os U Jab afjaad nlaljf 099 flm Jeasdisv JaH ifTalajtag ncv bil JaH •b IsJkioov Jib lflwi9J alJaiJalnlmb* wU J911, Jbrjj jfiaw aJ brraibvjioov tub qo navs jnioMl*joii| af ^"s" nav Jgfiul afJaoolaXaJ naa iIA 9b fid <1199 Jouq a f Jab jfi jJnsb nab ."asbiov blagaitg daas 9b ,iti ui ni fXM os Jain ai lab JsaN ai gaat aam law laaulnava -nod 9b .laarfadasjt abiaJg9gioov J ad fid nanoiag aio is J lavag lebai Jab alb uaaagalb joov n9vfild Jaoor blMMfilsgoa a»9 goiiaJad aJnaJ saam ,n99 Jain isswbnnd 9b fid ia Jab ladas JnsnlJisq J saw dl .aaXXlw iaas Jab Jab as Jbiow biaaiagjiu JnaJnod daas 9b fldrsaw nfls aaiav Jabmo ,Jgjowablsda99 ass XsscisXXb aw nsgfljd uM .Jbiow oaiavia glJJaiq g9v alb ua nannujl J90m doo nalsqiaV iasfi ab joob Jiuadag doo Jnamoa b blaaJadJiu JnnJnod ia Jab naXXlw saiaq 9lb otMgib ioov JaQ .ai j oaXadaS nav iaad ab Jam jail 9w ofli nanflX 9Joig riJ guuoH biX 39H mo galioalJaaroJuB tsv nfls Jaaawag gnllaobsd ab Jloon nad JaH .anas aaXXaJa qo gflig jffliablub raab alb cranagalb Jab anas m9d Jam glbaX -ad aoJiald itoibbw nabai lb doo al JaQ i99j|iav Xaailg fid nab a'odia ni naddad fid .aairnuJ nsaajMoUad I Jab nabolv fIv jah nasaX nannud 4oo Jab Jdad 0 «al glsawnaa daasboon fid Jab Xlw anaddoUad aXa Jab nfls nad os Jain dad Jab tbbM .nfls oad blag fid saaw dnad jdflXaaJaaXq naa issn fid nad aanrx&ab ns nag nantrld jaadisvbXag Jad mo noowag al navjaab gnlXaobad ad .naiad nsag -Jis i3 .nabuod aJ dfllagom Jdiaqad os atnasman 9b nav aljaelrmgio ab bXag JnaJnod nav nalsJadJlu Jad .3 ;.h ta-i JnaJnod nav nax^vad Jad .8 J laad awuoH laad 90 .nsn X aamnos an jaab najjia a'odlsli alG Jan dad dl .nfls tros daasioo navrssb gniisaijbooJub 9b Jab navagagnaa ab agawnav naXXaJa ravo gaaiv naa gaaig ia i> jfallw dl i.vJJlsioov a0 aslJdtnJani XaJaawJ nas asviacb tlaad no i blajaggJsav Jbiow baai ab ab at aladaJqmod ab ioov blsdaagJaav nabiow agaXXod Jad 100b nab sib JaQ .Jbiow naJoXaagjltr laadiavaad Jsd Jab ol Jain Jbtrod Jad «lala^Bd is alleen de feitelijke uitvoering. Dat is verder dacht ik niet in deze verordening geregeld. De goedkeuring van deze verordening moet niet in verband gebracht worden met wel of niet kontant uitbetalen. Dat is gewoon een voornemen van de ambtenaren die de financiële admi nistratie uitvoeren, dat is niet direkt in deze verordening geregeld. In deze verordening is gewoon sprake van een kassier en behoort het tot de mogelijkheden contant betalingsverkeer te behouden. Alleen in het aanbiedlngsvoorstel is als aanvulling gezegd, dat we van plan zijn om het kasverkeer te beperken tot het uiterste. Dus als het absoluut noodzakelijk is. Dat kan soms zo zijn. Met name bij Sociale Zaken kan dat soms een rol spelen en dan moet dat tot de mogelijkheden kunnen blijven behoren. Maar dat even als toelichting. Het lid van Eekelen:Het was eigenlijk ook de enigste mogelijkheid, als je geen brief wilt sturen naar het kollege om hier enige aandacht voor te vragen. De voorzitter: Ja, maar dat vind ik ook prima. Het lid van Eekelen: Wij zijn ook niet tegen het voorstel. Wij zeg gen dat kontante betaling gewoon mogelijk moet blijven voor degenen die dat willen. Als dat via een kascheque gaat, dan is dat toch wat anders. Men gaat te voortvarend te werk, als er hier nog in de raad nog over gesproken moet worden en dat dan Jan en alleman gebeld wordt om een gironummer op te geven. Dan kunnen ze daar eventueel de presen tiegelden, kilometervergoeding en dat soort dingen op storten. Dan zeg ik dan heeft men voor zijn beurt gepraat. Dan vind ik toch zeker dat je dat op zijn minst aan de persoon zelf moet vragen. Het lid VerbogtWij zijn er overigens voorstander van om het kon tante geldverkeer tot een minimum te beperken. Dat zegt U eerst. Even later zegt U weer, ook de uitbetalingen door de gemeente zullen giraal geschieden. Weer iets verder zegt U, in een uitzonderingssitua tie kan bij een plaatselijke bank altijd over kontant geld worden beschikt. Dat vind ik toch wel een beetje raar, want als er gewoon kontant iets afgerekend wil worden dan zit je gelijk in een uitzon deringspositie. Dat vind ik toch wel te vergaand. Wanneer U spreekt van risikoverkleining en zo, dan ben ik het helemaal met U eens. Men moet niet met tientallen duizenden guldens of meer werken. Maar het is toch niets meer dan een klein beetje service als je als gemeente nog met een kas werkt. Wanneer men met enkele duizenden guldens werkt, ja, sorry hoor, dat kan ik toch niet zo zeer zien dat er zoveel gevaren aan verbonden zijn. Hoe zit het dan anders met winkels en dergelijke zaken. Dan zou ik niet weten hoe die het moeten doen. Ik denk toch niet dat het hier om ontzettend grote bedragen gaat. Ook het betalen van legesgelden en zo heeft de heer Mouws daarstraks al aangehaald. Er zullen toch mensen met kontant geld bij U komen. Dan moet U dadelijk zeggen, dat nemen we niet meer aan, dat kun je over de giro betalen of zo. Ik vind het zo een beetje te vergaand. Dan kun je wel zeggen, het is allemaal niet zo erg, maar door toch kontant geld mee te nemen van de gemeente, verkeer je gelijk in een uitzonderingspositie. Het lid SomersIk onderschrijf de woorden van de heer Verbogt. De bekende grasmaaier Is aan de orde. Maar ik vind ook dat voor de iets ouderen onder ons, zonder denigrerend te zijn, de iets simpeler mensen van geest, die met die papierwinkel toch al zoveel problemen hebben, dat handje kontantje Inderdaad geen uitzonderingsgeval moet zijn. Maar dat het, indien gewenst, mogelijk moet blijven. Dat willen wij als fraktie Leefbaarheid ook ondersteunen. Wethouder van der Weegen: De heer van Eekelen herhaalt eigenlijk wat hij in eerste instantie gezegd heeft. Hij zegt dat het mogelijk moet blijven. We hebben aangegeven dat het wel mogelijk blijft, maar het

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 54