4% -27- dienst, zijnde voorlichtend en preventief. Dan vraagt men nogmaals om een subsidie in de materiële kosten. Ik denk dat het een goede zaak is. Het past duidelijk in de taakstelling. Daarnaast zegt hij de heden daagse jeugd is goed geïnformeerd. Het zou best kunnen zijn dat die goed geïnformeerd zijn dankzij de goede voorlichting. Ik denk dat dat twee zaken zijn die nauw met elkaar verbonden zijn. Men is goed geïn formeerd, omdat men het overal tegenkomt. Dan kun je zeggen voldoende is voldoende. Het lid Roosenboom: Ik zei het meer in verband met de stickers. Die zullen ze niet voor mij aanschaffen, maar voor de jeugd. Ik wilde zeg gen, laat die achterwege, want dat zet geen zoden aan de dijk. Wethouder van der Weegen: Ik denk niet dat we hier moeten praten over hoe de vorm van voorlichting zou moeten gebeuren. Bij het Streek- gewest heeft men daar in elk geval mensen, disciplines voor, die daar goed in thuis zijn. Die zullen best weten wat bij die risicogroepen, -dat is ook in het voorstel aangegeven-, het beste past. Dat moet zeker niet de raad uit maken, hoe die groepen benaderd moeten worden. Daar heeft men prima mensen voor in de organisatie bij het Streekge- west Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Punt 49 Schrijven Werkvoorzieningsschap Westelijk Noord-Brabant inzake ont- werp-begroting 1988/le wijziging begroting 1988. Het lid Somers: Op de allereerste plaats, het Werkvoorzieningsschap is een zeer goede zaak. Eén van mijn fraktiegenoten heeft aan de wieg van het Werkvoorzieningsschap gestaan, weet hoe moeilijk de eerste opzet was en het is inmiddels uitgegroeid tot een groot belangrijk bedrijf. Het kollege vindt, dat zeggen ze ook in de toelichting, dat het tijdstip van het indienen van de begroting van het Streekgewest -dat was vorig jaar overigens ook al het geval-, een erg vervelend tijdstip is, omdat het ontzettend moeilijk is om binnen 6 weken een eventueel bezwaar in te dienen. Halsteren staat daar overigens niet alleen in. U wijst daar op in Uw toelichting. In de derde plaats er is een aanmerkelijke stijging van het begrotingstekort. Het Werkvoorzie ningsschap spreekt over een bescheiden stijging. Acht ton is toch niet zo bescheiden. Ook daar wijst U op. U gaat er mee akkoord voor 1988 met de kanttekening: volgende jaren hoeft U daar niet meer op te rekenen. Bij het inzien van de stukken vielen mij toch wel een paar posten op, waar je toch wel degelijk bezwaar tegen zou kunnen hebben, a) De 155 stijging van het ambtenarenbestandHet was een forse post f 440.000,b) De enorme stijging van het materiaal verbruik, 1,9 miljoen geloof ik dat er stond. In de tweede wijziging wordt er ge sproken van 1,7 miljoen. Dat scheelt 2 ton. Ik zou graag weten wat het juiste bedrag is. Dat is toch ook weer wel het een en ander, c) De enorme investering voor vernieuwing en vernieuwing van apparatuur, 9,5 ton en 9 ton. Wat verbaast mij aan de bezwaren a en bdie stijging van 15% inzake de uitbreiding van het ambtenarenbestand en b) de vergissingen betreffende de stijging van het materiaalgebruik, daar wordt in de tweede wijziging, die wij dus later in de bus kregen, plotseling aan tegemoetgekomen. Als je dat op een rijtje zet, de eerste wijziging f 230.000,— wordt teruggenomen uit de begroting, de materiaalkosten f 400.000,— wordt plotseling teruggenomen uit de begroting en de uitbreiding van het ambtenarenbestand f 440.000, wordt plotseling teruggenomen uit de begroting, zodat op zeer korte

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 26