X b
-12-
Het lid Wiersema-DuprNa de uitleg van de wethouder begrijp ik het
een en ander ook wat beter. Alleen die ervaring, die enkele jaren er
varing. Ik dacht dat het in de kommissie een ervaring was die in uren
werd uitgedrukt. Ik had ook niet gehoord dat er nog vier jaar tijd
voor gegeven werd. Dat ben ik bij deze ook wijzer geworden.
Het lid SomersLaat ik voor alle duidelijkheid toch stellen tegen
over de wethouder dat ik bij dat aandachtspunt betreffende gehandi
capten niet bedoeld heb te zeggen dat de basiseducatie een educatie is
voor alleen gehandicapten. Het komt bijvoorbeeld voor dat gehoorge
stoorden in achterstandsituaties verkerende, ook aan de basiseducatie
mee willen doen. Daar doel ik op. Een ander voorbeeld dat men rolstoel
gebruikers kan hebben op de diverse plaatsen waar les gegeven wordt.
Dat zijn de aandachtspunten waar degelijk rekening mee gehouden moet
worden. Alleen rest mij dan een vraag waarom die V.J.V.'s dan nog
f 25.000,f 25.000,kosten als het onderdeel basiseducatie van
de V.J.V. er uitgelicht wordt. Ik neem aan dat het subsidiebedrag sec
alleen bedoeld is voor de basiseducatie of het openschool gebeuren of
wat voor naam het ook moge hebben. De aktiviteiten die de V.J.V.'s nu
momenteel uitvoeren, kan ik daar wat duidelijkheid over krijgen.
Wanneer de V.J.V.'s mee doen, kost die basiseducatie dan nog
f 25.000,of niet?
Wethouder van der Weegen: Mevrouw Wiersema heeft geen vragen meer.
Meneer Somers. We zullen het bestuur van de basiseducatie-ik denk dat
dat toch een goede oplossing is-, ook nog schriftelijk laten weten dat
wij vinden dat er specifiek aandacht gegeven moet worden aan gehandi
capten en de toegankelijkheid voor gehandicapten. Wij zullen dat
schriftelijk doen. Ik denk dat ik dat toch mag zeggen. We zullen in
een brief gewoon duidelijk maken dat wij vinden dat dat heel belang
rijk is. Met betrekking tot de V.J.V.'s is het zo dat in het verleden
de aktiviteiten van de vormingscentra voor 75% betaald werden door het
rijk en de andere 25% werden betaald door de gemeente, naar rato van
het aantal deelnemersuren. Bij die aktiviteiten die binnen die V.J.V.'s
plaatsvonden was het grootste onderdeel basiseducatieve zaken. Daar
naast zaten andere instellingen in die de open school deden. Dat was
een afzonderlijke instelling. Er zijn meer van die zaken. De V.J.V.'s
hadden toch rondom die basiseducatie wat andere activiteiten. Bijvoor
beeld drempelactiviteiten die men dan alszodanig ontplooide om de drem
pel die het woord basiseducatie of onderwijskundige zaken in zich
houden, om die drempel te verlagen en daar wat aantrekkelijkere, wat
leukere aktiviteiten voor te ontplooien. Die aktiviteiten komen nu,
wanneer de basiseducatie uitgevoerd gaat worden, niet meer voor het
ministerie van W.V.C. maar door Onderwijs, die komen duidelijk in een
ander daglicht te staan. ONW zegt daar duidelijk van, dat is geen
onderwijs, daar krijg je dus geen subsidie voor. Die aktiviteiten
kunnen niet plaatsvinden binnen het kader van de basiseducatie. Al
thans ze kunnen niet plaatsvinden, anders kunnen wij ze niet sub
sidiëren als gemeente, omdat we geen subsidie terug krijgen van het
rijk. Als je die aktiviteiten ontplooit dan worden de gemeenten gekort
in de bijdragen die ze krijgen van het rijk en die ze door moeten
geven aan de nieuwe instelling. Ik kan me voorstellen dat die aktivi
teiten nog plaats gaan vinden onder een ander instituut, een andere
instelling. Het zou kunnen zijn dat V.J.V.'s vinden dat ze toch moeten
blijven bestaan als rechtspersoon, om die aktiviteiten te kunnen ont
plooien. Het zou dus kunnen, ik zeg niet dat het zo is. Het vervolg
met name waar het om gaat, de basiseducatie daar kunnen zij niet meer
aktief in zijn. Daar is deze instelling aktief in. Die aktiviteiten