'O -6- Het is niet ondenkbaar dat dat misschien ook nog een bestuurslid was van een van die verenigingen waarmee gepraat is. Dat zijn toch een paar vragen, waarom niet alle verenigingen, waarom niet de Sportraad. Worden de kleinere verenigingen niet gedupeerd door deze regeling. Een paar informatieve vragen over het besluit, waarin men zegt, wanneer een vereniging 50% van de kosten krijgt vergoed en wanneer 30%. Je kunt zeggen, iemand met een M.O. opleiding en met andere vormen van diploma's, die worden beter geacht dan een tech nische leider die in de vereniging is opgegroeid en de vereniging van a tot z kent. Die zou misschien veel beter kunnen fungeren dan iemand die toevallig een diploma in zijn zak heeft. Daar wil ik nog niet zo direkt naar toe. Wij vinden het wel vreemd dat in die regeling staat "of daarmee door burgemeester en wethouders gelijk te stellen bevoegd heid of bekwaamheid." Dat zouden wij toch wel iets beter geconcreti seerd willen hebben. Dat is een zin daar kan het kollege natuurlijk alle kanten mee op. Daar kan natuurlijk een stuk willekeur in gaan zitten. Ik denk als je deze zin er in gaat zetten, dat je dan toch wel een omschrijving moet geven waar zo'n persoon dan aan moet voldoen. Wanneer kan men beoordelen of iemand bevoegd of bekwaam is. Dat wordt dan bekeken door het kollege. Dat zijn ook maar mensen. Dan kan zo dadelijk iedereen voor zo'n funktie door het kollege bekwaam worden geacht. Dat zijn wat opmerkingen onzerzijds. Wethouder van der Weegen; U heeft in het raadsvoorstel duidelijk kun nen lezen dat wij van zins zijn om de verordening regelende de subsi diëring van de jeugdsport in zijn totaliteit aan te pakken. In elk geval aan te passen in de loop van 1987 en dat te laten ingaan op 1 januari 1988. Het is zo dat hetgeen wat wij nu voor stellen alleen voor het jaar 1987 van toepassing is. Vandaar dat wij gemeend hebben te moeten volstaan met de aanpassing zo beperkt mogelijk te houden. Die aanpassing is er uitsluitend ingekomen omdat, zoals U weet, de subsidiëring opgebouwd is uit een aantal komponenten, maar dat als je die komponenten bij elkaar telt, je in strijd komt met artikel 1 van de verordening. Dat is niet sinds 1987, alleen openbaart het zich steeds in sterkere mate. Artikel 1 zegt dat het kollege van B&W sub sidies kunnen verlenen binnen het raam van de gemeentebegroting. Dat raam van die gemeentebegroting dat is een beperkte. De raad stelt dat vast in de decembermaand. Het is in het verleden zo geweest met de slotwijzigingen, dat er in de slotwijzigingen in juni volgende op dat jaar, automatisch een bijraming plaatsvond. De slotwijziging kwam dan in de raad. Wat dat aangaat was het voorheen allemaal keurig gesanc tioneerd. Toch vindt het kollege dat we in principe ons aan de afspraak moeten houden die we in de begroting maken. Dat wil niet zeggen dat het niet een paar honderd gulden er bovenuit mag stijgen. In de begroting staat f 58.000,— en in principe is dat het uitgangspunt voor het gemeentebestuur. Wij moeten proberen ons daar aan te houden. Wij konstateren dat de zaak de laatste jaren wat verder uit elkaar loopt, we hebben er onderzoek naar gedaan wat de reden daarvoor is. De reden is met name het artikel wat wij nu aan willen passen en dan met name een onderdeel daarvan.Dat onderdeel is dan de technische begeleiding. U heeft al aangegeven waar met name die oorzaak zit. Nu terugkerende op Uw opmerking, U zegt, de kleinere verenigingen zouden naar Uw mening eerder de dupe kunnen worden van deze regeling. Ik heb net al aangegeven dat bepaalde verenigingen op basis van artikel vier, het eerste lid, onder e vrij grote bedragen uitbetalen en op basis daarvan met deze verordening vrij grote subsidiebedragen krijgen. Die zijn met name de oorzaak dat het totale

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 134