-14- terughoudende taxatie in. Ik denk dat over de kwaliteit van het bureau we volgend jaar op deze tijd wellicht een oordeel moeten vellen met elkaar. Ik heb er kennis van genomen dat U vindt dat wij wat onvoldoende onderbouwd hebben, dat wij tot tariefstijgingen moeten komen. Zeker in het meerjarenperspektiefIk heb uit Uw gezegde begrepen dat dat met name het beleid was. Het beleid om op lange termijn de begroting sluitend te houden. Het is zeker niet zo dat U kunt zeggen dat wij onvoldoende onderbouwd hebben dat wij nu vinden dat er tariefstijgingen moeten komen. U zult zien dat die tariefstijgingen zeker nodig zijn om op termijn een sluitend perspektief te krijgen. U heeft gezegd, eerst bezuinigen en dan tarieven verhogen, dat is beleid. Ik vind dat ook. Ik vind ook dat wij dat in de praktijk hebben gebracht. Wij hebben aanzienlijke bezuinigingen gehad in Halsteren. We hebben de tarieven jarenlang niet verhoogd. Dat beleid wat ook Leefbaarheid voor staat, ik vind het fijn om te horen, hebben we ook jarenlang uitgevoerd. Ik wil met name nog even ingaan op subsidies die dan lager zouden kunnen. U kent de stelling van het kollege daar in. Die staat duidelijk weergegeven in ons antwoord. Ik ben blij dat ook van U te horen. Maar als ik dan vorig jaar de diskussie zie over een korting die wij toe moesten passen, omdat de gemeente Halsteren een korting krijgt op de welzijnsuitkering van 45%, dan staat toch een groot deel van de raad overeind. Ik vind dat dan toch wat in afwijking van Uw stelling die U nu poneert. De Partij van de Arbeid die was het daar ook niet mee eens en heeft dat nu nog een keer kenbaar gemaakt. Ik neem kennis van het feit dat Leefbaarheid daar wat anders over denkt. Met betrekking tot de motie. Ik weet niet of ik daar op in moet gaan, maar het zegt toch datgene, wat ik net al aan gaf. U vindt dat bezuinigingen veroorzaakt door kortingen van het rijk in principe gezocht moeten worden in die sektoren waar die kortingen opgelegd worden. Daarnaast is er natuurlijk nog een algemene uitkering, een uitkering uit het gemeentefonds die niet specifiek is. De tendens bij het rijk is duidelijk om de specifieke uitkeringen af te bouwen en alles in het gemeentefonds te stoppen. Dan kan dus niet meer de leidraad zijn, het rijk kort, dus kort maar op de subsidies. De gemeenteraad in Halsteren zal zelf een beleid moeten ontwikkelen op dat gebied. Daar hebben we kommissies voor en daar kan de diskussie ook prima plaatsvinden. Met name die specifieke uitkeringen zullen binnen niet al te lange termijn zo goed als wel tot het verleden behoren. We krijgen straks een algemene welzijnsuitkering. Dan is niet meer specifiek aan te geven in die sektor of in die sektor valt het weg. Het rijk decen traliseert dat beleid naar de gemeente en dat beleid moet in de gemeente gemaakt worden. We hebben daar elk jaar een welzijnsplan voor en daar zou dan met name de diskussie over moeten gaan. Meneer Mens, U heeft gezegd 18 juni 1987 hebben we de rekening 1985 aangeboden aan de raad. Dat is een terechte konstateringdat is inderdaad zo. Waarom is de kommissie nog niet bijeen geweest? De kommissie is nog niet bijeen geweest omdat er bij die rekening een beperkte analyse gemaakt moest worden waar de verschillen ontstaan zijn. Ik weet voor mij zelf wel waar de verschillen zitten en dat weet de afdeling Financiën ook prima. Alleen het moet goed op papier gezet worden alvorens het Verificatiebureau akkoord kan gaan met een accountantsrapport. Het is, als het goed is, vandaag of gisteren ingebonden en opgestuurd. Het Verificatiebureau heeft ons toegezegd dat ze op heel