-44- de algemene uitkering via het gemeentefonds naar de gemeenten zullen gaan, dat is nog de vraag. Ik wil er ook voor waken dat de verdeelsleutel van die kosten doorzichtig blijft. Je kunt namelijk een stel aktiviteiten aankaarten en waarvan het inwonertal als maat dient, hetgeen een hele juiste is. Ik vind ook dat we het punt solidariteit, waarmee je toch gemeenschappelijke regelingen aangaat, dat we dat niet uit het oog moeten verliezen. Pas is er een rapport verschenen over de problematiek van de steden. Je kunt heel simpel zeggen, wij zijn geen stad, daar hebben we geen oog voor. Ik denk dat het juist vanuit die solidariteitsgedachte een goede zaak is dat we daar naar kijken. Mij heeft ook verbaasd dat hier duidelijk staat dat de begroting pas aangeboden zou zijn bij brief van 30 juli, ingekomen 4 september. De brief kan inderdaad van die datum zijn, dat die zo laat ingekomen is verbaasd mij hogelijk. Ik heb het net nog even afgecheckt. Mij was bekend dat de stukken hier uitdrukkelijk voor de eerste helft van juli op het gemeentehuis lagen. Ook in de kommissie is daar een beetje verwondering over uitgesproken, zo laat aangeboden. Ze zijn niet eerder afgehaald door een aantal personen, dat weet ik ook, maar ze lagen er wel. Wethouder van der Weegen: De heer Uytdewilligen heeft twee facetten aangehaald. Enerzijds het akkoord met het voorstel en anderzijds de financiering van het Streekgewestwat in het voorstel ook opnieuw is opgenomen. Dat hebben overigens dacht ik alle sprekers naar voren gebracht, zij het bij de een in een wat andere context als bij de andere. Met de financiering van het Streekgewest vinden wij dat een aantal zaken aan de orde zijn. Een van de zaken is de integratie van de specifieke uitkeringen en het andere punt is duidelijk dat de basis van de algemene uitkering een wezenlijk andere aan het worden is, waardoor er verschuivingen plaatsvinden van geldstromen van het rijk naar gemeenten toe. Ik kom er straks bij de heer Mouws nog wel even op terug. Ik geloof dat daar het Streekgewest geen oog voor heeft op dit moment. Dat vind ik jammer. De heer Somers heeft in die zin ook verwoord het een goed voorstel te vinden. Hij zegt als uitspringend punt daarbij de ruimte van het Streekgewest koppelen aan de algemene uitkering. Dat gaat mij op dit moment wat ver. Het ligt er aan wat de invloed is en welke maatregelen er van invloed zijn op de algemene uitkering. Als die maatregelen sec zaken zijn die binnen de gemeente plaatsvinden, dan denk ik dat we dat niet door moeten sluizen en dus ook geen extra ruimte kan zijn voor het Streekgewest. Ik neem aan dat hij dat niet specifiek bedoeld, maar zaken die er ingebracht worden in de uitkering van het gemeentefonds en die sec specifieke uitkeringen zijn die in het verleden bij het Streekgewest thuishoorden, daarvan is het duidelijk dat wij die in principe doorsluizen naar het Streekgewest. Als we dat daarbij nemen, dan denk ik dat we daar in zijn algemeenheid met elkaar mee kunnen leren leven. De heer Graafmans heeft dat ook gezegd. Het lukt niet altijd om 's avonds om elf uur de notulen uitgeschreven te hebben en ze dan de andere ochtend te vermenigvuldigen. In dit geval is dat gelukt. Dat is alleen maar te danken aan de inspanning van bepaalde ambtenaren. Meestal doen die ambtenaren prima hun werk, maar dit is duidelijk buiten de reguliere tijd tot stand gebracht. Hij heeft gezegd vertrouwen te hebben in 4 december. Wij zullen dan in elk geval spreken met de voorzitter en de comptabele van het Streekgewest. Ik denk dat ons verzoek wat wij gedaan hebben, om de financiering van het Streekgewest bespreekbaar te stellen binnen de organen van het obi i -*i idH %nïlt d J 90 fTB 9lr D7< 13' 1 dOu >10 j 9j 0» n or. o f n rfr eg 3s«r g r j nov n9 f 90» 9b TOC 9 a r m/:>^ 1 tn 0; SVO 09 J ;ib*3 sod 09X9 09 hrqr' 9 1 9u b 1 L"4**-1 itt 09 nc> s J r> ri n f 9W lU. ;I Isxoo\

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 104