-32-
in participeren maar wij zien meer in die mogelijkheid dan sec als
gemeente
Wethouder Sinke: U zegt dat er voorzieningen moeten worden
getroffen. We hebben daar laatst over gesproken. We hebben het ook
ingeschat, maar daarbij toch gesteld dat het halen van die
voorzieningen naar het centrum niet het stimuleren van het totale
gebeuren zal doorbreken. Het is een betrekkelijk kleine handeling.
We hebben ons nog wel positief opgesteld en gezegd dat we zullen
entameren dat er een werkgroep wordt ingesteld. Naar het verleden
kijkend denk ik dat het toch grotendeels vanuit het gemeentelijk
gebeuren geweest is dat er wat initiatieven geweest zijn. Men is
wezen kijken naar andere gemeenten waar men bezig was. Daar is het
bij gebleven. Ik ben met U eens dat er in onze gemeenschap best
mensen zijn die in dat opzicht kwaliteiten hebben en ook wel
ervaring hebben. Ik moet met nadruk zeggen dat eigenlijk de taak
van de gemeente beperkt blijft tot het entameren, het van de grond
halen, het wat meer body geven in dit opzicht en voor de rest de
ruimte naar de gemeenschap toe, om dit zo goed mogelijk op te
pakken. Na de feestdagen lijkt het mij toe dat we er iets mee gaan
doen. Het heeft nu lang genoeg geduurd. Wij dachten dat de situatie
er voor rijp was. De voorzieningen zijn betrekkelijk gering en die
moeten alleen maar een aansluiting zijn van waaruit gewerkt kan
worden. Die hoeft U ook nog niet direkt te hebben.
4Onderwij s
Het lid Wiersema-DupréHet godsdienstonderwijs. Wij hebben daar
in onze algemene beschouwingen wat opmerkingen over gemaakt en ik
vind Uw antwoord toch een wat zwakke reaktie. Uw geeft daar
helemaal geen nieuws in. U blijft zich afvragen of het wel
gehandhaafd moet blijven. Mag ik U meegeven het voorstel dat wij
gedaan hebben, waar wij U voorstellen de scholen te berichten de
subsidie per 1 januari 1989 te stoppen en ze nu dit jaar niet voor
het blok te zetten en ze nog volledig te betalen.
Het puntje openbaar onderwijs. Er zijn vrij veel mensen die hiervan
gebruik willen maken. We kunnen er aan twijfelen of het om een
principiële reden is of niet, maar ik geloof niet dat dat onze taak
is. Als mensen dat willen, dan moeten we ons daar niet mee bemoeien
en niet zeggen, is dat wel principieel of niet. We hebben vorig
jaar in onze algemene beschouwingen al voorgesteld dat, wanneer er
een school in de Schans komt, wij graag willen dat dit openbaar
onderwijs is. Dat willen wij nu toch zeker handhaven.
Het lid SomersEen korte opmerking betreffende de verordening
leerlingenvervoer die dit jaar is vastgesteld. Er is uitgebreid
over gediskussieerddus ga ik er nu niet verder op in. Wij stelden
toen voor om een regeling te treffen voor die ouders die met dat
probleem gekonfronteerd worden. Wij willen na de evaluatie in de
kommissie Welzijn, Onderwijs en Bibliotheek ons een beetje het
recht voorbehouden om straks met een eventuele subsidieregeling
voor die ouders te komen.
Het lid GraafmansZonder alle argumenten nog eens te herhalen
willen wij vanavond in stemming brengen het voorstel om de subsidie
aan de distriktskatecheet af te schaffen. Als ik de Nota van
Aanbieding goed lees en goed interpreteer dan had ik het idee dat
het kollege er toch wat vraagtekens bij zet of we dit wel moeten
subsidiëren. Ik moet daar straks wel stemming over vragen om deze
subsidie af te schaffen. Met betrekking tot het openbaar onderwijs.
