-22- Algemene Beschouwingen ook al eens aangeroerd, of er niet een ruimte te kreëren is, -dat kan dan zijn de oude kommissiekamer boven of het kan zijn in het nieuwe gemeentekantoor-, een ruimte waar de raadsleden, wanneer ze maar willen, terecht kunnen om stukken in te kijken. Maandag ben ik hier stukken in komen kijken. Dan zit je daar een hele maandag en dan ben je eigenlijk nog niet klaar. 's-Avonds heb je andere verplichtingen. Je hebt een paar drukke vergaderweken achter de rug, ook weer met stukken kijken. Je komt knel te zitten met je fraktievergadering. Onze vraag is, -dan moet U kijken of U nu al antwoord wil geven of het eerst in ABZ wil brengen, -kan een of ander sleutelsysteem worden toegepast. Er zijn tegenwoordig de meest moderne elektronische systemen om iets te beveiligen. Dat de raadsleden een sleutel kunnen krijgen voor een bepaalde lokatie. In het weekend had ik een paar uur over. Ik weet wel je kunt altijd bij het kollege aankloppen, of bij een ambtenaar en zeggen ik zit moeilijk met mijn tijd, kan er dit of dat niet geregeld worden. Het is totaal geen vorm van kritiek. Als de raadsleden beschikken over een ruimte waar ze ook in het weekend eens een paar uurtjes terecht kunnen, zeker bij drukke agenda's, dan zou dat de meeste mensen heel goed uitkomen. Ik hoop dat U deze suggestie mee wil nemen, of er nu iets op zeggen of anders in ABZ. Het lid MouwsWie kaatst moet de bal verwachten. Er is geen koe bont of er zit wel een plekje aan. Geen rozen, tussen haakjes bomen, zonder doornen. Ieder huis heeft zijn kruis, zelfs het gemeentehuis Wat betreft Uw antwoord over onze gemeenschappelijke regeling met Theodorushaven, vinden wij inderdaad dat het een goede zaak is dat iedere regeling, iedere gemeenschappelijke regeling bij tijd en wijle nader wordt bekeken, zij het dat Uw omschrijving waar provin ciale staten staat en de voorgeschreven geografische begrenzing, dat dat onze bijzondere aandacht moet hebben. Wij waren zo blij wat de heer Somers in eerste instantie zei toen het over de financiën ging. Toen dachten wij, dat beloofd wat. Ook zijn inbreng en deelname in wat wij aan de orde gesteld hebben in de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken over het funktioneren van de kommissie beloofde alle goeds, ware het niet dat zijn fraktievoorzitter weer dreigt een en ander onderuit te halen. Dat zouden wij toch ernstig betreuren. Wij dachten dat wij goede afspraken gemaakt hadden. Laat iedereen de hand in eigen boezem steken. De voorzitter: Op de spreekwoorden die over en weer worden gebruikt ga ik maar niet in. Dat is niet direkt mijn taak om dat te doen. In de eerste plaats het punt dat de heer Roosenboom naar voren brengt met betrekking tot het verspreiden van de raadsstuk ken. Het is inderdaad zo, in oktober 1985 is dat bediskussieerd in de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken en toen is als ingangs datum van de nieuwe regeling genomen de eerste raadsvergadering na de verkiezing, omdat we het niet juist vonden om tijdens de lopende zittingsperiode hier een wijziging in aan te brengen. In die dis- kussie is toen ook aan de orde geweest of er rekening gehouden moest worden met grootte van frakties. Dat is duidelijk aan de orde geweest. Toen is besloten daar geen rekening mee te houden. Beslo ten is toen een maximum aantal van 25 exemplaren van de raadsstuk ken zonder meer aan elke fraktie ter beschikking te stellen. Daar naast dat elke inwoner van Halsteren die op het gemeentekantoor komt en raadsstukken wil hebben, dat die de raaddstukken mee kan krijgen en daar niets voor hoeft te betalen. In het verleden moest -23- er wel voor betaald worden. Daar zijn we vanaf gestapt