denk dat het een erg goede zaak is dat we als plaatselijke mensen daar direkt bij betrokken zijn, hoewel we wat zorgen hebben over de finan ciële procedure met de landsadvocaat. Ik heb wel begrepen dat de lands- advokaat veel zaken op zijn tafel zal krijgen, die lang niet allemaal eenvoudig zijn. De heer van Eekelen volgt eigenlijk in zijn mededeling en zijn vraag het gehele beeld wat de voorgaande sprekers hebben gezegd. Hij zegt alleen, we zijn nu zo plaatselijk bezig en op enige kilometers afstand gebeurt er verschrikkelijk veel meer en wat doen we daar aan. Ik denk dat ik daar graag het woord over laat aan de voorzitter. Wethouder van der Weegen: U heeft naar voren gehaald is het niet verstandig om te reserveren voor toekomstige uitgaven in dit kader. U heeft al begrepen van wethouder Sinke dat het kollege vindt dat er in principe verhaal toegepast moet worden. Dat in eerste instantie. Daarnaast zijn het toekomstig mogelijke kosten die nauwelijks te voor zien zijn. Een planning daarvoor is niet of nauwelijks te maken. Moch ten er in dat kader tegenvallers komen dan zijn er natuurlijk twee zaken aan de orde. Enerzijds is er de saldi-reserve die dat eventueel op moet vangen. Dat is een algemene reserve die we binnen het gemeente lijk bestel kennen. Daarnaast kun je de kosten die je maakt afschrijven over meerdere jaren. Ook dat is dus een mogelijkheid. Die drukken dan op toekomstige begrotingen. Dat zou natuurlijk ook met het treffen van reserveringen zo zijn. Die zouden ook ten laste van de toekomstige begroting moeten komen. Het verschil daarin is toch niet zo groot. We zijn wel doende om waarbij je duidelijk voorzienbare zaken kunt hebben, bijvoorbeeld vervangingsinvesteringen, om daar wel een dergelijk systeem voor op te stellen. We zijn daar de vorige week voor het eerst in de kommissie Financiën mee geweest om wat vinger oefeningen in dat kader te doen. Daar zijn we druk mee doende. Ik denk dat het karakter van deze mogelijk toekomstige uitgaven zich daar nau welijks voor lenen. De voorzitter; Hetgeen de heer van Eekelen heeft aangesneden, is nu niet aan de orde. Ik kan hier wel een kort antwoord op geven. We hou den dit nauwlettend in de gaten. Het feit dat door het kabinet ter zake initiatieven zijn genomen, -bijzonder serieus-, en er in België nu ook maatregelen zijn genomen, -nog niet voldoende-, heeft ons doen besluiten om als gemeente nu geen initiatieven te nemen, omdat dat wei nig toegevoegde waarde zou hebben op dit moment. Dat kan anders worden. Het lid SomersIk ben tevreden met het antwoord van wethouder Sinke, dat het toch, -al is het niet vergelijkbaar met de enorme vervuilingen die elders plaatsvinden-, zulke belangrijke zaken zijn, vooral in het belang van de naaste omwonenden en de akkerbouwbedrijven die daar zitten, dat er dus met spoed aan gewerkt gaat worden. Een aanvulling misschien op de wethouder, -ik ben geen wethouder Financiën-, wat de kosten betreft is het natuurlijk wel aan een maximum gebonden. Dat staat ook in het voorstel dat er maximaal f 5, per inwoner zal betaald moeten worden ingevolge die Interimwet bodemsanering. Dat betekent dat het voor Halsteren toch 12.500 x f 5,aan kosten met zich mee zal brengen. Dat zal de heer Mouws bedoeld hebben wat betreft de fondsvorming, maar dat zijdelings. Wethouder Sinke: Ik denk dat de heer Mouws bedoelde dat er natuur lijk meerdere zaken kunnen opduiken, waardoor dat maximum herhaalde malen op de tafel komt. -7- Het lid MouwsBeiden, ook vooral de bezorgdheid dat als er eventueel geen geld zou zijn, dat ieder verder onderzoek zou stagneren. Wethouder Sinke: Nog iets, misschien illustratief voor de zaak waar mee het benaderd wordt, de spoed. In het eerste onderzoek wat gepleegd is staat de relatie met landbouwgewassen. Toen heb ik tegen de mensen van de provincie gezegd, wacht daar dan niet mee tot volgend jaar, dan kun je dat opnieuw gaan bepalen. Ook in deze herfst groeide daar gewassen. Dat is wat achterwege gebleven. Ik heb persoonlijk twee maanden geleden produkten van die gewassen naar de kommissie gebracht en het bleek niet mogelijk om daar iets konkreet uit te halen. Het zou erg ver gaan. Men wilde toch eerst dit doen, maar met deze haast wordt het benaderd. We staan bij wijze van spreken aan de andere kant van het veld te kijken wat er groeit en hoe het groeit en of er gevaar kan zijn. Ik vind het een griezelige gedachte. Het moet gewoon zo snel mogelijk uit de weg. In dat op zich zijn we het gelukkig met elkaar als raad eens, waar we heel blij om zijn. Wethouder van der Weegen: Nog even terugkomend op de financiering. Als je nu zulke zaken gaat reserveren, dan ga je daar strukturele voorzieningen voor treffen. Strukturele voorzieningen via de be groting. Die begroting moet sluitend gemaakt worden. Ook dat is duidelijk. Dan zou zo'n strukturele voorziening konsekwenties kunnen hebben voor plaatselijke belastingen. Ik heb alleen maar gepoogd aan te geven dat het karakter van deze uitgaven zich daar niet voor lenen. Ik denk dat het verstandiger is om deze kosten eerst op zijn merites te beoordelen als die gevallen zich aandienen en dat dat karakter van die kosten duidelijk een rekeningkarakter is. Als zich dat inderdaad voor doet, dat je dan pas die strukturele oplossing via afschrijving in een aantal jaren moet afwentelen op de burgers van Halsteren, als verhaal niet mogelijk is. Dat is de intentie van mijn opmerking. De voorzitter: Voorts voelt het kollege zich gesteund door de spoed waarop aangedrongen is. Wij zullen dat ook aan de provincie mededelen dat dat de teneur van de behandeling in deze raad was. Ik denk dat het belangrijk is om dit te doen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 4. VOORBEREIDINGSBESLUITEN 4.1. VERVANGENDE NIEUWBOUW NIEUWE MOLENWEG (KONTINGENT 1987). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 4.2. UITBREIDING HOTEL DE RAM. Het lid Mouws: We waren een beetje verrast door de koppeling aan verkoop en daarnaast de tweede prijs voor als er eventueel gebouwd zou worden. Het is voor ons eigenlijk een beetje wijfe- lend. Is het nu een aktiviteit in het kader van bedrijfsuit- voering zoals we dat meer kennen? Wij dachten dat dan die dubbele prijs niet geheven werd, met name voor handel en nijver heid, en hier specifiek wel. Dat eigenlijk ter informatie, maar we staan 100% achter het voorstel. Wethouder van der Weegen: Ik denk dat we toch een verschil moeten maken tussen een bedrijventerrein en andere woningen. U noemt dat handel en nijverheid of bedrijfsuitvoering. Dat is

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 90