-38- bevoegdheid, daar is goedkeuring aan onthouden door Gedeputeerde Staten. Gedeputeerde Staten vond dat de kriteria die werden gehanteerd door het kollege niet evenwichtig waren. Er wordt onvoldoende rekening gehouden met bedrijfseconomische belangen, de milieuhygiënische belan gen overheersen, daar moet meer evenwicht in komen, daar komt het standpunt van Gedeputeerde Staten in feite op neer. Daarom werd goedkeuring onthouden aan deze wijzigingsbevoegdheid. Dat betekent dat er toen een situatie ontstond, dat op deelgebied 2b bestemd voor 1 t/m 4, met een wijzigingsbevoegdheid eventueel 5, toen alleen werd bestemd voor 1 t/m 4, dus niet meer 5. De wijzigingsbevoegdheid daar was goedkeuring aan onthouden. Daar was General Electric natuurlijk niet gelukkig mee. Dat is duidelijk, dat beperkte hun mogelijkeden. Zij zijn derhalve in beroep gegaan bij de Kroon, omdat ze vonden dat, a. de kriteria die wij hanteerden voor de wijzigingsbevoegdheid te zwaar waren en b toch ook bezwaar dat Gedeputeerde Staten er goedkeuring aan onthielden want nu kon men überhaupt geen kategorie 5 meer in het deelgebied 2b bouwen. Een aantal milieuorganisaties en partikulieren hebben ook beroep ingesteld bij de Kroon. Zij vonden dat de voorschriften die verband hielden met milieu, waar Gedeputeerde Staten goedkeuring aan hadden onthouden, dat Gedeputeerde Staten dat ten onrechte had gedaan. Zij vonden dat die milieu-eisen er weer in moesten. De adviseur van de raad van State schreef toen en dat is in feite overgenomen door de Kroon, zou het niet zo kunnen zijn gemeentebestuur van Halsteren, dat dit gedeelte, dat inmiddels al praktisch volgebouwd is, het paarse gedeelte was al praktisch volgebouwd en dit gedeelte wat is gearceerd dat is ook inmiddels al praktisch volgebouwd via procedures artikel 19, zou het niet zo kunnen zijn dat het het verstandigste is dat dit gebied als deelgebied 1 wordt aangemerkt. Dan komt dat paarse gearceerde er bij. Het paarse is al deelgebied 1 en dan zou het gearceerde gedeelte er bij komen als deelgebied 1. Dat is dan bestemd voor kategorie 1 t/m 5. Voorst, gebied 2a zo te laten voor 1 t/m 4 en dit gedeelte ten noorden van het nieuwe deelgebied 1 tot aan de groenstrook ook deelgebied 2a van maken, dus alleen voor kategorie 1 t/m 4. Dat spoort ook met de plannen van General Electric. General Electric is ook niet van plan om daar categorie 5 aktiviteiten te plannen en te bouwen. Hier is dus wel rekening mee gehouden. Dit was niet alleen een gebaar naar Halsteren toe dat er geen kategorie 5 aktiviteiten zullen komen in het noordelijk gedeelte, het spoorde ook met de plannen van General Electric. Zo gaat dat. En het westelijke gedeelte, daarvan zegt de Kroon dat systeem van Halsteren van 1 t/m 4 en dan een wijzigingsbevoegdheid om eventueel kategorie 5 mogelijk te maken onder voorwaarden is voor dit gebied wel toe te passen. Alleen dan zal het een andere wijzigingsbevoegdheid moeten zijn dan in het oude plan stond. Over dit totaal hebben we vanmorgen een gesprek over gehad op het provinciehuis. Ook met mensen van General Electric erbij, waarbij is vastgesteld, daar komen we echter nog nader in de kommissie en raad op terug, dat wat betreft dit gedeelte het inderdaad zo is dat het praktisch vol gebouwd is, dus dat op zich, dat is dan een persoonlijke mening, dat hoeft U niet over te nemen, dat die op zich niet zo bezwaarlijk is om daar deelgebied 1 van te maken. Dat voorts dit gedeelte alleen voor kategorie 1 t/m 4 is, dus dit gedeelte er bij, daar kunnen we alleen maar gelukkig mee zijn als gemeente Halsteren. Daar is ook niet de goedkeuring onthouden, alleen aan het gearceerde gedeelte is goedkeuring aan onthouden. Daar kom ik zo nog even op terug. Wat dit westelijke gedeelte betreft, dat zou dan ook kategorie 1 t/m 4 zijn, maar wel met een wijzigingsbevoegdheid om kategorie 5 toe te laten. Dan gaat de