-70-
ingelicht of voorgelicht of hij heeft het niet goed gelezen. Dit is
volkomen wat wij afgesproken hebben in de kommissie Financiën, dus
daarom snap ik deze diskussie niet goed.
Wethouder van der Weegen: Qua grondprijs is dat konform de afspraken.
We hebben het daar inderdaad over gehad. Je zou alleen kunnen zeggen,
die f 60,had f 62,50 moeten zijn. Dat was de halve grondprijs. Daar
zou het misverstand van die f 60,tot die f 125,in kunnen zitten.
Het lid Roosenboom: Mijn konkrete vraag. Hij koopt die grond voor
f 60,hij bouwt er geen vierkante milimeter op, maar breidt wel uit
op zijn eigen grond, wordt dan die uitbreiding van die grondaankoop
beschouwd als aankoop van bouwgrond.
Wethouder van der Weegen: Als hij die grond nodig heeft om de uit
breiding te realiseren op basis van de bestemmingsplanvoorschriften dan
is het bouwgrond. Dat is de afspraak. Als hij zoveel bij mag bouwen,
dan mag hij dat bij bouwen op basis van het aantal m2 wat hij heeft en
niet op basis van oppervlakte plantsoen wat hij overneemt.
Het lid Roosenboom: Dan klopt mijn redenering wel. Dan koopt hij
groen bij waar hij geen gebruik van maakt om konkreet op te bouewn.
Wethouder van der Weegen: Omdat hij op zijn eigen perceel dan grotere
uitbreidingsmogelijkheden heeft dan hij in de oorspronkelijke situatie
zou hebben en zo is het in de kommissie ook besproken. Dat is toch
normaal.
De voorzitter: Dat is konform de gedragslijn zoals die tot nu toe
toegepast is. Daar kunt U het niet mee eens zijn, dat is te respek-
teren, maar dan moet dat maar eens in de kommissie worden ingebracht.
Het is in elk geval zo dat hij ook op 13 oktober 1987 zo zijn aanbie
ding gehad heeft. Daar heb ik net uit geciteerd.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
Punt 27.
Schrijven Groepering Leefbaarheid Halsteren - Lepelstraat inzake bebou
wing bestemmingsplan "Raemdonck".
Het lid Roosenboom: Ook hier gaat U als kollege voorbij aan het punt
waar het om draait. De raad is bevoegd om aan adspirantbouwers optie te
verlenen en om grond te verkopen. Dit is een probleem dat, zolang als
ik in de raad zit, gespeeld heeft. Dat heeft zijn klimax gehad in 1977
- 1978. Toen heeft de raad een rigoreus besluit genomen. Die heeft toen
een delegatiebesluit aan burgemeester en wethouders om grond te verko
pen ingetrokken. Tijdens de diskussie is er toch nog een klein kompro-
mis gesloten, dat het kollege nog maximaal twee woningen mocht verko
pen. Wie schetst onze verbazing als het kollege, onder het mom van een
prijsvraag, aan een bouwonderneming eigenlijk grond toewijst. U kunt
formeel wel zeggen, ja we hadden nog niets verkocht, maar U moet mij
maar eens vertellen wat de raad dadelijk moet doen. Is er nog enige
speelruimte voor de gemeenteraad van Halsteren, de raad hier aanwezig,
om de grond aan andere mensen te verkopen? Ik denk dat je in de
grootste problemen komt als de toezegging aan de bouwfirma die nu
zogenaamd de prijsvraag heeft gewonnen, niet wordt nagekomen. De reden
waarom dit eind 1977 - eind 1978 escaleerde was ook omdat onzorgvuldig
werd gehandeld met de toewijzing van de grond. Nadien heeft er een
beetje een evenwichtige verdeling plaatsgevonden in de toewijzingen. Er
zijn verschillende aannemersbedrijven die in Halsteren opereren. Men
heeft getracht om die grond die beschikbaar is om op te bouwen, om die
zoveel mogelijk onderling te verdelen. Nu wekt het de schijn dat alle
potentiële bouwgrond die in Halsteren aanwezig is naar een en dezelfde
-71-
aannemer toegaat. U ontneemt ook het recht van de raad om een andere
beslissing te nemen. De raad wordt gewoon voor het blok gesteld als er
volgende maand, of het doet er niet toe wanneer, een voorstel komt om
grond te verkopen aan een bepaalde firma. Die vrijheid heeft de raad
dan niet meer. U heeft dat al weggegeven. Daarmee is het kollege naar
mijn mening in de fout gegaan. U bent te ver gegaan. De raad had die
optie kunnen verlenen en niet het kollege.
