grrJtnowwoocfwualn nas jjirlnowenlssgnss
b/roï W.O.A sb oBv nosXXs 9' als Arj
JsQ Aoo is nfls alb ,os n: bneum 79(
Jsln Moonsb Jib §9.*> -rfl .Jain 7sMss
sbXsob XI ibbut ,nsl 3 tïsnnuA j
nsb si rsqoMbsog Auo l-iXJsXsr sib si
Jstf Jsbso bffibuoriguiaJ j»w nsd Ml a
suss Ibw fioo3 blsIsddjf^lH tul; J0d jfl j&b ifliiss* g$3; ufjts
9." ISBq.^rf nss qXoris^ Xs9ubJfcvjtt>!j.t sar 'Ut ~~s:v nA i n
«9bïow bïsslblRffueax Jain utib Jab rraM nsbsdglnlsXM J i niirslsioo-
nsbsriglnlaXM so Jsii ale tbbM Jsia rrev IsJsssa dnsb MI .Atti Jail rooi
nsIsJsd n»M Isw Moo jsb gniJiinlJegnlnoW sb Jab Mi Masb neb Jr.
al.it> J om TBsr; ^nsorsaaaai Xsw Ml ilw Joirq JsQ .bXssdJOOvI J
s lb Jam sblso qct JeJeel Jvrf «Jrfss U jtbsW bf sribrrsbttorigim
JiitiM 99is -7sissXq ires basssl 3b s£ bXb Ml gss neb ctagatb sXsJiTsbXsi
bgtosag rrsa'dsri 3QOv 39 9ib itsansaj sib Jsri JlsïJsd gninsMsi nev JoJ
—snsg sb Xbv si JbQ itsvsX nsirmiM JïbovXqw sMilXïoorfscf .799 ox Ilw Ji
-Xsw j- so jgtia Jed Jifoardsg Jlssd bosJa led os aoo xoov jsb sib slJi
oBvïslil jsbeM Jjrf oi Moo Jib bsog insslsw si jaU nsbiow bgsssa am
3ITAJKJAT33M AMMAHD0MTH3MAL333M T3H AAV aaiJJ3T3T8AV TOT ,I|[T2M0(
(CP!
nav 9J8700V Jsd arrolnoM nsJoXsad Jbïow girinafisjs iMIiXsblooil Jabot
SMLIJlTMigM 3I38IMMQ3 30 HAA 0HIH3Q30 3MLÏJ: TM.iJ; d TO Wt M HAV 1
IA33 V Kg OtflHEggQ
i' JSli ,v bi
sboslTv os nsb tl io <n£ls boslbsgnl irs7Bws9d osgoJjssw ,1 srJsXsqsJ
-isJill nsbuod sj JsBrjaXsqsJ oi gniJJlxroori sib ufis nrsXXi'. oor: M£ll
JBb Mosb A je sar ,o^ls 09J90B rr.&d/isqo Moo golJJisJoor! n 03. 00s bis 9
OSS ose frsJMsqas—oslXla isuujom n> aXA al btr9M93qalX9Sffev xsb
tb >qaJ oi 3sld i-msjasd
baidsggoloabso sMtllsJaltrr qo Jsri aXA Vol oeb Jad 0 JbsaXM sod raarr,'
sb osb 79 U JlsMadsa Jlssd osMboi sJ osJMsqaB sdaaiodasJoslXla: tan
-uorfsXIiusisJtoq sb 7S nsXsMsdoa sw 0 Jgss to «oi id uslXilf siaairmiioM
der bij in, of doet dat de kommissie Ruimtelijke Ordening zelfstandig?
Het is wel eens meer in de raad geweest dat men ging stoeien over
wiens portefeuille men uiteindelijk zat te grasduinen. Daarom weet ik
het maar liever van te voren.
