-29-
gen. Bij een kalamiteit zal dat misschien een te lange vaarroute zijn
van daar naar hier, maar ik denk dat het rijk met hetzelfde gemak die
overeenkomst kan maken met de firma Theunisse. Dat als er iets op doet,
dat dan de firma Theunisse op kosten van het rijk direkt hulp kan bie
den. Wij maken ernstig bezwaar om hier aan deel te nemen. Je weet wel
waar je aan begint, maar weet niet waar je mee eindigt. Ik wil refe
reren aan Uw woorden, die voor mij heel duidelijk waren, dat dit geen
zaak is van de gemeente. Mij is ook bekend dat gemeenten al meer dan
tien jaar deze problematiek aanhangig maken bij het rijk in casu de
provincie.
De voorzitter: De heer Roosenboom heeft gekonstateerd dat ik me in de
vergadering van gemachtigden kritisch heb opgesteld.
Op een bepaald moment kom je echter toch met een voorstel naar de raad
als slot van de diskussie. Hetgeen hij hier naar voren brengt dat geeft
een beetje mijn standpunt neer, met iets nuanceringen. Ik kom daar zo
op terug.
Mevrouw Frietman zegt, ik hoop dat het anders gaat als met de bosbrand-
bestrijding waar een aantal gemeenten niet mee doen. Hier doen die ge
meenten mee, die grenzen aan het Schelde-Rijnkanaal, dat zijn de zo
genaamde gemachtigden. Die gemeenten moeten hier wel aan mee doen. Die
hebben ook een taak op dat gebied. Het geldt niet voor een gemeente
als bijvoorbeeld Roosendaal. Die staat er buiten. Bij de bosbrandbe-
strijding is het ook zo, dat wordt samengewerkt tussen die gemeenten
die bos in hun gemeenten hebben. Overigens ben ik van mening, U als
raad ook wel, dat dit eigenlijk iets zou moeten zijn voor de geweste
lijke brandweer. Dat vind ik eigenlijk voor zo'n zaak als het Schel
de-Rijnkanaal ook. Dit is een regionale taak die eigenlijk toch meer
bij de regionale brandweer zou thuishoren. Ik heb van mevrouw Frietman
begrepen, dat ze zegt het moet gebeuren, dat kwartje is niet veel, we
zijn er niet gelukkig mee, maar je kunt het risico niet lopen dat er
niets gebeurt en daarom zijn we nu toch voor. Overigens hoeft er nu nog
geen krediet van een kwartje te worden gevoteerd. Het verslag van de
gemachtigden is alleen maar ter kennisname bij de brief van de firma
Theunisse gevoegd. Hiervoor komen nog aparte voorstellen in deze raad.
Zo heb ik het betoog van mevrouw Frietman begrepen. Zij zegt, wij zijn
er niet gelukkig mee dat het een kwartje per inwoner kost, maar gezien
de zaak waar het om gaat, gezien de veiligheid dat daar dan in elk
geval wat aan gedaan wordt, vinden we toch dat het verantwoord is. Ze
zegt ook reeds de heer Theunisse heeft een offerte gedaan, hier gaan we
mee akkoord. Dat gaat wat ver. Wij vonden het erg hoog. Dat is overi
gens een diskussie tussen het rijk en de heer Theunisse. Dan kom ik nu
meteen terug op hetgeen de heer Roosenboom naar voren brengt. Het groot
ste bedrag wordt door het rijk betaald. Wij geven een kleine bijdrage.
Daarom dat het rijk in hoofdzaak die onderhandelingen voert met Theu
nisse. Wat er ook uitkomt, dat kwartje per inwoner blijft gelijk. Hoe
is dat tot stand gekomen dat kwartje per inwoner. Dat is iets waar U
bedenkingen tegen heeft. Ik ook. Het rijk stelt zich op het standpunt,
dan ga ik nu het standpunt van het rijk uiteenzetten, voor de goede
dat is niet mijn standpunt, het rijk zegt, U heeft een uitkering uit
het gemeentefonds en daar zitten bedragen bij om dit soort bijdragen te
betalen. De één heeft dit en de ander heeft dat, we hebben allemaal van
dit soort situaties binnen de gemeentegrenzen. Dat is in Halsteren weer
anders als bijvoorbeeld in Arnhem, maar eenieder heeft zijn eigen za
ken. Dat betekent dat zoiets in de algemene uitkering van het gemeen
tefonds is begrepen en daarom is het redelijk, weliswaar dat niet die