-20- heid is bereid om dat eventueel ook te accepteren en aan te passen. Ik dacht dat we er wel open over moeten kunnen praten. Het feit van verwerpen of niet verwerpen of aannemen heeft geen zin. Er zitten mijns inziens zaken in die bij de algemene beschouwingen van diverse frakties duidelijk genoemd zijn. Het lijkt mij dat onder delen van deze motie ook door andere frakties geaccepteerd zouden moeten worden. De voorzitter: Ik zal die motie na onderdeel k aan de orde stel len. Ik zei net bij de algemene dienst, maar hij is op de toekomst gericht dus ik denk dat het verstandiger is om eerst de begroting 1988 vast te stellen en dan een motie die op de toekomst is gericht aan de orde te stellen. Op zich is dat korrekt denk ik. Ik stel het °P Prijs dat de motie op papier is gezet want dat vereenvoudigt de diskussie 0.Algemeen Bestuur. Het lid Roosenboom: Niet dat daar direkt een antwoord van het kollege op is gegeven, maar ik heb wel kennis genomen van de op- of bemerkingen die enkele van de frakties in deze raad hadden op de groepering Leefbaarheid. Ik denk dat ze bedoelen, op het funktio- neren van ondergetekende, Toon Roosenboom. Ik kan het alleen maar afdoen met wat gezegdes die in heel het land bekend zijn en niet alleen in Halsteren. Je wordt nooit door een koets overreden, maar altijd door een strontkar. Een ander gezegde is, het zijn niet de slechtste vruchten waarvan de wespen eten. Ik zou nog een andere kunnen noemen, bomen die worden geknuppeld, -in dit geval Roosen boom-, die dragen vruchten. Zo kan ik heel de avond wel vullen. Laten we het hier maar voorlopig bij houden. Even inhoudelijk terug naar Uw antwoord. U verwijst naar de aanbiedingsnota als het gaat over het verspreiden van de raadsstukken. Dan komt U terug op een kommissievergadering die is gehouden in oktober 1985. Ruimschoots voor de verkiezingen van 1986. In 1985 lagen de verhoudingen in de Halsterse raad, met 3 partijen met 3 raadsleden en 3 met 2, redelijk dicht bij elkaar. Er is toch na de verkiezingen in 1986 behoorlijk wat veranderd. De verhoudingen zijn in deze raad uit elkaar gerukt. Het is eigenlijk een beetje vreemd, -met alle respekt voor een eenmansf raktie in deze raad, ook die heeft de steun van een gedeelte van de Halsterse en Lepelstraatse bevol king-, dat een fraktie met ruim 4 raadszetels, -het woord ruim daar bedoel ik mee te zeggen dat zij de vier raadszetels volledig aan stemmen hebben behaald en nog met een behoorlijke rest-, dat die over een kam wordt geschoren. Ik moet als tegenpool nu noemen de kleinste fraktie in deze raad. U zult ook begrijpen dat een fraktie met zo'n grote aanhang ook een grote achterban heeft. Misschien hebben die 54 stukken bijgedragen tot deze grandioze overwinning. Ik geniet er nog elke dag van. Als dat de opzet is van de raads- meerderheid, om te denken, als we nu de stukken verminderen van 54 naar 25, dan is misschien het succes in 1990 minder. Nogmaals terugvallende op het advies van oktober 1985. Nadat er nieuwe raadsverkiezingen hebben plaatsgevonden, had U het toen maar gekonkretiseerd. Dat is achterwege gebleven. Om dat nu midden in deze raadsperiode te wijzigen, we hebben een duidelijk voorstel naar U gedaan om dat af te bouwen. Overigens moet ik zeggen dat die 54 stukken die Leefbaarheid krijgt aangeleverd, allemaal op naam zijn aangevraagd bij het kollege. Niet als Groepering. Wij hebben ook aan U gevraagd, wil U dan zo vriendelijk zijn om aan ons te -21- vertellen welke van die 54 op naam aangevraagde stukken er dan geen meer krijgen. U laat dat probleem over aan