3ab nsjfane 41 1 as U naaglari n1 biariiscw nav ms4 nas 3aad 32s x3
,nsXXa3aioov 3aad so n i 41 .xsbitsDRKuosï 3aw 3g2X 3sri nsaila (3a2n
Xsarirav 32b U 3ab ,3i2u3d*g naddad gaiialunoi si aba:, nss lav vox 42
3)s9rf 349qaa IsBiooa 39ri aud Is >bïabno 3sb 3)a33sd 3sw 3sQ >3821
ai9if nas emais2W wuoivarr na4 nab o3 apssra n2 sliat aw nabilw issQ
nsxaw sW 3iasd bgasivsg issd naa 9.': ■it.«ur»4 9b nab aasbag iasm 3airr
3n0 .naman 4^21bw4 ano U 3nu4 3cb fiH ,.T-nb9g (_iw rraddari 3bQ .asob u3
42 3aa34aqaax nab 7aga3 qo laaie xsbnos nsnsbai aiSiqionirrq bo 79 nad
ual" na 342a :do.j 3blow actso o >8" >w nrw -,blsi: qo aXJ
naob sW .n2srfag 3ad ni a3a2n naol> t.1 W .aiadag 3ari n2 at sot aaisn9o|;8
tnabaIa28a2a»o4 ab 3aa gn24iawn9iiraa ul b2adiBi:dnnr:o alXov n2 eaXXs
ano (.Xw nat$23na3a2b toiesG .naob 93 3 b mo nsrfcfad bsjBBivag ano alb
93 snas aas 3a2n it 3ad iïsorf U .34aamag nt2s »2b na3tXvisv ab nav
-ma 3 a n2 Xa3aioov 3ad ai nad a23ns3aa2 >ssb ni btoowins 3ad 3lai3ad
ow bgri.
4£2Ismafi nsnslbni 3 frajnabnams naa naXXiw £2W gals4a3 nav b2X 3aH
nab navag naXX2w 32u laaa 3a2n [Xsiaqeifoia .jfaaW n £iw 3ab
lab nav iabuod3aU .3iasg naa gnXiso\r32u xssb tgaXXo4 Sari aori tnaggas
3ad .nabiow nanm/4 342irxdag Sdoaisl lav ia4as iaaa aaasgnsX iaisao^eag
•naabag aw naddad 3£d .ftasg as inXXabnadiabno ni wuainqo no aXaaim
199W mo iqo eaXXa Sbxrori nab .naob a3 Sab to sgacibqo giro b^si afo eiA
biaaXinaioiag Sain Sari 0 3dad ax laaK .21iX 3am na3aiq ibbj. 93 wuainqo
lib at aXA .naXq nav 3ai<r aw ntlx 3ab land .sax ni jrigniibuoH fiv
31 us Sad .llu Sain 4oo ia at nro4 asabuA .ox Sad Saag nab SssaXusfioi os
-Xo4 eXa naass XaSaioov 3ari i93riot navtiXd £iW .naob or Sauwad Xav U
snaw tidi9 42 gas 3ab ,bitavost 3 brow Snawabnaos Sad sXA .bnaibagni
-i»oH 1am 9gsXXo4 ala ^2w naog fmb .gnalsd nsv gaibagmain wU ioov ai tab
-lav aSetaaX ab dad 41 .nagv^s asal gon doo3 Xlw 41 a4nl8 T^buorfiaW
nasraag nav XaT .namonagiaaw laSsaaaagiud ab gabbimgabtisv .gniiabng
id 3bniv 4tlXlaom Saw bnovsnsv ua 0 alb irisivnag axusi aib naddad na3
lar.b nsiaw srsnsiofraw nsvsx 4o0 .naaatm aavss gniiabsgiav alb qc naiaw
.aaw gnlisbagiav abnannaqa labnostld n'ox nari ioov Sari Saboo «gisawnas
-26-
Daar heb ik nog een poosje mee gepraat. Ik vond toen dat wij hier een
bijzonder goed voorstel van de wethouder hadden, om deze zaak voor
deze mensen aldus veilig te stellen. Die garantie, de tijd van Bouw
toezicht voor de werkzaamheden van de opdracht, is twee jaar. Daarna
is er volledige opname in het Kafi-gebeuren. Dan hebben die mensen
gegarandeerd die baan behouden. Dit zet U mede op de helling. Ik wou
dat U die zeven had zien zitten. En zeker de mensen die hier altijd zo
sterk.
