-niinojf ssisdoiq 09 (galJeavaludailov rrssg rioBofi 09(1 aï .G.I.H ab laso -3bbI 9b 09 oasbsg b(_l3ls jfoo 9w aaddad 3eG 93 aattnld najaag brrabnld nss iiwlasd laalaolvoiq ltd nsjf uM .bisboaiST ua ai 3eG riosoS •♦laa 1 oKooaalvbs sb .tf.fl.V.A siealntroo alQ G.I.H 9b nas travag esivbe 9S l)*sd ïbbG .naisalvbs rfoJts asm 3r, si sartod esivbe a'os 3o3 na3&32 3som rrisb aloalvoiq 9b [Id rrajfsiqa earn nl lemb af I1W .a'.D.V.H ab gon labi&V 3rruq larf el 3«<J .9901 3aïtt 9 3^ r<\ aïsbns ciaddad D.V.JÏ nso ry'o s 0I blabneriscf nabicnt sleal.imoD n'os ni alb csits siabss lew -qsa I 100V .nfcls oi3la}l3Bqad}a93 la ala ei -ib blasdioov^lfi ..O.V.I g-tbsl !ov 391/t nab 3nagnl3noo naa si .0 .ror aaXIa 390ns radial ale Tfdoootab nl Ilw i93al0lm sG lavo negnlo!. t 39 09v£J:I<i nab iunscf ,3trttad ofcis nainagnlinoH sIIb leb nanism aannuA 3as3f rsmaJI 9b nl jfnab 0bG alaalmmoa aleloolvoiq 9lb nl jIoo Jtriradsg isG .bi99bT9v wuslo -3oow09g9li»v nl if00 iseb olg9i ss&b lab al jftlngnetad 3srf lab risol il -nsaarsg 3am 8lesfq insai gslnsvo sl^lljabnctsl 1 ua9g asb 39 IbnlV .ai bglb 13 lab naif nab imilead laalinlvoiq lad lam lilv gslrsvo 9alA ?ns3 ssleeloBonagnllaavaludBifXov alsnolaai 9b 09 tli?8lnoo9isDlle9viludsiIov lib do al 8lbnal879V ifaol lad Isb moiaeb jfnsb II nsob si ttasiss »t rrav iaad ab 3iaod toovjaab aaosbai 9389am aG .no.nan si nas Islenoos -01993eva ab "root 30b ;aoJ IsH .Idasirfas rtsvo rnon 5»K«<.t inn ifislaS -13- van zullen hebben. Misschien dat daar hun terughoudendheid ook wel door wordt ingegeven. Ofschoon Roosendaal valt wel mee, maar Bergen op Zoom heb ik begrepen is op dit moment nog wat terughoudend in deze zaak en dat zal hier wel door ingegeven zijn. Maar ik moet meteen wel zeggen, dit is een taxatie mijnerzijds, dit kan ik ook niet hard maken. Het lid Roosenboom; Om bij het laatste aan te sluiten, dan zou dit voor de eerste keer zijn binnen het Streekgewest dat bij, laat ik maar zeggen, een soort samenwerkingsverband de kleine gemeenten profijt trekken. Tot op heden toe, -ik wil geen voorbeelden noemen-, zijn de kleine gemeenten altijd de sponsors geweest van de twee centra-gemeen ten, terwijl die twee zogenaamde centra-gemeenten zich dat heel graag toe eigenden. Alleen als ze het in de praktijk brengen, dan weten ze heel goed de rekeningen bij de kleine gemeenten te deponeren. Ik noem maar het muziekonderwijs. Als er kinderen uit de randgemeenten naar toe gaan en daar gebruik van willen maken, laat men ze precies tot het laatste dubbeltje toe betalen. Ze vinden dat zij een centrumfunktie binnen het Streekgewest moeten vervullen, maar doen het in werkelijk heid niet. Dat is ook binnen het Streekgewest .Alles wat daar is ge creëerd, de voorzieningen, zijn naar de ene of naar de andere grote ge meente gegaan en de kleine gemeenten kunnen het gelag betalen. Dat gaat naar mijn gevoel nu ook gebeuren. Die twee grotere gemeenten, als die samen spelen met de derde grote gemeente Rucphen, -overigens die staat hier toch ook een beetje afzijdig tegenover dit plan-, vormen die een royale meerderheid en dan kunnen die vijftien kleine gemeenten spartelen wat ze willen. U zegt zelf, het blijft altijd maar een be paald advieskollege, je draagt geen bevoegdheden over maar je draagt wel de taken die je voorheen zelf behartigde in de provincie en bij de H.I.D., die draag je toch over naar zo'n commissie. U zegt er zijn omstandigheden die zijn gewijzigd en die dit noodzakelijk maken. Als toch in het Streekgewest een bepaalde meerderheid niet mee doet, dan zal de provincie toch West-Brabant niet kunnen omzeilen. Die zullen toch ook een deel van de woningbouw krijgen. Dan zal iedere gemeente voor zich, ik blijf bij mijn mening, die zaak het beste voor zich kun nen behartigen. Dat moet je niet aan een ander overlaten of de om standigheden moeten zo drastisch gewijzigd zijn dat ik niet meer up to date ben. Ik kan me niet voorstellen dat dat zo'n vaart loopt. Je moet bij de provincie toch heel uitdrukkelijk je toewijzingen onderbouwen met bestemmingsplannen en volkshuisvestingsplannen, zoals dat de laat ste jaren noodzakelijk is om je plannen waar te maken. Het aantal wo ningen dat wordt toegewezen, dat ligt ook grotendeels vast in het Streekplan. Daar wordt, om bij de gemeente Halsteren te blijven, een aantal woningen over een aantal jaren toebedeeld. Die dingen liggen toch al redelijk vast. Wij begrijpen niet waarom binnen het Streek gewest een duur apparaat te kreëren, wat toch de bevolking uit het Streekgewest moet opbrengen. Dat worden toch bedragen van f 160.000, als het definitief wordt. De centjes zijn duur. Een stukje kostenbewaking op de uitgaven is nooit weg. We zijn niet enthousiast. De voorzitter; U gaat toch wel aan een aantal argumenten voorbij. Om eerst even op het laatste terug te komen, U zegt het aantal woningen wordt in het Streekplan vastgesteld. Dat is zo, maar dat heeft niets te maken met dit voorstel. Dat weet U ook wel. Dit gaat namelijk om de gesubsidieerde woningen. Dat wij 70, 80 woningen per jaar mogen bou wen, dat ligt vast, maar daar houdt de P.V.C. en de R.V.C. zich ook niet mee bezig. Het gaat om de gesubsidieerde bouw, hoeveel kontingent je krijgt voor woningwet, premie A, premie B, premie C enzovoorts. Dat is dus iets anders. Dat betreft dus een deel van het aantal woningen dat wij volgens het Streekplan mogen bouwen. Deze worden uiteindelijk

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 111