r
ax but ad/is
eQ .blseurt^dfois
»b itsl rf dsw
»±Jb adsbiurjii at
roows? aub as del
-18-
wij er achter gaan staan. Ook ik persoonlijk. Ik dacht dat de
partijmening toch nog wat zwaarder weegt dan de persoonlijke mening.
De voorzitter: Een eerlijk politicus mag ik wel zeggen, die eerlijk
zegt hoe hij tot dit standpunt is gekomen.
Het lid van Elzakker: Ik wil alleen maar zeggen dat ik het met de
heer van Eekelen ook roerend eens ben. Dat wij voor dit voorstel zijn
en ik maak er geen problemen van wie uiteindelijk de ambtenaar dan wel
zal zijn. Ook bij vrije verkoop aan een ander komt men met hetzelfde
probleem te zitten. Dat is helemaal geen probleem. Dat is aan B&W wel
toevertrouwd.
De voorzitter: Aan dit voorstel zitten een aantal financiële
aspekten. Ik wil wel een deel voor mijn rekening nemen. Maar de
financiële aspekten zal ik niet behandelen.
De heer Roosenboom heeft uitdrukkelijk gezegd dat hij er voor is dat
die woningen worden opgeknapt en dan onder eigen beheer blijven van de
gemeente. Dat is zijn voorkeur. Hij heeft daar verder geen argumenten
bij genoemd. Maar ik neem aan, als het anders is hoor ik dat wel, dat
het argument is: goedkope huurwoningen moet je in gemeenschapshanden
houden. Dat zal waarschijnlijk zijn argument zijn.
De heer Graafmans heeft dat principe in feite wel zo uitgesproken. We
weten dat de P.v.d.A. dat standpunt heeft. We respekteren dat.
Overigens is het wel zo dat deze woningen verkocht worden met de
bepalingen die door het Ministerie van Volkshuisvesting voor
woningwetwoningen zijn opgesteld. Die regels worden toegepast. Dat
betekent bijvoorbeeld wel dat er rekening wordt gehouden met het
inkomen van de koper. Degene die boven een bepaald inkomen zit komt
niet in aanmerking om zo'n woning te kopen. Verder zitten er bepaalde
voorwaarden aan vast zoals, als men binnen tien jaar zo'n woning gaat
verkopen dat een stuk van de winst, voor zover er sprake is van winst,
weer teruggaat naar de gemeente. Dat zijn bepalingen die door het
Ministerie van Volkshuisvesting zijn opgesteld. Er zijn er nog wel een
paar meer, maar dit is toch de hoofdzaak. Men heeft in feite de plicht
om de eerste tien jaar te blijven wonen. Daar komt het in feite op
neer. Anders moet er boete worden betaald. Het is U als raad bekend
dat ik ook niet sta te trappelen om deze woningen aan particulieren te
verkopen. Dat heb ik ook uitdrukkelijk gezegd in de kommissie
Ruimtelijke Ordening. Dat is bekend. Maar in meerderheid is het
kollege deze mening toegedaan. Maar ik moet zeggen, met toepassing van
de bepalingen voor de verkoop van woningwetwoningen komt er in elk
geval slechts een bepaalde kategorie in aanmerking. Dat verzacht de
pijn. De heer van Eekelen is het eens met dit voorstel. Hij zit wel
wat met die leegstaande woning. Wij in eerste instantie ook wel. Het
is echter wel zo als deze woningen verhuurd werden dan werden ze
verhuurd aan personeel. We hebben daar tot nu toe nooit problemen mee
gehad. We zijn er altijd goed uitgekomen. Iemand die bijvoorbeeld al
een goede woning had kwam niet in aanmerking. Het was echt bedoeld
voor personeel dat geen woning had of een slechte woning. Die kwamen
dan in aanmerking. En was er geen verschil qua behoefte dan werd er
gewoon geloot. Dat is altijd prima gegaan. Hier zijn nooit problemen
over geweest. Ook die selektie niet die van te voren is toegepast. Dat
geldt hier natuurlijk ook voor. Als je een woning gaat verkopen. Als
iemand al een eigen woning heeft bijvoorbeeld, en nu deze woning wil
kopen, ik denk dat dat geen goede zaak is om dat toe te staan. Ik denk
dat je dat toch moet beperken tot: a. een kategorie die er echt
behoefte aan heeft en b. dat je ook rekening moet houden met inkomen.
Dat is ook vermeld in dit raadsbesluit. Het inkomen van ambtenaren is