r
'tis
dooa
H->*h
r 1 'Jl
Joo ais.>i.
bod£'
>d is
O' l
taeT^'j
id sb acl
q 3
A 1:
>,m J
»b il
jjc jon
sy i i
tuiasoi
jnsac
3 -B'v
>3 )tS\
-45-
Streekgewest zelf dat dat minimaal gehonoreerd moet kunnen worden. Als
dat niet kan dan denk ik dat we toch met elkaar niet op de goede weg
zijn. Het moet bespreekbaar kunnen zijn. Dat wil niet zeggen dat wij
persé onze wil door willen drijven. Ik denk dat dat niet de juiste
betitelingen zijn die men daar aan meegeeft. U weet zelf dat die
procedurehet bekijken van de regeling al een aantal maanden loopt.
Wij hebben, en niet als eerste gemeente, gevraagd om daarvoor de zaak
eens op te starten om tot een diskussie binnen het Streekgewest te
komen. We hebben dat nu wel gevraagd. Ik denk dat dat moet kunnen. Het
is zo dat wij een aantal zaken aangeven in onze brief en wij krijgen
daarop een antwoord van het dagelijks bestuur van het Streekgewest dat
zij de integratie van specifieke uitkeringen af willen wachten de
integratie van specifieke uitkeringen. Ik zeg daar alleen maar van,
wij hebben meerdere argumenten naar voren gebracht en daar wordt
helemaal niet op ingegaan. Die zijn dan wellicht niet in eerste
aanleiding belangrijk voor het Streekgewest, maar ik denk toch ook dat
het Streekgewest er wel bij gebaat is dat er in principe 18 gemeenten
zijn die een gezonde financiële basis hebben. Een gezonde financiële
basis ook voor het Streekgewest en gemeenten die in staat blijven om
hun bijdragen te blijven leveren. Als de ene gemeente een andere
financieringswijze, een andere financieringsbron heeft dan de andere
gemeente, dan vind ik dat je dat toch met elkaar moet kunnen
bespreken. Dat is het verzoek van Halsteren geweest. Dat is geen
doordrijven. Ik vind nogmaals, het hele kollege vind dat, het moet
bespreekbaar kunnen zijn en dan zien we best wel, met die
solidariteitsgedachte in ons achterhoofd, wat daar uitkomt. Met
betrekking tot de stukken. De cijfers waren ons bekend, dat is
duidelijk. Die staan ook in onze ontwerp-begroting. Ik heb begrepen
dat dat voortkomt uit mondeling telefonisch kontakt tussen de
comptabele van het Streekgewest en het hoofd Financiën van onze
dienst. U zegt de stukken waren al half juli bij ons, maar ze staan
gedateerd 30 juli. Ik neem niet aan dat Halsteren een
uitzonderingspositie inneemt en ze eerder krijgt dan een andere
gemeente
Het lid MouwsZe waren overal daar, bij iedere gemeente.
Wethouder van der Weegen: Dan denk ik dat je een brief niet half
juli dateert. Wij hebben hem afgestempeld op 4 september. Toen is hij
bij ons binnengekomen, na een telefonisch kontakt daarover van onze
chef Financiën die vroeg waar de stukken bleven. Het kan best zo zijn
dat de eerste stukken kwijt geraakt zijn. Ik konstateer alleen maar
dat wij ze pas op 4 september gekregen hebben. We hadden van tevoren
al gegevens van het Streekgewest. Dat wel.
De voorzitter: Omdat hier de brandweer ook aan de orde is zou ik
hier graag nog iets van zeggen. Ik weet niet of mijn voorbeeld op
gaat, maar dan hoor ik dat later nog wel eens. In 1987 was de
Interimregeling Rijksbijdrage Regionale Brandweren nog van toepassing
en werd dat geld rechtstreeks naar het Gewest toegesluisd. Dat
betekende dat wij in plaats van f 3,54 maar f 2,20 hoefde te betalen.
Dat was f 1,34 per inwoner minder. Als je dat vermenigvuldigt met ons
aantal inwoners van 12.477 dan betekent dat dat we f 16.719, minder
betaalden, omdat die regeling rechtstreeks bij het Gewest kwam. Nu
krijgen we een uitkering via het gemeentefonds en dan wordt er maar
f 9.380,uitgekeerd aan ons via deze regeling. Dat betekent dat wij
alleen al op het punt van de Regionale Brandweer er f 7.339,aan te
kort komen door deze wijze van betaling aan het gewest. Nu moeten we
per inwoner betalen en we krijgen maar f 9.380, Het is een
'TiJBW
B'. 1
tOOJtJli
34
I US I
9D fi'JJIU