-38-
bevoegdheid, daar is goedkeuring aan onthouden door Gedeputeerde
Staten. Gedeputeerde Staten vond dat de kriteria die werden gehanteerd
door het kollege niet evenwichtig waren. Er wordt onvoldoende rekening
gehouden met bedrijfseconomische belangen, de milieuhygiënische belan
gen overheersen, daar moet meer evenwicht in komen, daar komt het
standpunt van Gedeputeerde Staten in feite op neer. Daarom werd
goedkeuring onthouden aan deze wijzigingsbevoegdheid. Dat betekent dat
er toen een situatie ontstond, dat op deelgebied 2b bestemd voor 1 t/m
4, met een wijzigingsbevoegdheid eventueel 5, toen alleen werd bestemd
voor 1 t/m 4, dus niet meer 5. De wijzigingsbevoegdheid daar was
goedkeuring aan onthouden. Daar was General Electric natuurlijk niet
gelukkig mee. Dat is duidelijk, dat beperkte hun mogelijkeden. Zij
zijn derhalve in beroep gegaan bij de Kroon, omdat ze vonden dat, a.
de kriteria die wij hanteerden voor de wijzigingsbevoegdheid te zwaar
waren en b toch ook bezwaar dat Gedeputeerde Staten er goedkeuring
aan onthielden want nu kon men überhaupt geen kategorie 5 meer in het
deelgebied 2b bouwen. Een aantal milieuorganisaties en partikulieren
hebben ook beroep ingesteld bij de Kroon. Zij vonden dat de
voorschriften die verband hielden met milieu, waar Gedeputeerde Staten
goedkeuring aan hadden onthouden, dat Gedeputeerde Staten dat ten
onrechte had gedaan. Zij vonden dat die milieu-eisen er weer in
moesten. De adviseur van de raad van State schreef toen en dat is in
feite overgenomen door de Kroon, zou het niet zo kunnen zijn
gemeentebestuur van Halsteren, dat dit gedeelte, dat inmiddels al
praktisch volgebouwd is, het paarse gedeelte was al praktisch
volgebouwd en dit gedeelte wat is gearceerd dat is ook inmiddels al
praktisch volgebouwd via procedures artikel 19, zou het niet zo kunnen
zijn dat het het verstandigste is dat dit gebied als deelgebied 1
wordt aangemerkt. Dan komt dat paarse gearceerde er bij. Het paarse is
al deelgebied 1 en dan zou het gearceerde gedeelte er bij komen als
deelgebied 1. Dat is dan bestemd voor kategorie 1 t/m 5. Voorst,
gebied 2a zo te laten voor 1 t/m 4 en dit gedeelte ten noorden van het
nieuwe deelgebied 1 tot aan de groenstrook ook deelgebied 2a van
maken, dus alleen voor kategorie 1 t/m 4. Dat spoort ook met de
plannen van General Electric. General Electric is ook niet van plan om
daar categorie 5 aktiviteiten te plannen en te bouwen. Hier is dus wel
rekening mee gehouden. Dit was niet alleen een gebaar naar Halsteren
toe dat er geen kategorie 5 aktiviteiten zullen komen in het
noordelijk gedeelte, het spoorde ook met de plannen van General
Electric. Zo gaat dat. En het westelijke gedeelte, daarvan zegt de
Kroon dat systeem van Halsteren van 1 t/m 4 en dan een
wijzigingsbevoegdheid om eventueel kategorie 5 mogelijk te maken onder
voorwaarden is voor dit gebied wel toe te passen. Alleen dan zal het
een andere wijzigingsbevoegdheid moeten zijn dan in het oude plan
stond. Over dit totaal hebben we vanmorgen een gesprek over gehad op
het provinciehuis. Ook met mensen van General Electric erbij, waarbij
is vastgesteld, daar komen we echter nog nader in de kommissie en raad
op terug, dat wat betreft dit gedeelte het inderdaad zo is dat het
praktisch vol gebouwd is, dus dat op zich, dat is dan een persoonlijke
mening, dat hoeft U niet over te nemen, dat die op zich
niet zo bezwaarlijk is om daar deelgebied 1 van te maken. Dat voorts
dit gedeelte alleen voor kategorie 1 t/m 4 is, dus dit gedeelte er
bij, daar kunnen we alleen maar gelukkig mee zijn als gemeente
Halsteren. Daar is ook niet de goedkeuring onthouden, alleen aan het
gearceerde gedeelte is goedkeuring aan onthouden. Daar kom ik zo nog
even op terug. Wat dit westelijke gedeelte betreft, dat zou dan ook
kategorie 1 t/m 4 zijn, maar wel met een wijzigingsbevoegdheid om
kategorie 5 toe te laten. Dan gaat de vraag om het feit hoe moet die
wijzigingsbevoegdheid worden geformuleerd. Dat is op dit moment nog de
enige vraag die speelt voor de eerste partiële wijziging van het plan.
