as o[ls is alb nabsriif tllsgocn tb naaald usiisv nadaom aw ibbjh rraqsigad
<TBb aw nssgisri naob ossj nail us aw law naggai cratov s 3 nav 3 sin
ssa laaudnavs is 3mod jsbuorilew sO .iraisa ittw nanrruaf lain nsldosalti
uos JsG bgsssgaol d^lXajUnibllu flrf iiaad 3sQ aXaaijamoil ab nl gtrraj
qobïBri nssg 9V .nsbnlv nail nl i«sb rials £ld 5o naa rabuodlaw sb d£ld
.oaaiodse lain stag aw nsisov gaXiavo
a lal riool bnovsnsv be si ab nav allrralnl ab Ilw ill 1 a la; b±X laH
alb BXaos nsenaw ab naa 3mod laomagal alb gniXsgai aso nav nalsiWlvjno
lad ll(.XXd aiabna «8861 gnllongad ab nl nsasrr asaaud ssa levag iabsi
-aoi adtlXajfiltfxblli/ ab lam gnlssbioiav asab ioov naoa&ala £lw ^lliaq
tliv ns9 qo lood gnlaaoXqo alaaqag na alalnt ffaag ia lab ,al baai ab
ioov llaori lab isam «nagian lo gsabnev lain dl gas nsG .n^lmial aliod
nab na nabnaam 6 A qo doo cad laQ .naianlavs al issj; naa lain fclm
Igas awuoM isad ab aXaos laaanaaa gnlioigsd ab ll doo lad at nnd
laav Xlw allojn naa nl aiaooS isad ab lab dsoaiav laH iialilsmov <G
doo 'i86I gnllcrxgad ab isab naXXns 'IV .bütalaag nabiow nsilox abio
laO framed guial qo aw 791 Ins iaa<I .mo U Igaaiv laad .naorod guiai qo
.aiabnodl9W na il asasgjud
(T8ei aMiToaoagaTwaaMao ohioi^liw 381)
nib lao abio >b naa talaioov na« fa 10100' aroiaboV naaarihrt bl
Xlw dooT biuadag al lib moiaaw navag9gnaa itlXablub bxaw 73 .aliallo
asbolv lav laad laad lib ano aaaaud £1W lanaggo'l smlsli^ bll laH
ais lad naXXlv tlw ^a;»a «nallls aliallo ab nl alb namaougia ab nl
asab t^rf 191318 nalai laam os lain dool lad nalXlw £1W an al fall l& 1
-tXidoa naa luuiasdslnasBsg dad nav na laag {861 Xliqa CS ;0 isad ana
aiabiaam rs 1 «iriosiai laas ano snaglov «mnlaadloorias lad ibbn niv
-Xoodoa lad nav bioowlna laH .nabtrlv al alaalq nenslb n^gnlvtlidoanl
qo law 9b nl naam lain o{;lx nagnlvtlirioenl aiabiaaci (a Iblul, mulaad
.nagaibad ,000,1! 1 nos lab «nagnlvtlirioenl aiabiaam a{;lTqi9sar a(3 (o
lalid ab laan gnlstXwiav naa naob aS (b .ano £ld anadalgesiv naam 30H
-agnl ab [Id Xaw «loalldoie alb usv navtlidoa laH .loalldoia ab nav
-nss rr%§ lam mo nanabai aaiavlb ntlx ia iltlirioa >Xb «naddnla nanod
ib «alid ibiow biasasdag qo leb issw lain laav dl .jrragfciis isbiav
-24-
aannemers hebben een goedgevulde orderportefeuille, derhalve hogere
inschrijvingen. Het verbaast ons als Werknemerspartij dat het kollege
met deze argumenten overstag is gegaan. Het komt bij ons over of de
architect bepaalt of er meerdere inschrijvingen dienen plaats te
vinden. Waar zijn we als gemeentebestuur dan mee bezig? Wij vinden als
de raad hier mee akkoord gaat, dan hoeven er nimmer inschrijvingen
meer plaats te vinden. Dan is gewoon het hek van de dam. Wij als Werk
nemerspartij willen dat hek toch wel gesloten houden. Wij vinden dat
ook hier gewoon op de gebruikelijke wijze meer aanbestedingen moeten
plaatsvinden. Wij gaan ook hier met deze argumenten, die hier nu
liggen, zowel van het schoolbestuur als van de architect gaan wij niet
akkoord, of er moeten nog andere redenen aanwezig zijn waarom U
inderdaad overstag bent gegaan. Wij luisteren naar argumenten, maar
met deze argumenten kunnen wij niet akkoord gaan.
