-28- Het lid MouwsMij verbaasde de vraag van kommissie een en Uw antwoord. In de kommissie een werd gevraagd hoe de coördinatie tussen de gewestelijke en de plaatselijke brandweer was. U zegt iets over brandmelding en ongeval. Dat is deze week duidelijk aan de orde geweest, gisterenavond met name, dat de coördinatie van die brandweer veel verder gaat. Ik wil hier benadrukken de goede in breng en de goede samenwerking, ook van onze plaatselijke afdelin gen en vooral de tijdsplanning waarin een en ander geregeld gaat worden op materieel gebied, onder andere van de B.B., is men in de gelegenheid gesteld zich op materieel gebied duidelijk te kunnen wapenen. Nu gaat het nog om de scholing van personeel. Ook daarin in samenhang in die organisatie speelt Halsteren duidelijk een rol mee. Ik denk dat het een hele goede gang van zaken is en dat we op hele korte termijn daar de vruchten van kunnen plukken, toch zeker in alle mogelijke rampenplannen en alarmeringen voor de bewoners die we nodig hebben. Ik denk dat die scholing heel belangrijk wordt. De voorzitter: Om met dat laatste te beginnen. Dat sluit dan tevens aan op het antwoord, dat ik aan de heer Roosenboom geef. De gewestelijke brandweer. Wij hebben daar ook alle respekt voor, met name in verband met die onderwerpen die je noemt zoals scholing, rampenbestrijding en dergelijke. In ons antwoord aan de kommissies van onderzoek hebben wij echter sec geantwoord op de vraag die werd gesteld. We hebben daar verder niets aan toegevoegd. Dat wil niet zeggen dat we uitputtend waren in het vermelden van hetgeen de gewestelijke brandweer doet. Er is toen één vraag gesteld en de heer Roosenboom herhaalt die vraag nu weer. Hoe zit dat nu precies? Hij weet zelf hoe het zit als lid van de brandweer. Het is echter goed dat hier in het openbaar die vraag wordt gesteld. Ik wilde inderdaad zeggen, vragen naar de bekende weg, omdat U als brandweer man natuurlijk exact weet hoe het zit. U vindt dat er vaak sprake is van cummulatie, dat zowel de gewestelijke brandweer en de Halsterse brandweer soms in aktie komen. Het hulpverleningsvoertuig wordt echter voor speciale doeleinden ingezet. Niet voor primaire bestrijding van een ramp of primaire hulp bij brand, dat blijft een taak voor de plaatselijke brandweer. Dat hulpverleningsvoertuig is noodzakelijk, als er b.v. iemand klem zit, we hebben dat materieel niet in huis. Als het noodzakelijk is dan wordt die wagen meteen opgeroepen. Dat oproepen van zo'n hulpverleningsvoertuig is echter ook wel eens ten overvloede, dat het dus achteraf niet noodzakelijk blijkt te zijn. Dat geef ik toe. Maar zoiets blijft altijd bestaan. Het lid Roosenboom: Dat bedoel ik niet. Bij dat voertuig is personeel en die zou dat werk ook kunnen doen. Dat personeel wordt opgeroepen, samen met dat hulpverleningsvoertuig, als er iemand bekneld zit en dan vrij moet worden gemaakt. Daar gaat het om. De voorzitter: Primair, de eerste verantwoordelijkheid voor hulpverlening blijft bij de Halsterse brandweer, dat blijft. De gewestelijke brandweer, de regionale brandweer is er alleen voor, als er iets extra's moet worden toegevoegd. Ik geef toe, ik heb ook wel eens op de Steenbergseweg gestaan, dat ik dacht, nu lopen er toch wel erg veel mensen. Dat geef ik toe. Hoe je dat op moet los sen daar heb ik nog niet direkt een antwoord op. De Halsterse brandweer blijft primair de eerste verantwoordelijkheid houden. We kunnen zo'n hulpverleningsvoertuig niet betalen alleen als Halste ren, en daarom wordt dat gezamenlijk gedaan. Het wordt opgeroepen als men vindt dat het noodzakelijk is. Soms blijkt