r
-iadue C99 laid las aiavoS isari ®i> aXsox «cavjecb Jjsqs rroawsg cab aa
ab nrav isbsi Jari al o[ii cos isv ajnsamsg 9b Jab rravsgsgcBE
Jrioxsnl csgis iaën jfaaTqcoaa ab na JlaJlX shorn ab Jab JsbJb iseb
Jed .nf;-*5 nl J 9b±ub la ad jloo Jfssb caJaora aW nsbjow nag om blagaiag
lalJeisqml gJt £±<fïsaG .09X9393 laom glcabosale ï#ovt»v Jari nam sod ai
ab JsBgnBR Jab JuW .cab?ow Jao* navadag 9gB?b£ld cagla caa cabariglb
Jari no Jrfaai Jari tain sjcaaoag ab Jl9ari istb c 1 r. bXaJxagiasv blad
Ildoaisv Jad q© al JcSag Jalo Jad Jab al ritXXabXub Jail lab /ravagagcse
cabaddtllagoaiaJaadTav ab oav Jb'iow bgasag ?a Jnb nssm a^lvrsbuo nt
gallag a? ab al sbilsssbcA jsovjsv jooV b'xoaasda^ qo gnXXaga? »b
cavod t Jgas nam ^IdiBBv jfalJlXocacamojicl ablsGqad nas co bjsaesdag
JsG .cabjow bXaaJad IXax ,00£ 1 aJa?aa ab oaJaom aaoodcl bXsaqad caa
Jntnf aL .bXsgsjsg Jala Jad al o£ .nslBJad naJaam laam jabcos - an alb
rioo n9jo< i aia .aljaJlcd abXaaq»J naa naoblov jfoo alb ns -agio* -Xw
tab oaasr.q naJaom qo aw Jab dooJ ricab jfl .caXaga? agajb^ld csgJta caa
qo gcljsvja jbbJ. caa acaa coowag aw caJaX «caddari bgasag aw £ld?ssv
sv callus alb ,bg»sagaoJ aw caddad Jab c^is 3» alb caJcuqXacX .caob
jsr.b aw Jaw «Jjtsdnaqo a J bot alb al goa Jsb dols aXs glnsbos elt- maaXd
-oo JriajJalov al Jab jabuorijaw Jgas Jan taab U JsW JSJycrod blX JaH
ca joov cadaosad loorioa caa alb cagclXtaaX cav ajsbuo qo gclaaaqaoJ
Bags r 3g a Jab-La Jab a^lvxabno joov casald cacaba? ajabca mo alb •uabuo
rioo slaiJi IXaa Li Jl»ad alG .Xaobad ii Jaw aaloajq 0 Jaav uhG .ai
Jib cav ralscBfs naJ jab Jlal Jari joov JlaXqsg Jlaad avuoM taad ad
Jan dad il cabjow nsisoc cox bisovsj blaf ad ^ailljsqa caa qiawjabrao
alb lc naXaJsd aJ gnlJaBXadbaog-bcajsoJOo naag najaJalaH n± Jlaori tlb
caa cl jad 9fc Jab jfcab Jifl .naXaJad 9J gcllladnalloj iXsvlb naag Jlaod
qo gclXag9t8ca»odnl axab Taaw Jeejq af_ sXb rials. J om mb&i XaaJoJ
al naob Jaoa Jad sj Jab caggax aJ Jam bXaobad dl fad ts6 aJ biaaaadag
-22-
Het lid Mouws: Ik heb heel duidelijk bedoeld dat inderdaad een uit
zondering voor ons geldt en dat er inderdaad een apart financieel be
leid voor deze kinderen moet komen.
Wethouder van der Weegen: Dan zult U het in de subsidiesfeer moeten
zoeken waarvan ik gezegd heb, laten we een jaar ervaring opdoen en
daarmee terugkomen in de commissie. Knelpunten die er zijn moeten
opgelost worden. Je kunt niet zonder meer nu je geen inzicht hebt in
die situatie een regeling kreëren. Dat zou een slechte zaak zijn.
