)i3isioov sb 79909n 9i^(|u7i9^0l f nioodnsaooH bil i$H
'i'i99X&^ ]0BclB7h"*i89W ^Holsdoivuofl aï Ifib OS S^XdS
99X63*0x1 asbidv ,fl9bi9v bosibagnx dib 09jiJtirio8ii£ws9d
üsjiifikS 9bn9i so^ino i/ssTudsslvbs
8191 al: naddsrf flW .nslllw sw ibsh assa 93 no blsdlliv
iBiiwssd nsv uAaai amaw*' 9 3nsd&78-3aaW trio):ssolvuuti
3«sW 3rio±sao3wuoH roob nanaXBliad P9381 3ain w rrsddari >ib
fiKfisss hjb!>7b33o3 3asn sanrrs n£ls
0 a*3S7q »w 3sb os 39In el 3sri inagssW 3Bb nsv rabuoriaaW
»H .393*1 3SS( n®g9ri 399VS§nO 8i 3fib Sob CI;' I 39V0 3fiB7q
bnc 399W ,b7uadag imliaoo a93&t naqolagis ab si sab a» ua
(is lflidtifl-38»U srfolxsoSwuofl 300b asbnlvedaalq aalleluia qo
ibbw 39lrr aJtb el g i llala J J9 3kH 3Kb dl At riooT .a£ls
vnsfi 39 lab nfls nsb£l3 sjWtrrb 39 als 3ab nfls oa lead Iss
3199ii rravsgagnas £lrf os aiaad sb qo nssn»m 39 3ab rra al
olIq39v sb bgssag alssagon éad jII .Idoluev asbarfmsasjfasw
3n933no nssgsgnsa 3dsd a sib saisojfnsarsvo sb tin 3toov
sbliiaqad 3sb 3sb os 39lo isjIs.; al 3sri ns asbsifa&Buli*w
iBB/i 3sd 3sb bgasag doo J sar: ^IH ibrow nsvsgao ansguai
ntla vox bsB3 sssb nav gnl3ri3iXq3sv sb 903 uaisaalsH asv
Xavag alls al 3sb a£ls 3son oa lad 3bb as asssld 93 aleqoojl
alnsn n^lir tbbH .3nodsa bsog nagalsrfoilqrav n£ls rr&is3elBH
3s&b 3sd 3sb as asruadsg bsog bs!3bxb3 ab 3sb eSBBlq sJmas
■jgiov sib 3sb doo3 dnsb il ,laoa sl^JtXagoin qoosfbsog oa b3B£
eXaaorgorr Uw j|I llaagaaa 0 sib 9b70gioi' sb 3sla na al 93
.nsmaa 93 asfi agallod led asv loieyoov lad mo nallal ïoov
b! IsSeioov f.riirq ri99 3ad 1Kb j
39on al qo asv9 goa 39 ill 3sb nsldoaslM iraSSisroov 90
j3sd qo i.;ian 3<>.r «3la 3do la so:1 wol asv rimssad 39.1 nt ill
9w 3£la st^HruiiSsH srfaardsg 1'taad aaiov 3aki -not rsaoo 1
1I39V 3sd al al 3b0 .nalliw aw 3bw namnn al ufianvdallmxai
1300V 311) lelul itf)3böCI .oa abas3e 300 i- a. uïb na
3ns .aaob el aevsod 3aln doo l93e3oov 31 b aw nabbed
sb ,9suad sib naddsd sW .3aaaw9g iriolsac 1wuod 799.117 a boos
anslb alnav al nsanam 39 3sb ctoia 3cs; 3sd aaaXIA .d(ll
tul 3sbno 39ln nsvsdsgqo ib3ow gnllags3 sjltllaqqadoanasas#
ad{;llaqqad3en99ia98 ab go 39w 9b 3sbino -sbbbt ,3bb,. 393d39lc:
tag na£ olg93 930Tg a'03 3oov no «Idssn il^11ago.<n isla la'ri
3sn asqol dfllsg Isoa olgsi alQ .asddad »1 gall9393 sdtll
I99338 Jsrf 3an bisovag n;jnlX9bnBd3abno fltla 33 .389vsg lad
)W9gabs3a aaw3 lam asbbsd aW .3l933sd baldag 3oo3g a'os lad
1 sib ïuQ insdsifl—b3ood d^lislasW 389W9gdas732 led as nsd
t7gsd Xsw doo oS .3bb3.Ij(8S7 gins 3o3 blslsg 3aln asddsd
-24-
stonden ook wel achter het standpunt van het gewest dat dat niet kon.
