r -iadue C99 laid las aiavoS isari ®i> aXsox «cavjecb Jjsqs rroawsg cab aa ab nrav isbsi Jari al o[ii cos isv ajnsamsg 9b Jab rravsgsgcBE Jrioxsnl csgis iaën jfaaTqcoaa ab na JlaJlX shorn ab Jab JsbJb iseb Jed .nf;-*5 nl J 9b±ub la ad jloo Jfssb caJaora aW nsbjow nag om blagaiag lalJeisqml gJt £±<fïsaG .09X9393 laom glcabosale ï#ovt»v Jari nam sod ai ab JsBgnBR Jab JuW .cab?ow Jao* navadag 9gB?b£ld cagla caa cabariglb Jari no Jrfaai Jari tain sjcaaoag ab Jl9ari istb c 1 r. bXaJxagiasv blad Ildoaisv Jad q© al JcSag Jalo Jad Jab al ritXXabXub Jail lab /ravagagcse cabaddtllagoaiaJaadTav ab oav Jb'iow bgasag ?a Jnb nssm a^lvrsbuo nt gallag a? ab al sbilsssbcA jsovjsv jooV b'xoaasda^ qo gnXXaga? »b cavod t Jgas nam ^IdiBBv jfalJlXocacamojicl ablsGqad nas co bjsaesdag JsG .cabjow bXaaJad IXax ,00£ 1 aJa?aa ab oaJaom aaoodcl bXsaqad caa Jntnf aL .bXsgsjsg Jala Jad al o£ .nslBJad naJaam laam jabcos - an alb rioo n9jo< i aia .aljaJlcd abXaaq»J naa naoblov jfoo alb ns -agio* -Xw tab oaasr.q naJaom qo aw Jab dooJ ricab jfl .caXaga? agajb^ld csgJta caa qo gcljsvja jbbJ. caa acaa coowag aw caJaX «caddari bgasag aw £ld?ssv sv callus alb ,bg»sagaoJ aw caddad Jab c^is 3» alb caJcuqXacX .caob jsr.b aw Jaw «Jjtsdnaqo a J bot alb al goa Jsb dols aXs glnsbos elt- maaXd -oo JriajJalov al Jab jabuorijaw Jgas Jan taab U JsW JSJycrod blX JaH ca joov cadaosad loorioa caa alb cagclXtaaX cav ajsbuo qo gclaaaqaoJ Bags r 3g a Jab-La Jab a^lvxabno joov casald cacaba? ajabca mo alb •uabuo rioo slaiJi IXaa Li Jl»ad alG .Xaobad ii Jaw aaloajq 0 Jaav uhG .ai Jib cav ralscBfs naJ jab Jlal Jari joov JlaXqsg Jlaad avuoM taad ad Jan dad il cabjow nsisoc cox bisovsj blaf ad ^ailljsqa caa qiawjabrao alb lc naXaJsd aJ gnlJaBXadbaog-bcajsoJOo naag najaJalaH n± Jlaori tlb caa cl jad 9fc Jab jfcab Jifl .naXaJad 9J gcllladnalloj iXsvlb naag Jlaod qo gclXag9t8ca»odnl axab Taaw Jeejq af_ sXb rials. J om mb&i XaaJoJ al naob Jaoa Jad sj Jab caggax aJ Jam bXaobad dl fad ts6 aJ biaaaadag -22- Het lid Mouws: Ik heb heel duidelijk bedoeld dat inderdaad een uit zondering voor ons geldt en dat er inderdaad een apart financieel be leid voor deze kinderen moet komen. Wethouder van der Weegen: Dan zult U het in de subsidiesfeer moeten zoeken waarvan ik gezegd heb, laten we een jaar ervaring opdoen en daarmee terugkomen in de commissie. Knelpunten die er zijn moeten opgelost worden. Je kunt niet zonder meer nu je geen inzicht hebt in die situatie een regeling kreëren. Dat zou een slechte zaak zijn. Hetzelfde geldt voor de heer van Eekelen. Ik blijf er voorstander van om dat eerst eens te ervaren hoe die problemen daar liggen. Ik heb U gezegd daar mee terug te komen in de commissie. U weet dat wij in prin cipe die toezeggingen nakomen. Als die problemen er zijn, dan zien we het onder ogen en dan zullen we kijken wat we er aan kunnen doen. Mevrouw Wiersema daar geldt hetzelfde voor. De voorzitter; Er zijn een aantal voorstellen gedaan waar ik even op wil reageren. De