De voorzitter: Het is zeer opmerkelijk dat U daar nu mee komt. Deze
handelwijze is de afgelopen 7 jaar, zolang ik hier ben, altijd gevolgd.
Dat a) de grondprijs van het plan wordt bepaald door de raad, b) het
bestemmingsplan wordt vastgesteld door de raad. Dat plan geeft aan wat
er gebouwd mag worden, rijenbouw, individuele bouw of twee onder een
kap, met soms wat speelruimtes om in plaats van alleenstaande woningen
twee onder een kap te bouwen e.d.. In Raemdonck was dat echter niet het
geval, daar mocht je rijen van vier of vijf bouwen of twee onder een
kap. Daar mocht niet "alleenstaand" gebouwd worden. Dat bepaalt dus de
raad, de grondprijs en hoe er gebouwd wordt. Dan worden de kontingenten
verleend en die worden toebedeeld aan de aannemers. Nadat de kommissie
is geraadpleegd worden de premie A, premie B en premie C en woningwet
verdeeld. Wij verkopen echter pas nadat we zeker weten dat de
kontingenten door de H.I.D. zijn toebedeeld, dat het bouwplan is geac
cepteerd door de H.I.D.. Eerder kun je niet verkopen want dan neem je
een risico. Ga je voor die tijd verkopen dan is de grond in handen van
een aannemer terwijl je dan nog geen goedgekeurd plan hebt van de
H.I.D. Met premie A, premie B en premie C heb je namelijk met veel
voorwaarden te maken. Het is altijd in deze afgelopen 7 jaar zo geweest
dat we dan pas komen met de verkoop van de grond nadat het kontingent
definitief door de H.I.D. is toebedeeld. Dat de bouwvergunning kan
worden verleend, dat het helemaal rond is. Een aannemer is dan gebonden
aan wat hij moet bouwen en dan verkopen wij de grond pas. Zo hebben we
het tot nu toe altijd gedaan. We hebben nu bijvoorbeeld een voorstel
betreffende woningwetwoningen, de verkoop van grond voor 13 woningwet
woningen, dat is nu ook pas in de raad. Ze zijn echter al bezig. Ik kan
me herinneren, toen ik net hier was toen werd de grond onder de woning
wetwoningen in de Boomgaard in de Rode Schouw verkocht terwijl de
woningen al bewoond waren. Dat heeft in 1981 plaatsgevonden. Ik wil dat
niet goedpraten maar het is gebeurd. Dat gebeurt de laatste tijd niet
meer. Zo gauw het kontingent definitief door de H.I.D. is vastgesteld,
dan weten we precies wat er gebouwd wordt, dan verkopen we pas. Anders
is het risico veel te groot. De raad heeft dus de grondprijs vastge
steld, de raad heeft de indeling vastgesteld, de kommissie is geraad
pleegd wat er gebouwd moet worden, premie A, B of premie C, waar die
woningen gebouwd moeten worden. We konden tevens nog een kontingent
krijgen van Bergen op Zoom. Ik ging er best een beetje trots op dat we
dat op zo'n korte termijn konden realiseren, dat is goed voor de
gemeente Halsteren. Ook hiervoor gold, de grond wordt pas verkocht als
het bouwplan is ingediend, als we zeker weten dat de H.I.D. het accep
teert. Wilt U een andere procedure, dat kan, daar moeten we dan over
praten maar dan lopen we wel risico's, want dan wordt de grond al
verkocht voor dat de premies definitief zijn toebedeeld. Dat risico is
vrij groot. Ik begrijp Uw probleem wel, ik heb daar wel begrip voor,
dat U zegt wat moet je nu als raad als het helemaal al rond is. Ik
dacht dat we in alle zorgvuldigheid bezig zijn, dat wordt niet zo maar
toebedeeld. Die prijsvraag, dit was de eerste keer dat er niet een
claim anderzijds oplag van opties of zo. We hebben het bijvoorbeeld in
de Jankenberg gehad daar lagen wel opties op, in de Vlijt, School-