-4- meer jaren van te voren de zaak kunt bekijken. In de meerjarenra ming staat met name bij funktie 002, bestuursapparaat en dan op kostenplaats 6.2 salarissen en op 6.3 takken van dienst. Dan zien we daarbij vanaf 1988, 1989 exact dezelfde bedragen. Eén voorbeeld- 3e til ik er uit. In een van die jaren zijn er met name verkiezin gen en dat kun je daar niet in zien; die bedragen zijn exact hetzelfde. Met name wordt dat onder punt 002.70 aangegeven, verkiezingen, het staat wel in onze begroting, maar het lijkt net of het in de meerjarenraming niet verder werkt. Wij vinden dat de meerjarenraming op die manier zinvoller is en dat je ruime tijd van te voren kunt zien wat is struktureel en wat is incidenteel. Ik zal U straks in de pauze een paar voorbeelden geven van andere gemeen ten hoe men die onderscheiding gemaakt heeft. Men kan dan onmiddel lijk aflezen wat in de komende jaren voor bepaalde zaken nodig is. Een voorbeeldje, onderhoud wegen. Ik kan dan exact zien in welk jaar welk deel aan de orde is. Dat wil niet zeggen dat dat dan ook exact in dat jaar uitgevoerd moet worden, misschien is het noodzakelijk om dat eventueel op te schuiven om wat voor reden dan ook. Men kan zo naar ons idee veel koncentieuzer begroten. Bovenaan hebben we iets gezegd over de cijfers van 1986. U zegt dan de gekonstateerde achterstand, die is wel bespreekbaar, maar als een andere fraktie zegt inhalen achterstand getuigt van meer realiteits zin, dan ontgaat ons de betekenis van "meer". Wij willen daar duide lijk wijzen op de realiteitszin. Het gaat er ons uitdrukkelijk om dat U er zich niet met een overschot van vijf ton op de rekening van 1985 van af kunt maken door te zeggen, dat is maar 5%, maak je daar in godsnaam geen zorgen over of maak je daar niet druk om. Ik kan U hetzelfde voor de voeten gooien met wat maakt U zich zorgen over belastingverhogen of een verhoging van onroerend-goedbelasting met f 60.000, Als we in orde van grootte van dit soort cijfers praten dan denk ik dat we daarmee elkaar toch niet te snel moeten verwijten van dat is maar een bagatelletje, slechts 2%. Dan moeten we die belastingverhoging vele malen achter de komma gaan zoeken. Op pagina drie gaat het over budgetfinanciering en ook dan geeft U als antwoord op onze opmerking er zit zo weinig ruimte in met name de begroting van Bedrijven. Het ligt er aan wat U er onder ver staat. In de begroting Bedrijven zit voor twee miljoen salarissen en een miljoen werken voor derden. Inderdaad de post salarissen is een vrij strak gegeven, daar kun je weinig aan doen. Maar als de helft er bij zit als werken voor derden dan denk ik dat je vandaar uit wel kunt bekijken hoever je kunt met eventuele ombuigingen. Wij hebben in onze Algemene Beschouwingen uitdrukkelijk gesteld, wij zijn het eens, in dit geval, onder deze omstandigheden, met belastingverhogingen. Wij vinden wel, -daar hebben we in het verleden ook al eens een keer op aangedrongen-, dat we voortijdig, ik heb het net bij de meerjarenramingen genoemd-, dat we lang van te voren moeten kijken op welke manier we eventueel op andere wijze de zaak dekkend kunnen maken. Dat zijn duidelijk politieke beslis singen. Die kun je niet van de een op de andere dag nemen. Daar is meer tijd voor nodig en dan moeten we kijken of we inderdaad het beleid dermate om moeten buigen. Je kunt dan denken aan minder personeel, aan privatisering of aan al dit soort vormen. Dat zijn politieke beslissingen. Die kun je niet van de een op de andere dag nemen. Daar moet ruim van te voren samen over gedacht worden. Dat was eigenlijk ook het punt op bladzijde vier. Daar staat: het verhogen van de tarieven dat vinden wij geen beleid. Dat