)i3isioov sb 79909n 9i^(|u7i9^0l f nioodnsaooH bil i$H 'i'i99X&^ ]0BclB7h"*i89W ^Holsdoivuofl aï Ifib OS S^XdS 99X63*0x1 asbidv ,fl9bi9v bosibagnx dib 09jiJtirio8ii£ws9d üsjiifikS 9bn9i so^ino i/ssTudsslvbs 8191 al: naddsrf flW .nslllw sw ibsh assa 93 no blsdlliv iBiiwssd nsv uAaai amaw*' 9 3nsd&78-3aaW trio):ssolvuuti 3«sW 3rio±sao3wuoH roob nanaXBliad P9381 3ain w rrsddari >ib fiKfisss hjb!>7b33o3 3asn sanrrs n£ls 0 a*3S7q »w 3sb os 39In el 3sri inagssW 3Bb nsv rabuoriaaW »H .393*1 3SS( n®g9ri 399VS§nO 8i 3fib Sob CI;' I 39V0 3fiB7q bnc 399W ,b7uadag imliaoo a93&t naqolagis ab si sab a» ua (is lflidtifl-38»U srfolxsoSwuofl 300b asbnlvedaalq aalleluia qo ibbw 39lrr aJtb el g i llala J J9 3kH 3Kb dl At riooT .a£ls vnsfi 39 lab nfls nsb£l3 sjWtrrb 39 als 3ab nfls oa lead Iss 3199ii rravsgagnas £lrf os aiaad sb qo nssn»m 39 3ab rra al olIq39v sb bgssag alssagon éad jII .Idoluev asbarfmsasjfasw 3n933no nssgsgnsa 3dsd a sib saisojfnsarsvo sb tin 3toov sbliiaqad 3sb 3sb os 39lo isjIs.; al 3sri ns asbsifa&Buli*w iBB/i 3sd 3sb bgasag doo J sar: ^IH ibrow nsvsgao ansguai ntla vox bsB3 sssb nav gnl3ri3iXq3sv sb 903 uaisaalsH asv Xavag alls al 3sb a£ls 3son oa lad 3bb as asssld 93 aleqoojl alnsn n^lir tbbH .3nodsa bsog nagalsrfoilqrav n£ls rr&is3elBH 3s&b 3sd 3sb as asruadsg bsog bs!3bxb3 ab 3sb eSBBlq sJmas ■jgiov sib 3sb doo3 dnsb il ,laoa sl^JtXagoin qoosfbsog oa b3B£ eXaaorgorr Uw j|I llaagaaa 0 sib 9b70gioi' sb 3sla na al 93 .nsmaa 93 asfi agallod led asv loieyoov lad mo nallal ïoov b! IsSeioov f.riirq ri99 3ad 1Kb j 39on al qo asv9 goa 39 ill 3sb nsldoaslM iraSSisroov 90 j3sd qo i.;ian 3<>.r «3la 3do la so:1 wol asv rimssad 39.1 nt ill 9w 3£la st^HruiiSsH srfaardsg 1'taad aaiov 3aki -not rsaoo 1 1I39V 3sd al al 3b0 .nalliw aw 3bw namnn al ufianvdallmxai 1300V 311) lelul itf)3böCI .oa abas3e 300 i- a. uïb na 3ns .aaob el aevsod 3aln doo l93e3oov 31 b aw nabbed sb ,9suad sib naddsd sW .3aaaw9g iriolsac 1wuod 799.117 a boos anslb alnav al nsanam 39 3sb ctoia 3cs; 3sd aaaXIA .d(ll tul 3sbno 39ln nsvsdsgqo ib3ow gnllags3 sjltllaqqadoanasas# ad{;llaqqad3en99ia98 ab go 39w 9b 3sbino -sbbbt ,3bb,. 393d39lc: tag na£ olg93 930Tg a'03 3oov no «Idssn il^11ago.<n isla la'ri 3sn asqol dfllsg Isoa olgsi alQ .asddad »1 gall9393 sdtll I99338 Jsrf 3an bisovag n;jnlX9bnBd3abno fltla 33 .389vsg lad )W9gabs3a aaw3 lam asbbsd aW .3l933sd baldag 3oo3g a'os lad 1 sib ïuQ insdsifl—b3ood d^lislasW 389W9gdas732 led as nsd t7gsd Xsw doo oS .3bb3.Ij(8S7 gins 3o3 blslsg 3aln asddsd -24- stonden ook wel achter het standpunt van het gewest dat dat niet kon. Dan zit je voor de situatie dat op grond van de wet van de gemeenschap pelijk regelingen, bouwtoezicht moet worden opgeheven. Dat moet voor 1 februari 1988 allemaal zijn beslag hebben. Dat is zo door de provincie voorgeschreven. Men kan nog uitstel krijgen. En voorts kan er soms ook een uitzondering worden gemaakt. Bijvoorbeeld voor het streekarchief zijn we bezig om te vragen aan Gedeputeerde Staten dat daar een uit zondering voor kan worden gemaakt. En als er goede redenen voor zijn dan wordt er ook wel toestemming voor gegeven. Voor Bouwtoezicht wisten we van te voren dat die toestemming er niet zou komen. Dus dat betekent