-48- in het meerjarenperspectief. U kunt ook zien dat er in 1989 en 1990 tekorten zijn. Wanneer de raad nu zou zeggen, doe dat maar niet, laat dat maar zitten dan, zullen we nu besluiten moeten gaan nemen hoe we dat in de komende jaren gaan dichten. Ik geef er dan de voorkeur aan om dat struktureel te regelen en daarbij tevens middelen te hebben om een noodzakelijke konversie van bevolking te plegen. Dan hebben we die last in elk geval niet struktureel in onze meerjarenraming zitten, waardoor ook weer kosten ontstaan. Anders wordt het een belasting van het meerjarenplaatje. Ik heb daar straks van Leefbaarheid begrepen dat het hun beleid is om een meerjarenraming sluitend te hebben. Dat is een noodzaak, want de provincie eist dat. Dat is dus een noodzaak. Dan vind ik dat dit de meest juiste oplossing is en de beste oplossing voor de gemeente Halsteren. Mevrouw Wiersema heeft gezegd, voor de gebruikers meer opbrengst. Dat is vanuit onze betiteling. We bedoelen in elk geval hetzelfde. Er wordt bedoeld dat de gebruikers dat meer opbrengen en de eigenaren dat deel meer opbrengen. Dan moet U gebruikers ook zien als een deel eigenaar en een deel huurder. De voorzitter; Wat betreft de meerjarenraming moet ik er nog uitdrukkelijk op wijzen, dat Halsteren niet per ongeluk een brief kreeg van de provincie in de tweede helft van vorig jaar, dat er geen goedkeuring voor onrendabele investeringen meer zou worden gegeven als de meerjarenraming niet struktureel gedekt was. U praat over overschotten van f 60.000,alsof dat zo is. Dat is echter niet waar, dat steekt mij. Het is altijd net de halve waarheid, het is niet waar, in het kader van de meerjarenraming is dat geen overschot, het is een incidenteel overschot in 1988 waar ook al weer meteen bedragen tegen over staan. In de meerjarenraming hebben we dit struktureel nodig. Dat weten we erg goed. De provincie heeft er ons op gewezen dat wij eigenlijk, dat heeft ze niet in de brief gezegd, maar dat is uit de gesprekken naar voren komen, laat het hier dan maar gezegd worden, onverantwoord bezig waren met de tarieven en de onroerend-goedbelastingdat het beleid zo niet kon worden gekontinueerd. Omdat wij de kaasschaaf methode reeds volledig toegepast hebben. Het is uitgaven verlagen of opbrengsten verhogen. Opbrengsten verhogen is in jaren al niet meer gebeurd. Het kan niet anders. Ook als U vergelijkt, dat moet U gewoon objectief doen, het is objectief om te vergelijken met gemeenten in Nederland van ongeveer dezelfde grootte. Vergelijk onze lastendruk daar maar mee. Er wordt hier steeds een voorstelling van zaken gegeven, ook in de motie, alsof dit kollege maar verhogingen oplegt en maar zware lasten oplegt, maar het bewijs is geleverd dat dat volstrekt anders is, dat we zeer en zeer terughoudend zijn. Daarom dat ik er nog iets aan wilde toevoegen. De helft van de verhoging, het is in ieder geval wat. Dan houdt U nog een tekort van f 34.000,en dan moet U nu zeggen daar en daar moet op bezuinigd worden, op die bedragen. Dat is eerlijk, dan weet men waarop U wilt bezuinigen. Wij hebben gezegd wij zien het niet, U ziet het wel. U moet nu zeggen waarop U wilt bezuinigen. Op welke club bezuinigen, of welke club opheffen of iets anders. Het lid Somers: Wij hebben toch ook gezegd dat de tariefsverho gingen en belastingverhogingen inderdaad gematigd waren. Dat hebben we ook toegegeven. Je kunt ook gematigd verlagen. Als je dan aan geeft waar, ik denk dat ik er genoeg