-16-
als U de raadsstukken van grote gemeenten ziet dan ziet U zo'n voor
stel "voor kennisgeving aannemen" bij de ingekomen stukken heel veel.
Dit moet je ook in samenhang bekijken. In samenhang bekijken, dat
heeft de heer Somers gedaan en de heer Mens ook. De heer Mens in samen
hang met wat er in de kommissie is behandeld en de heer Somers heeft
het in samenhang bekeken met wat er door Gemeentewerken op is geadvi
seerd. Wij stellen voor dit voor kennisgeving in zijn totaliteit aan
te nemen. Dat betekent dus een positieve grondhouding om het zo maar
eens te noemen. Dat kan er ook bijgezet worden. Het begrip voor kennis
geving aannemen, daar hebben we een paar raadsvergaderingen terug ook
al eens over gesproken. Dat wil dus niet zeggen, we doen er niets mee,
je moet dat in samenhang bekijken. Als je het voor kennisgeving aan
neemt dan doe je er vaak wel wat mee en dat blijkt uit de stukken ook
dat we er iets mee doen.
Hetgeen de heer Mens zegt dat hier uitvoerig aandacht aan wordt be
steed, dat is terecht.
De heer Somers heeft een pleidooi gehouden voor een planmatige aanpak
voor de toekomst. Ik denk dat hij dat terecht zegt. Een planmatige aan
pak. De provincie is bezig met een plan voor de bejaarden. De provin
cie heeft namelijk de eerste verantwoordelijkheid. Via de decentrali
satie van bestuur zijn alle centen die bestemd zijn voor het bejaar
denbeleid, gedecentraliseerd naar de provincie, inclusief de finan
ciering van bejaardenoorden en dergelijke. Zij zijn met een plan be
zig. Gedeeltelijk is dat ook al bekend, maar het wordt nog verder
uitgewerkt. Ik denk dat ons plan daarop moet aansluiten. We moeten
oppassen dat we het wiel niet opnieuw gaan uitvinden als kleine ge
meente. Ik denk dat dat teveel energie kost. Het is terecht dat U daar
op wijst, het aantal bejaarden zal binnen nu en de komende twintig
jaar aanmerkelijk hoger worden. Daar kun je enerzijds gelukkig mee
zijn. Dat betekent echter wel een extra inspanning voor de samen
leving, met name voor die mensen die straks de kost voor ons moeten
verdienen. Zo is het in feite geregeld met de A.O.W.. We betalen die
namelijk voor de bejaarden van nu, dus niet voor ons in de toekomst.
Straks zullen er minder mensen zijn die een baan hebben, ook verhou
dingsgewijs, en die zullen voor meer mensen de pensioenen moeten op
brengen, althans als het gaat om de A.O.W.. Het is inderdaad een groot
probleem waar al regelmatig over geschreven is en waarvan ook toege
zegd wordt door zowel de Rijksoverheid al de Provinciale overheid, dat
hier inderdaad aan planvorming gedaan moet worden. Wij als gemeente
moeten hier alert op zijn en hier op aan sluiten. Men mag op sommige
dingen zelfs best vooruitlopen. Verder het punt van de financiën, U
verwees naar de specifieke uitkering die vroeger hoorde bij bejaarden
woningen. Later is dit in de algemene uitkering terecht gekomen. Ook
de specifieke uitkering voor de bejaardenwoningen is echter altijd in
de algemene middelen gestopt. Nu gebeurt dat ook, nu het gewoon via de
algemene uitkering bij ons binnenkomt. Het is echter wel zo, dat is
met name de mensen van de kommissie Ruimtelijke Ordening wel bekend,
dat als het bijvoorbeeld gaat om de Centrumschool, als we dat gaan
uitvoeren zoals we dat voorzien en ook al zouden we het anders doen
dan we voorzien, we hier geen kostprijsdekkende zaak van kunnen maken.
