toebedeeld door het ministerie van Volkshuisvesting. Die woningen wor
den gesubidieerd door het rijk. Ofschoon dat in de toekomst wel minder
zal worden, met name als het gaat om de goedkopere huurwoningen. Men
is van plan om dat in aantal sterk te verlagen. Het gaat dus speciaal
om de gesubsidieerde bouw. Tot voor kort bepaalde de H.I.D. recht
streeks na het horen van de provincie en zijn eigen advieskommissie
hoeveel elke gemeenten aan gesubsidieerde woningen kreeg, Dat systeem
is nu verlaten. Er is sprake van decentralisatie van beleid. Het rijk
stelt dat niet meer vast, het rijk stelt het nog wel formeel vast,
maar zij heeft een en ander gedecentraliseerd naar de provincie. De
provincie geeft namelijk een bindend advies. In feite ligt de beslis
sing bij de provincie, dus decentralisatie. Die provincie heeft daarom
een P.V.C. opgericht. Als er nu R.V.C.'s zijn dan kunnen die vertegen
woordigd zijn in de P.V.C.Dat is de lijn. Als wij geen R.V.C. hebben
dan kunnen wij even goed onze aanvragen indienen, die aanvragen worden
ook behandeld in de P.V.C., alleen we hebben verder geen inbreng meer,
onze regio zit daar dan niet bij. Als andere regio's er dan wel bij
zijn, dan denk ik dat de meesten van ons lang genoeg mee lopen om te
weten hoe het dan gaat. Het is altijd goed om dicht bij het vuur te
zitten. Met alle respect voor degene die daar beslissingen over nemen,
maar zo gaat dat. Als U zegt Rucphen staat niet te springen en straks
maakt Rucphen samen met Bergen op Zoom of wie dan ook de dienst uit
dan is dat natuurlijk niet waar. Als dat zo zou zijn dan zouden ze een
grote voorstander moeten zijn. Rucphen is van meet af aan fervent
tegenstander van de R.V.C. geweest is. Wat daar precies achter zit dat
weet ik niet. Ik geloof dat het zo is dat ze een paar jaar geleden een
keer een extra kontingent hebben binnengehaald bij de H.I.D. en daar
teren ze nog steeds op. Dat vindt men zo'n wapenfeit dat men denkt dat
redden wij via een regionale commissie nooit. Het gaat er echter niet
om wat er in het verleden is gepresteerd, maar wat er in de toekomst
aan een goed volkshuisvestingsbeleid kan worden gedaan.
Het lid Roosenboom: Ik heb Rucphen speciaal genoemd, omdat als die
met Roosendaal en Bergen op Zoom samenwerkt, ze een royale meerderheid
hebben.
Het lid MouwsRucphen is tegen, die is altijd tegen. Hier staat
duidelijk in het voorstel, -dat kan toch iedereen lezen-, als drie
kwart van de raden voor zijn. Met name Bergen op Zoom, Roosendaal en
Rucphen, de drie grootste kunnen tegen zijn. Dan gaat het toch door.
Iedereen kan toch lezen.
De voorzitter: Dat is duidelijk, er is niet gezegd dat het niet zo
was, er is alleen gekonstateerd
Het lid Roosenboom: Ik wil toch duidelijk zijn. Het gaat er bij mij
niet om of dit wordt aangenomen, nee, als die commissie bestaat.
De voorzitter: Zo had ik het ook begrepen. U bedoelt het functio
neren in de commissie. Daarvan zeg ik dan, als dat zo is, waarom zou
Rucphen dan zo tegen die commissie zijn, als ze toch een meerderheid
heeft in die commissie met die twee andere gemeenten dan zou ze toch
voorstander moeten zijn want, dan kan ze rechtstreeks invloed uit
oefenen via die R.V.C. waar ze de meerderheid in hebben naar de P.V.C.
toe en toch zijn ze tegen. Ik begrijp dat niet helemaal. Dat mag, je
mag hier van mening over verschillen. Dat is duidelijk. Ik respekteer
dat. Ik heb in de afgelopen maanden een aantal keren met mijn kollega
in Rucphen daarover in de clinch gelegen. Dat kan ook, daar kan hij
heel goed tegen. Ik kan er daar best tegen.Als we verder maar op een
redelijke manier met elkaar om gaan. Dan het profijt trekken van grote
gemeenten in het algemeen in het StreekgewestAls er voorzieningen
gemaakt worden zoals een regionale brandweer en de gewestelijke ge
zondheidsdienst, dan komen die inderdaad in Roosendaal of Bergen op