de groepering. Ik zou U toch willen vragen om het voor deze zittingsperiode te laten zoals het nu is, omdat het toch een ingrijpende maatregel is. Het komt wel meer voor in de politiek dat eerder ingenomen standpunten weer worden tenietgedaan. Dat naar aanleiding van het verspreiden van de raadsstukken. Ik geloof dat ik eigenlijk ook over het funktioneren van de kommissies in het algemeen een opmerking kan maken. Dit kollege maakt naar onze bescheiden mening de grote fout om met voorstellen naar de kommissie te gaan, wanneer de voorstellen in het kollege in zijn totaliteit zijn doorgepraat. Ook ambtelijk. Eigenlijk is het dan een kant en klaar plan in de ogen van het kollege, ik zeg heel nadrukkelijk in de ogen van het kollege. En dan wordt besloten om het aan de kommissie ter behandeling aan te bieden; eigenlijk met de enige bedoeling om instemming te vragen. Zo werkt dat niet. Er zitten ambitieuze mannen en vrouwen in de kommissie, die willen ook hun inbreng geven. Ik weet, ik spreek U nu persoonlijk aan, dat U daar geen voorstander van bent om dit soort zaken heel vroegtijdig in de kommissie te brengen. Ik heb dat ervaren in de periode dat ik ook in het kollege zat. Ik heb me daar toen nooit iets van aangetrokken. De kommissie Ruimtelijke Orde ning, -er zitten hier mensen die dat kunnen beamen-, ze hebben dat ook erkend in de laatste vergadering dat ik als voorzitter ben opgetreden, waar toch ook vriend en vijand mij dat mee gaf, dat alles, van het begin tot het einde werd doorgesproken. Er zijn bestemmingsplannen die zijn misschien wel tien, vijftien keer in die kommissie behandeld en fasegewijs doorgesproken. Uiteindelijk zijn er dan afgeronde voorstellen naar de raad gegaan. Het was zelfs zo dat op het gebied van Ruimtelijke Ordening de inspraak van de kommissie zo ver ging, dat er bestemmingsplannen waren, die al ter inzage hadden gelegen en die door de raad moesten worden vastge steld, tijdens de raadsvergadering bij de vaststelling belangrijk werden gewijzigd. Ik hoop dat U mij wel begrijpt, dat er zelfs in die tussenliggende periode nog wijzigingen waren gekomen die dan toch weer in het belang waren van de Halsterse en Lepelstraatse gemeenschap. Ik denk dat als dat de kommissie mag doen, meedenken, meeadviseren, dat dan de verantwoordelijkheid toch bij het kollege ligt om iets aan de raad aan te bieden. Instemming vragen van, dat hebben we allemaal klaar gemaakt en vinden jullie dat goed, dat is niet zo simpel. Vandaar dat het in sommige kommissies toch esca leert. Dat is heel recentelijk weer gebeurd en dan krijg je daar problemen mee. Dat is ook een beleid wat je zo mag voeren, als U denkt dat dat zo goed is. U bent er van overtuigd dat de meerder heid van de raad als een leiband hondje meehuppelt, dat is dan meegenomen. Het lid Graaf mansVoor zover bij het begin van de vergadering gezegd, we behandelen de Algemene Beschouwingen, de Nota van Aanbieding en de antwoorden op de Algemene Beschouwingen van de diverse partijen. Ik vind het goed, maar ik neem toch de vrijheid om vanavond iets aan het kollege te vragen en voor te leggen aan de raad. Je hoeft daar niet gelijk vanavond een beslissing in te nemen. Dat is naar aanleiding van de stukken die ter inzage lagen voor deze vergadering en waar het bij het vorige agendapunt ook al een beetje om ging. Over de druk die er bij de diverse raadsleden ligt, op alle raadsleden als je een baan hebt, etcetera, etcetera. Ik wilde U vragen, we hebben het een aantal jaren geleden in onze

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 158