-32- in participeren maar wij zien meer in die mogelijkheid dan sec als gemeente Wethouder Sinke: U zegt dat er voorzieningen moeten worden getroffen. We hebben daar laatst over gesproken. We hebben het ook ingeschat, maar daarbij toch gesteld dat het halen van die voorzieningen naar het centrum niet het stimuleren van het totale gebeuren zal doorbreken. Het is een betrekkelijk kleine handeling. We hebben ons nog wel positief opgesteld en gezegd dat we zullen entameren dat er een werkgroep wordt ingesteld. Naar het verleden kijkend denk ik dat het toch grotendeels vanuit het gemeentelijk gebeuren geweest is dat er wat initiatieven geweest zijn. Men is wezen kijken naar andere gemeenten waar men bezig was. Daar is het bij gebleven. Ik ben met U eens dat er in onze gemeenschap best mensen zijn die in dat opzicht kwaliteiten hebben en ook wel ervaring hebben. Ik moet met nadruk zeggen dat eigenlijk de taak van de gemeente beperkt blijft tot het entameren, het van de grond halen, het wat meer body geven in dit opzicht en voor de rest de ruimte naar de gemeenschap toe, om dit zo goed mogelijk op te pakken. Na de feestdagen lijkt het mij toe dat we er iets mee gaan doen. Het heeft nu lang genoeg geduurd. Wij dachten dat de situatie er voor rijp was. De voorzieningen zijn betrekkelijk gering en die moeten alleen maar een aansluiting zijn van waaruit gewerkt kan worden. Die hoeft U ook nog niet direkt te hebben. 4Onderwij s Het lid Wiersema-DupréHet godsdienstonderwijs. Wij hebben daar in onze algemene beschouwingen wat opmerkingen over gemaakt en ik vind Uw antwoord toch een wat zwakke reaktie. Uw geeft daar helemaal geen nieuws in. U blijft zich afvragen of het wel gehandhaafd moet blijven. Mag ik U meegeven het voorstel dat wij gedaan hebben, waar wij U voorstellen de scholen te berichten de subsidie per 1 januari 1989 te stoppen en ze nu dit jaar niet voor het blok te zetten en ze nog volledig te betalen. Het puntje openbaar onderwijs. Er zijn vrij veel mensen die hiervan gebruik willen maken. We kunnen er aan twijfelen of het om een principiële reden is of niet, maar ik geloof niet dat dat onze taak is. Als mensen dat willen, dan moeten we ons daar niet mee bemoeien en niet zeggen, is dat wel principieel of niet. We hebben vorig jaar in onze algemene beschouwingen al voorgesteld dat, wanneer er een school in de Schans komt, wij graag willen dat dit openbaar onderwijs is. Dat willen wij nu toch zeker handhaven. Het lid SomersEen korte opmerking betreffende de verordening leerlingenvervoer die dit jaar is vastgesteld. Er is uitgebreid over gediskussieerddus ga ik er nu niet verder op in. Wij stelden toen voor om een regeling te treffen voor die ouders die met dat probleem gekonfronteerd worden. Wij willen na de evaluatie in de kommissie Welzijn, Onderwijs en Bibliotheek ons een beetje het recht voorbehouden om straks met een eventuele subsidieregeling voor die ouders te komen. Het lid GraafmansZonder alle argumenten nog eens te herhalen willen wij vanavond in stemming brengen het voorstel om de subsidie aan de distriktskatecheet af te schaffen. Als ik de Nota van Aanbieding goed lees en goed interpreteer dan had ik het idee dat het kollege er toch wat vraagtekens bij zet of we dit wel moeten subsidiëren. Ik moet daar straks wel stemming over vragen om deze subsidie af te schaffen. Met betrekking tot het openbaar onderwijs. -33- De stemming en de sfeer in de raad proevende heb ik al gemerkt dat openbaar onderwijs er dit jaar niet in zit. Er zijn te weinig voorstanders voor openbaar onderwijs. Wel zou ik willen vragen om, wanneer er in het plan de Schans een school gebouwd zal gaan worden, dat dat dan een openbare school gaat worden. Dan zou ik willen vragen om wanneer er problemen en moeilijkheden zijn, of dreigen aan te komen in de besturen bij diverse scholen met het weggaan van leerlingen, om dan wat vaker of misschien wat eerder de kommissie onderwijs in te schakelen, rond de tafel te gaan zitten om deze problemen, wanneer die er zijn, die eens goed door te spreken. Ik denk dat dat meer oplost dan alleen met Bergen op Zoom een maximum te stellen aan het aantal leerlingen. In dit geval 20. Wethouder van der Weegen: Mevrouw Wiersema, U zegt op het levensbeschouwelijk onderwijs geeft het kollege een zwakke reaktie. In die zin denk ik dat U zegt, er komt geen voorstel van het kollege. U weet echter dat een aantal jaren geleden het kollege daar een voorstel over gedaan heeft. Ik zat toen niet in het kollege. Dat voorstel is door de raad niet overgenomen. Toen heeft het kollege gezegd, U hoeft op dat gebied geen stappen meer van ons te verwachten. Ik denk dat het gewoon een vervolg is op een beleid wat destijds is ingezet. Wij hebben nu een bepaalde richting geven tileerd. U konstateert terecht dat wij daar in elk geval geen voorstel gedaan hebben. U zegt dat wij in de algemene beschouwingen hebben gezegd, 1 januari 1989 stoppen. Ik heb duidelijk aangegeven, wij doen dat voorstel niet, maar de raad staat het vrij om hier voorstellen te lanceren en in stemming te brengen. Met betrekking tot het openbaar onderwijs. Er zijn natuurlijk twee zaken. Kunnen leerlingen van Halsteren gebruik maken van openbaar onderwijs? Daar zeg ik ja op. Is er behoefte aan openbaar onderwijs? Daar hebben we met elkaar een bepaalde procedure over afgesproken, hoe we dat zullen bepalen. Dat heeft er tot op heden toe geleid dat die behoefte niet als zodanig naar boven is gekomen in het kader van die peiling. Daarnaast is een realisering mogelijk op een aantal jaren. In het kader van de WBO zijn er bepaalde procedures, hoe je tot uitbreiding of stichting van basisonderwijs kunt komen. U zegt in de Schans zou er openbaar onderwijs moeten zijn. U heeft denk ik duidelijk gelezen wat het kollege daarover gezegd heeft. Het kollege zegt, die principiële diskussie moet duidelijk aan de orde komen als in de Schans behoefte bestaat aan een school. Wat dat aangaat vinden wij dat die diskussie in elk geval plaats moet vinden. Het lid Wiersema-DupréWij hebben dat vorig jaar in onze Algeme ne Beschouwingen over de Schans ook al gevraagd. Wethouder van der Weegen: U heeft daar nu een duidelijk antwoord van het kollege op. Zodra dit zich aandient zult U zeker die diskussie in de raad krijgen. Meneer Somers zegt een regeling treffen met betrekking tot het leerlingenvervoer. Wij hebben toegezegd bij de invoering van die verordening, dat we de uitvoering van de regeling in de kommissie Welzijn en Onderwijs zullen evalueren. Die toezegging die is er en ik dacht dat in de laatste kommissievergadering gesteld is dat die in de eerstvolgende vergadering aan de orde gesteld zou worden. Dat is de afspraak die er gemaakt is. Dat heeft te maken met, wanneer zijn de zaken in gang gezet en welke termijnen laat je daar voor lopen en hoe reageren de mensen daar op. Hij zegt, afhankelijk daarvan zullen wij tot een subsidieregeling komen. Misschien is het

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 164