Bssb nBB buodt&bi -wi/odgnlnow sfe n nssrorfs^ its**» lo: isrJrias rx^la iTdXIus i3 rrB6£ naSiird 3s gnslscf /tbv ioo nsbi&Btad aso^ 06(1 .lain all foolag ai bwi/odag Ibw xaIqmo>! sb nab as tiri nroodseiü «soa asofi' iisv 3sd IB Bin Jsd i .doc ii nrsd rftjlnlnxdd oS j;ic tfor U os rrsddsd /i9btroa 9no a nsg eabqo enu hos U ns 3V 0H als 800 asb0O 9bb bl fa -22- zouden daar geen financiële middelen bij doen, dan zou dezelfde situ atie aanwezig zijn. Dan wordt het wel bij een ander op het bord ge— legdWij zijn echter de laagste overheid dus wij hebben die moge lijkheid niet. Dus komt het op ons bordje terecht. Het is echter in het belang van onze inwoners dat dit werk blijft gebeuren en goed blijft gebeuren. Het kan niet anders dan dat het door ons wordt op gepakt. Dit complex is al een voorbeeld hoe we in grote problemen kwamen. De aanvraag lag al een maand of vier a vijf, zes in Den Bosch In april werd het echter terugggestuurd. Het was nu een taak voor de gemeente en de gemeente moest het dus doen. Dit legt inderdaad een grote claim op Bouw- en Woningtoezicht. Onze mensen zijn naar een op leiding geweest, er zijn cursussen gegeven om hier wat kennis over te krijgen. Een rijksregeling is per definitie ingewikkeld. Dat is meest al zo. Daar zijn we ook nog niet uit. We hebben voor dit komplex een goede oplossing, een praktische oplossing. Het feitelijke werk is ge beurd door de mensen van de Woningstichting. Zij hebben drie kolommen gemaakt, kosten die zonder meer worden geaccepteerd, die niet ter dis- kussie staan, kosten die absoluut niet worden geaccepteerd en een ko lom daar tussen in van kosten die discutabel zijn. Daar zijn ze mee naar Den Bosch gegaan om een oordeel te vragen aan een ambtenaar. Dat mag nog in deze overgangsperiode, dan mag je nog afchecken wat men daarvan vindt. Die kolom daar tussenin daar is over gesproken. Hele maal een duidelijk antwoord krijg je dan ook nog niet. Over een aantal posten wel en andere weer niet. In goede samenwerking met de Woning stichting komen we daar wel uit. We hebben wel uitdrukkelijk de voor waarde gesteld, dat is voor de Woningstichting wel niet zo aardig, dat uiteindelijk niet meer wordt gesubsidieerd dan door het rijk wordt ver goed. Dat hebben wij uitdrukkelijk als voorwaarde gesteld, anders ne men wij als gemeente thans een te groot risico. Daarom dat dit zo is geformuleerd. Hetgeen U hier naar voren brengt dat is volstrekt te recht. Wij moeten zien dat we er oplossingen voor vinden. We hebben in het kollege afgesproken, dat zal bij de begroting nog wel aan de orde komen dat als dit grote vormen aanneemt, eigenlijk moet je er op hopen dat dit grote vormen aan gaat nemen dat onderhoud, dat is broodnodig, dat we dan eventueel wat deskundigheid zullen inhuren. Je kunt er geen vaste krachten voor aannemen. Dat is te kostbaar. Je moet dan deskun digheid inhuren, dat kan misschien wel. Dit als antwoord op Uw op merking, die mij uit het hart is gegrepen. Verder heeft U een aantal projekten genoemd waarvan U zegt die zouden misschien ook aan de orde kunnen komen. Dat zou kunnen. Het is zo dat in het woningbouwprogramma dat in augustus weer wordt aangenomen, althans voorgesteld wordt aan de raad om dat aan te nemen ook het onderhoud van woningen is begre pen. Houdt U dat dan in de gaten, weegt U dan af of men tot een juiste is gekomen. Het is ook verstandig als U daar meer informatie over wilt hebben over het hoe en het waarom en het is niet helemaal duidelijk, om dit via de kommissie Ruimtelijke Ordening te spelen. Daar kunnen we beter nader op details ingaan. Daar komt het eerst aan de orde voor het in de raad komt. Willen we iets veranderen, dan zal dat toch in goede afstemming met de Woningstichting moeten gebeuren. Om eenzijdig als raad te zeggen dat moet worden gewijzigd dat lijkt mij moeilijk. Dan heb je een kans dat er niets gebeurt. Dit moet in goed overleg gaan. Het lid Frietman-HoppenerOm vast tegemoet te komen aan toeganke lijkheid van woningen voor alle slecht ter been zijnde mensen, pleiten we er toch voor dat in overweging wordt genomen om te onderzoeken of lastige drempels in deze woningen kunnen vervallen. Dat hoeft niet zo-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 150