Het lid Roosenboom: U zegt in Uw voorstel dat de raad gehoord moet
worden. U zegt ook in het voorstel dat, althans zo lees ik dat, het
vaststellen van bestemmingsplannen ook niet elke maand een terugkomen
de zaak is. Het komt eens in de paar jaar voor dat er een
bestemmingsplan in de raad wordt vastgesteld en dat de mensen daar ook
bezwaar tegen in kunnen dienen. Wat zou dan het bezwaar zijn om de
gehele raad uit te nodigen om deze mensen te horen. Overigens kunnen
dan toch de partijen onderling afspreken wie er namens een fraktie er
gebruik van maakt. Overigens, inhakende op wat de heer van Eekelen
zegt, dat is dan ineens opgelost. Dat heeft in zoverre praktische
waarde, dat de raadsleden ineens met de problemen worden gekonfron-
teerd die door de bezwaarmakers worden gemaakt en waarmee de raad dan
rekening kan houden bij de vaststelling. Nu ga je een bestaande kom
missie daarmee belasten. Dan krijg je deze zaken toch een beetje ver
spreid. Dan moet er toch weer een verslag gemaakt worden wat naar de
raadsleden toe moet gaan, met de eventuele op- en aanmerkingen. Als de
raad daar ineens kennis van zou kunnen nemen, zouden ze daar hun
voordeel mee kunnen doen. Dan zit je ineens goed, tenminste als ik het
voorstel goed lees, dat de raad moet gehoord worden. Dan kun je dat
weer wel doorschuiven naar kommissies, maar het is naar mijn gevoel
geen alledaags voorkomend verschijnsel, dat er bestemmingsplannen
moeten worden vastgesteld in de raad. Het is een suggestie. In tweede
instantie zou ik willen pleiten voor een echte raadskommissie en niet
delegeren naar de kommissie Ruimtelijke Ordening. Dat is een ander
alternatief. Dat er echt een kommissie komt uit de raadsleden. Maar
als je mij vraagt, heb je overwegende bezwaren dat het dan door die
kommissie Ruimtelijke Ordening moet gebeuren, dan zeg ik ook nee. Maar
in die volgorde spreken wij onze voorkeur uit.
De voorzitter: De heer van Eekelen is het op zich met het voorstel
eens. Hij stelde een paar vragen. Op de eerste plaats wordt die hoor
zitting inzake bestemmingsplan Lepelstraat in Lepelstraat gehouden?
Vanzelfsprekend. Dat is hierbij toegezegd. We hebben het er nog niet
over gehad, maar dat zou het ook vast geworden zijn. Het zou vreemd
zijn om dat elders te doen. Maar het is terecht dat U dit opmerkt. Is
hij openbaar. Ja de vergadering is openbaar. Voorts als er milieu-
aspekten aan de orde zijn. Het is natuurlijk zo dat het gaat om een
bestemmingsplan, dus dan kunnen er in principe alleen ruimtelijke
ordeningaspekten aan de orde zijn. En voor zover milieu-aspekten een
rol mogen spelen zitten ze er zijdelings bijU kent de diskussie die
wij gevoerd hebben met hogere overheden in hoeverre milieu-aspekten in
een bestemmingsplan mogen worden geregeld. Dat is niet veel meer, dat
is heel weinig. Dus in feite, milieu-aspekten zijn alleen aan de orde
voor zover ze ruimtelijk kunnen worden vertaald. Voor zover ze direkt
invloed kunnen hebben op de ruimtelijke ordening en dan nog in zeer
beperkte mate. Daarom zal het in de praktijk niet voorkomen dat dit
zodanig is dat je daar de kommissie Milieu bij moet halen. U doelt
natuurlijk op het bestemmingsplan Theodorushaven waar we nogal
gestoeid hebben met dit punt. We hebben daar ook op veel onderdelen
gas moeten terugnemen. Belangrijke gedeelten van het bestemmingsplan
zijn niet goedgekeurd. En in feite de enige milieubepaling die er nog
inzit is dat het bestemmingsplan in drie delen is verdeeld. Dat de
kategorie één tot en met vier van de hinderwet in een bepaald gedeelte
v 79 J Sib SIOS
sb Job 1 I .SBB"
91 - JbTOW f
Jl A lOV BB<7 99