r 'tis dooa H->*h r 1 'Jl Joo ais.>i. bod£' >d is O' l taeT^'j id sb acl q 3 A 1: >,m J »b il jjc jon sy i i tuiasoi jnsac 3 -B'v >3 )tS\ -45- Streekgewest zelf dat dat minimaal gehonoreerd moet kunnen worden. Als dat niet kan dan denk ik dat we toch met elkaar niet op de goede weg zijn. Het moet bespreekbaar kunnen zijn. Dat wil niet zeggen dat wij persé onze wil door willen drijven. Ik denk dat dat niet de juiste betitelingen zijn die men daar aan meegeeft. U weet zelf dat die procedurehet bekijken van de regeling al een aantal maanden loopt. Wij hebben, en niet als eerste gemeente, gevraagd om daarvoor de zaak eens op te starten om tot een diskussie binnen het Streekgewest te komen. We hebben dat nu wel gevraagd. Ik denk dat dat moet kunnen. Het is zo dat wij een aantal zaken aangeven in onze brief en wij krijgen daarop een antwoord van het dagelijks bestuur van het Streekgewest dat zij de integratie van specifieke uitkeringen af willen wachten de integratie van specifieke uitkeringen. Ik zeg daar alleen maar van, wij hebben meerdere argumenten naar voren gebracht en daar wordt helemaal niet op ingegaan. Die zijn dan wellicht niet in eerste aanleiding belangrijk voor het Streekgewest, maar ik denk toch ook dat het Streekgewest er wel bij gebaat is dat er in principe 18 gemeenten zijn die een gezonde financiële basis hebben. Een gezonde financiële basis ook voor het Streekgewest en gemeenten die in staat blijven om hun bijdragen te blijven leveren. Als de ene gemeente een andere financieringswijze, een andere financieringsbron heeft dan de andere gemeente, dan vind ik dat je dat toch met elkaar moet kunnen bespreken. Dat is het verzoek van Halsteren geweest. Dat is geen doordrijven. Ik vind nogmaals, het hele kollege vind dat, het moet bespreekbaar kunnen zijn en dan zien we best wel, met die solidariteitsgedachte in ons achterhoofd, wat daar uitkomt. Met betrekking tot de stukken. De cijfers waren ons bekend, dat is duidelijk. Die staan ook in onze ontwerp-begroting. Ik heb begrepen dat dat voortkomt uit mondeling telefonisch kontakt tussen de comptabele van het Streekgewest en het hoofd Financiën van onze dienst. U zegt de stukken waren al half juli bij ons, maar ze staan gedateerd 30 juli. Ik neem niet aan dat Halsteren een uitzonderingspositie inneemt en ze eerder krijgt dan een andere gemeente Het lid MouwsZe waren overal daar, bij iedere gemeente. Wethouder van der Weegen: Dan denk ik dat je een brief niet half juli dateert. Wij hebben hem afgestempeld op 4 september. Toen is hij bij ons binnengekomen, na een telefonisch kontakt daarover van onze chef Financiën die vroeg waar de stukken bleven. Het kan best zo zijn dat de eerste stukken kwijt geraakt zijn. Ik konstateer alleen maar dat wij ze pas op 4 september gekregen hebben. We hadden van tevoren al gegevens van het Streekgewest. Dat wel. De voorzitter: Omdat hier de brandweer ook aan de orde is zou ik hier graag nog iets van zeggen. Ik weet niet of mijn voorbeeld op gaat, maar dan hoor ik dat later nog wel eens. In 1987 was de Interimregeling Rijksbijdrage Regionale Brandweren nog van toepassing en werd dat geld rechtstreeks naar het Gewest toegesluisd. Dat betekende dat wij in plaats van f 3,54 maar f 2,20 hoefde te betalen. Dat was f 1,34 per inwoner minder. Als je dat vermenigvuldigt met ons aantal inwoners van 12.477 dan betekent dat dat we f 16.719, minder betaalden, omdat die regeling rechtstreeks bij het Gewest kwam. Nu krijgen we een uitkering via het gemeentefonds en dan wordt er maar f 9.380,uitgekeerd aan ons via deze regeling. Dat betekent dat wij alleen al op het punt van de Regionale Brandweer er f 7.339,aan te kort komen door deze wijze van betaling aan het gewest. Nu moeten we per inwoner betalen en we krijgen maar f 9.380, Het is een 'TiJBW B'. 1 tOOJtJli 34 I US I 9D fi'JJIU

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 105