-6-
van het feit dat ten aanzien van rijkskortingen ons opgelegd, U
zich op het standpunt stelt die door te berekenen naar de desbetref
fende werksoort. Wij vinden dat dat niet zou moeten en delen dus Uw
mening niet. Wij vinden met betrekking tot deze kortingen opgelegd
door het rijk, dat de gemeente vrij moet zijn om te zeggen welke
bezuinigingen we gaan toepassen op die werksoort, die werksoort en
die werksoort. Dan kun je tenminste praten van een stukje eigen
gemeentebeleid. Anders is het gewoon het aanhobbelen achter de
kortingen die je opgelegd worden door de overheid in Den Haag. Ik
denk dat dat geen goede zaak is.Ten tweede zegt U, ook waar wij
vragen om er de reserves van het Grondbedrijf bij te betrekken, dat
die alleen een funktie hebben binnen dit bedrijf en voor boven-
wijkse investeringen. Wij betwijfelen of dit wel waar is. Wij menen
te weten dat er diverse gemeenten zijn in Nederland, waar vanuit
het Grondbedrijf jaarlijks een bedrag gestort wordt in de Algemene
Dienst. Het is ongeveer te vergelijken met, -als het niet zo is dan
moet U dat mij maar vertellen-, met opbrengsten uit een energie
bedrijf waar ook een gedeelte van, of soms wel heel de winst ver
dwijnt in de Algemene Dienst. Het laatste is onze visie op de
financiering, van het StreekgewestHet doet ons deugd dat door U,
zoals de meeste frakties vinden, de werkzaamheden eens goed onder
de loep genomen worden. We begrijpen dat de ronde door de voorzit
ter en de sekretaris van het gewest gaande is en we wachten met
spanning de ontwikkelingen af.
Het lid Somers: Het hoofdstuk financiën is vanavond in feite het
belangrijkste waar we over moeten praten. Vandaar dat ik er met
mijn fraktie toch een beetje dieper op in gedoken ben en een iets
langer verhaal houd dan mijn voorgangers. Of het nuttig zal zijn
dat zullen we straks wel merken. De begroting 1988 van de gemeente
Halsteren vertoont een tekort van ongeveer f 93.000,aangevuld
met f 100.000,ten behoeve van noodzakelijke investeringen en
vervangingen. Totaal f 193.000,inmiddels gestegen tot
f 217.000,De voornaamste oorzaak van dit tekort is een lagere
raming van de winstuitkering van het gasbedrijf N.V. Enwa West met
maar liefst f 131.000,minder inkomsten dan in 1987. Vervangingen
c.q. investeringen en de prognoses van de algemene uitkering voor
1988. Door het kollege wordt voorgesteld om dit gat op twee manie
ren te dichten, a) f 65.000,zijnde, 1/3 deel uit de algemene
reserve, plus f90.000,korrektie reserve gemeentekantoor,
b) Verhogingen van heffingen en tarieven, met een totaalopbrengst
f 116.000, Aldus Uw Nota van Aanbieding bij de begroting 1988.
