-14-
terughoudende taxatie in. Ik denk dat over de kwaliteit van het
bureau we volgend jaar op deze tijd wellicht een oordeel moeten
vellen met elkaar. Ik heb er kennis van genomen dat U vindt dat wij
wat onvoldoende onderbouwd hebben, dat wij tot tariefstijgingen
moeten komen. Zeker in het meerjarenperspektiefIk heb uit Uw
gezegde begrepen dat dat met name het beleid was. Het beleid om op
lange termijn de begroting sluitend te houden. Het is zeker niet zo
dat U kunt zeggen dat wij onvoldoende onderbouwd hebben dat wij nu
vinden dat er tariefstijgingen moeten komen. U zult zien dat die
tariefstijgingen zeker nodig zijn om op termijn een sluitend
perspektief te krijgen. U heeft gezegd, eerst bezuinigen en dan
tarieven verhogen, dat is beleid. Ik vind dat ook. Ik vind ook dat
wij dat in de praktijk hebben gebracht. Wij hebben aanzienlijke
bezuinigingen gehad in Halsteren. We hebben de tarieven jarenlang
niet verhoogd. Dat beleid wat ook Leefbaarheid voor staat, ik vind
het fijn om te horen, hebben we ook jarenlang uitgevoerd. Ik wil
met name nog even ingaan op subsidies die dan lager zouden kunnen.
U kent de stelling van het kollege daar in. Die staat duidelijk
weergegeven in ons antwoord. Ik ben blij dat ook van U te horen.
Maar als ik dan vorig jaar de diskussie zie over een korting die
wij toe moesten passen, omdat de gemeente Halsteren een korting
krijgt op de welzijnsuitkering van 45%, dan staat toch een groot
deel van de raad overeind. Ik vind dat dan toch wat in afwijking
van Uw stelling die U nu poneert. De Partij van de Arbeid die was
het daar ook niet mee eens en heeft dat nu nog een keer kenbaar
gemaakt. Ik neem kennis van het feit dat Leefbaarheid daar wat
anders over denkt. Met betrekking tot de motie. Ik weet niet of ik
daar op in moet gaan, maar het zegt toch datgene, wat ik net al aan
gaf. U vindt dat bezuinigingen veroorzaakt door kortingen van het
rijk in principe gezocht moeten worden in die sektoren waar die
kortingen opgelegd worden. Daarnaast is er natuurlijk nog een
algemene uitkering, een uitkering uit het gemeentefonds die niet
specifiek is. De tendens bij het rijk is duidelijk om de specifieke
uitkeringen af te bouwen en alles in het gemeentefonds te stoppen.
Dan kan dus niet meer de leidraad zijn, het rijk kort, dus kort
maar op de subsidies. De gemeenteraad in Halsteren zal zelf een
beleid moeten ontwikkelen op dat gebied. Daar hebben we kommissies
voor en daar kan de diskussie ook prima plaatsvinden.
Met name die specifieke uitkeringen zullen binnen niet al te lange
termijn zo goed als wel tot het verleden behoren. We krijgen straks
een algemene welzijnsuitkering. Dan is niet meer specifiek aan te
geven in die sektor of in die sektor valt het weg. Het rijk decen
traliseert dat beleid naar de gemeente en dat beleid moet in de
gemeente gemaakt worden. We hebben daar elk jaar een welzijnsplan
voor en daar zou dan met name de diskussie over moeten gaan.