Het gaat hier om bejaardenwoningen in de woningwetsfeer. Het zal zeker
zo zijn dat hier geld bij moet. Het zal ook zeker zo zijn, dat wij er
ondanks dit feit er voor zullen zorgen, dat er betaalbare bejaarden
woningen uitkomen. Het zal niet zo lang meer duren en zeker voor de
-17-
begroting 1988 hoop ik, dat wij weten hoeveel geld er bij gedaan moet
worden door de gemeente op de begroting 1988. Dat zal zeker een be
hoorlijk bedrag zijn. Ik hoor van de wethouder dat het bedrag van de
specifieke uitkering f 10.000,per jaar is op dit moment. Dan denk
ik, dat wel een veelvoud van dat bedrag in dit project gestopt zal
moeten worden. Een lokatie zoals de Schoolstraat, de boekwaarde die
nog op de school rust wordt dan niet meer gedekt door inkomsten uit
het onderwijs, die komen dan ten laste van de gemeente. Die boekwaarde
moet dan anderszins gedekt worden plus andere kosten die je daar ook
maakt. We hebben ervaring met de Schoolstraat/Julianastraatdaar heb
ben we een kostprijsdekkende zaak van kunnen maken. Dat kwam omdat het
om premie A, premie B en premie C woningen ging. Toen lukte dat. Als
het echter om woningwetwoningen gaat, dan weten we nu al zeker dat dat
niet lukt, maar dat is ook niet erg, want het voor een goede zaak. Ik
denk dat ook U als raad al eens heeft uitgesproken, dat wat je daar
ook doet, verbouwen of slopen, wat het ook moet zijn, verbouwen of
slopen, dat zijn we nu aan het onderzoeken, dat dit een uitstekende
lokatie is voor bejaardenwoningen. Maar dat kost dan wel geld.
Het lid Somers: Ik kan met het verhaal van U grotendeels instemmen,
maar waar ik niet specifiek antwoord op heb gehad is het feit dat met
het verdwijnen van die specifieke bijdrage regelingen ook de minimale
eisen, de zogenaamde 13 punten toets ten aanzien van bejaardenwoningen
is verdwenen. Juist daarover vraagt het Provinciaal Welzijnsberaad
voor Ouderen naar. Dat is een stuk beleid wat we moeten voeren zonder
dat we daar direkt aan financiële zaken gaan denken. Het is een stuk
beleid voor de toekomst, dat we daarbij het model Tilburg, minimum
eisen en ontwerp technische eisen voor bejaardenwoningen, dat. we dat
ook moeten gaan maken. Ik denk dat we op het ogenblik niets hebben in
Halsteren. Het is namelijk verdwenen, het is er niet meer. Vandaar
het prachtige stuk van Tilburg, waar een aantal eisen op een rijtje
zijn gezet. Ik denk dat het een goede zaak is dat we in Halsteren daar
ook aandacht aan besteden. Het is een stuk beleid voor de toekomst,
zonder dat het vooralsnog veel geld kost.
De voorzitter: In eerste instantie heb ik het een en ander gezegd
het model van de gemeente Tilburg, Gemeentewerken zegt daar
kunnen wij mee voort, en daar heeft het kollege ja tegen gezegd. Wij
nemen het over. In plaats van Tilburg zetten wij er Halsteren neer.
Daar willen wij mee in overleg gaan met de Woningstichting, dat zal
wel noodzakelijk zijn. Misschien heb ik dat niet duidelijk genoeg
gezegd, maar dat was althans de intentie van mijn opmerking in eerste
instantie
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
Punt 21.
Schrijven E. Duin inzake overlast van bomen voor de percelen Parallel
weg 23 t/m 29.
Het lid Wiersema-Dupré: Ik zou U nogmaals, en deze keer vriendelijk,
willen vragen aan het verzoek van de heer Duin en de overige bewoners
van de Parallelweg te willen voldoen. Ik ben zelf ook erg gecharmeerd
van de mooie bomen en de beplanting in onze gemeente maar we moeten er
toch aan denken dat wanneer deze bomen overlast geven en de mensen ons
een redelijk verzoek doen, dat we niet ten koste van veel ergernis en