opheffing. Als de opheffing aan de orde is dan is er sprake van overtollig personeel, tenzij ze een andere baan hebben gevonden. Wat heeft Bouwtoezicht nu gedaan. Er zitten drie poten in Bouwtoe zicht. U hebt Welstand genoemd, het civiel technische deel, (het stedebouwkundig deel) en de taxatie. Dat zijn de drie onderdelen. Men is met diverse ondernemers in onderhandeling gegaan om te proberen personeel met de werkzaamheden over te hevelen. Dat heeft te maken met personeelsbeleid en ik denk dat dit ook in het verlengde ligt wat ik hier altijd ook gezegd heb:zorg voor een goede regeling voor het personeel. Vooral nu we het aan zien komen. Bij de gemeenschappelijke regeling het woonwagenschap hebben we dat ook zo benaderd. En er gaan meer gemeenschappelijke regelingen weg. Zorg alstublieft voor het per sonele aspekt, dat is erg belangrijk. Dat punt heeft bij ons erg zwaar gewogen. Het punt is dan en dat stelt de heer Roosenboom aan de orde, zijn wij wel verplicht om aan die wachtgelden deel te nemen. Dat is dan het punt. Met name als het personeel geen ander baan vindt, dus als die overeenkomst niet kan worden nagekomen, omdat wij geen werk zaamheden afnemen - er zijn overeenkomsten met Kafi gesloten dat ze die mensen overnemen met een garantie aan een bepaalde hoeveelheid werk. Wordt die garantie niet gehaald dan moet Bouwtoezicht betalen uit de reserves die zij nu nog heeft. Dat is al door het algemeen bestuur aanvaard. Dus dan worden die reserves aangetast. Maar de over eenkomst is ook zodanig als Kafi niet genoeg opdrachten krijgt dan gaat dat personeel terug naar Bouwtoezicht, althans binnen een be paalde periode. Ik weet niet meer of dat twee of drie jaar is, maar het is binnen een bepaalde periode. Dan gaat het personeel terug naar Bouwtoezicht. Dan gaat de wachtregeling spelen, die moet dan worden toegepast op die mensen. En dan komt de aan de orde, dat de gemeenten moeten betalen. Welke gemeenten? Welke gemeenten moeten daaraan be talen? In principe is het zo bij een gemeenschappelijke regeling dat alle gemeenten daaraan moeten betalen. Dat is in principe zo. Alleen ik zou me kunnen voorstellen dat een andere verdeelsleutel wordt ge zocht. Dat men zegt, laten we het zo doen, we hebben drie onderdelen. Wie heeft gebruik gemaakt van die drie onderdelen en dat de gemeenten die daar gebruik van hebben gemaakt dat die dan wachtgelden moeten betalen. Dat moet nog worden beslist, dat geef ik de heer Roosenboom toe. Alleen het zit er heel dik in dat minimaal die gemeenten moeten betalen die de laatste jaren gebruik hebben gemaakt van die diensten. Dus dat is nog niet zeker, dat geef ik ook toe. Maar dat is wel haast te verwachten. Of alle gemeenten, dat is de andere mogelijkheid. Daar moet in het algemeen bestuur van Bouwtoezicht nog over worden gespro ken. Alle gemeenten of een deel van de gemeenten. Maar dan toch zeker dat deel dat gebruik van die diensten heeft gemaakt. Een andere ver deling kan ik mij niet voorstellen. Want het moet wel worden betaald. We hebben verplichtingen aan dat personeel. Zo eenvoudig is dat. Dat is het sociaal aspekt. Dat heeft zwaar gewogen. Dat heeft wethouder

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 66