-22-
Algemene Beschouwingen ook al eens aangeroerd, of er niet een
ruimte te kreëren is, -dat kan dan zijn de oude kommissiekamer
boven of het kan zijn in het nieuwe gemeentekantoor-, een ruimte
waar de raadsleden, wanneer ze maar willen, terecht kunnen om
stukken in te kijken. Maandag ben ik hier stukken in komen kijken.
Dan zit je daar een hele maandag en dan ben je eigenlijk nog niet
klaar. 's-Avonds heb je andere verplichtingen. Je hebt een paar
drukke vergaderweken achter de rug, ook weer met stukken kijken. Je
komt knel te zitten met je fraktievergadering. Onze vraag is, -dan
moet U kijken of U nu al antwoord wil geven of het eerst in ABZ wil
brengen, -kan een of ander sleutelsysteem worden toegepast. Er zijn
tegenwoordig de meest moderne elektronische systemen om iets te
beveiligen. Dat de raadsleden een sleutel kunnen krijgen voor een
bepaalde lokatie. In het weekend had ik een paar uur over. Ik weet
wel je kunt altijd bij het kollege aankloppen, of bij een ambtenaar
en zeggen ik zit moeilijk met mijn tijd, kan er dit of dat niet
geregeld worden. Het is totaal geen vorm van kritiek. Als de
raadsleden beschikken over een ruimte waar ze ook in het weekend
eens een paar uurtjes terecht kunnen, zeker bij drukke agenda's,
dan zou dat de meeste mensen heel goed uitkomen. Ik hoop dat U deze
suggestie mee wil nemen, of er nu iets op zeggen of anders in ABZ.
Het lid MouwsWie kaatst moet de bal verwachten. Er is geen koe
bont of er zit wel een plekje aan. Geen rozen, tussen haakjes
bomen, zonder doornen. Ieder huis heeft zijn kruis, zelfs het
gemeentehuis
Wat betreft Uw antwoord over onze gemeenschappelijke regeling met
Theodorushaven, vinden wij inderdaad dat het een goede zaak is dat
iedere regeling, iedere gemeenschappelijke regeling bij tijd en
wijle nader wordt bekeken, zij het dat Uw omschrijving waar provin
ciale staten staat en de voorgeschreven geografische begrenzing,
dat dat onze bijzondere aandacht moet hebben. Wij waren zo blij wat
de heer Somers in eerste instantie zei toen het over de financiën
ging. Toen dachten wij, dat beloofd wat. Ook zijn inbreng en
deelname in wat wij aan de orde gesteld hebben in de kommissie
Algemeen Bestuurlijke Zaken over het funktioneren van de kommissie
beloofde alle goeds, ware het niet dat zijn fraktievoorzitter weer
dreigt een en ander onderuit te halen. Dat zouden wij toch ernstig
betreuren. Wij dachten dat wij goede afspraken gemaakt hadden. Laat
iedereen de hand in eigen boezem steken.
De voorzitter: Op de spreekwoorden die over en weer worden
gebruikt ga ik maar niet in. Dat is niet direkt mijn taak om dat te
doen. In de eerste plaats het punt dat de heer Roosenboom naar
voren brengt met betrekking tot het verspreiden van de raadsstuk
ken. Het is inderdaad zo, in oktober 1985 is dat bediskussieerd in
de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken en toen is als ingangs
datum van de nieuwe regeling genomen de eerste raadsvergadering na
de verkiezing, omdat we het niet juist vonden om tijdens de lopende
zittingsperiode hier een wijziging in aan te brengen. In die dis-
kussie is toen ook aan de orde geweest of er rekening gehouden
moest worden met grootte van frakties. Dat is duidelijk aan de orde
geweest. Toen is besloten daar geen rekening mee te houden. Beslo
ten is toen een maximum aantal van 25 exemplaren van de raadsstuk
ken zonder meer aan elke fraktie ter beschikking te stellen. Daar
naast dat elke inwoner van Halsteren die op het gemeentekantoor
komt en raadsstukken wil hebben, dat die de raaddstukken mee kan
krijgen en daar niets voor hoeft te betalen. In het verleden moest
-23-
er wel voor betaald worden. Daar zijn we vanaf gestapt omdat de
portikosten vaak hoger waren dan hetgeen men er voor moest betalen.