wijziging die de heer Somers heeft voorgesteld houdt toch in dat we geen verordening hebben per 1 augustus. Dan worden er wijzigingen aangebracht die in strijd zijn met de algemene maatregel van bestuur. U heeft het zelfs een beetje genuanceerd: "een beetje in strijd". Een beetje in strijd dat kent de wetgeving echter niet. Het is wel in strijd of het is niet in strijd met. Zo eenvoudig ligt dat. Dan nemen we een verordening aan, waar we te voren van weten dat hij niet voldoet, dat hij niet goedgekeurd wordt. Dan hebben we geen ver ordening per 1 augustus en dan staan de mensen in de kou. Dat is een slechte zaak. Dat moet ik U ontraden. Dat is éën. Punt twee. Een aan tal frakties vragen of dat niet afzonderlijk bekeken kan worden via een aparte subsidieverordening. De wethouder heeft daar reeds op ge reageerd. Inkomenspolitiek voeren daar wordt vaak tegen ingegaan voor al door de hogere overheden. Als ik dit zo hoor dan denk ik, het zou toch goed zijn als de ministers eens een keer in de raad van Halsteren zouden zijn, zodat men eens dicht bij de mensen zou staan en eens zou horen hoe hier over gedacht wordt. Dit betreffen namelijk zaken, die in Den Haag zijn vastgesteld. Daar staat men toch wat verder van de mensen af dan hier. Hier ligt dat anders, dat is duidelijk. Hier liggen die keuzes ook anders, dat is ook duidelijk. We hebben hier echter wel mee te maken. Ik denk dat het goed zou zijn om het gevoelen dat hier vanavond zo naar voren is gekomen, om dat eventueel ter ken nis te brengen van de minister die in eerste instantie verantwoorde lijk is voor deze wetgeving. Dat lijkt mij een goede zaak. Het lid SomersEn ook de Staten die de algemene maatregelen van bestuur gemaakt hebben. De voorzitter: Ik zou U voor willen stellen om praktisch te zijn, we hebben Uw boodschap goed begrepen. De wethouder ook. De wethouder zegt als er knelpunten zijn, die zullen er ongetwijfeld zijn, laten we dan eerst even zien hoe het gaat, kom er mee in de kommissie en dan bespre ken we dat. Hij laat op dit moment wel mogelijkheden open. Hij zegt niet wat er dan wel moet gebeuren, maar hij laat de mogelijkheden open. Ik denk dat het ook belangrijk is om dat te doen. Als je nu uitspraken doet van dan doen we dat en dat en je kunt het niet waar maken voor de mensen straks, dan maak je mensen blij met niets. Dan heb je politiek wel iets bereikt door te zeggen dat moet gebeuren, maar als achteraf blijkt dat het niet kan, dan is dat een slechte zaak. U heeft duidelijk uitgesproken wat Uw uitgangspunt is, dat is een duidelijke zaak. Dat is ook duidelijk overgekomen. Het kollege zit een beetje met dezelfde gevoelens. Alleen we hebben wel te maken met mogelijkheden en onmogelijkheden. Daarom dat ik voorstel a) neem de verordening aan, anders hebben we geen verordening per 1 augustus, b) Die inventiviteit waar ik over gesproken heb. We hebben Uw boodschap - gad-l-'t'ip. lij i 90 .1 f

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 120