r ax but ad/is eQ .blseurt^dfois »b itsl rf dsw »±Jb adsbiurjii at roows? aub as del -18- wij er achter gaan staan. Ook ik persoonlijk. Ik dacht dat de partijmening toch nog wat zwaarder weegt dan de persoonlijke mening. De voorzitter: Een eerlijk politicus mag ik wel zeggen, die eerlijk zegt hoe hij tot dit standpunt is gekomen. Het lid van Elzakker: Ik wil alleen maar zeggen dat ik het met de heer van Eekelen ook roerend eens ben. Dat wij voor dit voorstel zijn en ik maak er geen problemen van wie uiteindelijk de ambtenaar dan wel zal zijn. Ook bij vrije verkoop aan een ander komt men met hetzelfde probleem te zitten. Dat is helemaal geen probleem. Dat is aan B&W wel toevertrouwd. De voorzitter: Aan dit voorstel zitten een aantal financiële aspekten. Ik wil wel een deel voor mijn rekening nemen. Maar de financiële aspekten zal ik niet behandelen. De heer Roosenboom heeft uitdrukkelijk gezegd dat hij er voor is dat die woningen worden opgeknapt en dan onder eigen beheer blijven van de gemeente. Dat is zijn voorkeur. Hij heeft daar verder geen argumenten bij genoemd. Maar ik neem aan, als het anders is hoor ik dat wel, dat het argument is: goedkope huurwoningen moet je in gemeenschapshanden houden. Dat zal waarschijnlijk zijn argument zijn. De heer Graafmans heeft dat principe in feite wel zo uitgesproken. We weten dat de P.v.d.A. dat standpunt heeft. We respekteren dat. Overigens is het wel zo dat deze woningen verkocht worden met de bepalingen die door het Ministerie van Volkshuisvesting voor woningwetwoningen zijn opgesteld. Die regels worden toegepast. Dat betekent bijvoorbeeld wel dat er rekening wordt gehouden met het inkomen van de koper. Degene die boven een bepaald inkomen zit komt niet in aanmerking om zo'n woning te kopen. Verder zitten er bepaalde voorwaarden aan vast zoals, als men binnen tien jaar zo'n woning gaat verkopen dat een stuk van de winst, voor zover er sprake is van winst, weer teruggaat naar de gemeente. Dat zijn bepalingen die door het Ministerie van Volkshuisvesting zijn opgesteld. Er zijn er nog wel een paar meer, maar dit is toch de hoofdzaak. Men heeft in feite de plicht om de eerste tien jaar te blijven wonen. Daar komt het in feite op neer. Anders moet er boete worden betaald. Het is U als raad bekend dat ik ook niet sta te trappelen om deze woningen aan particulieren te verkopen. Dat heb ik ook uitdrukkelijk gezegd in de kommissie Ruimtelijke Ordening. Dat is bekend. Maar in meerderheid is het kollege deze mening toegedaan. Maar ik moet zeggen, met toepassing van de bepalingen voor de verkoop van woningwetwoningen komt er in elk geval slechts een bepaalde kategorie in aanmerking. Dat verzacht de pijn. De heer van Eekelen is het eens met dit voorstel. Hij zit wel wat met die leegstaande woning. Wij in eerste instantie ook wel. Het is echter wel zo als deze woningen verhuurd werden dan werden ze verhuurd aan personeel. We hebben daar tot nu toe nooit problemen mee gehad. We zijn er altijd goed uitgekomen. Iemand die bijvoorbeeld al een goede woning had kwam niet in aanmerking. Het was echt bedoeld voor personeel dat geen woning had of een slechte woning. Die kwamen dan in aanmerking. En was er geen verschil qua behoefte dan werd er gewoon geloot. Dat is altijd prima gegaan. Hier zijn nooit problemen over geweest. Ook die selektie niet die van te voren is toegepast. Dat geldt hier natuurlijk ook voor. Als je een woning gaat verkopen. Als iemand al een eigen woning heeft bijvoorbeeld, en nu deze woning wil kopen, ik denk dat dat geen goede zaak is om dat toe te staan. Ik denk dat je dat toch moet beperken tot: a. een kategorie die er echt behoefte aan heeft en b. dat je ook rekening moet houden met inkomen. Dat is ook vermeld in dit raadsbesluit. Het inkomen van ambtenaren is

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 18