We vonden dat we dan beter niets in rekening kunnen brengen, maar
onder de voorwaarde dat het wordt opgehaald. We dachten dat we daar
een mooie oplossing voor gevonden hadden, ware het niet dat er toen
frakties kwamen die dertig, vijfendertig, veertig, zelfs vierenvijf
tig exemplaren van de raadsstukken wilden hebben. Toen waren we dus
weer terug bij "af" en dat hebben we willen korrigeren door een
maximum te stellen. We hebben toen gezegd we stellen daar een
maximum van vijfentwintig stuks per fraktie en dat laten we met de
nieuwe raadsperiode ingaan. Daarbij is uitvoerig aan de orde
geweest of rekening moest worden gehouden met grootte van frakties
ja dan nee. Men vond echter dat dat niet moest gebeuren. Op die
manier kan elke Halsternaar die er interesse in heeft in het bezit
komen van raadsstukken. Ik moet echter gewoon domweg toegeven dat
men vergeten heeft dat in te laten gaan met de nieuwe zittings
periode. Dat had in mei 1986 in moeten gaan. Daar kwamen we in de
loop van het jaar achter, in augustus. Toen zeiden we het heeft
geen zin om dat nu onverwachts alsnog toe te passen. Hier moet even
een periode tussen zitten. Laten we dat maar 1 januari in laten
gaan. Dit is in elk geval de uitleg hoe het is gegaan. Wilt U dat
opnieuw ter diskussie stellen, dan kan Uw vertegenwoordiger in de
kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken dat doen. Dit was echter toen
het besluit om het zo uit te voeren. Dit mag natuurlijk ook in de
raad ter diskussie gesteld worden. Die beslissing is zo genomen en
daarom is die door ons zo uitgevoerd. Voorts heeft ook dit kollege
als doel dat stukken vroegtijdig in de kommissie worden behandeld.
De heer Roosenboom wil mij het standpunt in de schoenen schuiven,
dat ik van mening ben dat dat pas in het laatste stadium moet
gebeuren. We hebben twee jaar samengewerkt in het kollege....
Het lid Roosenboom: Dan heeft U mij niet goed begrepen.
De voorzitter: Zo heb ik het begrepen, dat U denkt dat ik van
mening ben dat het eerst door de ambtenaren en het kollege volledig
moet zijn bekeken en dat er volledig een standpunt moet zijn
ingenomen en dat dan pas de kommissie mag worden ingeschakeld. Zo
heeft U het gezegd dacht ik. Die mening heb ik echter niet. Wat ik
wel altijd heb gezegd is, dat de wethouders en de burgemeester de
stukken ingezien moeten hebben. Dat vind ik wel. Het moet niet zo
zijn dat een wethouder van zijn kollega wethouder in de krant moet
lezen waarmee hij bezig is. Dat willen raadsleden niet van het
kollege, dat moet onderling tussen kollegeleden ook niet. Dat is
kollegiaal bestuur. Je zorgt dat stukken die in de kommissie komen
eerst even door de B&W gaan. Er hoeft geen standpunt ingenomen te
worden, dat hoeft niet. Dat gebeurt ook niet altijd. Met name op
het gebied van de Ruimtelijke Ordening gebeurt dat zeker niet. Ik
moet zeggen dat ik in het afgelopen jaar een aantal keren gezondigd
heb omdat de stukken niet eens in het kollege waren geweest en ze
toch in de kommissie reeds waren behandeld. Ik heb later mijn
excuus daarvoor gemaakt. Ruimtelijke Ordening is een doorlopend
proces. Dan wil dat wel eens vergeten worden door de afdeling om
een en ander tussendoor eerst in het kollege te brengen. Ik wil met
U weieens de agendapunten doorlopen van de kommissie Ruimtelijke
Ordening en dan zult U zien dat bijvoorbeeld bestemmingsplannen
regelmatig terugkomen op diverse momenten en dat allerlei stukken
ter zake vroegtijdig behandeld worden in de kommissie en dat daarna
pas beslissingen genomen worden in het kollege. Niet altijd, maar