-6- van het feit dat ten aanzien van rijkskortingen ons opgelegd, U zich op het standpunt stelt die door te berekenen naar de desbetref fende werksoort. Wij vinden dat dat niet zou moeten en delen dus Uw mening niet. Wij vinden met betrekking tot deze kortingen opgelegd door het rijk, dat de gemeente vrij moet zijn om te zeggen welke bezuinigingen we gaan toepassen op die werksoort, die werksoort en die werksoort. Dan kun je tenminste praten van een stukje eigen gemeentebeleid. Anders is het gewoon het aanhobbelen achter de kortingen die je opgelegd worden door de overheid in Den Haag. Ik denk dat dat geen goede zaak is.Ten tweede zegt U, ook waar wij vragen om er de reserves van het Grondbedrijf bij te betrekken, dat die alleen een funktie hebben binnen dit bedrijf en voor boven- wijkse investeringen. Wij betwijfelen of dit wel waar is. Wij menen te weten dat er diverse gemeenten zijn in Nederland, waar vanuit het Grondbedrijf jaarlijks een bedrag gestort wordt in de Algemene Dienst. Het is ongeveer te vergelijken met, -als het niet zo is dan moet U dat mij maar vertellen-, met opbrengsten uit een energie bedrijf waar ook een gedeelte van, of soms wel heel de winst ver dwijnt in de Algemene Dienst. Het laatste is onze visie op de financiering, van het StreekgewestHet doet ons deugd dat door U, zoals de meeste frakties vinden, de werkzaamheden eens goed onder de loep genomen worden. We begrijpen dat de ronde door de voorzit ter en de sekretaris van het gewest gaande is en we wachten met spanning de ontwikkelingen af. Het lid Somers: Het hoofdstuk financiën is vanavond in feite het belangrijkste waar we over moeten praten. Vandaar dat ik er met mijn fraktie toch een beetje dieper op in gedoken ben en een iets langer verhaal houd dan mijn voorgangers. Of het nuttig zal zijn dat zullen we straks wel merken. De begroting 1988 van de gemeente Halsteren vertoont een tekort van ongeveer f 93.000,aangevuld met f 100.000,ten behoeve van noodzakelijke investeringen en vervangingen. Totaal f 193.000,inmiddels gestegen tot f 217.000,De voornaamste oorzaak van dit tekort is een lagere raming van de winstuitkering van het gasbedrijf N.V. Enwa West met maar liefst f 131.000,minder inkomsten dan in 1987. Vervangingen c.q. investeringen en de prognoses van de algemene uitkering voor 1988. Door het kollege wordt voorgesteld om dit gat op twee manie ren te dichten, a) f 65.000,zijnde, 1/3 deel uit de algemene reserve, plus f90.000,korrektie reserve gemeentekantoor, b) Verhogingen van heffingen en tarieven, met een totaalopbrengst f 116.000, Aldus Uw Nota van Aanbieding bij de begroting 1988. Het eerste deel van Uw voorstel levert die f 93.000,op. Het tweede deel sprokkelt ruimschoots die ton bij elkaar. De wijze waarop dat door het kollege wordt voorgesteld zou binnen deze raad onderwerp van diskussie moeten kunnen zijn. Alternatieven zouden bespreekbaar moeten zijn. Demokratie is niet alleen het aanvaarden van meerderheidsstandpunten, maar ook het oprecht luisteren naar grote of kleine minderheden en vooral het accepteren van redelijke alternatieven en kontrole op beleid. Redelijk diskussiëren ook, als volwassen mensen, die niet onmiddellijk bij tegenspel geïrriteerd raken. Wij zijn het niet eens met de wijze waarop in de vorige raadsvergadering tariefsverhogingen en dergelijke aan de orde zijn gesteld. Ik word niet zo gauw kregelig, maar als ik de eerste alinea's op pagina 4 van het antwoord op de Algemene Beschouwingen lees, ik vind dat ook terug in de krant-, dan wordt ik even niet goed. Is dit een vorm van diskussiëren? Ik citeer "Wij namen kennis -7- van de aankondiging van deze fraktie dat zij