Dan zit je voor de situatie dat op grond van de wet van de gemeenschap
pelijk regelingen, bouwtoezicht moet worden opgeheven. Dat moet voor 1
februari 1988 allemaal zijn beslag hebben. Dat is zo door de provincie
voorgeschreven. Men kan nog uitstel krijgen. En voorts kan er soms ook
een uitzondering worden gemaakt. Bijvoorbeeld voor het streekarchief
zijn we bezig om te vragen aan Gedeputeerde Staten dat daar een uit
zondering voor kan worden gemaakt. En als er goede redenen voor zijn
dan wordt er ook wel toestemming voor gegeven. Voor Bouwtoezicht
wisten we van te voren dat die toestemming er niet zou komen. Dus dat
betekent opheffing. Als de opheffing aan de orde is dan is er sprake
van overtollig personeel, tenzij ze een andere baan hebben gevonden.
Wat heeft Bouwtoezicht nu gedaan. Er zitten drie poten in Bouwtoe
zicht. U hebt Welstand genoemd, het civiel technische deel, (het
stedebouwkundig deel) en de taxatie. Dat zijn de drie onderdelen. Men
is met diverse ondernemers in onderhandeling gegaan om te proberen
personeel met de werkzaamheden over te hevelen. Dat heeft te maken met
personeelsbeleid en ik denk dat dit ook in het verlengde ligt wat ik
hier altijd ook gezegd heb:zorg voor een goede regeling voor het
personeel. Vooral nu we het aan zien komen. Bij de gemeenschappelijke
regeling het woonwagenschap hebben we dat ook zo benaderd. En er gaan
meer gemeenschappelijke regelingen weg. Zorg alstublieft voor het per
sonele aspekt, dat is erg belangrijk. Dat punt heeft bij ons erg zwaar
gewogen. Het punt is dan en dat stelt de heer Roosenboom aan de orde,
zijn wij wel verplicht om aan die wachtgelden deel te nemen. Dat is
dan het punt. Met name als het personeel geen ander baan vindt, dus
als die overeenkomst niet kan worden nagekomen, omdat wij geen werk
zaamheden afnemen - er zijn overeenkomsten met Kafi gesloten dat ze
die mensen overnemen met een garantie aan een bepaalde hoeveelheid
werk. Wordt die garantie niet gehaald dan moet Bouwtoezicht betalen
uit de reserves die zij nu nog heeft. Dat is al door het algemeen
bestuur aanvaard. Dus dan worden die reserves aangetast. Maar de over
eenkomst is ook zodanig als Kafi niet genoeg opdrachten krijgt dan
gaat dat personeel terug naar Bouwtoezicht, althans binnen een be
paalde periode. Ik weet niet meer of dat twee of drie jaar is, maar
het is binnen een bepaalde periode. Dan gaat het personeel terug naar
Bouwtoezicht. Dan gaat de wachtregeling spelen, die moet dan worden
toegepast op die mensen. En dan komt de aan de orde, dat de gemeenten
moeten betalen. Welke gemeenten? Welke gemeenten moeten daaraan be
talen? In principe is het zo bij een gemeenschappelijke regeling dat
alle gemeenten daaraan moeten betalen. Dat is in principe zo. Alleen
ik zou me kunnen voorstellen dat een andere verdeelsleutel wordt ge
zocht. Dat men zegt, laten we het zo doen, we hebben drie onderdelen.
Wie heeft gebruik gemaakt van die drie onderdelen en dat de gemeenten
die daar gebruik van hebben gemaakt dat die dan wachtgelden moeten
betalen. Dat moet nog worden beslist, dat geef ik de heer Roosenboom
toe. Alleen het zit er heel dik in dat minimaal die gemeenten moeten
betalen die de laatste jaren gebruik hebben gemaakt van die diensten.
Dus dat is nog niet zeker, dat geef ik ook toe. Maar dat is wel haast
te verwachten. Of alle gemeenten, dat is de andere mogelijkheid. Daar
moet in het algemeen bestuur van Bouwtoezicht nog over worden gespro
ken. Alle gemeenten of een deel van de gemeenten. Maar dan toch zeker
dat deel dat gebruik van die diensten heeft gemaakt. Een andere ver
deling kan ik mij niet voorstellen. Want het moet wel worden betaald.
We hebben verplichtingen aan dat personeel. Zo eenvoudig is dat. Dat
is het sociaal aspekt. Dat heeft zwaar gewogen. Dat heeft wethouder