X b -12- Het lid Wiersema-DuprNa de uitleg van de wethouder begrijp ik het een en ander ook wat beter. Alleen die ervaring, die enkele jaren er varing. Ik dacht dat het in de kommissie een ervaring was die in uren werd uitgedrukt. Ik had ook niet gehoord dat er nog vier jaar tijd voor gegeven werd. Dat ben ik bij deze ook wijzer geworden. Het lid SomersLaat ik voor alle duidelijkheid toch stellen tegen over de wethouder dat ik bij dat aandachtspunt betreffende gehandi capten niet bedoeld heb te zeggen dat de basiseducatie een educatie is voor alleen gehandicapten. Het komt bijvoorbeeld voor dat gehoorge stoorden in achterstandsituaties verkerende, ook aan de basiseducatie mee willen doen. Daar doel ik op. Een ander voorbeeld dat men rolstoel gebruikers kan hebben op de diverse plaatsen waar les gegeven wordt. Dat zijn de aandachtspunten waar degelijk rekening mee gehouden moet worden. Alleen rest mij dan een vraag waarom die V.J.V.'s dan nog f 25.000,f 25.000,kosten als het onderdeel basiseducatie van de V.J.V. er uitgelicht wordt. Ik neem aan dat het subsidiebedrag sec alleen bedoeld is voor de basiseducatie of het openschool gebeuren of wat voor naam het ook moge hebben. De aktiviteiten die de V.J.V.'s nu momenteel uitvoeren, kan ik daar wat duidelijkheid over krijgen. Wanneer de V.J.V.'s mee doen, kost die basiseducatie dan nog f 25.000,of niet? Wethouder van der Weegen: Mevrouw Wiersema heeft geen vragen meer. Meneer Somers. We zullen het bestuur van de basiseducatie-ik denk dat dat toch een goede oplossing is-, ook nog schriftelijk laten weten dat wij vinden dat er specifiek aandacht gegeven moet worden aan gehandi capten en de toegankelijkheid voor gehandicapten. Wij zullen dat schriftelijk doen. Ik denk dat ik dat toch mag zeggen. We zullen in een brief gewoon duidelijk maken dat wij vinden dat dat heel belang rijk is. Met betrekking tot de V.J.V.'s is het zo dat in het verleden de aktiviteiten van de vormingscentra voor 75% betaald werden door het rijk en de andere 25% werden betaald door de gemeente, naar rato van het aantal deelnemersuren. Bij die aktiviteiten die binnen die V.J.V.'s plaatsvonden was het grootste onderdeel basiseducatieve zaken. Daar naast zaten andere instellingen in die de open school deden. Dat was een afzonderlijke instelling. Er zijn meer van die zaken. De V.J.V.'s hadden toch rondom die basiseducatie wat andere activiteiten. Bijvoor beeld drempelactiviteiten die men dan alszodanig ontplooide om de drem pel die het woord basiseducatie of onderwijskundige zaken in zich houden, om die drempel te verlagen en daar wat aantrekkelijkere, wat leukere aktiviteiten voor te ontplooien. Die aktiviteiten komen nu, wanneer de basiseducatie uitgevoerd gaat worden, niet meer voor het ministerie van W.V.C. maar door Onderwijs, die komen duidelijk in een ander daglicht te staan. ONW zegt daar duidelijk van, dat is geen onderwijs, daar krijg je dus geen subsidie voor. Die aktiviteiten kunnen niet plaatsvinden binnen het kader van de basiseducatie. Al thans ze kunnen niet plaatsvinden, anders kunnen wij ze niet sub sidiëren als gemeente, omdat we geen subsidie terug krijgen van het rijk. Als je die aktiviteiten ontplooit dan worden de gemeenten gekort in de bijdragen die ze krijgen van het rijk en die ze door moeten geven aan de nieuwe instelling. Ik kan me voorstellen dat die aktivi teiten nog plaats gaan vinden onder een ander instituut, een andere instelling. Het zou kunnen zijn dat V.J.V.'s vinden dat ze toch moeten blijven bestaan als rechtspersoon, om die aktiviteiten te kunnen ont plooien. Het zou dus kunnen, ik zeg niet dat het zo is. Het vervolg met name waar het om gaat, de basiseducatie daar kunnen zij niet meer aktief in zijn. Daar is deze instelling aktief in. Die aktiviteiten

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 140