e
uqt
•xf ïoob
o;- i .;b uit
933112b ±Q
biarfbg-rosat
r 1
©±b
railqmo^ v«j 'avs* tj bisrfo. i
un 'J j I om }3-tn p2XXf>7 i03 jif
-»7}rr«< o low J r 9be JV
fl39 1b a2 ;80 leofsql Tugnx ral X
"-fi oo^rrls f j f3vw;;od 3;-.) 93
n-^nl 7- jnitxow ov -
t i ;b 'i1 sb 'j d i26
r
f 'vu U'^rf;.
b r.d bij,
V V
oov 3-:o -wo pyi
1 f3 }ibnej
tn 3 30.T bXfcsrfsü
'IIoJ 39 I
dcTq 33 <io
goedkoper geworden door het veranderde produktieprocesmechanisatie
en automatisering. De overheidssubsidie speelt daar wel een rol in. Ik
weet niet of daar iets in te mixen is. De mensen zouden het wel op
prijs stellen. Ik weet niet of het gemeentebestuur daaromtrent, zonder
in de bevoegdheden te treden van de Woningstichting, een vriendelijk
verzoek kan doen.
Het lid MouwsAfgezien van het feit dat ik geen antwoord heb gekre
gen, wil ik toch benadrukken dat ik het een goede zaak vind dat ze
mensen niet min of meer verplichten om mee te doen in die grote kom-
plexen. Juist mede door gebruik te maken van plaatselijke ondernemers
kan men dus adequater werken, meer toepasbaar en misschien zelfs
goedkoper. Ik wil er ook nogmaals op wijzen dat, hoewel wij vinden dat
het onze zaak niet is, de kosten lager zijn qua handeling en qua
materialen, maar ook het voordeel is lager. Logisch dus dat er een
lagere prijs, een lagere huurverhoging uit voortvloeit. Je kunt zeggen
dat het een beetje onevenredig is, maar je kunt ook zeggen de mensen
die het eerder gedaan hebben, dat die ook meer voordeel gehad hebben.
Dat zijn onze zaken niet.
De voorzitter; In het algemeen is het natuurlijk wel zo dat als men
tot isolatie overgaat het meestal voordeel oplevert. Want als men er
toe overgaat zijn de besparingen meestal hoger dan de huurverhoging.
Dat wordt berekend en dat is ook het uitgangspunt. Dit moet
vooropgesteld worden. Ook ten aanzien van degene die in 1982 tot
isolatie zijn overgegaan. De heer Roosenboom vraagt of we willen
proberen de Woninstichting te bewegen die huren gelijk te trekken. Ik
wil dat natuurlijk wel doen. Ik breng verzoeken van de raad altijd
over. Ik wil dat wel overbrengen, maar ik betwijfel of de Woningstich
ting überhaupt die bevoegdheid heeft. Dat is ook nog een punt. Of de
Woningstichting het wil dat is punt 1, maar punt 2 is, of ze die
bevoegdheid heeft. De huren worden vastgesteld door het Rijk. Dus dat
is zeer de vraag. Er zit een voordeel aan en een nadeel. Als degene
die nu een lagere huur betaalt straks een verhoging krijgt, dan zal
die natuurlijk niet zo enthousiast zijn. Dat is ook een punt waar je
rekening mee moet houden. Uit eerlijkheidsoverwegingen hebt U gelijk.
Dat heeft de heer van de Watering, de heer van Eekelen en de heer
Mouws ook betoogd. De heer Mouws vond dat hij geen antwoord heeft
gehad op zijn vraag, U heeft inderdaad niet een volledig antwoord
gehad op Uw vraag. Op de kompetentiekwestiewaar U over gesproken
heeft, ben ik wel in gegaan, echter niet op de offertes. Goed dat er
een tweede instantie is. Het is terecht dat U dat opmerkt. De offerte,
er ligt maar één offerte bij zegt U. Als gemeente is het gebruikelijk
om altijd minimaal twee offertes te vragen. Als het werk van enige
importantie is zelfs meer. Hier is dat niet gebeurd. Dat is inderdaad
zo. Met de Woningstichting hebben we hier weieens over gesproken.De
Woningstichting wijst echter op het feit, dat zij daardoor juist vaak
tot hogere kosten komt. Dat kan zij ook aantonen via een aantal
gevallen waarbij zij meer offertes hebben gevraagd. We hebben daar
weieens uitvoerig met de Woningstichting over gesproken. Deze
diskussie is ook regelmatig in deze raad gevoerd. Dit vindt overigens
in diverse raden regelmatig plaats, of je meer offertes moet vragen ja
dan neen, U weet als er meerdere inschrijvingen zijn dan moeten er ook
extra gelden worden betaald, dat is het punt. Ik vind dat wij als
overheid in elk geval altijd het voorbeeld moeten geven en toch meer
dere offertes moeten vragen. Dat blijven wij ook doen. De Woningstich
ting is daar toch wat afstandelijk in, omdat ze bang is, dat ze daar
door op hogere kosten komt. We zullen dit punt toch nog eens nauwlet-
SS i6VS£
ft 9 (Ia t
J 4 JJ ,A
8/T9 i ;f|oT'i V )t
'O 7 9blij!. 01
I ,h 3W f!9^1d
i J. 9W
SHtTi i id
7 9W
isii is j*;
V ->Q Sli; |f
1 1 r »•-. i
S Jfmt tj^9qr
nisl:4 7
t-v-t,, I -rt
rsew r0i 1 3<
f i-ï -f -♦ l» fl 4».. r
XU j BW
raiföl9d i*>9 a d
1ii! q
f3 trfa- f
V-'; 1
dsn
1U J i
'I J
r ii - i 1 O' O bl I Off
"I'j/J t ;b I j j; I I il ,n i' f 1
t. r
•I S <Ji
-üjJIferf r. tjqsü jj a> Tl vrlt.: «v i
i LÜ> «■-. r.n-r
Jüo 21,; r.m 3 ,ht J
t i tr
t, i
'3V als 1 ol938'»j - 2 Je-
-"T 9VO r'-»u ai-v f t 'r - .K
.1 390": to s 3,1 t 3 ofj
ïj
JU I
f.1 I I:;: 3 1/
j 9XJI 11 O f I
101 2
r
h
|U8
•t UCKl )II ff a 9
1: r - O 3!
9Xb ,7un
11 j Bv r 1
.edi'iv
1 !j9i
9 ij Q OO