achteraf dat het niet nodig is geweest. Dat het allemaal meevalt. Dat men dacht dat -29- er sprake is van beknellingterwij 1 dat helemaal niet zo was. Dat is met hulpverlening altijd een moeilijke zaak. Als ze er een keer niet zijn, als ze er wel moeten zijn, dan krijg je het wel te horen. Dan met General Electric, dat is iets ingewikkelder. Daarvoor is aanvalsplan. Het is een geheim plan, maar zo geheim is dat nu ook weer niet. Een aanvalsplan, dat als er iets aan de orde is bij General Electric waar de brandweer aan te pas moet komen dan moet dat plan worden uitgevoerd. In dat plan staat uitdrukkelijk dat zowel de brandweer van Bergen op Zoom als Halsteren daar een funktie in heeft. Als de wind uit een bepaalde richting komt dan gaat Bergen op Zoom er naar toe en dan moet Halsteren paraat staan. Komt de wind van de andere kant dan moet Halsteren gaan en dan moet Bergen op Zoom paraat staan. Ook hoe General Electric benaderd moet worden wordt uitdrukkelijk beschreven in dat plan. Dat heeft alles met diezelfde windrichting te maken. Ik moet zeggen, ik zie nog niet in met General Electric, dat we dit anders moeten doen. Ik denk dat we die verantwoordelijkheid moeten houden. Dat ook Halsteren daarbij ingeschakeld moet worden en we weten wat er aan de orde is. Daar is onze brandweer voor opgeleid. Gezien de zaken die- spelen bij General Electric Plastics, met alle respekt voor de veiligheid tijdens de laatste jaren en wat men doet op het gebied van de milieuhygiëne, denk ik dat we niet zorgvuldig genoeg kunnen zijn. Ik denk dat het goed is, dat de Halsterse brandweer en de Bergen op Zoomse brandweer er bij betrokken blijven. Het is wel zo dat er nogal eens sprake is van loos alarm. Ik heb aan de brand weercommandant onlangs eens gevraagd om aan mij op te geven hoevaak zij in het laatste jaar voor loos alarm van General Electric Plastics paraat hebben moeten staan. Dan kun je ook uitrekenen wat het kost. U kunt zich voorstellen waarom ik dat vroeg. We kunnen echter niet zorgvuldig genoeg zijn. Als er een alarmering is, dat zijn dan vaak alarmeringen die automatisch tot stand komen via bijvoorbeeld sprenkler installaties en dergelijke. Er hoeft soms maar een stofje verkeerd te zitten en er wordt gealarmeerd, terwijl het dan vaak niet nodig is. Ik vind beter maar tien keer vergeefs, dan één keer niet alarmeren terwijl het wel noodzakelijk was. Ik kan het gevoelen dat U hier naar voren brengt begrijpen, ik zit daar ook wel mee, maar ik heb er niet direkt een oplossing voor. Je kunt daar wel eens over spreken met elkaar, dat is dan bij deze gebeurd. Het kan ook aanleiding zijn om er eens intern over te spreken, maar ik ben voorzichtig om te zeggen dat kan ik wel even oplossen. Verkeer, Vervoer en Waterstaat. Het lid SomersOok een korte vraag naar aanleiding van pagina dertien betreffende het tracé van de omleiding Bergen op Zoom - Steenbergen voor in de toekomst. U geeft daar als antwoord op dat we momenteel participeren in een konvenant en dat het gemeente bestuur vanaf 1980 gepleit heeft voor een variant tracé ten oosten van Vrederust. Een vraag daarover. Wanneer de procedure, de bestemmingsplanprocedure in 1989 gaat lopen is het kollege dan nog steeds die mening toegedaan en welke stappen denkt U dan te gaan ondernemen Het lid Wiersema-DupréWij hebben in onze algemene beschouwingen gevraagd om voor het gedeelte van de Steenbergseweg, tussen Zuneha en Oude Molen, er bij de provincie op aan te dringen dit van lan taarnpalen te voorzien. We hebben dat gezet onder het kopje fietspa-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 162