omdat de portikosten vaak hoger waren dan hetgeen men er voor moest betalen. We vonden dat we dan beter niets in rekening kunnen brengen, maar onder de voorwaarde dat het wordt opgehaald. We dachten dat we daar een mooie oplossing voor gevonden hadden, ware het niet dat er toen frakties kwamen die dertig, vijfendertig, veertig, zelfs vierenvijf tig exemplaren van de raadsstukken wilden hebben. Toen waren we dus weer terug bij "af" en dat hebben we willen korrigeren door een maximum te stellen. We hebben toen gezegd we stellen daar een maximum van vijfentwintig stuks per fraktie en dat laten we met de nieuwe raadsperiode ingaan. Daarbij is uitvoerig aan de orde geweest of rekening moest worden gehouden met grootte van frakties ja dan nee. Men vond echter dat dat niet moest gebeuren. Op die manier kan elke Halsternaar die er interesse in heeft in het bezit komen van raadsstukken. Ik moet echter gewoon domweg toegeven dat men vergeten heeft dat in te laten gaan met de nieuwe zittings periode. Dat had in mei 1986 in moeten gaan. Daar kwamen we in de loop van het jaar achter, in augustus. Toen zeiden we het heeft geen zin om dat nu onverwachts alsnog toe te passen. Hier moet even een periode tussen zitten. Laten we dat maar 1 januari in laten gaan. Dit is in elk geval de uitleg hoe het is gegaan. Wilt U dat opnieuw ter diskussie stellen, dan kan Uw vertegenwoordiger in de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken dat doen. Dit was echter toen het besluit om het zo uit te voeren. Dit mag natuurlijk ook in de raad ter diskussie gesteld worden. Die beslissing is zo genomen en daarom is die door ons zo uitgevoerd. Voorts heeft ook dit kollege als doel dat stukken vroegtijdig in de kommissie worden behandeld. De heer Roosenboom wil mij het standpunt in de schoenen schuiven, dat ik van mening ben dat dat pas in het laatste stadium moet gebeuren. We hebben twee jaar samengewerkt in het kollege.... Het lid Roosenboom: Dan heeft U mij niet goed begrepen. De voorzitter: Zo heb ik het begrepen, dat U denkt dat ik van mening ben dat het eerst door de ambtenaren en het kollege volledig moet zijn bekeken en dat er volledig een standpunt moet zijn ingenomen en dat dan pas de kommissie mag worden ingeschakeld. Zo heeft U het gezegd dacht ik. Die mening heb ik echter niet. Wat ik wel altijd heb gezegd is, dat de wethouders en de burgemeester de stukken ingezien moeten hebben. Dat vind ik wel. Het moet niet zo zijn dat een wethouder van zijn kollega wethouder in de krant moet lezen waarmee hij bezig is. Dat willen raadsleden niet van het kollege, dat moet onderling tussen kollegeleden ook niet. Dat is kollegiaal bestuur. Je zorgt dat stukken die in de kommissie komen eerst even door de B&W gaan. Er hoeft geen standpunt ingenomen te worden, dat hoeft niet. Dat gebeurt ook niet altijd. Met name op het gebied van de Ruimtelijke Ordening gebeurt dat zeker niet. Ik moet zeggen dat ik in het afgelopen jaar een aantal keren gezondigd heb omdat de stukken niet eens in het kollege waren geweest en ze toch in de kommissie reeds waren behandeld. Ik heb later mijn excuus daarvoor gemaakt. Ruimtelijke Ordening is een doorlopend proces. Dan wil dat wel eens vergeten worden door de afdeling om een en ander tussendoor eerst in het kollege te brengen. Ik wil met U weieens de agendapunten doorlopen van de kommissie Ruimtelijke Ordening en dan zult U zien dat bijvoorbeeld bestemmingsplannen regelmatig terugkomen op diverse momenten en dat allerlei stukken ter zake vroegtijdig behandeld worden in de kommissie en dat daarna pas beslissingen genomen worden in het kollege. Niet altijd, maar

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 159