grrJtnowwoocfwualn nas jjirlnowenlssgnss b/roï W.O.A sb oBv nosXXs 9' als Arj JsQ Aoo is nfls alb ,os n: bneum 79( Jsln Moonsb Jib §9.*> -rfl .Jain 7sMss sbXsob XI ibbut ,nsl 3 tïsnnuA j nsb si rsqoMbsog Auo l-iXJsXsr sib si Jstf Jsbso bffibuoriguiaJ j»w nsd Ml a suss Ibw fioo3 blsIsddjf^lH tul; J0d jfl j&b ifliiss* g$3; ufjts 9." ISBq.^rf nss qXoris^ Xs9ubJfcvjtt>!j.t sar 'Ut ~~s:v nA i n «9bïow bïsslblRffueax Jain utib Jab rraM nsbsdglnlsXM J i niirslsioo- nsbsriglnlaXM so Jsii ale tbbM Jsia rrev IsJsssa dnsb MI .Atti Jail rooi nsIsJsd n»M Isw Moo jsb gniJiinlJegnlnoW sb Jab Mi Masb neb Jr. al.it> J om TBsr; ^nsorsaaaai Xsw Ml ilw Joirq JsQ .bXssdJOOvI J s lb Jam sblso qct JeJeel Jvrf «Jrfss U jtbsW bf sribrrsbttorigim JiitiM 99is -7sissXq ires basssl 3b s£ bXb Ml gss neb ctagatb sXsJiTsbXsi bgtosag rrsa'dsri 3QOv 39 9ib itsansaj sib Jsri JlsïJsd gninsMsi nev JoJ —snsg sb Xbv si JbQ itsvsX nsirmiM JïbovXqw sMilXïoorfscf .799 ox Ilw Ji -Xsw j- so jgtia Jed Jifoardsg Jlssd bosJa led os aoo xoov jsb sib slJi oBvïslil jsbeM Jjrf oi Moo Jib bsog insslsw si jaU nsbiow bgsssa am 3ITAJKJAT33M AMMAHD0MTH3MAL333M T3H AAV aaiJJ3T3T8AV TOT ,I|[T2M0( (CP! nav 9J8700V Jsd arrolnoM nsJoXsad Jbïow girinafisjs iMIiXsblooil Jabot SMLIJlTMigM 3I38IMMQ3 30 HAA 0HIH3Q30 3MLÏJ: TM.iJ; d TO Wt M HAV 1 IA33 V Kg OtflHEggQ i' JSli ,v bi sboslTv os nsb tl io <n£ls boslbsgnl irs7Bws9d osgoJjssw ,1 srJsXsqsJ -isJill nsbuod sj JsBrjaXsqsJ oi gniJJlxroori sib ufis nrsXXi'. oor: M£ll JBb Mosb A je sar ,o^ls 09J90B rr.&d/isqo Moo golJJisJoor! n 03. 00s bis 9 OSS ose frsJMsqas—oslXla isuujom n> aXA al btr9M93qalX9Sffev xsb tb >qaJ oi 3sld i-msjasd baidsggoloabso sMtllsJaltrr qo Jsri aXA Vol oeb Jad 0 JbsaXM sod raarr,' sb osb 79 U JlsMadsa Jlssd osMboi sJ osJMsqaB sdaaiodasJoslXla: tan -uorfsXIiusisJtoq sb 7S nsXsMsdoa sw 0 Jgss to «oi id uslXilf siaairmiioM der bij in, of doet dat de kommissie Ruimtelijke Ordening zelfstandig? Het is wel eens meer in de raad geweest dat men ging stoeien over wiens portefeuille men uiteindelijk zat te grasduinen. Daarom weet ik het maar liever van te voren. Het lid Roosenboom: U zegt in Uw voorstel dat de raad gehoord moet worden. U zegt ook in het voorstel dat, althans zo lees ik dat, het vaststellen van bestemmingsplannen ook niet elke maand een terugkomen de zaak is. Het komt eens in de paar jaar voor dat er een bestemmingsplan in de raad wordt vastgesteld en dat de mensen daar ook bezwaar tegen in kunnen dienen. Wat zou dan het bezwaar zijn om de gehele raad uit te nodigen om deze mensen te horen. Overigens kunnen dan toch de partijen onderling afspreken wie er namens een fraktie er gebruik van maakt. Overigens, inhakende op wat de heer van Eekelen zegt, dat is dan ineens opgelost. Dat heeft in zoverre praktische waarde, dat de raadsleden ineens met de problemen worden gekonfron- teerd die door de bezwaarmakers