qo
-20-
kig mee is, wat let ons dan om er nu een oplossing voor te bedenken.
Ik wil er twee aandragen en dan zullen we kijken wat er van wordt. In
het voorstel stond, om er even op terug te komen, de wet gemeentelijke
regelingen leerlingenvervoer houdt in dat de gemeente zelf de vrijheid
heeft om de modaliteiten van de aanspraken naar eigen inzicht in een
verordening te regelen. Ik dacht dat het gewoon duidelijk was. Moge
lijkheden zijn er mijns inziens. Het is niet alleen een emotionele
zaak. Het is natuurlijk ook gewoon een kwestie van wetten maken en
wetten uitvoeren en onderkennen. Nogmaals het niet aannemen, dan komen
we in de knel. Laten we die verordening aannemen en dan artikel 21 als
volgt wijzigen, dat is dan mijn eerste voorstel dan: bij artikel 21,
lid 1 en lid 2 heel eenvoudig weglaten "een school voor onderwijs aan
kinderen met leer en opvoedingsmoeilijkheden, dan wel een school voor
onderwijs en moeilijk lerende kinderen". Als je die enkele woordjes
weglaat, dan kun je de verordening verder volledig aannemen en voldoe
je aan de geest van de wet.
De wethouder vertelde daarnet in zijn antwoord dat die relatie met het
balletonderwijs hier eigenlijk niet van toepassing is. Ik vind eigen
lijk van wel. Als wij dadelijk dat artikel 21, lid 1, lid 2 in stem
ming brengen, dat blijkt niet te kunnen, dan stel ik nu voor te ontwik
kelen een subsidieregeling ten behoeve van het vervoer van leerlingen
naar m.l.k.- of l.o.m.-onderwijs in de basisschoolleeftijd. Als wij
dan een subsidieregeling,-er zijn maar zat voorbeelden van-, in deze
sektor ontwikkelen, dan geloof ik niet dat wij dan in strijd met welke
wet of welke maatregel van bestuur werken.Dat is een tweede oplossing.
Waar praten we dan over, 30 Halsterse leerlingen die het m.l.k.- of
1o.m.-onderwijs bezoeken, noodgedwongen. Dat betekent in feite 30 x
f 200, dat is f 6.000, Als wij dat als gemeenschap niet op
kunnen brengen, dan weet ik het niet meer.
Het lid MouwsWij rekenen anders, maar ik vind de centen onbelang
rijk. Wij hebben in eerste instantie duidelijk gesteld dat dit een
speciale vorm van onderwijs is. Het heet ook als zodanig tegenwoordig.
Wij zijn het in zoverre met de heer Somers eens dat hij zegt, het
betreft basisschoolleerlingen voor het speciaal onderwijs, het hele
speciale onderwijs. Wij zijn niet akkoord als de wethouder zegt, wij
hebben een algemeen financieel beleid, dat voeren we in grote lijnen
door. Wij vinden dat uitgerekend voor dit leerlingenvervoer, met name
wat ik net genoemd heb, die vorm van onderwijs, dat daar een aparte
regeling voor getroffen moet worden. Zodanig dat deze mensen niets
extra's betalen ten opzichte van andere ouders met kinderen die het
gewone basisonderwijs volgen.
Het lid van Eekelen: Het is voor mij helemaal niet moeilijk. De heer
Mouws zit op dezelfde lijn als de heer Somers en daar zit de Werk
nemerspartij ook op. Hoe U het uitvoert, dat laat ik aan Uw inventivi
teit over. Ik denk dat duidelijk is, -alle frakties hebben we nog niet
gehoord-, dat de doelstelling van deze raad is die verordening toe te
passen, maar hem dan zo toe te passen dat de kinderen die aan lager
onderwijs doen, dat die daar niet extra hoeven te betalen. Dan ben ik
het met de heer Somers roerend eens, dan voer je maar een subsidie in.
Dat doe je dan ook maar naar maatstaf van inkomen. Dan vind ik het een
hele goede zaak. Je hebt dan aan de wet voldaan, maar de intensiteit
waar je het eigenlijk in principe niet eens bent, dat kun je dan ook
waar maken. Dat kun je dan ook recht zetten. Wij zijn het volledig met
de heer Somers eens.
Het lid Wiersema-DupréOok op dezelfde lijn. Is het bijvoorbeeld
niet mogelijk om deze verordening normaal aan te nemen en dan apart
hiervan iets anders te regelen voor de ouders die niet die vrijheid
van keuze hadden, zoals die leerlingen op de l.o.m.- en m.l.k.-scholen
9390
j8b nsgtoa 83 la -
B 38R3t Jib tbR9itl08l.
tesg slaeiMfalb 793 3»tn
i 38b 788W nabsdrrsjjajsg
8v 79V9 gor rloo: il
V 7t'biIOS <7 7 9 hue 9W 31
misitS OBV 789/1 bC ITS
aisin 9w ffsddsd itsb 3
Il i R
ilJtW
IBBXO d^81$9YiC|S 5>li
Snil»^s7 alllacreoi^ si*
i^dsd QF$9 nsb 9W ft£ls
39(1 4£li8i78(T 41 b1A .71
768b 41 8l8 tIT9g974»g
Io4 39(1 3Bf> -f 119 blub
oanuld /T9979b9l bIA .31
M