-33-
De stemming en de sfeer in de raad proevende heb ik al gemerkt dat
openbaar onderwijs er dit jaar niet in zit. Er zijn te weinig
voorstanders voor openbaar onderwijs. Wel zou ik willen vragen om,
wanneer er in het plan de Schans een school gebouwd zal gaan
worden, dat dat dan een openbare school gaat worden. Dan zou ik
willen vragen om wanneer er problemen en moeilijkheden zijn, of
dreigen aan te komen in de besturen bij diverse scholen met het
weggaan van leerlingen, om dan wat vaker of misschien wat eerder de
kommissie onderwijs in te schakelen, rond de tafel te gaan zitten
om deze problemen, wanneer die er zijn, die eens goed door te
spreken. Ik denk dat dat meer oplost dan alleen met Bergen op Zoom
een maximum te stellen aan het aantal leerlingen. In dit geval 20.
Wethouder van der Weegen: Mevrouw Wiersema, U zegt op het
levensbeschouwelijk onderwijs geeft het kollege een zwakke reaktie.
In die zin denk ik dat U zegt, er komt geen voorstel van het
kollege. U weet echter dat een aantal jaren geleden het kollege
daar een voorstel over gedaan heeft. Ik zat toen niet in het
kollege. Dat voorstel is door de raad niet overgenomen. Toen heeft
het kollege gezegd, U hoeft op dat gebied geen stappen meer van ons
te verwachten. Ik denk dat het gewoon een vervolg is op een beleid
wat destijds is ingezet. Wij hebben nu een bepaalde richting geven
tileerd. U konstateert terecht dat wij daar in elk geval geen
voorstel gedaan hebben. U zegt dat wij in de algemene beschouwingen
hebben gezegd, 1 januari 1989 stoppen. Ik heb duidelijk aangegeven,
wij doen dat voorstel niet, maar de raad staat het vrij om hier
voorstellen te lanceren en in stemming te brengen. Met betrekking
tot het openbaar onderwijs. Er zijn natuurlijk twee zaken. Kunnen
leerlingen van Halsteren gebruik maken van openbaar onderwijs? Daar
zeg ik ja op. Is er behoefte aan openbaar onderwijs? Daar hebben we
met elkaar een bepaalde procedure over afgesproken, hoe we dat
zullen bepalen. Dat heeft er tot op heden toe geleid dat die
behoefte niet als zodanig naar boven is gekomen in het kader van
die peiling. Daarnaast is een realisering mogelijk op een aantal
jaren. In het kader van de WBO zijn er bepaalde procedures, hoe je
tot uitbreiding of stichting van basisonderwijs kunt komen. U zegt
in de Schans zou er openbaar onderwijs moeten zijn. U heeft denk ik
duidelijk gelezen wat het kollege daarover gezegd heeft. Het
kollege zegt, die principiële diskussie moet duidelijk aan de orde
komen als in de Schans behoefte bestaat aan een school. Wat dat
aangaat vinden wij dat die diskussie in elk geval plaats moet
vinden.
Het lid Wiersema-DupréWij hebben dat vorig jaar in onze Algeme
ne Beschouwingen over de Schans ook al gevraagd.
Wethouder van der Weegen: U heeft daar nu een duidelijk antwoord
van het kollege op. Zodra dit zich aandient zult U zeker die
diskussie in de raad krijgen.
Meneer Somers zegt een regeling treffen met betrekking tot het
leerlingenvervoer. Wij hebben toegezegd bij de invoering van die
verordening, dat we de uitvoering van de regeling in de kommissie
Welzijn en Onderwijs zullen evalueren. Die toezegging die is er en
ik dacht dat in de laatste kommissievergadering gesteld is dat die
in de eerstvolgende vergadering aan de orde gesteld zou worden. Dat
is de afspraak die er gemaakt is. Dat heeft te maken met, wanneer
zijn de zaken in gang gezet en welke termijnen laat je daar voor
lopen en hoe reageren de mensen daar op. Hij zegt, afhankelijk
daarvan zullen wij tot een subsidieregeling komen. Misschien is het