-70- ingelicht of voorgelicht of hij heeft het niet goed gelezen. Dit is volkomen wat wij afgesproken hebben in de kommissie Financiën, dus daarom snap ik deze diskussie niet goed. Wethouder van der Weegen: Qua grondprijs is dat konform de afspraken. We hebben het daar inderdaad over gehad. Je zou alleen kunnen zeggen, die f 60,had f 62,50 moeten zijn. Dat was de halve grondprijs. Daar zou het misverstand van die f 60,tot die f 125,in kunnen zitten. Het lid Roosenboom: Mijn konkrete vraag. Hij koopt die grond voor f 60,hij bouwt er geen vierkante milimeter op, maar breidt wel uit op zijn eigen grond, wordt dan die uitbreiding van die grondaankoop beschouwd als aankoop van bouwgrond. Wethouder van der Weegen: Als hij die grond nodig heeft om de uit breiding te realiseren op basis van de bestemmingsplanvoorschriften dan is het bouwgrond. Dat is de afspraak. Als hij zoveel bij mag bouwen, dan mag hij dat bij bouwen op basis van het aantal m2 wat hij heeft en niet op basis van oppervlakte plantsoen wat hij overneemt. Het lid Roosenboom: Dan klopt mijn redenering wel. Dan koopt hij groen bij waar hij geen gebruik van maakt om konkreet op te bouewn. Wethouder van der Weegen: Omdat hij op zijn eigen perceel dan grotere uitbreidingsmogelijkheden heeft dan hij in de oorspronkelijke situatie zou hebben en zo is het in de kommissie ook besproken. Dat is toch normaal. De voorzitter: Dat is konform de gedragslijn zoals die tot nu toe toegepast is. Daar kunt U het niet mee eens zijn, dat is te respek- teren, maar dan moet dat maar eens in de kommissie worden ingebracht. Het is in elk geval zo dat hij ook op 13 oktober 1987 zo zijn aanbie ding gehad heeft. Daar heb ik net uit geciteerd. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Punt 27. Schrijven Groepering Leefbaarheid Halsteren - Lepelstraat inzake bebou wing bestemmingsplan "Raemdonck". Het lid Roosenboom: Ook hier gaat U als kollege voorbij aan het punt waar het om draait. De raad is bevoegd om aan adspirantbouwers optie te verlenen en om grond te verkopen. Dit is een probleem dat, zolang als ik in de raad zit, gespeeld heeft. Dat heeft zijn klimax gehad in 1977 - 1978. Toen heeft de raad een rigoreus besluit genomen. Die heeft toen een delegatiebesluit aan burgemeester en wethouders om grond te verko pen ingetrokken. Tijdens de diskussie is er toch nog een klein kompro- mis gesloten, dat het kollege nog maximaal twee woningen mocht verko pen. Wie schetst onze verbazing als het kollege, onder het mom van een prijsvraag, aan een bouwonderneming eigenlijk grond toewijst. U kunt formeel wel zeggen, ja we hadden nog niets verkocht, maar U moet mij maar eens vertellen wat de raad dadelijk moet doen. Is er nog enige speelruimte voor de gemeenteraad van Halsteren, de raad hier aanwezig, om de grond aan andere mensen te verkopen? Ik denk dat je in de grootste problemen komt als de toezegging aan de bouwfirma die nu zogenaamd de prijsvraag heeft gewonnen, niet wordt nagekomen. De reden waarom dit eind 1977 - eind 1978 escaleerde was ook omdat onzorgvuldig werd gehandeld met de toewijzing van de grond. Nadien heeft er een beetje een evenwichtige verdeling plaatsgevonden in de toewijzingen. Er zijn verschillende aannemersbedrijven die in Halsteren opereren. Men heeft getracht om die grond die beschikbaar is om op te bouwen, om die zoveel mogelijk onderling te verdelen. Nu wekt het de schijn dat alle potentiële bouwgrond die in Halsteren aanwezig is naar een en dezelfde -71- aannemer toegaat. U ontneemt ook het recht van de raad om een andere beslissing te nemen. De raad wordt gewoon voor het blok gesteld als er volgende maand, of het doet er niet toe wanneer, een voorstel komt om grond te