-40- begrepen, dat aan dit gebied ook goedkeuring onthouden was. Dat 2a wel was goedgekeurd, maar dat dit gedeelte niet goedgekeurd was. Dat dach ten we uit de formulering te lezen maar dat is niet zo. Dat valt alleen maar weer mee. Het ziet er toch weer beter uit dan we dachten. Nu we de kaart er bij hebben en de formulering lezen, dan is het er ook wel uit te halen. We hebben het dus eerst verkeerd gelezen, dat kwam omdat wij er ook geen kaart bij hadden. Wij komen dus nog met nadere voorstellen naar de raad. Dat is de uitslag van vanmorgen, van het gesprek, meneer Mouws. Over het westelijke gedeelte gaat de diskussie dus nog, met name hoe die wijzigingsbevoegdheid moet worden geformuleerd. Er is ook al gesuggereerd kun je er geen vrijstellings bevoegdheid van maken dat er kategorie 5 op mag onder dezelfde voorwaarden als bij een wijzigingsbevoegdheid. Dat gaat sneller, een wijzigingsbevoegdheid is eerst weer aan goedkeuring G.S. onderhevig, terwijl een vrijstellingsbevoegdheid, mits dan dezelfde kriteria worden doorlopen, een bevoegdheid is voor B&W. Hiertegen kan ook bezwaar worden ingediend, het moet ook ter visie worden gelegd. Het hoeft echter niet eerst naar Gedeputeerde Staten. Dat is iets waar General Electric natuurlijk wel veel voor voelt omdat het wat minder tijd kost, maar overigens zitten daar toch dezelfde waarborgen in. Er kan dus ook bezwaar tegen worden gemaakt, de kriteria kunnen ook dezelfde zijn bij een wijzigingsbevoegdheid. Zo'n vrijstellings bevoegdheid zou dan alleen kunnen voor aktiviteiten die verband houden met aktiviteiten die nu al plaatsvinden. Dat was ook onderdeel van de diskussie vanochtend. Dit zijn de laatste gegevens en daar moeten we nu eerst verder op doorstuderen. Het is een heel verhaal geworden, maar ik denk dat het het waard is, dit is een onderwerp, de laatste jaren is er dan wat rust geweest, maar waar toch een jaar of 4 a 5 heel intensief over is gesproken in de raad van Halsteren. In het bestemmingsplan staan dan veel rode strepen bij zaken die niet goedgekeurd zijn, maar toch zo'n deelgebied 2b, waarvan de Kroon nu zegt kategorie 1 t/m 4 en via milieu-eisen met een bevoegdheid dat gewijzigd wordt naar 5, dat is toch nog niet zo'n slecht systeem, dat is best aardig voor ons. Dan zijn wij toch één van de eerste gemeenten die daar de primeur van heeft, door dit zo te doen. Morgenochtend komt de portefeuillehouder van de gemeente Bergen op Zoom op bezoek, ik zal het hem eens voorleggen of het niets is voor hun gedeelte. Dan krijg je op die manier ook een plan wat afgestemd is op elkaar. Thans regelt het bestemmingsplan van Bergen op Zoom alleen de hoogte maten en bebouwingspercentages en verder niets. Het zou best goed zijn dat we een bestemmingsplan hadden dat op elkaar zou zijn afgestemd. Het lid Roosenboom: Het is dus niet zo dat men dan automatisch terugvalt op het bestemmingsplan 1970. De voorzitter: Nee, dat dacht ik eerst ook. Dat hebben we ook in de kommissie R.O. gezegd. In de nieuwe wet R.O. staat nu dat het niet zo is, bouwaanvragen moeten worden aangehouden zolang die eerste partiële wijziging nog niet van kracht is, daarna niet meer, dan val je terug. We hebben de verplichting om dat binnen twee jaar te doen na de uitspraak van de Kroon. In die periode moeten bouwaanvragen worden aangehouden. Dat was voor mij ook iets nieuws, Zo luidt de nieuwe wet R.O.daar kwamen we in tweede instantie pas achter. Ik denk dat U nu tot en met de laatste informatie bent geïnformeerd. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. -41- Punt 24. Arob-bezwaarschrift van de Stichting Woonwagenwerk West-Brabant, tegen het besluit van de raad van 28 november 1986, inzake liquidatie van het Woonwagenschap Westelijk Noord-Brabant. De voorzitter: Ik hoorde van andere gemeenten, van Ossendrecht en Huijbergen, dat daar het bezwaarschrift was ingetrokken omdat de stichting Woonwagenwerk bij Gedeputeerde Staten een procedure aanhangig wil maken. Deze besluiten moeten worden goedgekeurd door de provincie en zodoende moeten ze ook bij de provincie zijn. Dat is denk ik uit de hoorzitting, die hier in Halsteren heeft plaats gevonden, naar voren gekomen. Alleen wij hebben die brief nog niet ontvangen van de Stichting Woonwagenwerk dat het bezwaarschrift ingetrokken wordt. De heer Franssen heeft gisteren kontakt gehad met de Stichting Woonwagenwerk. De brief is per abuis niet naar ons toegestuurd. Ik denk dus dat wij nog een brief krijgen dat het Arob-bezwaarschrift wordt ingetrokken. Ik zou echter willen voorstellen om het toch maar met een maand te verlengen. Die brief is nog niet binnengekomen, dus dan lopen we een risiko, maar dan weet U dat het waarschijnlijk niet hoeft te worden toegepast. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Punt 25. Toezending door Abva-Kabo van hun beleidsnota "Vernieuw de reinigingsdienst Het lid van Eekelen: Ik kan heel kort zijn. Onderaan schrijft u dat U dat stuk voor kennisgeving aan wilt nemen. Wij als Werknemerspartij vinden dat het een hele goede zaak zou zijn om die nota te bespreken binnen de kommissie bedrijven, zodat we er allemaal kennis van kunnen nemen. Ik denk dat hij daar thuis hoort. De voorzitter: Ik denk dat daar geen bezwaar tegen is. Dan is dat hierbij toegezegd. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Punt 26. Schrijven van de fraktie Leefbaarheid Halsteren - Lepelstraat d.d. 9 januari 1987, betreffende voorlichting door het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant Het lid van de Watering: Het antwoord op onze brief is vrij uitvoe rig. Ik dacht dat een groot gedeelte van de tekst eigenlijk niet ter zake was. Niet wordt in twijfel getrokken of uiteindelijk de besluiten die hier genomen worden, om een bepaalde taak over te dragen naar het Streekgewest, of dat zorgvuldig gebeurt ja dan nee. Wij zijn er van overtuigd dat dat inderdaad zorgvuldig is gebeurd. Waar het ons om gaat is, dat er op allerlei niveaus beleidsbeslissingen worden genomen die naar onze mening stoelen op een bepaald gebrek aan informatie bij degenen die het besluit moeten nemen. Dat is hier niet ter zake doende maar wij zouden dus kunnen verwijzen naar de tweede kamer, waar bij herhaling, bij wijze van spreken, besluiten worden genomen, -ik zeg nogmaals, dat is hier niet ter zake doende-, waarvan wij achteraf konstateren dat het wel anders gekund had. Waar het bij Leefbaar heid om gaat is dat aangaande het takenpakket wat door de gemeente over gedragen wordt aan het Streekgewest, dat men met betrekking tot de uitvoering daarvan van tijd tot tijd voorlichting krijgt. In een gedeelte van de beantwoording konstateren we dat ze niet onwelwillend zijn om aan die voorlichting uitvoering te geven. Ik denk maar aan de

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 21