8 ïnr oien gnlxx 98 91 n gonftl >»too v ns :oj p.mox ni ai >1 9W isb IsIpioov >uo sw >ob j 1b\ -7- moeten denken, waar we de jeugd naar op moeten leiden, waar we in een groter verband gewestelijk en provinciaal grote aandacht aan moeten schenken, dat daar de oplossing ligt. Niet aan tussentijds kleine din gen die alleen maar geld kosten en voordat ze ontwikkeld zijn achter haald zijn. Het lid Roosenboom: Wethouder van der Weegen zwamt een beetje in de ruimte. Ik ben inderdaad begonnen met te vertellen dat wij tegen het systeem waren, maar dat is een voorbijgaande zaak. Daar hebben wij voldoende over gediskussieerd. Dat was eigenlijk een opmerking waar verder geen diskussie over nodig zou zijn. De hoofdvraag van mijn be toog was dat toen dit systeem werd ingevoerd dat uitdrukkelijk is ge steld dat dat elk jaar geen automatisme hoefde te zijn. Daar gaat hij totaal aan voorbij. Dan haalt hij er andere verhalen bij ten aanzien van mij over de onroerend-goedbelasting en oude zaken uit het verleden, die niets met deze zaak te maken hebben. Dat zal wel passen in zijn ma nier van antwoord geven, om indruk te maken. Dat doet me niets. Wat ik in eerste termijn heb verzuimd te vertellen is, dat als wij hier tegen zijn, dan is dat een x-aantal guldens minder aan inkomen. Ik ben reëel genoeg om te weten dat de gemeente draaiende gehouden moet worden. Die centen zijn gewoon noodzakelijk. Wij zullen dan ook bij de behandeling van de begroting met voorstellen komen waarin wij het bedrag waar wij nu tegen zijn, tegen die verhoging, dat wij daar reële bedragen tegen over zullen stellen als bezuinigingsposten. Waarbij deze f 25.000, of hoeveel het ook moge zijn wat deze verhoging oplevert, wordt ge- kompenseerd, om de gemeente wat betreft zijn inkomsten en uitgaven het zelfde te houden. Het is niet zo dat de groepering Leefbaarheid zegt, wij zijn tegen en bekijk het verder maar. Wij willen echt met andere alternatieven komen. Graag heb ik uitdrukkelijk antwoord op mijn vraag waarom elk jaar toch deze verhoging terwijl in het begin heel nadruk kelijk is gesteld dat dat niet elk jaar hoeft. Ik heb hier in de raad ook heel nadrukkelijk gesteld, dat er nu een situatie ontstaat binnen de gemeente Halsteren, waarin je de inwoners een grote dienst zou bewijzen door deze verhoging niet te laten plaatsvinden en een bezuiniging in de uitgaven aanbrengt die een deel van de bevolking misschien minder raakt. Het lid MouwsIk wist niet dat we al bezig waren met de begrotings vergadering, maar wij wilden daarover toch ook even de degens kruisen met de wethouder. Hij zegt, die nieuwe tarieven, die extra verhogingen, dat is toekomst. Ik denk dat die toekomst dichter bij is dan we denken. Ik heb aangegeven waarom. Als je de mensen exact laat zien dat de cen ten die je moet betalen daarvoor zijn, in dit geval voor de afvalstof fenheffing, dan is dat weer een bewuster maken van iedereen, waar die centen naar toe gaan. Dat is wat ik door diverse mensen hoor zeggen, moeten we zoveel tonnen blijven inleveren. De wethouder stelt, het maakt niet zoveel uit of het via onroerend-goedbelasting of via deze afvalstoffenheffing is. Ik vind dat een wezenlijk verschil. Daarnaast wil ik toch onze mening geven dat het niet zo hoeft te zijn. Uiteinde lijk is het natuurlijk wel zo dat die onroerend-goedbelasting een sluit post is. Als er tekorten dreigen, dan moeten we hier duidelijk beslui ten of je dat ook op andere manieren op kunt lossen. Dat zal echt een politieke keuze worden, welke zaken kun je uitstellen, welke niet verhogen. Ik ben het met de wethouder eens als hij zegt, dat staat ons binnenkort te gebeuren. De meeste zaken waren al bekend. Je zult ook politiek een keuze moeten maken. We zullen daar de komende jaren met elkaar in de kommissies mee aan het werk moeten. Wij hebben gezegd, -U stelt dat ook in uw aanbiedingsbrief-, wij nemen niet zoveel nieuwe 9V*f£aO il 81O0 Ol 1 9 j: (8 1BW lU9b 9 >fl73\ ii. 9? sb T9 I9V j J SU .IÏ019O 1 9 'T\

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 121