-21- kosten er uiteraard nog bij gekomen. Wat ik bij het lezen van de stuk ken ook begrepen heb is dat de bemoeiingen van het gemeentebestuur, althans van onze dienst Bouw- en Woningtoezicht, hier nogal belangrijk toenemen. Er wordt een, dacht ik nog al zware claim gelegd bij de beoordeling van deze verbouwingsactiviteiten, temeer omdat het bij dit complex niet blijft. Wij hebben uiteraard nog meer oude complexen die nodig aan een onderhoudsbeurt toe zijn. Mijn vraag is als de dienst Bouw- en Woningtoezicht hier zwaarder door belast wordt, komen dan de overige werkzaamheden niet in het gedrang. Betekent dat niet dat de normale werkzaamheden die de dienst Bouw- en Woningtoezicht moet verrichten, ten opzichte of ten behoeve van wie dan ook, dat die een langere wachttijd krijgen. Dan heb ik nog een vraag, dan ga ik mis schien wel buiten de orde maar het is zo dat het nu om een komplex gaat waarvan ik weet dat het het tweede komplex is wat gebouwd is na de oorlog. Ik zeg nogmaals dat het een zeer goede zaak is, omdat het een prima buurt is om in te wonen. Er zijn nog meer oudere woningen. Onze kollega Graafmans heeft er daarnet al even over gesproken, dan bedoel ik met buiten de orde gaan, de woningen die nog in gemeen te-eigendom zijn in de Kapelaan Molstraat. Die zijn zo ongeveer aan verkrotting toe. Dat is geen zaak van de Woningstichting, maar dat zou een zaak van de gemeente moeten zijn. Die zouden eens een keer bekeken moeten worden. Niet alleen bekeken, maar ook behandeld. Dat wou ik nog een keer onder de aandacht brengen. Het komplex bejaardenwoningen in de Schoolstraat, die zijn uit 1957 en die behoeven echt een aanpas singsbeurt en nog niet zo gering. De voorzitter: Mevrouw Frietman, U juicht groot onderhoud aan deze komplexen toe evenals de heer van de Watering dat ook doet. De heer van de Watering spreekt als oud administrateur van de woningbouw vereniging uit ervaring. Hij weet hoe de woningen tot stand gekomen zijn en wanneer precies. U zit beiden op dezelfde lijn. Wat betreft het geschikt maken voor slecht ter been zijnde ouderen het volgende, aan bejaardenwoningen worden specifieke eisen gesteld. Dit zijn echter geen bejaardenwoningen. In de wet is exact vastgesteld welke werkzaam heden wel en welke werkzaamheden niet mogen worden verricht. Daar bin nen moet men zich bewegen en daar kan men niet buiten gaan. Er zullen wel verbeteringen aangebracht worden die voor bejaarden ook van belang zijn maar niet specifiek voor bejaarden, dat geloof ik niet. Dan komt U bij bejaardenwoningen terecht. Dat als opmerking naar haar toe. De heer van de Watering zegt dit is het tweede komplex wat gebouwd is na de oorlog dus het is nodig aan onderhoud toe. Ofschoon hij er dan wel op wijst dat er eerder ook al een keer een onderhoudsbeurt aan is verricht. Hij zegt dat zal de kosten nu wel drukken. Ik neem aan dat dat zo is, dat is natuurlijk ook zo. Verder de positie van de gemeente met betrekking tot dit stukje nieuwe wetgeving waar hij uitdrukkelijk op wijst. Hij doet dat volstrekt terecht. Er wordt bezuinigd op rijks niveau, het aantal rijksambtenaren moet worden ingekrompen. Er gaan een aantal ambtenaren weg. Het rijk is daar mee bezig. Diverse minis teries zijn daar mee bezig en men zoekt het bij voorkeur in de regio en niet in Den Haag. De H.I.D. is gevestigd in Den Bosch. Het is na tuurlijk gemakkelijker om ver van je bed mensen weg te saneren dan dicht bij huis. Er wordt wel bezuinigd bij het rijk maar het werk moet wel gebeuren en dan wordt het gedecentraliseerd naar de gemeenten toe. Hier zit echter geen financieel plaatje bij. Zo bezuinigen kan ik ook. Als wij nu nog een lagere overheid onder ons zouden hebben en U zou ons opdragen om een half miljoen te bezuinigen en U zou ons opdragen taken over te hevelen naar die lagere overheid die onder ons zit en we 9b it

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 149