id -.0 I :i j -
3ew J30 i do.- I fi -• -v
*bw l i i jXs"tï9'!-|."> ..v -b t;v* j biii i. f ib t i'jc no
■j p -,H J.9.br»;i-. t.wai ti j r t r.itr:-! i .5 LJ'ir- i.-do ten» j «sjsB'k,
i'•>-! i«n( 10 .«••fit raid i i »r.ia ,.i ii: sblit. all .mi
i. r "r "f.Tj'.'d -'.j'.i.. i u 'O t iJ
,;o I 9 9.' ..''I j ob i '->■■'
bBf'.T 'IS9ÏJ otO B iSV tf 'J - 1 W f 1 >lli t
ne 1 d t .i.ll fuu 7 or n«»-: r,«v b *>b b'tss 'aa
•iw 1 1
bisdft.jijiadnasd :>gj law >1 si 1
i t l f t o r.W .04 bi i«* -vr ir a ooow
x.-oit jf.b i b Ji t r i gai -j eef b -tovo j h! - .OOO.dOJ 5
i j '.«jfarnr bo g ot jov j" >q r od j< irui aloo o fib
I j J jJU 1 r, lb
3 i I o j, o r, tj b ;iti i t bPI ft.; .ib
sv taJ ad "J 9g" -in mi i m sW rr«>
IJOS J i 1'IXI
oownooV I'l ,6,1 b^:i nijaft.r- Jo- 1 ;T i r: i *tXOaif
ii;i v JJrf.'irf r I jg J Jtu - b.- 1 ■■■■'■-< 1 r.w t
6 r d 1 j z) v g r T1 >i I b 1i b f i
BË
t.i >jh jr.i - i i>
i i -. aib t-. i •-.[ i j J .j i!:v ?fl J- -"»v "-r i'- i'sb
-
i")bj J ••>b ji-.' -.'W
"j o Jit -I. i J j 1>i -
ji'r.i Mod .uu rtn - ux 3su i nf»!»e.r." Jti óiojfd oari
•»eb 09h<:v iaU i.v 'b »X8o 'j r" r .j.i"
i bt'9 X X
jb! i -j ir 11 Tij is j--., t)i to O ,'i .1 i rb it
j 1' i jJo ad
i9loig ?3.TtIdoi -f b
i St
fi i j H i
o...b i ..i.i sib
iosj "xo- of i'i - 3, j.
rravo ?.af
-qooi.;
1*191')
tw
MTOW
J n. .1
ftr at.
o orf 'J'
:i '>±rt nsa j.f naiBw nv t'o oioi§ i
I .1 I 'li I
i I r./rj d -Ji I
jo.i .b'rtjfo-; - .,J bri Jad
I 1 -t i i
1 .f".-' h-
■qru, v oi> tlvrh Or '6 )iii-.:i.' i'/
Hf I )OV no ..m
tq sb I o 1 rreoBTban' tvo ij.-j.ii s v