Het lid Mouws: Ook wij moeten uiting geven van ons ongenoegen over
de laakbare houding van het schoolbestuur, zij het, misschien is dat
wel iets in de richting van de heer Mens, dat schoolbesturen het via
het eindadvies van de kommissie Londo, mogelijk gemaakt wordt. Alleen
uit het feit dat de schoolbesturen wel bij de gemeente aan moeten
kloppen voor de financiering en met name uitdrukkelijk voor een te
kort, in dit geval van bijna f 45.000, Daar vind ik duidelijk dat
we toch die schoolbesturen in het algemeen nog eens een keer heel
duidelijk moeten maken wat onze eisen wat dat betreft zijn. Ik ben
het met iedereen eens die zegt, wij hadden indertijd wat dat betreft
goede afspraken en ik ben het met iedereen eens die zegt, daar hoort
een ieder zich aan te houden, dus ook dit schoolbestuur. Ik ben ook
overtuigd, wij zijn overtuigd, dat het in dit stadium weer niet terug
te draaien is. Ik heb het woord laakbare houding gebruikt en dat wil
ik nog een keer onderstrepen.
Wethouder van der Weegen; De vragen gaan in principe allemaal over
het zelfde onderwerp. Waarom niet meerdere offertes? Het uitgangspunt
van het kollege is altijd minimaal twee offertes en waarom is dat hier
dan niet gebeurd. Met name aspekten die toch ook in het voorstel ver
woord zijn die hebben het kollege doen besluiten, nogmaals om helaas,
met deze situatie in te stemmen. Een aantal argumenten, dat heb ik net
al aangegeven. Het schoolbestuur heeft daar een aantal zaken van naar
voren gebracht. Nogmaals, dat wil niet zeggen dat wij het met deze
situatie eens zijn. Alleen er zijn argumenten die er in elk geval,
achteraf gezien, er voor pleiten of voor kunnen pleiten dat men deze
wijze van aanbesteden heeft gevolgd. Alleen dan zeg ik achteraf, niet
vooraf. Daar ligt denk ik ook het probleem. Als je vooraf naar de zaak
kijkt, dus de procedure ingaat, dan denk ik dat je als principe in elk
geval moet hanteren, meerdere inschrijvers. Wanneer achteraf blijkt
dat het aanbestedingsbedrag waarvoor de betrokken aannemer heeft in
geschreven, dat dat nagenoeg gelijk ligt met het bedrag wat het mini
sterie heeft gevoteerd en wat geënt is op landelijke normen, dan zeg
ik dan is het resultaat achteraf wellicht bevestigd dat dit geen ver
keerde manier is geweest. Dan zeg ik nogmaals achteraf, niet vooraf.
In principe moet je je positie vooraf bepalen. Wat dat aangaat ben ik
het volledig met de heer Mens eens. Alleen zeg ik, het resultaat wat
er uit is gekomen, dat is voor het kollege nogmaals, uiteindelijk,
acceptabel. Ik heb al aangegeven, meerdere inschrijvers, dat blijft
het uitgangspunt, dat blijft het principe, dat is ook duidelijk naar
het schoolbestuur geventileerd. Ik moet wel zeggen, het schoolbestuur
is in deze de opdrachtgever, niet het gemeentebestuur. Het is zo dat
wat de heer Mouws ook zei, het schoolbestuur wel afhankelijk is met
betrekking tot de votering van financiële middelen. Wanneer je dan dit
voorstel ziet, dan blijkt dat er achteraf een bepaalde wijziging