Het eerste deel van Uw voorstel levert die f 93.000,op. Het
tweede deel sprokkelt ruimschoots die ton bij elkaar. De wijze
waarop dat door het kollege wordt voorgesteld zou binnen deze raad
onderwerp van diskussie moeten kunnen zijn. Alternatieven zouden
bespreekbaar moeten zijn. Demokratie is niet alleen het aanvaarden
van meerderheidsstandpunten, maar ook het oprecht luisteren naar
grote of kleine minderheden en vooral het accepteren van redelijke
alternatieven en kontrole op beleid. Redelijk diskussiëren ook, als
volwassen mensen, die niet onmiddellijk bij tegenspel geïrriteerd
raken. Wij zijn het niet eens met de wijze waarop in de vorige
raadsvergadering tariefsverhogingen en dergelijke aan de orde zijn
gesteld. Ik word niet zo gauw kregelig, maar als ik de eerste
alinea's op pagina 4 van het antwoord op de Algemene Beschouwingen
lees, ik vind dat ook terug in de krant-, dan wordt ik even niet
goed. Is dit een vorm van diskussiëren? Ik citeer "Wij namen kennis
-7-
van de aankondiging van deze fraktie dat zij tijdens de begrotings
behandeling met voorstellen tot bezuinigingen zou komen" en "wij
zijn van mening dat dit soort voorstellen beter tijdig ingebracht
kunnen worden, dit zou de diskussie hierover zinvoller maken Nu
vraag ik U waartoe dient een begrotingsbehandeling? Werd vorig jaar
verkondigd dat begrotingsonderzoek in de afdeling niet bestemd is
om bezuinigingen aan te dragen, houdt Leefbaarheid zich dit jaar
aan de regel en was bereid alternatieven aan te dragen tijdens de
begrotingsvergadering, en nu is het weer niet goed. Vertelt L ons
nu eens op welke wijze wij een bijdrage zouden moeten leveren om
voorstellen tot bezuinigen aan te dragen, waar het kollege naar zou
kunnen luisteren. Wanneer moet dat dan gebeuren? Wat verstaat U
onder een zinvolle diskussie? Blijkens Uw woorden heeft diskus
siëren thans tijdens deze vergadering geen enkele zin meer. Wat
Leefbaarheid ook zou aandragen, het heeft geen enkel nut. Uw beleid
voor 1988 ligt vast en niemand, ook Leefbaarheid niet, kan daar nog
enige wijziging in aanbrengen. De tariefs- c.q. belastingverhogin
gen zijn in de vorige vergadering aan de orde geweest. De raad
heeft voltallig of in meerderheid besloten en Leefbaarheid heeft
dat te accepteren. De begroting was toen niet aan de orde, maar
genoemde verhogingen hadden daar wel betrekking op. Wanneer moeten
we nu alternatieven aandragen. Achteraf een alternatief doen, dat
zou eigenwijs zijn. Wij zijn ook geen circusartiesten die op ver
zoek dezelfde grappen blijven herhalen. U ontneemt ons ook de kans
door, met de arrogantie van de macht, dergelijke antwoorden op de
Algemene Beschouwingen te formuleren. Met een glimlach op het ge
laat echter konstateren wij dat U het ons door deze wijze van
handelen, dankzij deze arrogantie, dit jaar wel erg gemakkelijk
maakt. Nu de verhogingen van tarieven en belastingen reeds vast
staan en als de eerste wijziging is vastgesteld van de onroerend-
goedbelasting 1988, punt 2b wat straks aan de orde komt, en de
eerste wijziging begroting 1988, dan houdt U nog f 60.000, over.
Nu wist U bij het opstellen van de begroting natuurlijk nog niet
van de circulaire van 5 november 1987 die een extraatje van
f 98.740,oplevert. Nu blijken de taxaties van het onroerend-goed
ook nog dusdanig hoger uit te vallen, toename onroerend goed inge
calculeerd, dat zelfs de tarieven omlaag kunnen. Toch goed dat we
tegen de wens van het kollege in destijds misschien een ander
bureau hebben ingeschakeld. Feit is en blijft dat f 68.200, meer
opgebracht dient te worden door de Halsterse belastingplichtige.
Toen de begroting bij ons op de mat viel en de aanbiedingsbrief
enige duidelijkheid verschafte omtrent de cijfers van 1988, hadden
wij duidelijke plannen om alternatieven aan te dragen. Mij is
geleerd, in de diverse thema-bijeenkomsten in het verleden toen ik
nog jong raadslid was, dat juist de begrotingsbehandeling het
tijdstip is om alternatieven, c.q. begrotingswijzigingen aan te
brengen. U vindt, gezien Uw antwoord op de Algemene Beschouwingen,
pagina 4, dat nu niet zinvol meer. U mag die mening hebben, maar
wij achten dat in strijd met de demokratische spelregels. Wat
verstaat U onder tijdig inbrengen van voorstellen. Wij zien ook in
dat het onder de gegeven omstandigheden weinig zin heeft om nog
iets aan te dragen. Wij betreuren dit ten zeerste. Desalniettemin
willen wij toch een poging doen enige duidelijkheid te brengen voor
wat betreft ons streven. Misschien werkt het door naar de toekomst
zoals dat wel meer gebeurt. Het beleid van het kollege is er op
gericht geen verdere of rigoreuzere bezuinigingen op de voorzie-