-16- als U de raadsstukken van grote gemeenten ziet dan ziet U zo'n voor stel "voor kennisgeving aannemen" bij de ingekomen stukken heel veel. Dit moet je ook in samenhang bekijken. In samenhang bekijken, dat heeft de heer Somers gedaan en de heer Mens ook. De heer Mens in samen hang met wat er in de kommissie is behandeld en de heer Somers heeft het in samenhang bekeken met wat er door Gemeentewerken op is geadvi seerd. Wij stellen voor dit voor kennisgeving in zijn totaliteit aan te nemen. Dat betekent dus een positieve grondhouding om het zo maar eens te noemen. Dat kan er ook bijgezet worden. Het begrip voor kennis geving aannemen, daar hebben we een paar raadsvergaderingen terug ook al eens over gesproken. Dat wil dus niet zeggen, we doen er niets mee, je moet dat in samenhang bekijken. Als je het voor kennisgeving aan neemt dan doe je er vaak wel wat mee en dat blijkt uit de stukken ook dat we er iets mee doen. Hetgeen de heer Mens zegt dat hier uitvoerig aandacht aan wordt be steed, dat is terecht. De heer Somers heeft een pleidooi gehouden voor een planmatige aanpak voor de toekomst. Ik denk dat hij dat terecht zegt. Een planmatige aan pak. De provincie is bezig met een plan voor de bejaarden. De provin cie heeft namelijk de eerste verantwoordelijkheid. Via de decentrali satie van bestuur zijn alle centen die bestemd zijn voor het bejaar denbeleid, gedecentraliseerd naar de provincie, inclusief de finan ciering van bejaardenoorden en dergelijke. Zij zijn met een plan be zig. Gedeeltelijk is dat ook al bekend, maar het wordt nog verder uitgewerkt. Ik denk dat ons plan daarop moet aansluiten. We moeten oppassen dat we het wiel niet opnieuw gaan uitvinden als kleine ge meente. Ik denk dat dat teveel energie kost. Het is terecht dat U daar op wijst, het aantal bejaarden zal binnen nu en de komende twintig jaar aanmerkelijk hoger worden. Daar kun je enerzijds gelukkig mee zijn. Dat betekent echter wel een extra inspanning voor de samen leving, met name voor die mensen die straks de kost voor ons moeten verdienen. Zo is het in feite geregeld met de A.O.W.. We betalen die namelijk voor de bejaarden van nu, dus niet voor ons in de toekomst. Straks zullen er minder mensen zijn die een baan hebben, ook verhou dingsgewijs, en die zullen voor meer mensen de pensioenen moeten op brengen, althans als het gaat om de A.O.W.. Het is inderdaad een groot probleem waar al regelmatig over geschreven is en waarvan ook toege zegd wordt door zowel de Rijksoverheid al de Provinciale overheid, dat hier inderdaad aan planvorming gedaan moet worden. Wij als gemeente moeten hier alert op zijn en hier op aan sluiten. Men mag op sommige dingen zelfs best vooruitlopen. Verder het punt van de financiën, U verwees naar de specifieke uitkering die vroeger hoorde bij bejaarden woningen. Later is dit in de algemene uitkering terecht gekomen. Ook de specifieke uitkering voor de bejaardenwoningen is echter altijd in de algemene middelen gestopt. Nu gebeurt dat ook, nu het gewoon via de algemene uitkering bij ons binnenkomt. Het is echter wel zo, dat is met name de mensen van de kommissie Ruimtelijke Ordening wel bekend, dat als het bijvoorbeeld gaat om de Centrumschool, als we dat gaan uitvoeren zoals we dat voorzien en ook al zouden we het anders doen dan we voorzien, we hier geen kostprijsdekkende zaak van kunnen maken. Het gaat hier om bejaardenwoningen in de woningwetsfeer. Het zal zeker zo zijn dat hier geld bij moet. Het zal ook zeker zo zijn, dat