-moj« sbor« as* 9{, a;. uA .gnlllsjbTssv sh £ld asbuori aad gaiaadat tb&M .9»ft 00 At S(9S n«b «nspuadss taom gnlrrsbrO atnatmm'gt Tio TO' rfroov si 1 £tw .rsatnqa sbï'\i;j oy s ai lat8TOOV tad Ism dotr tpo 3sd al nal sj(s3 obv T99d ad 793 Jjfcgroov —lood stb JbTow a3sslq status sb qO .negsiv 7B8q 099 sblsta £1H .8.799 si^lit}alin 09911b 9ql3aliq at ts aaaauA ub jb oelqasnlj tspssd 099 nsijfsqes-uslilm tövos toov n3 .nils sbio 9b nan nsJ^lsq-'BafllnsbTO ol osdJfsqaB-uslllm sTT9V90d 01 nsbadtavo atagod ts-; naddsd biaovsg (±w 1sb ,199B 199V 39ln al 38(1 ,bi9g979g OSblOW 09gOB f 7,3'jd 7S sbTO 9b nes 099IIB otls nsTdsqa8-o9±l±m ,9319) 0I buG ginlsw imad at 1Awxtb as lavas T00V bIsB379V oubiov oainuul A(_l latmluj ss lavos ioov T99S at goa 0f-b 09 golnsbro 8i(ll930lur 9b qo naddari aaaaud baolvat 3th Jab namoAioov Jain jf£l3j(B7q sb si tad iss sjotöbG .93 em aliisqad 3lsob J nalbfl 3900 (Id uslUM sltalmnui 9b TBsb 3sb it qlsibos asi <i)>rto »v qo doo 'tasb nadded »tf ,3nuq Tib r .r;sdW->ri bl&oteag 9b 38u DI99D79V al 0jji-b 9j 'h ni ssiQHAii; 'MaJssd 39ff Jt!1. al Plant van het bestemmingsplan mag terwijl in een ander deel tot en met kategorie vijf van de hinderwet geoorloofd is en tenslotte een deel waar tot en met kategorie vier mag, maar daar kan dan via een wijzigingsbevoegdheid eventueel ook kategorie vijf worden toegelaten. Dat is dus het enige. Nu welke kategorie van de hinderwet aan de orde is kan vrij objectief worden bepaald. Daar komt verder geen milieubeoordeling aan te pas. Ik denk niet dat we daar in de praktijk zoveel moeite mee zullen hebben. Mocht dat wel zo zijn dan kunnen we ons opnieuw beraden. Dat kunnen we natuurlijk altijd. Maar ik zie momenteel die behoefte niet zo zitten. Want zoveel milieu-eisen mogen er niet in een bestemmingsplan worden opgenomen. Het is natuurlijk wel zo, zouden er toch milieu-eisen in zitten, de vergadering is openbaar en we "horen" slechts. "Horen" betekent dat bezwaarmakers bezwaarschriften kunnen toelichten. Het is niet de bedoeling dat er een diskussie ontstaat. En dat is tevens ook weer een antwoord naar de heer Roosenboom toe. Het is niet gebruikelijk dat bij een gemeente zo groot als de onze, de totale raad een hoorzitting houdt. Het kan wel, formeel kan dat. Alleen het is niet gebruikelijk dat je met vijftien raadsleden gaat horen. Het is gebruikelijk dat je dat door een kommissie laat doen. Er zijn zelfs grote gemeenten die dat alleen door de portefeuillehouder laten doen. Daar ben ik niet voor. Zeker niet in een gemeente als de onze. Van deze grootte vind ik toch dat je een kommissie moet hebben waar minimaal elke fraktie in vertegenwoordigd is Het lid Roosenboom; Ik heb uitdrukkelijk gezegd, in principe zou je daar de raad voor kunnen vragen. Maar ik kan me voorstellen dat elke fraktie iemand stuurt namens zijn groepering en bij een hoorzitting met zijn partij of groepering erbij aanwezig is. Dat de raad direkt betrokken is bij het horen. Ik weet echt wel wat een hoorzitting is. De voorzitter: Daar wilde ik nog op komen, als we dat namelijk gaan doen dan moeten we elke keer weer opnieuw een kommissie vaststellen. Er moet wel nu worden vastgesteld wie namens de raad hoort. Dat moet door de raad worden vastgesteld. Bij Uw voorstel zou je dat elke keer opnieuw formeel moeten vaststellen. Anders handelen we niet juist. Hier moet namelijk heel de raad bij betrokken worden. Als iemand anders namens de raad optreedt of een aantal raadsleden namens de raad dan moet de hele raad die mensen aanwijzen. Daarom moet je dat nu éénmalig vaststellen. Je kunt niet elke keer met een andere samenstelling komen voor die kommissie. Dat kan niet. Dan zit je formeel niet goed. Dat zou ons problemen brengen bij de procedure voor het bestemmingsplan. Want als iemand daar later bezwaren tegen maakt dat die procedure niet goed is geweest dan zitten we met de brokken. Het zal de eerste keer niet zijn dat men op juridische aspekten onderuit wordt gehaald. Daar moet je erg voorzichtig mee zijn. Op zich is het idee wel sympathiek als het mogelijk zou zijn dat elke fraktie iedere keer bepaalt wie er gaat. Alleen dan zit je juridisch niet goed. De raad moet dat dan elke keer opnieuw vaststellen. Het komt ook vaker voor dan U denkt. Het is inderdaad zo dat het niet zo vaak voorkomt dat bestemmingsplannen qua grootte van Lepelstraat of de Schans en dergelijke worden vastgesteld. Dat is hoogstens één keer per jaar, misschien nog niet eens. Maar ook de wijzigingen van bestem mingsplannen en zo moeten op deze wijze behandeld worden. Bijvoorbeeld Raemdonck is nu aan de orde en zo zullen er straks nog wel meer wijzigingen aan de orde komen. Dat moet dan op dezelfde wijze plaatsvinden. Dus ook voor kleinigheden moet het zo gebeuren dus ook als een bestemmingsplan gewijzigd wordt. Het komt dus toch vaker voor

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 13