toebedeeld door het ministerie van Volkshuisvesting. Die woningen wor den gesubidieerd door het rijk. Ofschoon dat in de toekomst wel minder zal worden, met name als het gaat om de goedkopere huurwoningen. Men is van plan om dat in aantal sterk te verlagen. Het gaat dus speciaal om de gesubsidieerde bouw. Tot voor kort bepaalde de H.I.D. recht streeks na het horen van de provincie en zijn eigen advieskommissie hoeveel elke gemeenten aan gesubsidieerde woningen kreeg, Dat systeem is nu verlaten. Er is sprake van decentralisatie van beleid. Het rijk stelt dat niet meer vast, het rijk stelt het nog wel formeel vast, maar zij heeft een en ander gedecentraliseerd naar de provincie. De provincie geeft namelijk een bindend advies. In feite ligt de beslis sing bij de provincie, dus decentralisatie. Die provincie heeft daarom een P.V.C. opgericht. Als er nu R.V.C.'s zijn dan kunnen die vertegen woordigd zijn in de P.V.C.Dat is de lijn. Als wij geen R.V.C. hebben dan kunnen wij even goed onze aanvragen indienen, die aanvragen worden ook behandeld in de P.V.C., alleen we hebben verder geen inbreng meer, onze regio zit daar dan niet bij. Als andere regio's er dan wel bij zijn, dan denk ik dat de meesten van ons lang genoeg mee lopen om te weten hoe het dan gaat. Het is altijd goed om dicht bij het vuur te zitten. Met alle respect voor degene die daar beslissingen over nemen, maar zo gaat dat. Als U zegt Rucphen staat niet te springen en straks maakt Rucphen samen met Bergen op Zoom of wie dan ook de dienst uit dan is dat natuurlijk niet waar. Als dat zo zou zijn dan zouden ze een grote voorstander moeten zijn. Rucphen is van meet af aan fervent tegenstander van de R.V.C. geweest is. Wat daar precies achter zit dat weet ik niet. Ik geloof dat het zo is dat ze een paar jaar geleden een keer een extra kontingent hebben binnengehaald bij de H.I.D. en daar teren ze nog steeds op. Dat vindt men zo'n wapenfeit dat men denkt dat redden wij via een regionale commissie nooit. Het gaat er echter niet om wat er in het verleden is gepresteerd, maar wat er in de toekomst aan een goed volkshuisvestingsbeleid kan worden gedaan. Het lid Roosenboom: Ik heb Rucphen speciaal genoemd, omdat als die met Roosendaal en Bergen op Zoom samenwerkt, ze een royale meerderheid hebben. Het lid MouwsRucphen is tegen, die is altijd tegen. Hier staat duidelijk in het voorstel, -dat kan toch iedereen lezen-, als drie kwart van de raden voor zijn. Met name Bergen op Zoom, Roosendaal en Rucphen, de drie grootste kunnen tegen zijn. Dan gaat het toch door. Iedereen kan toch lezen. De voorzitter: Dat is duidelijk, er is niet gezegd dat het niet zo was, er is alleen gekonstateerd Het lid Roosenboom: Ik wil toch duidelijk zijn. Het gaat er bij mij niet om of dit wordt aangenomen, nee, als die commissie bestaat. De voorzitter: Zo had ik het ook begrepen. U bedoelt het functio neren in de commissie. Daarvan zeg ik dan, als dat zo is, waarom zou Rucphen dan zo tegen die commissie zijn, als ze toch een meerderheid heeft in die commissie met die twee andere gemeenten dan zou ze toch voorstander moeten zijn want, dan kan ze rechtstreeks invloed uit oefenen via die R.V.C. waar ze de meerderheid in hebben naar de P.V.C. toe en toch zijn ze tegen. Ik begrijp dat niet helemaal. Dat mag, je mag hier van mening over verschillen. Dat is duidelijk. Ik respekteer dat. Ik heb in de afgelopen maanden een aantal keren met mijn kollega in Rucphen daarover in de clinch gelegen. Dat kan ook, daar kan hij heel goed tegen. Ik kan er daar best tegen.Als we verder maar op een redelijke manier met elkaar om gaan. Dan het profijt trekken van grote gemeenten in het algemeen in het StreekgewestAls er voorzieningen gemaakt worden zoals een regionale brandweer en de gewestelijke ge zondheidsdienst, dan komen die inderdaad in Roosendaal of Bergen op

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 112