-16- Het lid Somers: Ik had al begrepen dat 11a, alleen maar vanwege het staken van de stemmen, nu met dezelfde strekking toegezonden is. Er is verder niets gewijzigd. Alleen bij lib is de korting dus f 3015.274, minder geworden. Een fors gebaar van onze geachte minister. Desalniettemin blijft het standpunt van de groepering Leefbaarheid hetzelfde als tijdens de raadsvergadering van 17 december. Dat wil dus in dit geval zeggen dat de helft van het te bezuinigen bedrag, in dit geval f 27.363,bezuinigd moet worden bij Opbouwwerk Halsteren. Dit in tegenstelling tot het kollegevoorstelen dat de andere helft gevonden moet worden bij de rest van het totale welzijnsgebeuren zoals W.V.C. dat in de nieuwe Welzijnswet, -die 1 januari 1987 is ingegaan-, ook aangeeft. Wij dachten daarmee tegemoet te komen aan het bezwaarschrift van het Opbouwwerk d.d. 21-11-1986 en de brief die de voorzitter van het Opbouwwerk, de heer Muntz, op 14-10-1986 aan de raad heeft toegezonden. Wij dachten hiermee het Opbouwwerk zelf de kans te geven om bezuinigingen te vinden binnen hun begroting. Zo kan het bestuur in haar waarde gelaten worden. Gedeelde smart is halve smart. Het zou ook betekend hebben dat we niet hoeven te bezuinigen op de 80 uur beroepskracht en het zou ook betekenen dat 21 uur beroepskracht voor Lepelstraat gered zijn. Bij de nagezonden stukken blijkt dat onze vrees van 17 december toch wel een beetje bewaarheid is. Daarom bij dit voorstel nog een aantal kanttekeningen a) Onbegrijpelijk voor ons is die toegevoegde informatie. Het voorstel van het kollege en het schrijven. Daarbij doel ik met name op de laatste alinea. b) Onbegrijpelijk is ook de houding in onze ogen van de stichting Opbouwwerk, gezien in het licht van het bezwaarschrift 21-11-1986 en de brief van de voorzitter van het Opbouwwerk met een aantal kreten die op 14-10 nog wel van toepassing waren en nu plotseling niet meer. c) Ik kies mijn woorden zeer voorzichtig. Ik ben niet zo'n geweldig forse uithaler, maar zat kollega raadslid van Eekelen er de vorige raadsvergadering toch niet zo ver naast en moeten ook wij nu gaan denken aan manipuleren? In de brief van het kollege wordt ook gesproken over 100 uur formatie. In het recente verleden. Dan kijk ik naar de algemene beschouwingen 1985, het antwoord hierop pagina 17. De diverse onderhandelingen tussen S.K.W., Opbouwwerk en de wethouder Welzijnszaken over urenverdeling S.K.W./Opbouwwerk. De raadsagenda van 15 april 1986 punt 1, 15. De notulen van deze vergadering op pagina 12. Daar wordt steeds gesproken over 80 uur beroepskracht bij de Stichting Opbouwwerk. Het kollege zei toen ook, -trouwens de hele raad- de meerderheid van de raad die heeft toen gezegd en beaamt het voorstel van het kollege, 21 uur S.K.W. komt ons heel reëel voor en de prioriteit voor Lepelstraat wordt erkend. Zo zijn er nog wel een aantal citaten. Ik heb hier nog een hele leuke uit het Brabants Nieuwsblad, van de gemeentesekretarisdie dateert van augustus 1985. Ook gemeentesekretaris J. Verbiest is vol lof over Lepelstraat. Het bruist in dat dorp. "Je hoeft je echt geen zorgen te maken over Lepelstraat, daar redden ze het best". Verbiest prijst de zelfstandigheid van het dorp. Pak bijvoorbeeld het Opbouwwerk, het dreigde mis te gaan, ze pakken het op en het resultaat is verbluffend. De gemeente Halsteren waakt er volgens Verbiest over dat het voorzieningenniveau op peil blijft. Wat nu is moet ook blijven. Wij als gemeente zullen daarvoor alles in het werk stellen. Een vraag na deze mededelingen. Waar blijft de kontinuiteit van het beleid als er in het verleden zo lofwaardig en zulke duidelijke afspraken zijn gemaakt -17- Ik ben er een beetje verbijsterd over als je dan zo n brief en zo