-28-
Het lid MouwsMij verbaasde de vraag van kommissie een en Uw
antwoord. In de kommissie een werd gevraagd hoe de coördinatie
tussen de gewestelijke en de plaatselijke brandweer was. U zegt
iets over brandmelding en ongeval. Dat is deze week duidelijk aan
de orde geweest, gisterenavond met name, dat de coördinatie van die
brandweer veel verder gaat. Ik wil hier benadrukken de goede in
breng en de goede samenwerking, ook van onze plaatselijke afdelin
gen en vooral de tijdsplanning waarin een en ander geregeld gaat
worden op materieel gebied, onder andere van de B.B., is men in de
gelegenheid gesteld zich op materieel gebied duidelijk te kunnen
wapenen. Nu gaat het nog om de scholing van personeel. Ook daarin
in samenhang in die organisatie speelt Halsteren duidelijk een rol
mee. Ik denk dat het een hele goede gang van zaken is en dat we op
hele korte termijn daar de vruchten van kunnen plukken, toch zeker
in alle mogelijke rampenplannen en alarmeringen voor de bewoners
die we nodig hebben. Ik denk dat die scholing heel belangrijk wordt.
De voorzitter: Om met dat laatste te beginnen. Dat sluit dan
tevens aan op het antwoord, dat ik aan de heer Roosenboom geef. De
gewestelijke brandweer. Wij hebben daar ook alle respekt voor, met
name in verband met die onderwerpen die je noemt zoals scholing,
rampenbestrijding en dergelijke. In ons antwoord aan de kommissies
van onderzoek hebben wij echter sec geantwoord op de vraag die werd
gesteld. We hebben daar verder niets aan toegevoegd. Dat wil niet
zeggen dat we uitputtend waren in het vermelden van hetgeen de
gewestelijke brandweer doet. Er is toen één vraag gesteld en de
heer Roosenboom herhaalt die vraag nu weer. Hoe zit dat nu precies?
Hij weet zelf hoe het zit als lid van de brandweer. Het is echter
goed dat hier in het openbaar die vraag wordt gesteld. Ik wilde
inderdaad zeggen, vragen naar de bekende weg, omdat U als brandweer
man natuurlijk exact weet hoe het zit. U vindt dat er vaak sprake
is van cummulatie, dat zowel de gewestelijke brandweer en de
Halsterse brandweer soms in aktie komen. Het hulpverleningsvoertuig
wordt echter voor speciale doeleinden ingezet. Niet voor primaire
bestrijding van een ramp of primaire hulp bij brand, dat blijft een
taak voor de plaatselijke brandweer. Dat hulpverleningsvoertuig is
noodzakelijk, als er b.v. iemand klem zit, we hebben dat materieel
niet in huis. Als het noodzakelijk is dan wordt die wagen meteen
opgeroepen. Dat oproepen van zo'n hulpverleningsvoertuig is echter
ook wel eens ten overvloede, dat het dus achteraf niet noodzakelijk
blijkt te zijn. Dat geef ik toe. Maar zoiets blijft altijd bestaan.
Het lid Roosenboom: Dat bedoel ik niet. Bij dat voertuig is
personeel en die zou dat werk ook kunnen doen. Dat personeel wordt
opgeroepen, samen met dat hulpverleningsvoertuig, als er iemand
bekneld zit en dan vrij moet worden gemaakt. Daar gaat het om.
De voorzitter: Primair, de eerste verantwoordelijkheid voor
hulpverlening blijft bij de Halsterse brandweer, dat blijft. De
gewestelijke brandweer, de regionale brandweer is er alleen voor,
als er iets extra's moet worden toegevoegd. Ik geef toe, ik heb ook
wel eens op de Steenbergseweg gestaan, dat ik dacht, nu lopen er
toch wel erg veel mensen. Dat geef ik toe. Hoe je dat op moet los
sen daar heb ik nog niet direkt een antwoord op. De Halsterse
brandweer blijft primair de eerste verantwoordelijkheid houden. We
kunnen zo'n hulpverleningsvoertuig niet betalen alleen als Halste
ren, en daarom wordt dat gezamenlijk gedaan. Het wordt opgeroepen
als men vindt dat het noodzakelijk is. Soms blijkt achteraf dat het
niet nodig is geweest. Dat het allemaal meevalt. Dat men dacht dat
-29-
er sprake is van beknellingterwij 1 dat helemaal niet zo was.