verkopen aan een bepaalde firma. Die vrijheid heeft de raad dan niet meer. U heeft dat al weggegeven. Daarmee is het kollege naar mijn mening in de fout gegaan. U bent te ver gegaan. De raad had die optie kunnen verlenen en niet het kollege. De voorzitter: Het is zeer opmerkelijk dat U daar nu mee komt. Deze handelwijze is de afgelopen 7 jaar, zolang ik hier ben, altijd gevolgd. Dat a) de grondprijs van het plan wordt bepaald door de raad, b) het bestemmingsplan wordt vastgesteld door de raad. Dat plan geeft aan wat er gebouwd mag worden, rijenbouw, individuele bouw of twee onder een kap, met soms wat speelruimtes om in plaats van alleenstaande woningen twee onder een kap te bouwen e.d.. In Raemdonck was dat echter niet het geval, daar mocht je rijen van vier of vijf bouwen of twee onder een kap. Daar mocht niet "alleenstaand" gebouwd worden. Dat bepaalt dus de raad, de grondprijs en hoe er gebouwd wordt. Dan worden de kontingenten verleend en die worden toebedeeld aan de aannemers. Nadat de kommissie is geraadpleegd worden de premie A, premie B en premie C en woningwet verdeeld. Wij verkopen echter pas nadat we zeker weten dat de kontingenten door de H.I.D. zijn toebedeeld, dat het bouwplan is geac cepteerd door de H.I.D.. Eerder kun je niet verkopen want dan neem je een risico. Ga je voor die tijd verkopen dan is de grond in handen van een aannemer terwijl je dan nog geen goedgekeurd plan hebt van de H.I.D. Met premie A, premie B en premie C heb je namelijk met veel voorwaarden te maken. Het is altijd in deze afgelopen 7 jaar zo geweest dat we dan pas komen met de verkoop van de grond nadat het kontingent definitief door de H.I.D. is toebedeeld. Dat de bouwvergunning kan worden verleend, dat het helemaal rond is. Een aannemer is dan gebonden aan wat hij moet bouwen en dan verkopen wij de grond pas. Zo hebben we het tot nu toe altijd gedaan. We hebben nu bijvoorbeeld een voorstel betreffende woningwetwoningen, de verkoop van grond voor 13 woningwet woningen, dat is nu ook pas in de raad. Ze zijn echter al bezig. Ik kan me herinneren, toen ik net hier was toen werd de grond onder de woning wetwoningen in de Boomgaard in de Rode Schouw verkocht terwijl de woningen al bewoond waren. Dat heeft in 1981 plaatsgevonden. Ik wil dat niet goedpraten maar het is gebeurd. Dat gebeurt de laatste tijd niet meer. Zo gauw het kontingent definitief door de H.I.D. is vastgesteld, dan weten we precies wat er gebouwd wordt, dan verkopen we pas. Anders is het risico veel te groot. De raad heeft dus de grondprijs vastge steld, de raad heeft de indeling vastgesteld, de kommissie is geraad pleegd wat er gebouwd moet worden, premie A, B of premie C, waar die woningen gebouwd moeten worden. We konden tevens nog een kontingent krijgen van Bergen op Zoom. Ik ging er best een beetje trots op dat we dat op zo'n korte termijn konden realiseren, dat is goed voor de gemeente Halsteren. Ook hiervoor gold, de grond wordt pas verkocht als het bouwplan is ingediend, als we zeker weten dat de H.I.D. het accep teert. Wilt U een andere procedure, dat kan, daar moeten we dan over praten maar dan lopen we wel risico's, want dan wordt de grond al verkocht voor dat de premies definitief zijn toebedeeld. Dat risico is vrij groot. Ik begrijp Uw probleem wel, ik heb daar wel begrip voor, dat U zegt wat moet je nu als raad als het helemaal al rond is. Ik dacht dat we in alle zorgvuldigheid bezig zijn, dat wordt niet zo maar toebedeeld. Die prijsvraag, dit was de eerste keer dat er niet een claim anderzijds oplag van opties of zo. We hebben het bijvoorbeeld in de Jankenberg gehad daar lagen wel opties op, in de Vlijt, School-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 183