korte termijn een rapportage uit zullen -15- brengen en wij proberen er alles aan te doen in de raad van januari definitief de rekening aan de raad uit te brengen met toelichting op het verschil. Mocht dat niet lukken door de feestdagen, dan wordt het zeker februari. Die toezegging heeft U van mij. Dat doen we zeker. Daar ligt de oorzaak. Waarom is die analyse door ons niet gemaakt. Omdat er nogmaals op dat moment andere prioriteiten ge steld zijn. U zegt terecht 18 juni 1987. Wij zijn in april van dit jaar begonnen met de begroting 1987. We hebben na 18 juni, nadat de rekening klaar was alle zeilen bijgezet om de begroting op tijd klaar te krijgen. We zijn daarna begonnen om te voldoen aan een volgende voorwaarde van de provincie, de rekeningcijfers 1986 te produceren. We zijn daar een heel eind mee op streek. We hopen dat we 31 december cijfers hebben. Dat wil niet zeggen dat de rekening dan helemaal uitgewerkt is, maar dat we cijfers hebben die dan in de begroting opgenomen kunnen worden die naar de provincie kunnen worden gestuurd en waar U uiteraard ook zo snel mogelijk van op de hoogte gesteld wordt. Dat is de prioriteitstelling die plaatsgevon den heeft. Ik hoop daar mee aangegeven te hebben waar die oorzaken zitten. Ik kan U vertellen dat er keihard aan gewerkt wordt. Mevrouw Wiersema heeft dat zelfde onderwerp ook aangehaald. Het inlopen gaat voort. Dat hoort U in elk geval ook vanuit mijn betoog van daarnet. Wij huren één man van het Verificatiebureau in om de rekening in te lopen. Alleen is het toch wel zaak dat het apparaat alszodanig het bij moet kunnen benen. Het apparaat alszodanig, -dat is afdeling Financiën en de administrateur Gemeentebedrijven-, moe ten dat proces toch goed kunnen volgen, die moeten er inhoud aan kunnen geven en natuurlijk hebben ze daar dan steun bij. Uiteinde lijk is het hun verantwoordelijkheid om het naar het kollege te brengen en niet van het Verificatiebureau. We moeten het zelf doen, wel met hulp. We moeten de zaak niet omdraaien. We moeten proberen het eigen personeel zodanig in de race te krijgen dat het gaat lukken. Ik hoop dat wij pakweg januari-februari de eerste voorbe reidingen kunnen gaan nemen om 1987 af te gaan sluiten. Dat is de bedoeling. Daar is een planning voor opgesteld, maar het lukt niet altijd om planningen te halen. Als je het altijd zou halen, dan zijn ze te ruim gesteld. Het lukt niet altijd, maar er wordt wel fors aan getrokken. Met betrekking tot de hondenbelasting, ik begrijp dat we met elkaar daar over praten met de kommissie Financiën. U brengt dat probleem zelf daar te berde. Het lid SomersAllereerst even reagerend op wat U zei. Ik meen te moeten konstateren dat mijn verhaal inderdaad juist was en dat het vandaag weinig zin heeft om iets nieuws in te brengen. Vandaar dat wij die motie ingediend hebben die gericht is op de toekomst. Ik hoop van harte dat er frakties zullen zijn die toch tijdens deze raadsvergadering een zinnig oordeel over deze motie kunnen vormen, zonder dat er persé de achterban bij betrokken moet worden. Uw stelling namelijk. Juridisch bestuurlijk hebben we natuurlijk nu wel het recht om nog het een en ander aan bezuinigingen aan te dragen, maar dan is het gewoon de realiteit dat daar te weinig over nagedacht kan worden tijdens deze diskussie, om daar nog een zin volle beslissing over te kunnen nemen. U stelt dat in de algemene beschouwingen voorstellen tot begrotingswijzigingen moeten komen. Dat zal best wel wezen. Maar ik moet even mijn verontschuldigingen aanbieden dat ik maar een parttime raadslid ben.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 155