wij er ondanks dit feit er voor zullen zorgen, dat er betaalbare bejaarden woningen uitkomen. Het zal niet zo lang meer duren en zeker voor de -17- begroting 1988 hoop ik, dat wij weten hoeveel geld er bij gedaan moet worden door de gemeente op de begroting 1988. Dat zal zeker een be hoorlijk bedrag zijn. Ik hoor van de wethouder dat het bedrag van de specifieke uitkering f 10.000,per jaar is op dit moment. Dan denk ik, dat wel een veelvoud van dat bedrag in dit project gestopt zal moeten worden. Een lokatie zoals de Schoolstraat, de boekwaarde die nog op de school rust wordt dan niet meer gedekt door inkomsten uit het onderwijs, die komen dan ten laste van de gemeente. Die boekwaarde moet dan anderszins gedekt worden plus andere kosten die je daar ook maakt. We hebben ervaring met de Schoolstraat/Julianastraatdaar heb ben we een kostprijsdekkende zaak van kunnen maken. Dat kwam omdat het om premie A, premie B en premie C woningen ging. Toen lukte dat. Als het echter om woningwetwoningen gaat, dan weten we nu al zeker dat dat niet lukt, maar dat is ook niet erg, want het voor een goede zaak. Ik denk dat ook U als raad al eens heeft uitgesproken, dat wat je daar ook doet, verbouwen of slopen, wat het ook moet zijn, verbouwen of slopen, dat zijn we nu aan het onderzoeken, dat dit een uitstekende lokatie is voor bejaardenwoningen. Maar dat kost dan wel geld. Het lid Somers: Ik kan met het verhaal van U grotendeels instemmen, maar waar ik niet specifiek antwoord op heb gehad is het feit dat met het verdwijnen van die specifieke bijdrage regelingen ook de minimale eisen, de zogenaamde 13 punten toets ten aanzien van bejaardenwoningen is verdwenen. Juist daarover vraagt het Provinciaal Welzijnsberaad voor Ouderen naar. Dat is een stuk beleid wat we moeten voeren zonder dat we daar direkt aan financiële zaken gaan denken. Het is een stuk beleid voor de toekomst, dat we daarbij het model Tilburg, minimum eisen en ontwerp technische eisen voor bejaardenwoningen, dat. we dat ook moeten gaan maken. Ik denk dat we op het ogenblik niets hebben in Halsteren. Het is namelijk verdwenen, het is er niet meer. Vandaar het prachtige stuk van Tilburg, waar een aantal eisen op een rijtje zijn gezet. Ik denk dat het een goede zaak is dat we in Halsteren daar ook aandacht aan besteden. Het is een stuk beleid voor de toekomst, zonder dat het vooralsnog veel geld kost. De voorzitter: In eerste instantie heb ik het een en ander gezegd het model van de gemeente Tilburg, Gemeentewerken zegt daar kunnen wij mee voort, en daar heeft het kollege ja tegen gezegd. Wij nemen het over. In plaats van Tilburg zetten wij er Halsteren neer. Daar willen wij mee in overleg gaan met de Woningstichting, dat zal wel noodzakelijk zijn. Misschien heb ik dat niet duidelijk genoeg gezegd, maar dat was althans de intentie van mijn opmerking in eerste instantie Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Punt 21. Schrijven E. Duin inzake overlast van bomen voor de percelen Parallel weg 23 t/m 29. Het lid Wiersema-Dupré: Ik zou U nogmaals, en deze keer vriendelijk, willen vragen aan het verzoek van de heer Duin en de overige bewoners van de Parallelweg te willen voldoen. Ik ben zelf ook erg gecharmeerd van de mooie bomen en de beplanting in onze gemeente maar we moeten er toch aan denken dat wanneer deze bomen overlast geven en de mensen ons een redelijk verzoek doen, dat we niet ten koste van veel ergernis en

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 95