genoemd heb. Als je dan praat -49- over die f 32.000,in andere sektoren bezuinigen, dan is dat toch ook een strukturele De voorzitter: U moet aangeven welke club, welke subsidie. Zegt U dat nu even want dan weten we waar we mee bezig zijn. Zeg in het algemeen even wie er moet inleveren. Het lid van Elzakker: Ik vind dat het veel te ver gaat, ik zou maar stemming vragen. Het lid Roosenboom: Het is uit de duitse tijd hier. De voorzitter: Ik vind het voor de burgerij van belang als U zegt a) niet die f 34.000,belastingverhoging, dat is het in feite en b) er moet worden ingeleverd, er moet een bezuiniging worden aangebracht, maar geef dan aan op welke post. Ik wil het niet verder in diskussie brengen, maar dan weet men dat. Geen globaal verhaal, maar kort en krachtig. Het lid Roosenboom: Het is in deze raad al verscheidene malen genoemd. Je kunt bezuinigen op het sportgebeuren, op welzijnsgebeu- ren in zijn totaliteit. Daar heeft meneer Somers een paar uitzon deringen genoemd. Pak de Wittenhorst maar, de bibliotheek, al die mammoetbegrotingen, je kunt zeggen jullie moeten het dit jaar met 1 of lj% minder doen, omdat we de tering naar de nering moeten zetten. Dat is ons uitgangspunt. Al die dingen zijn gegroeid in de tijd dat de bomen tot in de hemel groeiden. We moeten een keer durven zeggen, mensen we moeten stappen terugdoen. De voorzitter: Uw standpunt wat betreft het sportgebeuren en welzijnsgebeuren en de Wittenhorst daarvan kan gezegd worden dat wij daarvoor in de afgelopen jaren reeds een pas op de plaats hebben gemaakt. Die sector is er reeds op achteruit gegaan, ze zijn niet met de inflatie meegegaan. Dat is ook inleveren. De 8% korting op het welzijnswerk, die in 1982 is toegepast, die is ook doorbere kend naar alle instelling toe, toen had ik het nog in mijn portefeuille. Toen is 8% doorberekend aan alle instellingen die subsidie kregen. Die hebben allemaal 8% ingeleverd. Daarna is de zaak gelijk gebleven, is daar een bevriezing opgelegd. Wij vinden dat genoeg, voldoende ingeleverd door de instellingen. U denkt daar anders over. U vindt dat daar f 34.000,vandaan gehaald moet worden. Op welzijnsgebeuren en op sportgebeuren. Dat is ons verschil van mening. Dat verschil wilde ik als voorzitter goed op tafel hebben, de bevolking heeft er recht op om dat te weten. U heeft stemming gevraagd om de verhoging maar tot f 34.000, Het lid Roosenboom: Wilt U zo vriendelijk zijn antwoord te geven op mijn vraag. Ik heb gevraagd of het mogelijk is de taxatierap porten in te zien als individueel raadslid via de gemeentesekreta- ris De voorzitter: Dat is een overbodige vraag. Elk raadslid die stukken in wil zien kan dat, dat is altijd al geweest. Dat is een overbodige vraag. U weet ook dat dat overbodig is. Ik wil er best op antwoorden als U dat wilt hebben. Het is toch logisch, elk raadslid dat stukken in wil zien, kan dat toch in principe. Alleen het is niet gebruikelijk. Het is zo, de raad houdt de grote lijn aan en voor de details daar heb je de kommissies voor. Als een individueel raadslid iets wil zien wat niet strikt geheim is dan kan dat. Dat geldt praktisch voor alles. Zo werkt dat in een openbaar bestuur. Nu Uw stemming om de verhoging te beperken tot f 34.000,Ik denk dat U dan dezelfde beperking voor de eigenaren en gebruikers wilt zoals het in dit voorstel ook is gedaan. In die zelfde verhouding van eigenaren en gebruikers. Dat is een

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 172