is wel een -5- beleid, natuurlijk, duidelijk is dat ook een keuze, het zijn allemaal keuzes, maar wij vinden dat die keuzes meer moeten zijn. Wij hebben indertijd in onze Algemene Beschouwingen gepleit voor het eventueel versneld innen van althans het tarief van de afval stoffenheffing. Wij hebben daar heel nadrukkelijk bijgezet jullie zijn alleen voor het verhogen van die afvalstoffenheffing. Wij hebben duidelijk gesteld ten opzichte van belastingverhoging, dat niet de burger op die manier meer centen uit de zak geklopt zal worden, maar hebben het punt bewustwording daarbij genoemd. U heeft het zelf in een andere omstandigheid eens een keer toegegeven. Inderdaad gezien de publikaties, gezien de provinciale plannen, denken wij dat die kosten toch aardig op gaan lopen. We moeten zelfs denken aan een verdubbeling. Dan hebben wij gezegd dat is enerzijds een noodzaak, we kunnen er niet onder uit. Anderzijds zullen we de mensen er een beetje aan gewend moeten maken. Als de mensen exact weten waarvoor ze de centen moeten betalen dan heb je er meer kans op dat ze er begrip voor zullen krijgen dat we die kosten kunnen beperken. Onder andere door zinvol om te gaan met stoffen, aan recycling denken, aan gescheiden afvalstoffen ophalen, kortom veel minder rommel maken. Ik denk dat als je onmiddellijk zegt, dat bedrag betaal je voor die omstandigheid, dat dat gevoels matig duidelijker ligt. Bladzijde vijf gaat over de kontrole op de hondenbelasting. Dat leeft al jaren in deze raad en een aantal frakties komt op zekere tijden met voorstellen om die hondenbelasting af te schaffen. Wij vinden het toch duidelijk een doelbelastingBij afschaffing zul je duidelijk aan moeten geven dat dat bedrag dan opgebracht moet wor den door de onroerend-goedbelasting. Dan draait iedereen er voor op. Dat vind ik niet zo'n goed gegeven. Wij hebben de suggestie gedaan van de hondenpenning. Dat willen wij wel eens bekijken, gezien de ervaringen in andere gemeenten. Een gemeente dicht bij, waar ze de hondenpenning hanteren, is Steenbergen. Daar hebben ze nu 450 honden extra gevonden door middel van die penningen, op een totaal van 900. Dat is niet mis. Ik zeg niet dat het bij ons zo is, laten we hopen van niet, maar misschien kan het toch helpen dat we meer naar evenredigheid betalen. Waarom wij vinden dat het eigen lijk ook niet in de onroerend-goedbelasting thuishoort is weer de vervuiler betaalt. Van duiven, katten, honden, paarden en derge lijke denk ik dat er nog maar weinig mensen zijn die in de uitwerp selen van die dieren zijn getrapt. Wat de honden betreft, durf ik niet te garanderen dat het niet zo zou zijn. Bladzijde 6 gaat over de subsidieregeling, met name voor de aanslui ting van de nutsvoorzieningen. Dan kunnen we aan gas, water en electriciteit denken, misschien moet je er zelfs ook wel riolering bij noemen. Wij willen hier duidelijk in Uw aandacht aanbevelen een hoge prioriteit voor water. Wij denken dat al die andere voorzienin gen praktischer en makkelijker op te lossen zijn. Water is van der mate algemeen belang dat het eigenlijk toch een beetje verbazing wekt, dat we mensen niet deze elementaire materie kunnen leveren. Het lid GraafmansIk wil U en het kollege allereerst bedanken voor de uitvoerige antwoorden die U heeft gegeven op de Algemene Beschouwingen van de diverse frakties. Daarvoor onze hartelijke dank. Ik zal iets minder uitvoerig zijn dan de heer MouwsWe hebben over het hoofdstuk financiën niet zo uitgebreid in onze Algemene Beschouwingen geschreven. Toch zou ik een paar opmerkingen willen plaatsen. Dat betreft bladzijde 6, waarin wij melding maken

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 150