worden gemaakt en waarmee de raad dan rekening kan houden bij de vaststelling. Nu ga je een bestaande kom missie daarmee belasten. Dan krijg je deze zaken toch een beetje ver spreid. Dan moet er toch weer een verslag gemaakt worden wat naar de raadsleden toe moet gaan, met de eventuele op- en aanmerkingen. Als de raad daar ineens kennis van zou kunnen nemen, zouden ze daar hun voordeel mee kunnen doen. Dan zit je ineens goed, tenminste als ik het voorstel goed lees, dat de raad moet gehoord worden. Dan kun je dat weer wel doorschuiven naar kommissies, maar het is naar mijn gevoel geen alledaags voorkomend verschijnsel, dat er bestemmingsplannen moeten worden vastgesteld in de raad. Het is een suggestie. In tweede instantie zou ik willen pleiten voor een echte raadskommissie en niet delegeren naar de kommissie Ruimtelijke Ordening. Dat is een ander alternatief. Dat er echt een kommissie komt uit de raadsleden. Maar als je mij vraagt, heb je overwegende bezwaren dat het dan door die kommissie Ruimtelijke Ordening moet gebeuren, dan zeg ik ook nee. Maar in die volgorde spreken wij onze voorkeur uit. De voorzitter: De heer van Eekelen is het op zich met het voorstel eens. Hij stelde een paar vragen. Op de eerste plaats wordt die hoor zitting inzake bestemmingsplan Lepelstraat in Lepelstraat gehouden? Vanzelfsprekend. Dat is hierbij toegezegd. We hebben het er nog niet over gehad, maar dat zou het ook vast geworden zijn. Het zou vreemd zijn om dat elders te doen. Maar het is terecht dat U dit opmerkt. Is hij openbaar. Ja de vergadering is openbaar. Voorts als er milieu- aspekten aan de orde zijn. Het is natuurlijk zo dat het gaat om een bestemmingsplan, dus dan kunnen er in principe alleen ruimtelijke ordeningaspekten aan de orde zijn. En voor zover milieu-aspekten een rol mogen spelen zitten ze er zijdelings bijU kent de diskussie die wij gevoerd hebben met hogere overheden in hoeverre milieu-aspekten in een bestemmingsplan mogen worden geregeld. Dat is niet veel meer, dat is heel weinig. Dus in feite, milieu-aspekten zijn alleen aan de orde voor zover ze ruimtelijk kunnen worden vertaald. Voor zover ze direkt invloed kunnen hebben op de ruimtelijke ordening en dan nog in zeer beperkte mate. Daarom zal het in de praktijk niet voorkomen dat dit zodanig is dat je daar de kommissie Milieu bij moet halen. U doelt natuurlijk op het bestemmingsplan Theodorushaven waar we nogal gestoeid hebben met dit punt. We hebben daar ook op veel onderdelen gas moeten terugnemen. Belangrijke gedeelten van het bestemmingsplan zijn niet goedgekeurd. En in feite de enige milieubepaling die er nog inzit is dat het bestemmingsplan in drie delen is verdeeld. Dat de kategorie één tot en met vier van de hinderwet in een bepaald gedeelte v 79 J Sib SIOS sb Job 1 I .SBB" 91 - JbTOW f Jl A lOV BB<7 99

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 12