Meneer Mens, U heeft gezegd 18 juni 1987 hebben we de rekening 1985
aangeboden aan de raad. Dat is een terechte konstateringdat is
inderdaad zo. Waarom is de kommissie nog niet bijeen geweest? De
kommissie is nog niet bijeen geweest omdat er bij die rekening een
beperkte analyse gemaakt moest worden waar de verschillen ontstaan
zijn. Ik weet voor mij zelf wel waar de verschillen zitten en dat
weet de afdeling Financiën ook prima. Alleen het moet goed op
papier gezet worden alvorens het Verificatiebureau akkoord kan gaan
met een accountantsrapport. Het is, als het goed is, vandaag of
gisteren ingebonden en opgestuurd. Het Verificatiebureau heeft ons
toegezegd dat ze op heel korte termijn een rapportage uit zullen
-15-
brengen en wij proberen er alles aan te doen in de raad van januari
definitief de rekening aan de raad uit te brengen met toelichting
op het verschil. Mocht dat niet lukken door de feestdagen, dan
wordt het zeker februari. Die toezegging heeft U van mij. Dat doen
we zeker. Daar ligt de oorzaak. Waarom is die analyse door ons niet
gemaakt. Omdat er nogmaals op dat moment andere prioriteiten ge
steld zijn. U zegt terecht 18 juni 1987. Wij zijn in april van dit
jaar begonnen met de begroting 1987. We hebben na 18 juni, nadat de
rekening klaar was alle zeilen bijgezet om de begroting op tijd
klaar te krijgen. We zijn daarna begonnen om te voldoen aan een
volgende voorwaarde van de provincie, de rekeningcijfers 1986 te
produceren. We zijn daar een heel eind mee op streek. We hopen dat
we 31 december cijfers hebben. Dat wil niet zeggen dat de rekening
dan helemaal uitgewerkt is, maar dat we cijfers hebben die dan in
de begroting opgenomen kunnen worden die naar de provincie kunnen
worden gestuurd en waar U uiteraard ook zo snel mogelijk van op de
hoogte gesteld wordt. Dat is de prioriteitstelling die plaatsgevon
den heeft. Ik hoop daar mee aangegeven te hebben waar die oorzaken
zitten. Ik kan U vertellen dat er keihard aan gewerkt wordt.
Mevrouw Wiersema heeft dat zelfde onderwerp ook aangehaald. Het
inlopen gaat voort. Dat hoort U in elk geval ook vanuit mijn betoog
van daarnet. Wij huren één man van het Verificatiebureau in om de
rekening in te lopen. Alleen is het toch wel zaak dat het apparaat
alszodanig het bij moet kunnen benen. Het apparaat alszodanig, -dat
is afdeling Financiën en de administrateur Gemeentebedrijven-, moe
ten dat proces toch goed kunnen volgen, die moeten er inhoud aan
kunnen geven en natuurlijk hebben ze daar dan steun bij. Uiteinde
lijk is het hun verantwoordelijkheid om het naar het kollege te
brengen en niet van het Verificatiebureau. We moeten het zelf doen,
wel met hulp. We moeten de zaak niet omdraaien. We moeten proberen
het eigen personeel zodanig in de race te krijgen dat het gaat
lukken. Ik hoop dat wij pakweg januari-februari de eerste voorbe
reidingen kunnen gaan nemen om 1987 af te gaan sluiten. Dat is de
bedoeling. Daar is een planning voor opgesteld, maar het lukt niet
altijd om planningen te halen. Als je het altijd zou halen, dan
zijn ze te ruim gesteld. Het lukt niet altijd, maar er wordt wel
fors aan getrokken.
Met betrekking tot de hondenbelasting, ik begrijp dat we met elkaar
daar over praten met de kommissie Financiën. U brengt dat probleem
zelf daar te berde.
Het lid SomersAllereerst even reagerend op wat U zei. Ik meen
te moeten konstateren dat mijn verhaal inderdaad juist was en dat
het vandaag weinig zin heeft om iets nieuws in te brengen. Vandaar
dat wij die motie ingediend hebben die gericht is op de toekomst.
Ik hoop van harte dat er frakties zullen zijn die toch tijdens deze
raadsvergadering een zinnig oordeel over deze motie kunnen vormen,
zonder dat er persé de achterban bij betrokken moet worden. Uw
stelling namelijk. Juridisch bestuurlijk hebben we natuurlijk nu
wel het recht om nog het een en ander aan bezuinigingen aan te
dragen, maar dan is het gewoon de realiteit dat daar te weinig over
nagedacht kan worden tijdens deze diskussie, om daar nog een zin
volle beslissing over te kunnen nemen. U stelt dat in de algemene
beschouwingen voorstellen tot begrotingswijzigingen moeten komen.
Dat zal best wel wezen. Maar ik moet even mijn verontschuldigingen
aanbieden dat ik maar een parttime raadslid ben.