n voorstel in handen krijgt, daags of twee dagen voor de raadsvergadering. Vandaar dat ik uit ga van die 80 uur in het verleden, tot 2 dagen geleden steeds erkend door het kollege, 80 uur beroepskracht. Daarvan had tot op heden het Opbouwwerk Halsteren, 59 uur. Lepelstraat had er 21. In het voorstel worden de uren van Halsteren teruggebracht van 59 naar 53. Men levert dus 6 uur beroepskracht in. Lepelstraat levert 17 uur in. Halsteren levert dus ongeveer 10% in en Lepelstraat 81%. De schijn wordt gewekt, de rest halen ze dan bij die administratieve kracht. De schijn wordt gewekt dat het Opbouwwerk 32 uur inlevert. Maar in werkelijkheid wordt het overgrote deel van de totale bezuinigingen afgewenteld op het S.K.W. gebeuren in Lepelstraat. Hoe kan het kollege dan voorstellen om met de personele reorganisatieplannen van de stichting in te stemmen. Nogmaals gezien de recente eerder genoemde uitspraken en de stellingname van het kollege ten aanzien van de urenverdeling, kunt U ons vertellen op welke gronden het Opbouwwerk plotseling instemt met het voorstel van het kollege om de volledige bezuinigingen af te wentelen op het Opbouwwerk. Het is een beetje onbegrijpelijk. Eerst bezwaren maken en daarna is er geen vuiltje meer aan de lucht. Een andere vraag. Op welke wijze denkt het kollege S.K.W. Lepelstraat nu beroepsmatige ondersteuning te geven in de toekomst. Als de Stichting Opbouwwerk het opbouwwerk laat vallen, welk bestaansrecht heeft de stichting Opbouwwerk dan nog. Wat komt er terecht van de afspraak van 3 oktober 1972, gemaakt bij de opheffing van het wijkwerk Pius X in Lepelstraat en het per 1-1-1973 opgaan in de Stichting Opbouwwerk. Naar aanleiding van deze opheffing wordt besloten dat de werkzaamheden en de doelstelling van de geliquideerde stichting "wijkwerk Pius X" door de Stichting Opbouwwerk per 1-1-1973 volledig worden voortgezet en waarbij dan ook de rechten en verplichtingen worden overgenomen. Als de stichting Opbouwwerk dan zelf niet zo goed weet hoe te bezuinigen of geen andere manier kan vinden om te bezuinigen, dan wil ik met de begroting van het Opbouwwerk in de hand wel wat mogelijkheden aandragen. De grote hap van de begroting Opbouwwerk bestaat uit salariskosten, huurkosten en organisatiekosten. De aktiviteitenkosten zijn minimaal f 12.951, lees ik uit de begroting. Als we het er als raad over eens zijn dat we zowel in Halsteren als in Lepelstraat 80 uur beroepskracht,- zoals we nog niet zo lang geleden allemaal dachten binnen deze raad,- hard nodig hebben, zou het dan niet verstandig zijn om op een typiste te bezuinigen van f 23.428, Zou het dan misschien ook niet zo kunnen zijn dat je op de kilometervergoeding van de werkers van f 2.750,kunt bezuinigen. Er staat ook nog eens een keer reiskostenvergoeding voor het bezoeken van vergaderingen f 1.000,Zulke kilometervergoedingen komen zelfs bij de gemeente niet voor. Pakken we de post afschrijvingen, een post van f 2.388, Ik kan me herinneren uit recente gesprekken met de wethouder, dat afschrijvingen door de gemeente niet meer gesubsidieerd zouden worden. Het betreft afschrijvingen voor het jaar 1987. Als ik daar ook nog zie staan, de aanschaf van een nieuwe stencilmachine en inbrandapparatuur voor f 9.000,--. Ik kan U vertellen, we hebben het neusje van de zalm in Lepelstraat, goedgekeurd door deze raad f 6.000,*. Daar kan je dan ook nog wel even f 2.000, of f 3.000, afhalen. De onderhoudskosten van kantoormachines zie ik daar ook bij staan. Wij hebben een kontrakt afgesloten. Alle machines van ons worden jaarlijks 2 maal nagezien en dat kost ons f 400, Hier staan f 1.500, Laat ons daar f 500,— van maken, dan kun je er nog

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 9