denk dat het een erg goede zaak is dat we als plaatselijke mensen daar
direkt bij betrokken zijn, hoewel we wat zorgen hebben over de finan
ciële procedure met de landsadvocaat. Ik heb wel begrepen dat de lands-
advokaat veel zaken op zijn tafel zal krijgen, die lang niet allemaal
eenvoudig zijn.
De heer van Eekelen volgt eigenlijk in zijn mededeling en zijn vraag
het gehele beeld wat de voorgaande sprekers hebben gezegd. Hij zegt
alleen, we zijn nu zo plaatselijk bezig en op enige kilometers afstand
gebeurt er verschrikkelijk veel meer en wat doen we daar aan. Ik denk
dat ik daar graag het woord over laat aan de voorzitter.
Wethouder van der Weegen: U heeft naar voren gehaald is het niet
verstandig om te reserveren voor toekomstige uitgaven in dit kader. U
heeft al begrepen van wethouder Sinke dat het kollege vindt dat er in
principe verhaal toegepast moet worden. Dat in eerste instantie.
Daarnaast zijn het toekomstig mogelijke kosten die nauwelijks te voor
zien zijn. Een planning daarvoor is niet of nauwelijks te maken. Moch
ten er in dat kader tegenvallers komen dan zijn er natuurlijk twee
zaken aan de orde. Enerzijds is er de saldi-reserve die dat eventueel
op moet vangen. Dat is een algemene reserve die we binnen het gemeente
lijk bestel kennen. Daarnaast kun je de kosten die je maakt
afschrijven over meerdere jaren. Ook dat is dus een mogelijkheid. Die
drukken dan op toekomstige begrotingen. Dat zou natuurlijk ook met het
treffen van reserveringen zo zijn. Die zouden ook ten laste van de
toekomstige begroting moeten komen. Het verschil daarin is toch niet
zo groot. We zijn wel doende om waarbij je duidelijk voorzienbare
zaken kunt hebben, bijvoorbeeld vervangingsinvesteringen, om daar wel
een dergelijk systeem voor op te stellen. We zijn daar de vorige week
voor het eerst in de kommissie Financiën mee geweest om wat vinger
oefeningen in dat kader te doen. Daar zijn we druk mee doende. Ik denk
dat het karakter van deze mogelijk toekomstige uitgaven zich daar nau
welijks voor lenen.
De voorzitter; Hetgeen de heer van Eekelen heeft aangesneden, is nu
niet aan de orde. Ik kan hier wel een kort antwoord op geven. We hou
den dit nauwlettend in de gaten. Het feit dat door het kabinet ter
zake initiatieven zijn genomen, -bijzonder serieus-, en er in België
nu ook maatregelen zijn genomen, -nog niet voldoende-, heeft ons doen
besluiten om als gemeente nu geen initiatieven te nemen, omdat dat wei
nig toegevoegde waarde zou hebben op dit moment. Dat kan anders worden.
Het lid SomersIk ben tevreden met het antwoord van wethouder
Sinke, dat het toch, -al is het niet vergelijkbaar met de enorme
vervuilingen die elders plaatsvinden-, zulke belangrijke zaken zijn,
vooral in het belang van de naaste omwonenden en de akkerbouwbedrijven
die daar zitten, dat er dus met spoed aan gewerkt gaat worden. Een
aanvulling misschien op de wethouder, -ik ben geen wethouder
Financiën-, wat de kosten betreft is het natuurlijk wel aan een
maximum gebonden. Dat staat ook in het voorstel dat er maximaal f 5,
per inwoner zal betaald moeten worden ingevolge die Interimwet
bodemsanering. Dat betekent dat het voor Halsteren toch 12.500 x
f 5,aan kosten met zich mee zal brengen. Dat zal de heer Mouws
bedoeld hebben wat betreft de fondsvorming, maar dat zijdelings.
Wethouder Sinke: Ik denk dat de heer Mouws bedoelde dat er natuur
lijk meerdere zaken kunnen opduiken, waardoor dat maximum herhaalde
malen op de tafel komt.
-7-
Het lid MouwsBeiden, ook vooral de bezorgdheid dat als er
eventueel geen geld zou zijn, dat ieder verder onderzoek zou stagneren.
Wethouder Sinke: Nog iets, misschien illustratief voor de zaak waar
mee het benaderd wordt, de spoed. In het eerste onderzoek wat gepleegd
is staat de relatie met landbouwgewassen. Toen heb ik tegen de mensen
van de provincie gezegd, wacht daar dan niet mee tot volgend jaar, dan
kun je dat opnieuw gaan bepalen. Ook in deze herfst groeide daar
gewassen. Dat is wat achterwege gebleven. Ik heb persoonlijk twee
maanden geleden produkten van die gewassen naar de kommissie gebracht
en het bleek niet mogelijk om daar iets konkreet uit te halen. Het zou
erg ver gaan. Men wilde toch eerst dit doen, maar met deze haast wordt
het benaderd. We staan bij wijze van spreken aan de andere kant van
het veld te kijken wat er groeit en hoe het groeit en of er gevaar kan
zijn. Ik vind het een griezelige gedachte. Het moet gewoon zo snel
mogelijk uit de weg. In dat op zich zijn we het gelukkig met elkaar
als raad eens, waar we heel blij om zijn.
Wethouder van der Weegen: Nog even terugkomend op de financiering.
Als je nu zulke zaken gaat reserveren, dan ga je daar strukturele
voorzieningen voor treffen. Strukturele voorzieningen via de be
groting. Die begroting moet sluitend gemaakt worden. Ook dat is
duidelijk. Dan zou zo'n strukturele voorziening konsekwenties kunnen
hebben voor plaatselijke belastingen. Ik heb alleen maar gepoogd aan
te geven dat het karakter van deze uitgaven zich daar niet voor lenen.
Ik denk dat het verstandiger is om deze kosten eerst op zijn merites
te beoordelen als die gevallen zich aandienen en dat dat karakter van
die kosten duidelijk een rekeningkarakter is. Als zich dat inderdaad
voor doet, dat je dan pas die strukturele oplossing via afschrijving
in een aantal jaren moet afwentelen op de burgers van Halsteren, als
verhaal niet mogelijk is. Dat is de intentie van mijn opmerking.
De voorzitter: Voorts voelt het kollege zich gesteund door de spoed
waarop aangedrongen is. Wij zullen dat ook aan de provincie mededelen
dat dat de teneur van de behandeling in deze raad was. Ik denk dat het
belangrijk is om dit te doen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
4. VOORBEREIDINGSBESLUITEN
4.1. VERVANGENDE NIEUWBOUW NIEUWE MOLENWEG (KONTINGENT 1987).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel
van burgemeester en wethouders.
4.2. UITBREIDING HOTEL DE RAM.
Het lid Mouws: We waren een beetje verrast door de koppeling
aan verkoop en daarnaast de tweede prijs voor als er eventueel
gebouwd zou worden. Het is voor ons eigenlijk een beetje wijfe-
lend. Is het nu een aktiviteit in het kader van bedrijfsuit-
voering zoals we dat meer kennen? Wij dachten dat dan die
dubbele prijs niet geheven werd, met name voor handel en nijver
heid, en hier specifiek wel. Dat eigenlijk ter informatie, maar
we staan 100% achter het voorstel.
Wethouder van der Weegen: Ik denk dat we toch een verschil
moeten maken tussen een bedrijventerrein en andere woningen. U
noemt dat handel en nijverheid of bedrijfsuitvoering. Dat is