f -17- nier van werken verdient. Maar we hebben ook oren voor de argumenten van de voorzitter. De werkloosheid speelt bij ons een grote rol. Als Kafi terugkomt en de prijs komt anders te liggen, dan zullen wij dat in ieder geval positief benaderen, dat is gebeurd. We hebben daar al leen nog een paar vragen bijEigenlijk hetzelfde wat de heer van Eekelen vraagt, tenminste die merkt dat op. Wat als Halsteren deze opdracht wel aan Kafi geeft, maar andere gemeenten niet. Dan worden die mensen toch ontslagen, wat zijn dan de financiële konsequenties voor Halsteren? Kunnen we dan nog wel een andere taxateur te pakken krijgen? Het lid Wiersema-DupréWij wijzen het door het kollege gevoerde beleid voor de hertaxatie voor de onroerend-goedbelasting om prin cipiële redenen af. U heeft twee taxatiebureaus laten inschrijven. Dan gaan wij er als V.V.D. vanuit dat het kollege dit op de normale wijze afhandelt. En dus het in Uw voorstel genoemde zorgvuldigheidsbeginsel hanteert. Wat het kollege hier heeft gedaan is koehandel en de V.V.D. wenst hieraan niet mee te werken. Door de firma Kafi is begin februari een offerte uitgebracht van f 58.965,exclusief B.T.W. en door de firma Houdringe een offerte van f 41.000, U heeft het toen nodig gevonden de firma Kafi te verzoeken een nieuwe offerte te laten uitbrengen. Deze kwam toen uit op f 13.000,minder dan hun eerste offerte. Op zich al een handeling van de firma Kafi die te denken geeft want dit betekent dat ze de eerste keer onzorgvuldig begroot hebben en gedacht hebben laat de gemeente Halsteren maar be talen. Waarschijnlijk onwetend van het feit dat er een andere offerte door de firma Houdinge werd uitgebracht. U heeft hier twee fouten ge maakt. Ten eerste tegen de ene partij zeggen je moet een nieuwe of ferte maken, want je bent te hoog. Dat is principieel onjuist. De twee de fout is, wanneer de lagere offerte van Kafi komt, is hij nog te hoog en wel f 6.000,We zijn het met de firma Houdringe eens dat de ethiek van aanbestedingen meebrengt dat bij een dergelijke onderhandse aanbesteding, de laagste inschrijver de opdracht wordt gegund. Uw ar gumenten wat betreft de wachtgeldregeling waaraan de gemeente mogelijk zou moeten meebetalen, zijn mijns inziens niet zuiver. U heeft een zekere verantwoordelijkheid, zegt U in Uw voorstel. Deze verantwoorde lijkheid gaat niet zo ver dat U de nieuwe werkgever van het ex-perso- neel in staat stelt nogmaals te offreren. Deze keer is het de werk gelegenheid, de volgende keer de volksgezondheid of het kunnen krijgen van een extra kontingent woningen. Kortom, allemaal argumenten die niets met een aanbesteding van doen hebben. Ik ben van de veronder stelling uitgegaan dat U recht door zee was in Uw doen en laten, maar ik ben ernstig teleurgesteld over Uw houding in deze. U zult wel begrijpen dat ik niet veel vertrouwen meer heb in Uw beleid. Wethouder van der Weegen: De heer van Elzakker heeft twee zaken genoemd. A, het punt van het vragen van meerdere offertes. U vond het een goede zaak, omdat het uiteindelijk de prijs van het taxeren omlaag heeft gebracht en daarnaast heeft U het tweede aspekt genoemd de gun ning en die zou niet goed zijn geweest. Ik denk dat beiden toch een goede zaak zijn. In elk geval de meerdere offertes. Dat is duidelijk, omdat dat tot een lagere prijs heeft geleid. Tweede punt de gunning. De gunning is duidelijk zo dat in dit geval er andere elementen mee spelen dan alleen het feit van wie de goedkoopste is. Die argumenten weegt het kollege en daarvan zegt zijwij vinden dat deze de gevolgde handelwijze rechtvaardigen en met mij nogmaals de overgrote meerder heid van de kommissie Financiën. We hebben daar twee vergaderingen over gesproken. In de eerste vergadering is het zo geweest dat de eers te taxaties op tafel gelegen hebben. Het advies van de voltallige kom-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 59