U als 80o<f os 3sn sew .assgsg 3i»ad
tars* si 3 am iTdoonsgnss al i »3no©v 3lG
ill HM OPJJ3T2TBAV rOT J3T8HQOV
23ITAGOH
39 3stf law stil> nsddsfi
sr(g ssiidoU IsIbib ltd issnnuW .ass >11
issn asb i iqoolguiti Jsnlsaislitd ,igef
SlOSMItg sb ilssd sssG !13lllnOOV 9(1
Sti 36Sl ISW I.BV9,; st 13 ill JBÜ .al bl I id
tad 3biow 30I- als ©itllsbioo/i isfc ioS
fiiiybiiod'!9u iid idle j'lUIj
tassaaj
-27-
BEHANDELING INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN.
Punt 31
Schrijven Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant inzake le wijzi
ging begroting 1987 Werkvoorzieningsschap (nieuwbouw sociale werk
plaats)
Het lid SomersIk vind het eigenlijk niet zo leuk om er het woord
over te vragen, maar ik moet eigenlijk wel. 2 maart 1987 komt dit
verzoek van het Werkvoorzieningsschap binnen bij de gemeente Halste
ren, met de mededeling dat binnen 6 weken bezwaar mogelijk is inge
volge artikel 23 vijfde lid. Mocht binnen 6 weken geen bezwaar gemaakt
zijn, dan wordt aangenomen dat de gemeente Halsteren, de raad van
Halsteren, instemming betuigt. Het algemeen bestuur van de W.S.W.
heeft op 9 maart al een besluit genomen omtrent deze zaak. Eventuele
bezwaren die nadien binnenkomen worden doorgestuurd naar Gedeputeerde
Staten en die lopen dan verder in de procedure mee. Niets aan de hand
dus. 8 april 1987 wordt het in de kommissie Financiën besproken. Ook
prima. Dan blijkt uit de stukken dat de jaarlijkse kapitaallasten voor
de verwezenlijking van deze nieuwe werkplaats f 181.438.45 bedragen en
dat de gemeenten daarvan f 36.287,69 jaarlijks op moeten hoesten. Dat
betekent voor de gemeente Halsteren, het is namelijk afhankelijk
gesteld van het aantal te werk gestelde W.S.W.-ers, dat 68 x f 16,33
is f 1.110,44 moet worden bij gedragen. Het kost de gemeenschap dus
geld. Dat is niet erg, maar het is nu 21 mei 1987. Dat is vijf weken
na de termijn dat we bezwaar konden maken. Als we al bezwaren zouden
hebben. Dat is toch wel een beetje laat dat het nu ter inzage ligt,
temeer er toch wel financiële konsekwenties aan verbonden zijn voor de
gemeenschap. Ik neem aan dat het in een komende begrotingswijziging
wel een keer aan de orde gesteld wordt, maar ik wil maar zeggen dat
het geen zin heeft om dit nu ter inzage te leggen, omdat de raad geen
enkele mogelijkheid meer heeft om eventuele bezwaren naar voren te
brengen. De termijn is vijf weken verstreken. Het is gewoon vervelend
om het op te moeten merken, maar ik vind het gewoon vervelend dat ik
het moet zeggen dat de raad in deze toch, als hoogste gezagsorgaan van
de gemeente, daar een eventueel besluit of bezwaar enzovoorts over
moet nemen en niet de kommissie Financiën. Die maakt natuurlijk niet
uit wat de raad aan bezwaren of geen bezwaren moet indienen. Het is
vervelend dat ik het moet zeggen, maar ik kan niet anders.
De voorzitter: U zou wel anders kunnen. U zou kunnen zeggen het is
niet zo erg. Alleen als ik U was dan zou ik het ook zo gezegd hebben.
Het had gewoon in de raad van april behandeld kunnen worden, dan waren
we op tijd geweest, dat had moeten gebeuren. Meer wil ik er niet aan
toevoegen. Het gaat gelukkig niet om een groot bedrag, zulke dingen
komen natuurlijk toch wel eens voor, ook inhoudelijk heeft U geen
problemen begrijp ik. Inhoudelijk is er niet zoveel aan de hand, maar
formeel heeft U gelijk. Ik vind het terecht dat U er op wijst. Het had
in de raad van april gewoon behandeld kunnen worden. Ik denk dat het
goed is, dat dit gezegd wordt. Dat maakt ons en de ambtenaren nog eens
extra attent om dit soort zaken te vermijden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
W i. >;V