-16- uit artikel 45 van de wet op het basisonderwijs en artikel 54 van de Interimwet speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. Ik heb de wet zo eens in mijn handen genomen, de zaken die daar omheen ge speeld hebben in de kamer en ik lees uit de wet dat de geest van de wet, zoals die bedoeld is moet zijn, de eerbiediging van de op gods dienst of levensbeschouwing van de ouders berustende keuze van een school. Dat is een prima zaak. Ik sta daar vierkant achter. Voor de rest geeft de wet eigenlijk weinig termen aan wat er allemaal mee moet gebeuren. Maar provinciale staten is bevoegd nadere regels te stellen en de bedoeling daarvan was, aldus het antwoord op kamervragen, om uniformiteit in bepaalde regio's te verkrijgen. Prima. Het antwoord op vragen van met name de P.v.d.A. en de V.V.D., wat er dan in die alge mene maatregelen van bestuur o.a. zou moeten staan. Dat betreft bijvoorbeeld de voorschotten voor wat de bepaling van de financiële draagkracht van de ouders beperkt van inhoud zullen zijn. De algemene maatregel van bestuur moet niet meer aangeven dan de grenzen van de ouders waarbij ze geen of geen volledige bijdrage wordt verleend in de noodzakelijke kosten van vervoer. Dat is ook weer prima. Het is alle maal prima voor de ouders die kiezen voor een andere basisschool op grond van die levensbeschouwing, etcetera. Dat is namelijk een vrije keuze en de ouders weten dat wanneer ze een vrije keuze doen, dat dat konsekwenties heeft wat betreft vervoer, etcetera. Ik wil toch even een bepaald deel van die leerplichtige kinderen er uit pikken. Dat betreft met name de m.l.k. en de l.o.m.-kinderen. De ouders van deze kinderen doen mijns inziens geen vrije keus. Het moet in deze tijd toch al vrij ernstig zijn willen ouders samen met de schoolbegelei dingsdienst, psycholoog, school, etcetera beluiten om hun kind naar een m.l.k.- of l.o.m.-school te sturen, temeer daar de huidige wet van het basisonderwijs ook voorschrijft om kinderen zo lang mogelijk in hun eigen vertrouwde omgeving les te geven, differentiatie, speciale pakketten, etcetera. Ouders kiezen er niet zomaar voor om hun kind naar m.l.k.- of l.o.m.-onderwijs te sturen. Het is een noodgedwongen stap in belang van het kind. Volgens deze verordening die wij vandaag voor ons neus krijgen moeten dan die ouders, die toch al behoorlijk getroffen zijn, moeten dan ook nog gaan betalen voor vervoer van die kinderen naar Bergen op Zoom, Roosendaal, terwijl ze toch al extra zorg en kosten hebben. Ik vind dat onrechtvaardig. Zeker als je dat beziet in het licht van punt 13 van de agenda van vandaag, waar ge vraagd wordt om subsidiebedragen goed te keuren in het kader van het balletonderwijs waarvoor mensen in hun vrije tijd, vrijwillig voor hun plezier, zo gemiddeld f 100, f 150,— subsidie krijgen om hun hobby uit te oefenen. Ouders die zulke kinderen naar school sturen moeten volgens deze verordening f 200,betalen, minstens. Er zijn nog andere subsidiezaken aan te dragen die eigenlijk schrijnend zijn als je dit er naast legt. Subsidie instrumentaal onderwijs, subsidie sport en jeugdrecreatie. De verordening, dat is het probleem. Ik ben er wat dieper ingedoken. Om toch naar mogelijkheden te zoeken om iets aan deze zaak te doen, is dat die gebaseerd is op draagkrachtbeginsel onder andere. Hij is nagenoeg geheel over genomen van het voorstel van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Als ik het groene boekje, wat ook hier bij was, een beetje nauwkeuriger ga lezen, dan kom ik in heel dat groene boekje slechts één motivatie tegen waarom normale tussen aanhalingstekens, want het juiste woord is het niet, basisschoolleer lingen gelijk gesteld worden met m.l.k.- of l.o.m.-leerlingen. Dat is enkel en alleen maar gebaseerd op de opvatting dat er sprake moet zijn van gelijke behandeling met vergelijkbare mogelijkheden in het ver keer. Gelijke behandeling van leerlingen in het basisonderwijs, m.l.k. en l.o.m.. Ik kan U verzekeren, dat is pertinent nooit waar wat daar

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 114