Het lid Roosenboom: Maar waren die mensen dan allemaal in dienst voor
taxatie van onroerend goed? Dat waren mensen in civiel technische
dienst
De voorzitter: Maar voor civiel technisch geldt in principe het
zelfde, want ook voor het civiel technisch gedeelte is men op dit
moment in onderhandeling met de Heidemij en die zijn praktisch af
gerond. Ook met de garantie van werk over een bepaalde periode.
Het lid Roosenboom: Maar meneer de voorzitter, wees toch een keer
eerlijk. In onze begroting staat een post opgenomen voor Bouwtoezicht
West-Brabant, voor de beoordeling van de bouwplannen. Dat is een be-
drag per inwoner. Dat geldt voor alle gemeenten die bij Bouwtoezicht
West-Brabant zijn aangesloten. Het bedrag wat wij in de begroting heb
ben is afgeleid van de kosten die de mensen maken, die de bouwplannen
bekijken. Indertijd werd de taxatie onroerend-goedbelasting gemaakt
aan de hand van de werkelijke kosten.
De voorzitter: Ik heb dus uitgelegd ook al betaal je met een vast...
Het lid Roosenboom: Ik heb ook in dat bestuur gezeten meneer de voor
zitter.
De voorzitter: Ja, dat weet ik. Maar al betaal je met een vast be
drag of via een opdracht, die wachtgelden zullen moeten worden op
gebracht en dat zal moeten worden bepaald hoe. Dat wordt door het al
gemeen bestuur bepaald. En zijn we het daar niet mee eens, dan kun je
ook in bezwaar komen en uiteindelijk zal Gedeputeerde Staten de door
slag moeten geven. Alleen je hebt dan twee mogelijkheden hoe de wacht
gelden worden betaald, dat heb ik reeds gezegd. De eerste mogelijkheid
is dat alle gemeenten betalen. Dat vind ik dan overigens nog de beste
oplossing. De tweede mogelijkheid is dat alleen die gemeenten moeten
betalen die de laatste jaren er opdrachten aan gegeven hebben. Dat
waren geen vaste bedragen in de begroting, neen, opdrachten aan ge
geven heeft. Dat is een normale benadering denk ik. En dan moeten wij
meebetalen, in allebei de gevallen. Alleen, nogmaals dat is voor 99,9%
zo. Dat is voor 99,9% zeker. Het is wel terecht dat U die vraagstel
ling opwerpt. Dat heb ik ook gezegd. Alleen zo zit dat nu éénmaal in
elkaar. Of we dat aardig vinden ja dan neen. Die verplichtingen ten
aanzien van het personeel zouden anders niet eens nagekomen kunnen
worden, want die taxaties worden alleen maar per opdracht verstrekt,
die worden niet betaald via vaste bedragen per inwoner per jaar. Dus
dat zou betekenen dat het personeel dan in de kou blijft staan, omdat
geen enkele gemeente betaalt. Dat is een beleid dat je als overheid
helemaal niet kunt voeren.
Het lid Roosenboom: Gaat U na of die mensen in dienst zijn, ofwel op
basis van free-lance. Die komen...
De voorzitter: Daar heeft wethouder van der Weegen op geantwoord hoe
dat in elkaar zit.
De voorzitter: Dan gaan we nu tot het amendement van de heer van
Eekelen over. Ik neem aan dat dat nog door twee andere leden wordt
ondersteund. Het wordt ondersteund door de heer Mens en de heer van
Elzakker. Dat is dus om niet meer uit te geven dan f 49.200, En de
konklusie die is als dat amendement wordt aanvaard, dat we dan de op-
3 9f' 3 fi b 9 1 3' i 1 7 9 I 9 3' 90 1 '10 4 3 Sf3 1