tijdens de begrotings behandeling met voorstellen tot bezuinigingen zou komen" en "wij zijn van mening dat dit soort voorstellen beter tijdig ingebracht kunnen worden, dit zou de diskussie hierover zinvoller maken Nu vraag ik U waartoe dient een begrotingsbehandeling? Werd vorig jaar verkondigd dat begrotingsonderzoek in de afdeling niet bestemd is om bezuinigingen aan te dragen, houdt Leefbaarheid zich dit jaar aan de regel en was bereid alternatieven aan te dragen tijdens de begrotingsvergadering, en nu is het weer niet goed. Vertelt L ons nu eens op welke wijze wij een bijdrage zouden moeten leveren om voorstellen tot bezuinigen aan te dragen, waar het kollege naar zou kunnen luisteren. Wanneer moet dat dan gebeuren? Wat verstaat U onder een zinvolle diskussie? Blijkens Uw woorden heeft diskus siëren thans tijdens deze vergadering geen enkele zin meer. Wat Leefbaarheid ook zou aandragen, het heeft geen enkel nut. Uw beleid voor 1988 ligt vast en niemand, ook Leefbaarheid niet, kan daar nog enige wijziging in aanbrengen. De tariefs- c.q. belastingverhogin gen zijn in de vorige vergadering aan de orde geweest. De raad heeft voltallig of in meerderheid besloten en Leefbaarheid heeft dat te accepteren. De begroting was toen niet aan de orde, maar genoemde verhogingen hadden daar wel betrekking op. Wanneer moeten we nu alternatieven aandragen. Achteraf een alternatief doen, dat zou eigenwijs zijn. Wij zijn ook geen circusartiesten die op ver zoek dezelfde grappen blijven herhalen. U ontneemt ons ook de kans door, met de arrogantie van de macht, dergelijke antwoorden op de Algemene Beschouwingen te formuleren. Met een glimlach op het ge laat echter konstateren wij dat U het ons door deze wijze van handelen, dankzij deze arrogantie, dit jaar wel erg gemakkelijk maakt. Nu de verhogingen van tarieven en belastingen reeds vast staan en als de eerste wijziging is vastgesteld van de onroerend- goedbelasting 1988, punt 2b wat straks aan de orde komt, en de eerste wijziging begroting 1988, dan houdt U nog f 60.000, over. Nu wist U bij het opstellen van de begroting natuurlijk nog niet van de circulaire van 5 november 1987 die een extraatje van f 98.740,oplevert. Nu blijken de taxaties van het onroerend-goed ook nog dusdanig hoger uit te vallen, toename onroerend goed inge calculeerd, dat zelfs de tarieven omlaag kunnen. Toch goed dat we tegen de wens van het kollege in destijds misschien een ander bureau hebben ingeschakeld. Feit is en blijft dat f 68.200, meer opgebracht dient te worden door de Halsterse belastingplichtige. Toen de begroting bij ons op de mat viel en de aanbiedingsbrief enige duidelijkheid verschafte omtrent de cijfers van 1988, hadden wij duidelijke plannen om alternatieven aan te dragen. Mij is geleerd, in de diverse thema-bijeenkomsten in het verleden toen ik nog jong raadslid was, dat juist de begrotingsbehandeling het tijdstip is om alternatieven, c.q. begrotingswijzigingen aan te brengen. U vindt, gezien Uw antwoord op de Algemene Beschouwingen, pagina 4, dat nu niet zinvol meer. U mag die mening hebben, maar wij achten dat in strijd met de demokratische spelregels. Wat verstaat U onder tijdig inbrengen van voorstellen. Wij zien ook in dat het onder de gegeven omstandigheden weinig zin heeft om nog iets aan te dragen. Wij betreuren dit ten zeerste. Desalniettemin willen wij toch een poging doen enige duidelijkheid te brengen voor wat betreft ons streven. Misschien werkt het door naar de toekomst zoals dat wel meer gebeurt. Het beleid van het kollege is er op gericht geen verdere of rigoreuzere bezuinigingen op de voorzie-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 151