-21-
kosten er uiteraard nog bij gekomen. Wat ik bij het lezen van de stuk
ken ook begrepen heb is dat de bemoeiingen van het gemeentebestuur,
althans van onze dienst Bouw- en Woningtoezicht, hier nogal belangrijk
toenemen. Er wordt een, dacht ik nog al zware claim gelegd bij de
beoordeling van deze verbouwingsactiviteiten, temeer omdat het bij dit
complex niet blijft. Wij hebben uiteraard nog meer oude complexen die
nodig aan een onderhoudsbeurt toe zijn. Mijn vraag is als de dienst
Bouw- en Woningtoezicht hier zwaarder door belast wordt, komen dan de
overige werkzaamheden niet in het gedrang. Betekent dat niet dat de
normale werkzaamheden die de dienst Bouw- en Woningtoezicht moet
verrichten, ten opzichte of ten behoeve van wie dan ook, dat die een
langere wachttijd krijgen. Dan heb ik nog een vraag, dan ga ik mis
schien wel buiten de orde maar het is zo dat het nu om een komplex
gaat waarvan ik weet dat het het tweede komplex is wat gebouwd is na
de oorlog. Ik zeg nogmaals dat het een zeer goede zaak is, omdat het
een prima buurt is om in te wonen. Er zijn nog meer oudere woningen.
Onze kollega Graafmans heeft er daarnet al even over gesproken, dan
bedoel ik met buiten de orde gaan, de woningen die nog in gemeen
te-eigendom zijn in de Kapelaan Molstraat. Die zijn zo ongeveer aan
verkrotting toe. Dat is geen zaak van de Woningstichting, maar dat zou
een zaak van de gemeente moeten zijn. Die zouden eens een keer bekeken
moeten worden. Niet alleen bekeken, maar ook behandeld. Dat wou ik nog
een keer onder de aandacht brengen. Het komplex bejaardenwoningen in
de Schoolstraat, die zijn uit 1957 en die behoeven echt een aanpas
singsbeurt en nog niet zo gering.
De voorzitter: Mevrouw Frietman, U juicht groot onderhoud aan deze
komplexen toe evenals de heer van de Watering dat ook doet. De heer
van de Watering spreekt als oud administrateur van de woningbouw
vereniging uit ervaring. Hij weet hoe de woningen tot stand gekomen
zijn en wanneer precies. U zit beiden op dezelfde lijn. Wat betreft
het geschikt maken voor slecht ter been zijnde ouderen het volgende,
aan bejaardenwoningen worden specifieke eisen gesteld. Dit zijn echter
geen bejaardenwoningen. In de wet is exact vastgesteld welke werkzaam
heden wel en welke werkzaamheden niet mogen worden verricht. Daar bin
nen moet men zich bewegen en daar kan men niet buiten gaan. Er zullen
wel verbeteringen aangebracht worden die voor bejaarden ook van belang
zijn maar niet specifiek voor bejaarden, dat geloof ik niet. Dan komt
U bij bejaardenwoningen terecht. Dat als opmerking naar haar toe.
De heer van de Watering zegt dit is het tweede komplex wat gebouwd is
na de oorlog dus het is nodig aan onderhoud toe. Ofschoon hij er dan
wel op wijst dat er eerder ook al een keer een onderhoudsbeurt aan is
verricht. Hij zegt dat zal de kosten nu wel drukken. Ik neem aan dat
dat zo is, dat is natuurlijk ook zo. Verder de positie van de gemeente
met betrekking tot dit stukje nieuwe wetgeving waar hij uitdrukkelijk
op wijst. Hij doet dat volstrekt terecht. Er wordt bezuinigd op rijks
niveau, het aantal rijksambtenaren moet worden ingekrompen. Er gaan
een aantal ambtenaren weg. Het rijk is daar mee bezig. Diverse minis
teries zijn daar mee bezig en men zoekt het bij voorkeur in de regio
en niet in Den Haag. De H.I.D. is gevestigd in Den Bosch. Het is na
tuurlijk gemakkelijker om ver van je bed mensen weg te saneren dan
dicht bij huis. Er wordt wel bezuinigd bij het rijk maar het werk moet
wel gebeuren en dan wordt het gedecentraliseerd naar de gemeenten toe.
Hier zit echter geen financieel plaatje bij. Zo bezuinigen kan ik ook.
Als wij nu nog een lagere overheid onder ons zouden hebben en U zou
ons opdragen om een half miljoen te bezuinigen en U zou ons opdragen
taken over te hevelen naar die lagere overheid die onder ons zit en we
9b it