e uqt •xf ïoob o;- i .;b uit 933112b ±Q biarfbg-rosat r 1 ©±b railqmo^ v«j 'avs* tj bisrfo. i un 'J j I om }3-tn p2XXf>7 i03 jif -»7}rr«< o low J r 9be JV fl39 1b a2 ;80 leofsql Tugnx ral X "-fi oo^rrls f j f3vw;;od 3;-.) 93 n-^nl 7- jnitxow ov - t i ;b 'i1 sb 'j d i26 r f 'vu U'^rf;. b r.d bij, V V oov 3-:o -wo pyi 1 f3 }ibnej tn 3 30.T bXfcsrfsü 'IIoJ 39 I dcTq 33 <io goedkoper geworden door het veranderde produktieprocesmechanisatie en automatisering. De overheidssubsidie speelt daar wel een rol in. Ik weet niet of daar iets in te mixen is. De mensen zouden het wel op prijs stellen. Ik weet niet of het gemeentebestuur daaromtrent, zonder in de bevoegdheden te treden van de Woningstichting, een vriendelijk verzoek kan doen. Het lid MouwsAfgezien van het feit dat ik geen antwoord heb gekre gen, wil ik toch benadrukken dat ik het een goede zaak vind dat ze mensen niet min of meer verplichten om mee te doen in die grote kom- plexen. Juist mede door gebruik te maken van plaatselijke ondernemers kan men dus adequater werken, meer toepasbaar en misschien zelfs goedkoper. Ik wil er ook nogmaals op wijzen dat, hoewel wij vinden dat het onze zaak niet is, de kosten lager zijn qua handeling en qua materialen, maar ook het voordeel is lager. Logisch dus dat er een lagere prijs, een lagere huurverhoging uit voortvloeit. Je kunt zeggen dat het een beetje onevenredig is, maar je kunt ook zeggen de mensen die het eerder gedaan hebben, dat die ook meer voordeel gehad hebben. Dat zijn onze zaken niet. De voorzitter; In het algemeen is het natuurlijk wel zo dat als men tot isolatie overgaat het meestal voordeel oplevert. Want als men er toe overgaat zijn de besparingen meestal hoger dan de huurverhoging. Dat wordt berekend en dat is ook het uitgangspunt. Dit moet vooropgesteld worden. Ook ten aanzien van degene die in 1982 tot isolatie zijn overgegaan. De heer Roosenboom vraagt of we willen proberen de Woninstichting te bewegen die huren gelijk te trekken. Ik wil dat natuurlijk wel doen. Ik breng verzoeken van de raad altijd over. Ik wil dat wel overbrengen, maar ik betwijfel of de Woningstich ting überhaupt die bevoegdheid heeft. Dat is ook nog een punt. Of de Woningstichting het wil dat is punt 1, maar punt 2 is, of ze die bevoegdheid heeft. De huren worden vastgesteld door het Rijk. Dus dat is zeer de vraag. Er zit een voordeel aan en een nadeel. Als degene die nu een lagere huur betaalt straks een verhoging krijgt, dan zal die natuurlijk niet zo enthousiast zijn. Dat is ook een punt waar je rekening mee moet houden. Uit eerlijkheidsoverwegingen hebt U gelijk. Dat heeft de heer van de Watering, de heer van Eekelen en de heer Mouws ook betoogd. De heer Mouws vond dat hij geen antwoord heeft gehad op zijn vraag, U heeft inderdaad niet een volledig antwoord gehad op Uw vraag. Op de kompetentiekwestiewaar U over gesproken heeft, ben ik wel in gegaan, echter niet op de offertes. Goed dat er een tweede instantie is. Het is terecht dat U dat opmerkt. De offerte, er ligt maar één offerte bij zegt U. Als gemeente is het gebruikelijk om altijd minimaal twee offertes te vragen. Als het werk van enige importantie is zelfs meer. Hier is dat niet gebeurd. Dat is inderdaad zo. Met de Woningstichting hebben we hier weieens over gesproken.De Woningstichting wijst echter op het feit, dat zij daardoor juist vaak tot hogere kosten komt. Dat kan zij ook aantonen via een aantal gevallen waarbij zij meer offertes hebben gevraagd. We hebben daar weieens uitvoerig met de Woningstichting over gesproken. Deze diskussie is ook regelmatig in deze raad gevoerd. Dit vindt overigens in diverse raden regelmatig plaats, of je meer offertes moet vragen ja dan neen, U weet als er meerdere inschrijvingen zijn dan moeten er ook extra gelden worden betaald, dat is het punt. Ik vind dat wij als overheid in elk geval altijd het voorbeeld moeten geven en toch meer dere offertes moeten vragen. Dat blijven wij ook doen. De Woningstich ting is daar toch wat afstandelijk in, omdat ze bang is, dat ze daar door op hogere kosten komt. We zullen dit punt toch nog eens nauwlet- SS i6VS£ ft 9 (Ia t J 4 JJ ,A 8/T9 i ;f|oT'i V )t 'O 7 9blij!. 01 I ,h 3W f!9^1d i J. 9W SHtTi i id 7 9W isii is j*; V ->Q Sli; |f 1 1 r »•-. i S Jfmt tj^9qr nisl:4 7 t-v-t,, I -rt rsew r0i 1 3< f i-ï -f -♦ l» fl 4».. r XU j BW raiföl9d i*>9 a d 1ii! q f3 trfa- f V-'; 1 dsn 1U J i 'I J r ii - i 1 O' O bl I Off "I'j/J t ;b I j j; I I il ,n i' f 1 t. r •I S <Ji -üjJIferf r. tjqsü jj a> Tl vrlt.: «v i i LÜ> «■-. r.n-r Jüo 21,; r.m 3 ,ht J t i tr t, i '3V als 1 ol938'»j - 2 Je- -"T 9VO r'-»u ai-v f t 'r - .K .1 390": to s 3,1 t 3 ofj ïj JU I f.1 I I:;: 3 1/ j 9XJI 11 O f I 101 2 r h |U8 •t UCKl )II ff a 9 1: r - O 3! 9Xb ,7un 11 j Bv r 1 .edi'iv 1 !j9i 9 ij Q OO

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 39