Hetzelfde geldt voor de heer van Eekelen. Ik blijf er voorstander van
om dat eerst eens te ervaren hoe die problemen daar liggen. Ik heb U
gezegd daar mee terug te komen in de commissie. U weet dat wij in prin
cipe die toezeggingen nakomen. Als die problemen er zijn, dan zien we
het onder ogen en dan zullen we kijken wat we er aan kunnen doen.
Mevrouw Wiersema daar geldt hetzelfde voor.
De voorzitter; Er zijn een aantal voorstellen gedaan waar ik even op
wil reageren. De wijziging die de heer Somers heeft voorgesteld houdt
toch in dat we geen verordening hebben per 1 augustus. Dan worden er
wijzigingen aangebracht die in strijd zijn met de algemene maatregel
van bestuur. U heeft het zelfs een beetje genuanceerd: "een beetje in
strijd". Een beetje in strijd dat kent de wetgeving echter niet. Het
is wel in strijd of het is niet in strijd met. Zo eenvoudig ligt dat.
Dan nemen we een verordening aan, waar we te voren van weten dat hij
niet voldoet, dat hij niet goedgekeurd wordt. Dan hebben we geen ver
ordening per 1 augustus en dan staan de mensen in de kou. Dat is een
slechte zaak. Dat moet ik U ontraden. Dat is éën. Punt twee. Een aan
tal frakties vragen of dat niet afzonderlijk bekeken kan worden via
een aparte subsidieverordening. De wethouder heeft daar reeds op ge
reageerd. Inkomenspolitiek voeren daar wordt vaak tegen ingegaan voor
al door de hogere overheden. Als ik dit zo hoor dan denk ik, het zou
toch goed zijn als de ministers eens een keer in de raad van Halsteren
zouden zijn, zodat men eens dicht bij de mensen zou staan en eens zou
horen hoe hier over gedacht wordt. Dit betreffen namelijk zaken, die
in Den Haag zijn vastgesteld. Daar staat men toch wat verder van de
mensen af dan hier. Hier ligt dat anders, dat is duidelijk. Hier
liggen die keuzes ook anders, dat is ook duidelijk. We hebben hier
echter wel mee te maken. Ik denk dat het goed zou zijn om het gevoelen
dat hier vanavond zo naar voren is gekomen, om dat eventueel ter ken
nis te brengen van de minister die in eerste instantie verantwoorde
lijk is voor deze wetgeving. Dat lijkt mij een goede zaak.
Het lid SomersEn ook de Staten die de algemene maatregelen van
bestuur gemaakt hebben.
De voorzitter: Ik zou U voor willen stellen om praktisch te zijn, we
hebben Uw boodschap goed begrepen. De wethouder ook. De wethouder zegt
als er knelpunten zijn, die zullen er ongetwijfeld zijn, laten we dan
eerst even zien hoe het gaat, kom er mee in de kommissie en dan bespre
ken we dat. Hij laat op dit moment wel mogelijkheden open. Hij zegt
niet wat er dan wel moet gebeuren, maar hij laat de mogelijkheden
open. Ik denk dat het ook belangrijk is om dat te doen. Als je nu
uitspraken doet van dan doen we dat en dat en je kunt het niet waar
maken voor de mensen straks, dan maak je mensen blij met niets. Dan
heb je politiek wel iets bereikt door te zeggen dat moet gebeuren,
maar als achteraf blijkt dat het niet kan, dan is dat een slechte
zaak. U heeft duidelijk uitgesproken wat Uw uitgangspunt is, dat is
een duidelijke zaak. Dat is ook duidelijk overgekomen. Het kollege zit
een beetje met dezelfde gevoelens. Alleen we hebben wel te maken met
mogelijkheden en onmogelijkheden. Daarom dat ik voorstel a) neem de
verordening aan, anders hebben we geen verordening per 1 augustus, b)
Die inventiviteit waar ik over gesproken heb. We hebben Uw boodschap
- gad-l-'t'ip. lij i 90 .1 f