De rest is duidelijk, maar hoe moet die wijzigingsbevoegdheid worden
geformuleerd, daar gaat het nu nog om. In zo'n gesprek, hoe gaat dat,
van hun kant wordt getrokken naar de ene kant en door ons wordt
getrokken naar de andere kant. Met de resultaten zullen wij U echter
confronteren. Voorlopig is de afspraak gemaakt, dat General Electric
dat eens zou afchecken in eigen huis en dat ik dat eens zou afchecken
hier, dat zal ik dinsdag in het kollege doen en dan gaan we verder. Ik
zal toch ook een tipje van de sluier oplichten. We hebben tot nu toe
hier een aantal zaken, op deelgebied 2, gerealiseerd met een artikel
19-procedure en toen hebben we min of meer de voorschriften toegepast,
die destijds door de raad zijn vastgesteld. Wij achten ons namelijk
alleen bevoegd om die procedure op te starten als voldaan wordt aan de
voorschriften, zoals die door de raad zijn vastgesteld. Die zijn wel
niet goedgekeurd door Gedeputeerde Staten, maar wij voelen ons als B&W
alleen gemachtigd om dat te doen op grond van voorschriften die door
de raad zijn vastgesteld. Hier geldt de voorwaarde dat de
milieuvergunning moet zijn verleend. Dus als hiervoor een aanvraag
kwam dan stuurden we eerst het verzoek naar de H.I.D. van de
provinciale waterstaat met de vraag is de milieuvergunning verleend ja
dan nee, zo ja, dan voelden wij ons gemachtigd om de procedure op te
starten. Nu zegt de provincie, jullie hebben goed met elkaar over weg
gekund, dat systeem heeft goed gewerkt de afgelopen twee jaar, kun je
hier nu niet een regeling voor maken, dus ongeveer dezelfde regeling
als die nu in de praktijk reeds wordt toegepast maar dan geformuleerd
in een wijzigingsbevoegdheid. Hier hebben jullie in de praktijk toch
goed mee kunnen funktioneren. Dat is dan het punt. Ik heb gezegd dat
zal wel bespreekbaar zijn maar ik kan daar geen toezeggingen over
doen. We komen daar mee terug. Dit moeten we eerst afchecken en dan
komen we er met U over praten. Zijn we het daar in principe mee eens,
dan kan daar het groene licht voor gegeven worden, dan moeten we om de
tafel gaan zitten om de juiste formulering te vinden: Dat eist toch
nog wel wat juridisch voorwerk, voordat dit allemaal goed is
geformuleerd, voordat dat waterdicht is. Dat is werk voor
specialisten. Dit is hetgeen eigenlijk hoofdzakelijk mijns inziens nog
ter diskussie staat. Er is dus alleen goedkeuring onthouden aan het
gearceerde gedeelte wat volgens de Kroon deelgebied 1 zou moeten
worden. Dit gedeelte dat niet is gearceerd, dat is wel goedgekeurd.
Dit betekent dat voor kategorie 1 t/m 4 aktiviteiten in dit gedeelte
thans geen procedure meer hoeft te worden doorlopen, dat kan al zonder
meer. Als er hier moet worden gebouwd, dan moeten we wel een procedure
doorlopen omdat aan dit gedeelte goedkeuring is onthouden. We zijn
gehouden om binnen een jaar, uiterlijk binnen twee jaar een eerste
partiële wijziging van het bestemmingsplan vast te stellen en zo lang
dat dat nog niet is gebeurd moet elke aanvraag, die binnen dit gebied
valt, in principe worden aangehouden. De aanvraag mag dan echter nog
wel via een artikel 19-procedure worden behandeld. Daarom hoeft er
vanavond ook niet een besluit ten aanzien van dit gedeelte genomen te
worden dat er een
partiële wijziging in voorbereiding is een zogenaamd voorbereidings-
besluit. Op zich de opdracht van de Kroon om er iets aan te doen, dat
geeft al aan, zo staat het in de nieuwe wet R.O., dat bouwaanvragen
moeten worden aangehouden. Dit geldt alleen voor het gedeelte dat niet
is goedgekeurd. Dit even als toelichting. Deze kaart met dit gearceerd
gedeelte die hebben wij ook net in huis. Wij hadden uit het K.B. eerst