vraag om het feit hoe moet die wijzigingsbevoegdheid worden geformuleerd. Dat is op dit moment nog de enige vraag die speelt voor de eerste partiële wijziging van het plan. De rest is duidelijk, maar hoe moet die wijzigingsbevoegdheid worden geformuleerd, daar gaat het nu nog om. In zo'n gesprek, hoe gaat dat, van hun kant wordt getrokken naar de ene kant en door ons wordt getrokken naar de andere kant. Met de resultaten zullen wij U echter confronteren. Voorlopig is de afspraak gemaakt, dat General Electric dat eens zou afchecken in eigen huis en dat ik dat eens zou afchecken hier, dat zal ik dinsdag in het kollege doen en dan gaan we verder. Ik zal toch ook een tipje van de sluier oplichten. We hebben tot nu toe hier een aantal zaken, op deelgebied 2, gerealiseerd met een artikel 19-procedure en toen hebben we min of meer de voorschriften toegepast, die destijds door de raad zijn vastgesteld. Wij achten ons namelijk alleen bevoegd om die procedure op te starten als voldaan wordt aan de voorschriften, zoals die door de raad zijn vastgesteld. Die zijn wel niet goedgekeurd door Gedeputeerde Staten, maar wij voelen ons als B&W alleen gemachtigd om dat te doen op grond van voorschriften die door de raad zijn vastgesteld. Hier geldt de voorwaarde dat de milieuvergunning moet zijn verleend. Dus als hiervoor een aanvraag kwam dan stuurden we eerst het verzoek naar de H.I.D. van de provinciale waterstaat met de vraag is de milieuvergunning verleend ja dan nee, zo ja, dan voelden wij ons gemachtigd om de procedure op te starten. Nu zegt de provincie, jullie hebben goed met elkaar over weg gekund, dat systeem heeft goed gewerkt de afgelopen twee jaar, kun je hier nu niet een regeling voor maken, dus ongeveer dezelfde regeling als die nu in de praktijk reeds wordt toegepast maar dan geformuleerd in een wijzigingsbevoegdheid. Hier hebben jullie in de praktijk toch goed mee kunnen funktioneren. Dat is dan het punt. Ik heb gezegd dat zal wel bespreekbaar zijn maar ik kan daar geen toezeggingen over doen. We komen daar mee terug. Dit moeten we eerst afchecken en dan komen we er met U over praten. Zijn we het daar in principe mee eens, dan kan daar het groene licht voor gegeven worden, dan moeten we om de tafel gaan zitten om de juiste formulering te vinden: Dat eist toch nog wel wat juridisch voorwerk, voordat dit allemaal goed is geformuleerd, voordat dat waterdicht is. Dat is werk voor specialisten. Dit is hetgeen eigenlijk hoofdzakelijk mijns inziens nog ter diskussie staat. Er is dus alleen goedkeuring onthouden aan het gearceerde gedeelte wat volgens de Kroon deelgebied 1 zou moeten worden. Dit gedeelte dat niet is gearceerd, dat is wel goedgekeurd. Dit betekent dat voor kategorie 1 t/m 4 aktiviteiten in dit gedeelte thans geen procedure meer hoeft te worden doorlopen, dat kan al zonder meer. Als er hier moet worden gebouwd, dan moeten we wel een procedure doorlopen omdat aan dit gedeelte goedkeuring is onthouden. We zijn gehouden om binnen een jaar, uiterlijk binnen twee jaar een eerste partiële wijziging van het bestemmingsplan vast te stellen en zo lang dat dat nog niet is gebeurd moet elke aanvraag, die binnen dit gebied valt, in principe worden aangehouden. De aanvraag mag dan echter nog wel via een artikel 19-procedure worden behandeld. Daarom hoeft er vanavond ook niet een besluit ten aanzien van dit gedeelte genomen te worden dat er een partiële wijziging in voorbereiding is een zogenaamd voorbereidings- besluit. Op zich de opdracht van de Kroon om er iets aan te doen, dat geeft al aan, zo staat het in de nieuwe wet R.O., dat bouwaanvragen moeten worden aangehouden. Dit geldt alleen voor het gedeelte dat niet is goedgekeurd. Dit even als toelichting. Deze kaart met dit gearceerd gedeelte die hebben wij ook net in huis. Wij hadden uit het K.B. eerst

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 20