Dat is met hulpverlening altijd een moeilijke zaak. Als ze er een
keer niet zijn, als ze er wel moeten zijn, dan krijg je het wel te
horen. Dan met General Electric, dat is iets ingewikkelder.
Daarvoor is aanvalsplan. Het is een geheim plan, maar zo geheim is
dat nu ook weer niet. Een aanvalsplan, dat als er iets aan de orde
is bij General Electric waar de brandweer aan te pas moet komen dan
moet dat plan worden uitgevoerd. In dat plan staat uitdrukkelijk
dat zowel de brandweer van Bergen op Zoom als Halsteren daar een
funktie in heeft. Als de wind uit een bepaalde richting komt dan
gaat Bergen op Zoom er naar toe en dan moet Halsteren paraat staan.
Komt de wind van de andere kant dan moet Halsteren gaan en dan moet
Bergen op Zoom paraat staan. Ook hoe General Electric benaderd moet
worden wordt uitdrukkelijk beschreven in dat plan. Dat heeft alles
met diezelfde windrichting te maken. Ik moet zeggen, ik zie nog
niet in met General Electric, dat we dit anders moeten doen. Ik
denk dat we die verantwoordelijkheid moeten houden. Dat ook
Halsteren daarbij ingeschakeld moet worden en we weten wat er aan
de orde is. Daar is onze brandweer voor opgeleid. Gezien de zaken
die- spelen bij General Electric Plastics, met alle respekt voor de
veiligheid tijdens de laatste jaren en wat men doet op het gebied
van de milieuhygiëne, denk ik dat we niet zorgvuldig genoeg kunnen
zijn. Ik denk dat het goed is, dat de Halsterse brandweer en de
Bergen op Zoomse brandweer er bij betrokken blijven. Het is wel zo
dat er nogal eens sprake is van loos alarm. Ik heb aan de brand
weercommandant onlangs eens gevraagd om aan mij op te geven hoevaak
zij in het laatste jaar voor loos alarm van General Electric
Plastics paraat hebben moeten staan. Dan kun je ook uitrekenen wat
het kost. U kunt zich voorstellen waarom ik dat vroeg. We kunnen
echter niet zorgvuldig genoeg zijn. Als er een alarmering is, dat
zijn dan vaak alarmeringen die automatisch tot stand komen via
bijvoorbeeld sprenkler installaties en dergelijke. Er hoeft soms
maar een stofje verkeerd te zitten en er wordt gealarmeerd, terwijl
het dan vaak niet nodig is. Ik vind beter maar tien keer vergeefs,
dan één keer niet alarmeren terwijl het wel noodzakelijk was. Ik
kan het gevoelen dat U hier naar voren brengt begrijpen, ik zit
daar ook wel mee, maar ik heb er niet direkt een oplossing voor. Je
kunt daar wel eens over spreken met elkaar, dat is dan bij deze
gebeurd. Het kan ook aanleiding zijn om er eens intern over te
spreken, maar ik ben voorzichtig om te zeggen dat kan ik wel even
oplossen.
Verkeer, Vervoer en Waterstaat.
Het lid SomersOok een korte vraag naar aanleiding van pagina
dertien betreffende het tracé van de omleiding Bergen op Zoom -
Steenbergen voor in de toekomst. U geeft daar als antwoord op dat
we momenteel participeren in een konvenant en dat het gemeente
bestuur vanaf 1980 gepleit heeft voor een variant tracé ten oosten
van Vrederust. Een vraag daarover. Wanneer de procedure, de
bestemmingsplanprocedure in 1989 gaat lopen is het kollege dan nog
steeds die mening toegedaan en welke stappen denkt U dan te gaan
ondernemen
Het lid Wiersema-DupréWij hebben in onze algemene beschouwingen
gevraagd om voor het gedeelte van de Steenbergseweg, tussen Zuneha
en Oude Molen, er bij de provincie op aan te dringen dit van lan
taarnpalen te voorzien. We hebben dat gezet onder het kopje fietspa-